Announcement

Collapse
No announcement yet.

530DA E39 - liikut loppui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9143
    • Oulu

    #31
    Originally posted by tupihepi View Post
    Ennen tuota totaalistoppia reilu pari viikkoa sitten autohan sammui muutaman kerran kun laittoi valoja päälle. Asennettuna on jälkikäteen xenonit. Tuo edellisessä viestissä postaamani vikakoodi on nyt siis ainoa mikä löytyi.
    Jaa notta jälkiasennus-xenonit. Etenkin pitkissä valoissa nuo ovat aiheuttaneet häiriöitä juuri dieselin ruiskutusjärjestelmään. Onko ne ballastit edelleen kytkettynä?

    Kovin mystiseksi meni tuo homma, kun sitä kuulostelin. Nyt pitäisi olla PA-paineet oikeissa kantturoissa. Mikä estää ruiskutuksen? Aiemmin kuitenkin näytti normaalisti nuo ruiskutusajat. RPM monitoring antoi vikakoodin vain nokan asentoanturin piuhan irrottamalla, joten tuonkin pitäisi olla kunnossa. Jos EWS ei olisi synkassa DDE:n kanssa, edes startin ei pitäisi pyöriä. :think
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #32
      niin ja todellakin ews:stä ei tullut myöskään mitään vikakoodia.. mystinen homma..
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #33
        Niin tosiaan ja mukautumia dde:stä ei ole nollattu.. tuli näin jälkikäteen mieleen..

        hmm.. mitähän moinen mahtaa tarkoittaa ? tuo on kaivettu wds:tä
        Pump Characteristic Map Matching, DDE 3.0

        Pump characteristic map matching makes it possible to set the values in the pump characteristic map to neutral. This is necessary in the following cases:
        • After replacing the injection pump or
        • after replacing more than two injection nozzles
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #34
          hmm.. mitäs piuhoja tuonne syöttöpumpulle meneekään? väylän piuhat? Kierrosnopeuden kone saa ainakin sieltä sekä kampiakselinasentotunnistimelta.. Toi alin rivi haiskahtaa hiukan sille ilmoitukselle mikä tuolta boksista tuli ja kuitenkin tarvii muistaa että tuo pumppuhan vaihdettiin kun tuo "uusi" vika ilmaantui..

          Injection Pump Control Unit DDE 3.0

          A pump control unit is integrated in the injectionpump VP-44. Its task is to measure quantity and time. The pump control unit cannot be replaced separately.
          Troubleshooting

          The following types of fault of fault code 43 "injection pump control unit" are monitored in the pump control unit:
          • Activation duration monitoring
            Consequence: Engine shuts down
          • Comparison of crankshaft speed with injection pump speed
            Consequence: Engine shuts down
          • No pump characteristic map programmed or pump control unit RAM defective
            Consequence: Engine shuts down
          • Pump control unit EEPROM or ADC defective
            Consequence: Injection quantity limited to 25 mg/stroke
          • Quantity output stage hardware fault
            Consequence: None
          • Quantity output stage defective
            Consequence: None
          • Timeout of CAN message of pump control unit
            Consequence: Engine shuts down
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #35
            Kai se kävis kumminkin, huonosti ehkä...DDE 4.0 on nyt kysessä, mitäs se siitä sanoo.
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9143
              • Oulu

              #36
              Tämä keissi taisi jäädä fraattiakin kiusaamaan.

              E39 530d = DDE 4.0, kuten edellä mies mustissa totesi. Tuo DDE 3.0 on jakajapumpullisen x20d:n ohjausboksi. Tuossa commonrailin korkeapainepumpussa ei ole mitään "älyä", ainut piuha menee paineregulaattorille.

              Korkeapainepumpun TIS vaihto-ohjeessakaan ei mainita mitään sopeutumien tai muiden asetusten nollauksesta. Suuttimien kohdalla tuo mainitaan, jos vaihdetaan 2 tai enemmän.

              Tuossa muutama ote WDS:stä:

              DDE 4.0 control unit

              Troubleshooting

              The following internal faults are monitored in the control unit:
              • 0560, Internal reference voltage
              • 0600, DDE control unit (CAN controller)
              • 0605, DDE control unit (microcontroller)
              • 1640, DDE control unit (EEPROM and configuration)
              • 1E35, Fault in run-on during shutdown via Off or zero delivery
              • 1E40, Analog/digital converter test voltage
              • 1E45, Capacitor voltage 1 for cylinders 1, 2, 3
              • 1E50, Capacitor voltage 2 for cylinders 4, 5, 6
              • 1E55, Supply voltage for pedal-travel sensor 2 PGS, charge-air-pressure sensor, air-mass flow sensor
              • 1E60, Supply voltage for pedal-travel sensor, fuel sensor, presupply pressure sensor
              • 3005, Terminal 15

              The DDE warning lamp and the limp-home program are activated when the following faults occur:
              • 0120, Pedal-travel sensor
              • 0220, Pedal-travel sensor 2 PGS
              • 1260, Presupply-pressure monitoring
              • 1E40, Analog/digital converter test voltage


              Injectors DDE 4.0

              The fuel pressure in the rail is constantly applied to the injectors. Fuel is injected into the combustion chambers upon electrical activation by the DDE control unit.

              Troubleshooting

              The electrical lines leading to the injectors are monitored for short circuits and breaks. In the event of a defect, the following defect codes are stored depending on the affected injector.
              • Injector cylinder 1: 0200
              • Injector cylinder 2: 0201
              • Injector cylinder 3: 0202
              • Injector cylinder 4: 0203
              • Injector cylinder 5: 0204
              • Injector cylinder 6: 0205

              Important: If one of the faults occurs in conjunction with the types of fault "current on high side too high" or "current on low side too high", although the fault is attributed to an injector, due to the use of the common line (U_MV1 and U_MV2 for the respective bank) the fault may be in any line of the three cylinders in the affected bank.

              Consequences:

              The engine shuts down in conjunction with the fault types "current on high side too high" and "current on low side too high". In the case of the fault type "load drop" (break in line) the engine continues to operate if not more than one injector is affected.

              Rail Pressure Control DDE 4.0

              The following components belong to the common rail system and influence the rail pressure control:
              • High pressure pump (HDP)
              • Rail pressure control valve
              • Rail pressure sensor
              • High pressure lines
              • Fuel injectors

              Rail pressure monitoring

              The rail pressure is monitored during engine start and engine operation by way of setpoint/actual value comparison. The rail pressure sensor supplies the actual value to the DDE. The setpoint is calculated by the DDE depending on the operating status. Fault code 1190 ”Rail pressure control” is stored if the DDE determines an impermissible deviation in the rail pressure from the setpoint.
              An impermissible deviation of the rail pressure from the setpoint can be caused by the following:
              • External leaks at components in the common rail system
              • Internal leaks in common rail system, e.g.
              • In the high pressure pump (e.g. worn piston)
              • At the rail pressure control valve (too little or too much volume in the return flow)
              • At the fuel injectors (too much volume in the return flow)
              • External influences such as defective fuel supply, clogged fuel return system, air in fuel system

              As from DDE software version B1 (phase-in as from 07/2000), the DDE warning lamp will be activated if fault 1190 occurs. In addition, fault code 1612 ”DDE warning lamp activated” will be stored. This fault code only indicates that the DDE warning lamp has been activated due to a fault in the rail pressure control system.

              Troubleshooting

              Engine start will not be possible or the engine shuts down if the DDE recognizes an impermissible rail pressure deviation.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #37
                Originally posted by schwarze View Post
                DDE 4.0 on nyt kysessä
                no niimpä tietenkin.. sitä se teettää kun ei ole perehtynyt näihin tarpeeksi.. jotenkinkuvittelin auton olevan tuon vanhemman kun siinä ei ollut odb tökkeliä..

                No siinä tapauksessa pumpulle menevät karvat on pulssiohjatulle paineensäätimelle kuuluvat..

                mitään tuon vanhemmansysteemin "karttoja" ei ole enää olemassa..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tämä keissi taisi jäädä fraattiakin kiusaamaan.
                  kyllähän tuo hiukan mietityttää.. :think niin vikakoodin selityshän oli Electronic immobilize system - Timeout eli ews ei vastaa tietyn aikarajan puitteissa?

                  mutta kukapa on kielimiehiä.. tuolta voisi löytyä apu http://forum.bmwslo.com/showthread.php?t=40561
                  Last edited by fraatti; 19-06-2008, 04:14.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • tupihepi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 100
                    • Vesilahti

                    #39
                    Tosi hieno homma kun jaksatte tätä miettiä. :think
                    Seuraavana operaationa on kasata motti loppuun ja laittaa nesteet sisään. (ei kai nesteiden poissaolo ajonestoon vaikuta?) Sitten pitää miettiä mistä löytyisi INPA, jolla näkisi vielä tarkemmin milkä mahtaa olla kun ei käynnisty.

                    Kun soitin merkkihuoltoon ja tilasin uuden avaimen, oli mies siellä sitä mieltä, että ajoneston päällä ollessa startti pyörii silti.
                    F31 335d x-drive -15

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9143
                      • Oulu

                      #40
                      Tietysti on mahdollista, että ajonesto nyt uutena puskista aiheuttaa ongelman. Ainakin Carsoftilla noita EWS-herjoja tulee täysin toimivallakin systeemillä, joten niille ei valitettavasti voi hirveästi painoarvoa antaa.
                      Tuosta ajoneston toiminnasta (EWS 3) olisi mukava kuulla varma tieto, voiko estää pelkän ruiskutuksen, mutta antaa startata. Piirikaavioissa kuitenkin startin heräte menee DDE:n kautta EWS:n aktivoimana.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #41
                        Bemun EWS dokumenttien mukaan starttikaan ei pyöri. Tallessa niitä dokkareita ei kyllä enää ole. :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Tietysti on mahdollista, että ajonesto nyt uutena puskista aiheuttaa ongelman. Ainakin Carsoftilla noita EWS-herjoja tulee täysin toimivallakin systeemillä, joten niille ei valitettavasti voi hirveästi painoarvoa antaa.
                          Tuosta ajoneston toiminnasta (EWS 3) olisi mukava kuulla varma tieto, voiko estää pelkän ruiskutuksen, mutta antaa startata. Piirikaavioissa kuitenkin startin heräte menee DDE:n kautta EWS:n aktivoimana.
                          Nimenomaan EI myöskään anna startata.

                          Comment

                          • tupihepi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 100
                            • Vesilahti

                            #43
                            Eilen laiteltiin osat paikoilleen ja sen jälkeen tutkittiin inpalla konetta tosissaan. Käsitykseni mukaan dds ja ews ei ollut synkassa ja kun ne sopeutettiin, lähti auto käyntiin.
                            Antoi vikakoodia ajonestosta, muuta ei löytynyt.

                            Kiitos Jartsalle. Tämä muistetaan (hyvällä) ja muillekin auttajille.
                            F31 335d x-drive -15

                            Comment

                            • bimmer
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2003
                              • 105
                              • JKL

                              #44
                              Tässä vähän samanlainen vika, eli lainataan topicia...
                              Auto tyhjäkäynnillä pihassa, juuri kun olen lähdössä liikkeelle, niin sammuu laakista kuin saunalyhty.
                              Startti pyörittää hyvin, mutta ei lupaakaan.
                              Konehuoneessa pa. suodattimen kirkkaissa letkuissa varmaan enemmän ilmaa kuin naftaa, tankissa kuuluu kova "kurlaus".
                              Kuskin jakkaran alla pumppu myös pyörii.
                              Olettaisin että tankissa oleva pumppu sökö, purinkin sen jo pöydälle, mutta ajattelin varmistaa vielä...
                              Haenko huomenna uuden, vai olisiko vielä vaihtoehtoja?
                              Tästä saattaisi johtua tuossa toisessa topicissa "530d - tappio audille.." mainitsemani hyytyminen kiihdytyksessä. Kuvittelisin että olisi ollut pa. saantiongelma, kun kiitotielle kiihdytettiin rullaustien kautta kaartaen oikealle, jolloin tuo viallinen pumppu olisi haukannut ilmaa, olisikohan se mahdollista?
                              Onko tietoa mikä tuossa pumpussa menee rikki? Koska oireet ilmenevät kun tankissa on vähän ainetta, tässäkin tapauksessa alle 15l, mutta valo ei vielä pala.

                              Comment

                              • Ide
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2005
                                • 74
                                • Ii

                                #45
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Viallinen nokan anturi estää käynnistymisen, mutta sen tieto ei ole dieselissä (ei vanosta) välttämätön käynnistymisen jälkeen, eikä vikaantuessa sammuta konetta.
                                Olin lähdössä luetuttamaan vikakoodeja juuri, kun auto ei sitten enää käynnistynytkään.

                                Autoa on joutunut sahaamaan 5-15 sekuntia ennen käynnistymistä viime aikoina. Nyt kun avaimesta vääntää, startti ei inahdakaan, vaikka virtaa on. Akun käyttäminen irti ei auta asiassa.

                                Virrat päällä penkin alta kuuluu surinaa, eli siirtopumppu kai pelaa. Olisiko tuo nokan asentotunnistin sitten kaputt? Estääkö sen särkyminen startin pyörimisen? Vaikka auto ennen tätä aamua lähti huonosti käyntiin, on se käyntiin lähdettyään pyörinyt kunnolla, eikä ole ollut mitään nykimistä.

                                Jos nyt summassa kävisin ostamassa nokan asentotunnistimen, niin onko jotain nollauksia tehtävä minnekään?
                                E39 530dAt 9/98
                                www.ilkansivu.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎