E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppi$
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 457
    • Päijät-Häme

    E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

    .................................................. .................................................. ...................
    Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:18.
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #2
    Eipä osaa kuin arvailla, voiskohan tässä mainittujen takapään tukivarsien vaihdosta olla sitten mitään apua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1005933

    Siis vaikka ei ole väljyyttä niin voisikohan noitten kumiosien löystyminen vaikuttaa mitään? No tuskin nyt sentään senttien eroja takarenkaan paikassa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 14-08-2008, 19:24.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eipä osaa kuin arvailla, voiskohan tässä mainittujen takapään tukivarsien vaihdosta olla sitten mitään apua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1005933

      Siis vaikka ei ole väljyyttä niin voisikohan noitten kumiosien löystyminen vaikuttaa mitään?

      Niin... kunnossa niiden pitäisi olla... Ja vaikka eivät olisikaan, niin en oikein usko että pieni välys aiheuttaisi sen että paljaalla silmällä katsottuna oikea takarengas ja vanne on huomattavasti sisempänä kuin toinen... Eli kun pyörät nousevat ilmaan, niin ikään kuin oikea takarengas "imeytyy" liikaa ja huomattavasti sisempään kuin vasen...

      Nelipyöräsuuntauksessa toki cambereita ei saatu aivan identtisiksi, mutta ero on kuitenkin aika pieni, joten silläkään perusteella ei oikein mitään ratkaisua irtoa... Ja suuntauksessahan auto lepää tassuillaan ja silloin takapyörien eroa ei paljaalla silmällä huomaa... Vasta kun pyörät ovat ilmassa, eron huomaa jo paljain silmin.
      Last edited by tumppi$; 14-08-2008, 19:27.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Niin mystisiä kuin nämä tutinat välillä ovatkin, konsensus lienee, että suurin osa saa alkunsa renkaiden säteis-/pystyheitosta. Niinpä harkitsisin ennen valtavaa osienvaihtorumbaa renkaiden dynaamista tasapainotusta esim. Hunter GSP 9700 koneella. Maahantuojalta saamani listauksen mukaan Karkkilan Autokehä Oy taitaa olla lähin paikka Lahden seudulla, josta kyseinen värkki löytyy.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Entäpä kardaani? Onko sitä (ja myös keskilaakeria/vakionopeusniveltä/keskitinholkkia) tutkittu/vaihdettu/tasapainotettu?

          Minä tein kardaanille taas perinteistä ylihuoltoa, ja nyt nautiskelen myös muuttuvista tutinoista, joita ennen en autossani huomannut... Mietin nyt oliko ne sittenkin autossa jo aikaisemmin, enkä vain ollut yhtä kriittinen, vai tuostako ne tuli vai kuvittelenko koko jutun. Kohta varmaan napsahtaa ja tilaan uuden kardaanin, tosin ensin tietysti voisi vielä tuhlata rahaa kardaanin tasapainotukseen... tai ehkäpä ostan Nissanin.
          E39 528iA

          Comment

          • tumppi$
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 457
            • Päijät-Häme

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Niin mystisiä kuin nämä tutinat välillä ovatkin, konsensus lienee, että suurin osa saa alkunsa renkaiden säteis-/pystyheitosta. Niinpä harkitsisin ennen valtavaa osienvaihtorumbaa renkaiden dynaamista tasapainotusta esim. Hunter GSP 9700 koneella. Maahantuojalta saamani listauksen mukaan Karkkilan Autokehä Oy taitaa olla lähin paikka Lahden seudulla, josta kyseinen värkki löytyy.

            Onhan noita perinteisiä tasapainotuksia tehty lukuisia kertoja. Mutta ei tuota dynaamista.
            Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:17.

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              #7
              .................................................. ...........
              Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:17.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1844
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by tumppi$ View Post
                ...
                - Oikea takarengas on selvästi sisempänä pyöränkaarissa kuin vasen takarengas, eli näyttäisi kuin oikeassa takavanteessa olisi isompi ET... (vaikka näin ei ole, mutta tuohon oli hyvä verrata)
                Ja vaikeaksi homman tekee vielä se että tuota eroa ei juurikaan ole silloin kun auto on normaalisti maassa, vaan sen huomaa siinä vaiheessa kun se on ilmassa nosturilla, tai tunkattuna.
                Ensiksi: jos ja kun tuo ero eri puolien välillä on silmin havaittavissa, niin ota tilanteesta kuvia ja laita tänne niin päästään kattomaan.

                Toiseksi: E39:n takaripustuksen normaalipiirre on se, että kun peräpään nostaa ilmaan, niin raideleveys pienenee, mutta renkaat pysyy jotakuinkin pystysuorassa (toisin kuin vanhemmissa kolmiotukivarsilla varustetuissa BMW:eissa, joissa raideleveys ei juurikaan muutu, mutta renkaan pystyasento vaihtuu jousituksen korkeuden mukaan)

                Voisin kuvitella, että jos ilmaan nostetun peräpään eri puolissa on tuommoinen ero, niin jossakin nivelessä/puslassa kovasti välystä.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Ensiksi: jos ja kun tuo ero eri puolien välillä on silmin havaittavissa, niin ota tilanteesta kuvia ja laita tänne niin päästään kattomaan.

                  Toiseksi: E39:n takaripustuksen normaalipiirre on se, että kun peräpään nostaa ilmaan, niin raideleveys pienenee, mutta renkaat pysyy jotakuinkin pystysuorassa (toisin kuin vanhemmissa kolmiotukivarsilla varustetuissa BMW:eissa, joissa raideleveys ei juurikaan muutu, mutta renkaan pystyasento vaihtuu jousituksen korkeuden mukaan)

                  Voisin kuvitella, että jos ilmaan nostetun peräpään eri puolissa on tuommoinen ero, niin jossakin nivelessä/puslassa kovasti välystä.

                  Juu, tokihan se raidevälin pienentyminen ilmaan nostettaessa on aivan normaalia, mutta mielestäni tuo oikean ja vasemman selkeä ero ei ole normaalia... Ja vielä kun siihen lisätään tuo tutina, joka aiheutuu mielestäni takapäästä.

                  Comment

                  • hc2k
                    Newbiemmer
                    • Aug 2008
                    • 14
                    • Tku

                    #10
                    Asiasta kolmanteen..

                    Ite koin kans "e34:ssa bemarin kuuluisia" tutinoita välillä edestä & välillä takaa & toisinpäin vaikka osia oli vaihdeltu sinne sun tänne muutamilla satasilla.. Kun yks kaunis päivä kävin vielä kerran epätoivosena tasapainottamassa renkaat, jo neljännen kerran, mutta tällä kertaa tuttuun & turvalliseen RengasTurkuun (lue osaavaan) paikkaan niin sinne jäivät tutinat, pientä pysty heittoo oli jossain vanteissa muttei haittaavissa määrin, painoja hieman muuteltiin mutta tässä asiassa ilmeisesti pyörien asennus autoon oli kaiken AO & osaavat työntekijät, sinne jäivät kuuluisat 90-120km/h tutinat ym epämääräisyydet

                    Pienestä se joskus on kiinni Suosittelen kunnon tasapainotusta
                    sigpic

                    Comment

                    • jani1632
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 2243
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #11
                      Kai reaktiotankojen puslat on jotain muuta kuin motonet kamaa....?
                      Tallin täytteet:
                      E70 3.0d -09
                      E34 540ia -94
                      E39 520d -00
                      E39 528i M-sport -00
                      E60 520i -04
                      E30 -86
                      E61 520da -09

                      Comment

                      • tumppi$
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 457
                        • Päijät-Häme

                        #12
                        .................................................. ...............
                        Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:16.

                        Comment

                        • citi524td
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 75
                          • Porvoo/Lahti

                          #13
                          itellä kanssa tutinoita vaikka millä mitalla. nyt vaihdossa on kaikki takapään tukivarret,narinahelat ja se putkihässäkkä siihen narina helan päähän.. olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty
                          katsotaan sitten saadaanko kulmat säädettyä vai löytyykö vielä väljää.. edessä ei pitäisi olla enää mitn väljää.
                          katsotaan loppuuko ne tutinat. väljää oli takana meinaan paljon:think
                          e39 530d -99 257hv/579nm
                          vw kupla -57
                          ex. e34 525tdsa -95
                          ex. mb 123 300tdta -81
                          ex. e34 540ia -93
                          ex. e34 524td
                          ex. e38 740ia
                          ex. e30 320 cabrio

                          Comment

                          • soldia
                            Banned
                            • Feb 2006
                            • 725
                            • Planet X

                            #14
                            Onko takaiskarit ja jouset tarkastettu niin, että samanlaiset/ikäiset ja ehjät?
                            Last edited by soldia; 15-08-2008, 00:21.

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #15
                              Minun e39:ssä on aivan samat oireet kuin sinun tumppi$. En vaan ole älynnyt katsoa renkaita onko ne ylösnostettuna samalla tavalla kuin kerroit. Perä heittää kaivonkansissa ihmeellisesti.
                              Auton alusta on käyty muuten kokonaan läpi paitsi takaa alatukivarret ja ilmajousitus. Et tumppi$ kertonut onko e39:ssäsi ilma- vai normi kierre jousitus. Ja mitä osia olet jo vaihtanut taakse? Itse olen polttanut liki 3000€ autoon ja parannusta on tullut paljon, tutinat vähentyneet, mutta juuri tuo ihme muljahdus on vielä:think
                              Pitänee vielä vaihtaa palkeet, paineentasaus säiliöt ja niihin kuuluvat letkut. Ai niin ja alatukivarret kanssa... Kallista on tämä laatuautolla ajaminen.
                              On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              Working...
                              X