.................................................. .................................................. ...................
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
Eipä osaa kuin arvailla, voiskohan tässä mainittujen takapään tukivarsien vaihdosta olla sitten mitään apua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1005933
Siis vaikka ei ole väljyyttä niin voisikohan noitten kumiosien löystyminen vaikuttaa mitään? No tuskin nyt sentään senttien eroja takarenkaan paikassa.Last edited by Petri.Kekkonen; 14-08-2008, 19:24.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEipä osaa kuin arvailla, voiskohan tässä mainittujen takapään tukivarsien vaihdosta olla sitten mitään apua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1005933
Siis vaikka ei ole väljyyttä niin voisikohan noitten kumiosien löystyminen vaikuttaa mitään?
Niin... kunnossa niiden pitäisi olla... Ja vaikka eivät olisikaan, niin en oikein usko että pieni välys aiheuttaisi sen että paljaalla silmällä katsottuna oikea takarengas ja vanne on huomattavasti sisempänä kuin toinen... Eli kun pyörät nousevat ilmaan, niin ikään kuin oikea takarengas "imeytyy" liikaa ja huomattavasti sisempään kuin vasen...
Nelipyöräsuuntauksessa toki cambereita ei saatu aivan identtisiksi, mutta ero on kuitenkin aika pieni, joten silläkään perusteella ei oikein mitään ratkaisua irtoa... Ja suuntauksessahan auto lepää tassuillaan ja silloin takapyörien eroa ei paljaalla silmällä huomaa... Vasta kun pyörät ovat ilmassa, eron huomaa jo paljain silmin.Last edited by tumppi$; 14-08-2008, 19:27.
Comment
-
-
Niin mystisiä kuin nämä tutinat välillä ovatkin, konsensus lienee, että suurin osa saa alkunsa renkaiden säteis-/pystyheitosta. Niinpä harkitsisin ennen valtavaa osienvaihtorumbaa renkaiden dynaamista tasapainotusta esim. Hunter GSP 9700 koneella. Maahantuojalta saamani listauksen mukaan Karkkilan Autokehä Oy taitaa olla lähin paikka Lahden seudulla, josta kyseinen värkki löytyy.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Entäpä kardaani? Onko sitä (ja myös keskilaakeria/vakionopeusniveltä/keskitinholkkia) tutkittu/vaihdettu/tasapainotettu?
Minä tein kardaanille taas perinteistä ylihuoltoa, ja nyt nautiskelen myös muuttuvista tutinoista, joita ennen en autossani huomannut... Mietin nyt oliko ne sittenkin autossa jo aikaisemmin, enkä vain ollut yhtä kriittinen, vai tuostako ne tuli vai kuvittelenko koko jutun. Kohta varmaan napsahtaa ja tilaan uuden kardaanin, tosin ensin tietysti voisi vielä tuhlata rahaa kardaanin tasapainotukseen... tai ehkäpä ostan Nissanin.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostNiin mystisiä kuin nämä tutinat välillä ovatkin, konsensus lienee, että suurin osa saa alkunsa renkaiden säteis-/pystyheitosta. Niinpä harkitsisin ennen valtavaa osienvaihtorumbaa renkaiden dynaamista tasapainotusta esim. Hunter GSP 9700 koneella. Maahantuojalta saamani listauksen mukaan Karkkilan Autokehä Oy taitaa olla lähin paikka Lahden seudulla, josta kyseinen värkki löytyy.
Onhan noita perinteisiä tasapainotuksia tehty lukuisia kertoja. Mutta ei tuota dynaamista.Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:17.
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View Post...
- Oikea takarengas on selvästi sisempänä pyöränkaarissa kuin vasen takarengas, eli näyttäisi kuin oikeassa takavanteessa olisi isompi ET... (vaikka näin ei ole, mutta tuohon oli hyvä verrata)
Ja vaikeaksi homman tekee vielä se että tuota eroa ei juurikaan ole silloin kun auto on normaalisti maassa, vaan sen huomaa siinä vaiheessa kun se on ilmassa nosturilla, tai tunkattuna.
Toiseksi: E39:n takaripustuksen normaalipiirre on se, että kun peräpään nostaa ilmaan, niin raideleveys pienenee, mutta renkaat pysyy jotakuinkin pystysuorassa (toisin kuin vanhemmissa kolmiotukivarsilla varustetuissa BMW:eissa, joissa raideleveys ei juurikaan muutu, mutta renkaan pystyasento vaihtuu jousituksen korkeuden mukaan)
Voisin kuvitella, että jos ilmaan nostetun peräpään eri puolissa on tuommoinen ero, niin jossakin nivelessä/puslassa kovasti välystä."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEnsiksi: jos ja kun tuo ero eri puolien välillä on silmin havaittavissa, niin ota tilanteesta kuvia ja laita tänne niin päästään kattomaan.
Toiseksi: E39:n takaripustuksen normaalipiirre on se, että kun peräpään nostaa ilmaan, niin raideleveys pienenee, mutta renkaat pysyy jotakuinkin pystysuorassa (toisin kuin vanhemmissa kolmiotukivarsilla varustetuissa BMW:eissa, joissa raideleveys ei juurikaan muutu, mutta renkaan pystyasento vaihtuu jousituksen korkeuden mukaan)
Voisin kuvitella, että jos ilmaan nostetun peräpään eri puolissa on tuommoinen ero, niin jossakin nivelessä/puslassa kovasti välystä.
Juu, tokihan se raidevälin pienentyminen ilmaan nostettaessa on aivan normaalia, mutta mielestäni tuo oikean ja vasemman selkeä ero ei ole normaalia... Ja vielä kun siihen lisätään tuo tutina, joka aiheutuu mielestäni takapäästä.
Comment
-
-
Asiasta kolmanteen..
Ite koin kans "e34:ssa bemarin kuuluisia" tutinoita välillä edestä & välillä takaa & toisinpäin vaikka osia oli vaihdeltu sinne sun tänne muutamilla satasilla.. Kun yks kaunis päivä kävin vielä kerran epätoivosena tasapainottamassa renkaat, jo neljännen kerran, mutta tällä kertaa tuttuun & turvalliseen RengasTurkuun (lue osaavaan) paikkaan niin sinne jäivät tutinat, pientä pysty heittoo oli jossain vanteissa muttei haittaavissa määrin, painoja hieman muuteltiin mutta tässä asiassa ilmeisesti pyörien asennus autoon oli kaiken AO & osaavat työntekijät, sinne jäivät kuuluisat 90-120km/h tutinat ym epämääräisyydet
Pienestä se joskus on kiinniSuosittelen kunnon tasapainotusta
sigpic
Comment
-
-
itellä kanssa tutinoita vaikka millä mitalla. nyt vaihdossa on kaikki takapään tukivarret,narinahelat ja se putkihässäkkä siihen narina helan päähän.. olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty
katsotaan sitten saadaanko kulmat säädettyä vai löytyykö vielä väljää.. edessä ei pitäisi olla enää mitn väljää.
katsotaan loppuuko ne tutinat. väljää oli takana meinaan paljon:thinke39 530d -99 257hv/579nm
vw kupla -57
ex. e34 525tdsa -95
ex. mb 123 300tdta -81
ex. e34 540ia -93
ex. e34 524td
ex. e38 740ia
ex. e30 320 cabrio
Comment
-
-
Minun e39:ssä on aivan samat oireet kuin sinun tumppi$. En vaan ole älynnyt katsoa renkaita onko ne ylösnostettuna samalla tavalla kuin kerroit. Perä heittää kaivonkansissa ihmeellisesti.
Auton alusta on käyty muuten kokonaan läpi paitsi takaa alatukivarret ja ilmajousitus. Et tumppi$ kertonut onko e39:ssäsi ilma- vai normi kierre jousitus. Ja mitä osia olet jo vaihtanut taakse? Itse olen polttanut liki 3000€ autoon ja parannusta on tullut paljon, tutinat vähentyneet, mutta juuri tuo ihme muljahdus on vielä:think
Pitänee vielä vaihtaa palkeet, paineentasaus säiliöt ja niihin kuuluvat letkut. Ai niin ja alatukivarret kanssa... Kallista on tämä laatuautolla ajaminen.
On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
Comment