tuota tuota... jotkut pultit & mutterit on kyllä parempi kiristää lopulliseen momenttiin vasta kun auto lepää painollaan omilla pyörillä, näin ainakin korjausoppaissa opastetaan.
No sitten pitäisi jokaisen merkkikorjaamon hommata ajosiltanosturit, nimittäin ei löydy jokaisesta puljusta.. Toinen asia, jos tuolla olisi suurikin merkitys niin eihän autoa saisi koskaan nostaa ylös muulla kuin ajosiltanosturilla jolla pystyy tarkistamaan jokaisen tukivarren kiinnityksen erikseen, voi nimittäin löystyä kun nostellaan pyörä kerrallaan ilmaan tai nosturilla jolla renkaat jää "roikkumaan" tai voihan ne sitten löystyä kuoppaisella tielläkin, mene ja tiedä..?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
No sitten pitäisi jokaisen merkkikorjaamon hommata ajosiltanosturit, nimittäin ei löydy jokaisesta puljusta.. Toinen asia, jos tuolla olisi suurikin merkitys niin eihän autoa saisi koskaan nostaa ylös muulla kuin ajosiltanosturilla jolla pystyy tarkistamaan jokaisen tukivarren kiinnityksen erikseen, voi nimittäin löystyä kun nostellaan pyörä kerrallaan ilmaan tai nosturilla jolla renkaat jää "roikkumaan" tai voihan ne sitten löystyä kuoppaisella tielläkin, mene ja tiedä..?
BMW:n ohje käskee kiristämään nuo tukivarret ja jotkut muutkin jutut auto pyörien varassa ja sillä oikeasti on suuri merkitys siihen mihin kohtaan tukivarsi asemoituu. Toki jokainen saa tehdä asian niin kuin haluaa ja luultavasti suurin osa huolloista tekee tuonkin jutun väärin. En tajua miten tuo löystyminen tähän liittyy.
BMW:n ohje käskee kiristämään nuo tukivarret ja jotkut muutkin jutut auto pyörien varassa ja sillä oikeasti on suuri merkitys siihen mihin kohtaan tukivarsi asemoituu. Toki jokainen saa tehdä asian niin kuin haluaa ja luultavasti suurin osa huolloista tekee tuonkin jutun väärin. En tajua miten tuo löystyminen tähän liittyy.
Ok, mutta aika harvassa sitten on ne pajat jossa nuo kiristellään ohjeiden mukaan, koska ei löydy välttämättä edes sellaisia nostimia millä tuo voitaisiin asianmukaisesti tehdä. Kerrohan nyt mulle vähän tarkemmin tuosta kiristämisestä, ei nyt pysy taas vaihteeksi kärryillä.. Jääkö pusla jotenkin jännityksiin jos se kiristetään väärin vai mitä ihmettä siinä tapahtuu?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Todellakin on merkitystä. Esim Vag:n konsernin autoissa on tarkat mitat mihin kulmaan tukivarsi jne pitää laittaa ja kiristää. Ne puslat ei ole pitkäikäisiä jos ne kiristää auto ylhäällä. Mutta tuskimpa ne löystyy vaikka ne miten kiristää.
Hyväksi havaittu keino noiden asemointiin autotallin lattialla tehtävissä remonteissa on, että mitataan navan ja lokarinkaaren väli ennen purkamista, kun auto makaa vielä renkaillaan. Kun tukivarret on asennettu takaisin, nostetaan tunkilla napa tuohon mittaan ja kiristetään pultit. On meinaan hankala muuten saada tasasella laattialla tehtyä tuo juttu rengas paikallaan.
Jos se pultti kiristetään kun napa roikkuu vapaana, kumipuslat jää jännitykseen kun auto lasketaan pyörilleen. Se kyllä nopeuttaa tuon puslan hajoamista, ja saattaa jopa pistää vastaan jotta auto ei laskeudu tarpeeksi alas.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Eipä toi niin kovin vaikeeta ole, itse tein tän operaation parkkipaikalla kuitenkin, laitoin vaan kamat valmiiksi "kiinni" pultteihin ja sit auto alas ja hihat heilumaan. Voi kyllä olla että jotkin osat oli irti että sai paremmin kättä sinne, ei taas voi muistaa. Tai sit auto oli ajettu puitten päälle.... :think
Ei siis tartte mitään nostureita tähän kuhan on valmis vähän ottamaan paskaa siihen lacosten pintaan
Mites tämä pitää huomioida kun auto tontitetaan vaikka 30mm, ei kaiketi merkitystä noin pienellä erolla kun tukivarren kulma ei juurikaan muutu?
Siis ainakin meillä jokaisesta madalletusta e39:stä auotaan alatukivarsien pultit ja ne uudelleen kiristetään "ruho päällä" jotta pusliin ei jää pienintäkään kiertojännitystä.
Vaihteeksi asiaa tutinasta, eipä ole esiintynyt muuttuvaa ihmetutinaa reiluun viikkoon, olen pysäköinyt yhä käsijarrun varaan N-asennosta. On siis kuitenkin ollut tavallista tutinaa, joka selvästi johtuu eturenkaista (toisessa pystyheittoa). Tämä ihmetutina taas on eri asia ja tuntuukin eri tavalla.
Mutta tänään tilanne muuttui: lähdin yhdestä risteyksestä "urheilullisesti" jyrkästi oikeaan päin ja sen jälkeen huomasin, että tutina oli taas palannut. Ja nyt auto tutisi taas suuremmissakin nopeuksissa ihan kuten tuossa viikko sitten. Eli mikä tuossa muuttui? Vetoakselit? Moottorin kannatinkumit?
Aion vaihtaa moottorin kannatinkumit viikonloppuna ja luultavasti sen jälkeen viimeinkin tutkin myös kardaania. En kuitenkaan taida ottaa kardaania irti vaan tarkistan vain asennon yms.
Rikkinäiset koneenkumit aiheuttavat yleensä kolinaa ja rikkinäisiä tuulettajan siipiä.
Eikös sinulla ollut jotain outoa vetoakseleissa ? Kovasti siihen suuntaan viittaavat nuo kurvaamisen jälkeiset vaivat.
Comment