Originally posted by janne1974
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
Originally posted by janne1974 View PostMinun e39:ssä on aivan samat oireet kuin sinun tumppi$. En vaan ole älynnyt katsoa renkaita onko ne ylösnostettuna samalla tavalla kuin kerroit. Perä heittää kaivonkansissa ihmeellisesti.
Auton alusta on käyty muuten kokonaan läpi paitsi takaa alatukivarret ja ilmajousitus. Et tumppi$ kertonut onko e39:ssäsi ilma- vai normi kierre jousitus. Ja mitä osia olet jo vaihtanut taakse? Itse olen polttanut liki 3000€ autoon ja parannusta on tullut paljon, tutinat vähentyneet, mutta juuri tuo ihme muljahdus on vielä:think
Pitänee vielä vaihtaa palkeet, paineentasaus säiliöt ja niihin kuuluvat letkut. Ai niin ja alatukivarret kanssa... Kallista on tämä laatuautolla ajaminen.
On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.
-Janne-
Takapäähän on tähän mennessä vaihdettu seuraavaa:
takakelkan puslat, narinahelat+lukot, kallistuksenvakaajan niveltangot, sekä ne jouset ja iskarit.Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:15.
Comment
-
-
Tuo oikeanpuoleisen renkaan sisäänmeno autoa nostettaessa on ehdottomasti se oire, josta asiaa kannattaa lähteä selvittämään. Sen analysointi huolella voi ratkaista koko homman.
Te, jotka olette noita peräpään hommia tehneet enemmän niin kertokaas minulle yksi juttu. Saako takaiskarit alakiinnikkeistä sillä tavalla nätisti irti, että tukivarsien ja helojen mahdollista väljyyttä pääsisi tutkimaan ilman, että jousi työntää pyöräntuentaa alaspäin? Tällöinhän ne väljyydetkin olisi ehkä helpompi huomata kun ei tarvitse vääntää jousta vastaan. Jousen jännitys voi hyvinkin hävittää pari pienempää väljyyttä, jotka kuitenkin ajossa aiheuttavat näitä tutinoita.
Sitten on tullut jo näitä E39 tutinajuttuja lukiessa (sama vaiva rahikaisella...) että osaisiko joku rakentaa jonkun yleismittari-kiihtyvyysanturi-bluetooth -virityksen, jolla näkisi suoraan, missä kulmassa on erilaista tärinää muihin nähden. Joka kulmaan kiihtyvyysanturi siihen pyöränlaakerin lähettyville kiinni niin uskon, että aaltokuviosta näkisi suoraan, mikä kulma sheikkaa eri tavalla kuin muut.
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostIhan normi kierrejousitus myös takana.
Takapäähän on tähän mennessä vaihdettu seuraavaa:
takakelkan puslat, narinahelat+lukot, kallistuksenvakaajan niveltangot, sekä ne jouset ja iskarit.
Laakeri vikaan en jaksa uskoa, kun ei ole ollenkaan välystä siinä. Voisiko viallinen murros aiheuttaa tuota???-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Jos en väärin muista niin näihin vapisijoihin on vaihdettu vetareita puolelta toiselle.
Itse olen sitä mieltä, että tärinä tulee jostain pyörivästä osasta ja välykset paikallaan pysyvissä osissa korostavat sitä. Eli vapina ei lopu vaikka vaihtaisi kaikki puslat jne. ellei pyörivistä osista epätasapainoa tai väljää poisteta.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Murrosnivelen kuluminen tosiaan aiheuttaa sellaista ihme vapinaa, volkkarimiehet voivat vahvistaa
Niveliin (sisempään sekä ulompaan)kuluu sellainen hieman väljempi alue jossa vetari alkaa liikkua päittäin ja tuottaa sellaisen aivan käyntihäiriön tapaisen ravistuksen joka ilmenee usein tasakaasulla ja obaut 50-60 nopeudella.
Korjaustoimenpiteenä vaidetaan nivelien pyörimissuunta, mutta vain sisempien tai ulompien, ei molempien. Vaihto aiheuttaa sen että nivelien välinen liikerata muuttuu.
Ymmärsiköhän kukaanEi riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Ei varmaan kannata "rullata" jos auto on nostettu nostopisteistään. Akselit on aivan luonnottomassa asennossa silloin. Paras olisi jos alle sais telat pyörien alle. Jos auto on nostettu alatukivarresta niin silloinkaan ei alusta ole luonnollisesti. Saako näihin e39:iin murrosta irrallaan vai pitääkö koko vetari ostaa??-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
"Ajoin" tänään takapyörät tuettuna alatukivarsista, autossa tuntui tutinaa 65km/h kohdalla. Nopeus pitää olla aika tarkasti kohdallaan jotta tuo tuntuu. 60km/h kohdalla ei tunnu tutinaa eikä 70km/h kohdalla. Sitten jossain 120km/h kohdalla tuntuu nopeampaa värinää, en vielä tutkinut tuon värinän tarkkaa nopeutta koska hiukan epäilytti pysyykö auto tukien päällä... Periaatteessahan se pitäisi olla 2x tuo toinen nopeus jos tämä minun juttu johtuisi kardaanista. Jatkan tutkimuksia...
Comment
-
-
Kantsii avata/irrottaa kardaanin perimmäinen nivel (vakionopeusnivel), jos siellä on alkuperäiset rasvat sisällä, pestä kunnolla ja laittaa uudet rasvat. Senverran korppua oli orkkisrasvat omassa kun tuo nivel vaihdettiin. Jossain vaiheessa tuo nimittäin voi hirttää ja siitä kivat tutinat ja ääntelyt vasta alkaakin.
Niin, piti vielä sanoman, että itsellä alkoi pieni satunnainen tutina 50-60 ja 100-110 vauhdeissa kun laitoin eteen 15mm madaltavat jousilautaset. Jämerää on, että se ei esiinny aina...Last edited by Thuppu; 17-08-2008, 20:06.
Comment
-
-
Minä olen ajatellut irroittaa sen ns. vakionopeus murroksen kardaanin loppupäästä ja tarkistaa sen kunnon. Samalla voisi tutkia rättinivelen ja kannatinlaakerin kunnon. Minun mielestä ainoastaan renkaita ei voi syyttää tärinästä, jos on paljon heittoa niin silloin se on ymmärrettävää.-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
Comment