Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soldia
    Banned
    • Feb 2006
    • 725
    • Planet X

    #16
    Originally posted by janne1974 View Post
    Minun e39:ssä on aivan samat oireet kuin sinun tumppi$. En vaan ole älynnyt katsoa renkaita onko ne ylösnostettuna samalla tavalla kuin kerroit. Perä heittää kaivonkansissa ihmeellisesti.
    Auton alusta on käyty muuten kokonaan läpi paitsi takaa alatukivarret ja ilmajousitus. Et tumppi$ kertonut onko e39:ssäsi ilma- vai normi kierre jousitus. Ja mitä osia olet jo vaihtanut taakse? Itse olen polttanut liki 3000€ autoon ja parannusta on tullut paljon, tutinat vähentyneet, mutta juuri tuo ihme muljahdus on vielä:think
    Pitänee vielä vaihtaa palkeet, paineentasaus säiliöt ja niihin kuuluvat letkut. Ai niin ja alatukivarret kanssa... Kallista on tämä laatuautolla ajaminen.
    On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.

    -Janne-
    On toi kai jo kurjuuden maksimointia kun 3000 euroa laittaa e39 tärinöihin?

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #17
      Originally posted by tumppi$ View Post
      Juu, kaikki ns. kuluvat osat ovat joko Bilsteiniä, tai Lemförderiä.
      Edit: Oops, luin tekstin vähän väärin.

      Comment

      • tumppi$
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 457
        • Päijät-Häme

        #18
        Originally posted by soldia View Post
        Onko takaiskarit ja jouset tarkastettu niin, että samanlaiset/ikäiset ja ehjät?

        Iskarit ja jouset eivät juuri uusista häpeä. Kesäkuussa asennettiin. Jouset 30/15 H&R:t ja iskarit Bilsteinin B4:et.
        Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:15.

        Comment

        • tumppi$
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 457
          • Päijät-Häme

          #19
          Originally posted by janne1974 View Post
          Minun e39:ssä on aivan samat oireet kuin sinun tumppi$. En vaan ole älynnyt katsoa renkaita onko ne ylösnostettuna samalla tavalla kuin kerroit. Perä heittää kaivonkansissa ihmeellisesti.
          Auton alusta on käyty muuten kokonaan läpi paitsi takaa alatukivarret ja ilmajousitus. Et tumppi$ kertonut onko e39:ssäsi ilma- vai normi kierre jousitus. Ja mitä osia olet jo vaihtanut taakse? Itse olen polttanut liki 3000€ autoon ja parannusta on tullut paljon, tutinat vähentyneet, mutta juuri tuo ihme muljahdus on vielä:think
          Pitänee vielä vaihtaa palkeet, paineentasaus säiliöt ja niihin kuuluvat letkut. Ai niin ja alatukivarret kanssa... Kallista on tämä laatuautolla ajaminen.
          On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.

          -Janne-


          Takapäähän on tähän mennessä vaihdettu seuraavaa:
          takakelkan puslat, narinahelat+lukot, kallistuksenvakaajan niveltangot, sekä ne jouset ja iskarit.
          Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:15.

          Comment

          • uti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 195

            #20
            [QUOTE
            On muuten kumma kun laatuauto ei muka siedä ollenkaan pystyheittoa renkaissa, kun taas nämä idän ihmeet ei välitä "pienistä" heitoista ollenkaan.

            -Janne-[/QUOTE]

            Kuka niissä pieniä tutinoita huomaa?

            Comment

            • roadmovie
              Bimmer Rookie
              • Jan 2007
              • 73

              #21
              Tuo oikeanpuoleisen renkaan sisäänmeno autoa nostettaessa on ehdottomasti se oire, josta asiaa kannattaa lähteä selvittämään. Sen analysointi huolella voi ratkaista koko homman.

              Te, jotka olette noita peräpään hommia tehneet enemmän niin kertokaas minulle yksi juttu. Saako takaiskarit alakiinnikkeistä sillä tavalla nätisti irti, että tukivarsien ja helojen mahdollista väljyyttä pääsisi tutkimaan ilman, että jousi työntää pyöräntuentaa alaspäin? Tällöinhän ne väljyydetkin olisi ehkä helpompi huomata kun ei tarvitse vääntää jousta vastaan. Jousen jännitys voi hyvinkin hävittää pari pienempää väljyyttä, jotka kuitenkin ajossa aiheuttavat näitä tutinoita.

              Sitten on tullut jo näitä E39 tutinajuttuja lukiessa (sama vaiva rahikaisella...) että osaisiko joku rakentaa jonkun yleismittari-kiihtyvyysanturi-bluetooth -virityksen, jolla näkisi suoraan, missä kulmassa on erilaista tärinää muihin nähden. Joka kulmaan kiihtyvyysanturi siihen pyöränlaakerin lähettyville kiinni niin uskon, että aaltokuviosta näkisi suoraan, mikä kulma sheikkaa eri tavalla kuin muut.

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by tumppi$ View Post
                Ihan normi kierrejousitus myös takana.

                Takapäähän on tähän mennessä vaihdettu seuraavaa:
                takakelkan puslat, narinahelat+lukot, kallistuksenvakaajan niveltangot, sekä ne jouset ja iskarit.
                Itse oon vaihtanut noitten lisäksi yläpuolelta molemmat tukivarret. Alkaa tuntua että vika olisi alatukivarsissa. Niihin ei tietenkään saa vaihdettua puslia erikseen, vaan on ostettava koko paketti...
                Laakeri vikaan en jaksa uskoa, kun ei ole ollenkaan välystä siinä. Voisiko viallinen murros aiheuttaa tuota???
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • Vee-eit
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 709
                  • Turku

                  #23
                  Jos en väärin muista niin näihin vapisijoihin on vaihdettu vetareita puolelta toiselle.
                  Itse olen sitä mieltä, että tärinä tulee jostain pyörivästä osasta ja välykset paikallaan pysyvissä osissa korostavat sitä. Eli vapina ei lopu vaikka vaihtaisi kaikki puslat jne. ellei pyörivistä osista epätasapainoa tai väljää poisteta.
                  Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #24
                    Murrosnivelen kuluminen tosiaan aiheuttaa sellaista ihme vapinaa, volkkarimiehet voivat vahvistaa
                    Niveliin (sisempään sekä ulompaan)kuluu sellainen hieman väljempi alue jossa vetari alkaa liikkua päittäin ja tuottaa sellaisen aivan käyntihäiriön tapaisen ravistuksen joka ilmenee usein tasakaasulla ja obaut 50-60 nopeudella.

                    Korjaustoimenpiteenä vaidetaan nivelien pyörimissuunta, mutta vain sisempien tai ulompien, ei molempien. Vaihto aiheuttaa sen että nivelien välinen liikerata muuttuu.

                    Ymmärsiköhän kukaan
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Jos tutinaa haluaa testata "ajamalla" pukeilla, niin pitääkö perä nostaa alatukivarsien varaan? Vai pitäisikö ehjän auton toimia ilman tutinoita vaikka perä olisi pukeilla nostopisteiden kohdalta? Pyöräthän roikkuu silloin aivan eri asennossa kuin normaalisti.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        #26
                        Ei varmaan kannata "rullata" jos auto on nostettu nostopisteistään. Akselit on aivan luonnottomassa asennossa silloin. Paras olisi jos alle sais telat pyörien alle. Jos auto on nostettu alatukivarresta niin silloinkaan ei alusta ole luonnollisesti. Saako näihin e39:iin murrosta irrallaan vai pitääkö koko vetari ostaa??
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • tumppi$
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 457
                          • Päijät-Häme

                          #27
                          .................................................. ............................
                          Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:14.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            "Ajoin" tänään takapyörät tuettuna alatukivarsista, autossa tuntui tutinaa 65km/h kohdalla. Nopeus pitää olla aika tarkasti kohdallaan jotta tuo tuntuu. 60km/h kohdalla ei tunnu tutinaa eikä 70km/h kohdalla. Sitten jossain 120km/h kohdalla tuntuu nopeampaa värinää, en vielä tutkinut tuon värinän tarkkaa nopeutta koska hiukan epäilytti pysyykö auto tukien päällä... Periaatteessahan se pitäisi olla 2x tuo toinen nopeus jos tämä minun juttu johtuisi kardaanista. Jatkan tutkimuksia...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Kantsii avata/irrottaa kardaanin perimmäinen nivel (vakionopeusnivel), jos siellä on alkuperäiset rasvat sisällä, pestä kunnolla ja laittaa uudet rasvat. Senverran korppua oli orkkisrasvat omassa kun tuo nivel vaihdettiin. Jossain vaiheessa tuo nimittäin voi hirttää ja siitä kivat tutinat ja ääntelyt vasta alkaakin.

                              Niin, piti vielä sanoman, että itsellä alkoi pieni satunnainen tutina 50-60 ja 100-110 vauhdeissa kun laitoin eteen 15mm madaltavat jousilautaset. Jämerää on, että se ei esiinny aina...
                              Last edited by Thuppu; 17-08-2008, 20:06.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • janne1974
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 405
                                • Kuopio

                                #30
                                Minä olen ajatellut irroittaa sen ns. vakionopeus murroksen kardaanin loppupäästä ja tarkistaa sen kunnon. Samalla voisi tutkia rättinivelen ja kannatinlaakerin kunnon. Minun mielestä ainoastaan renkaita ei voi syyttää tärinästä, jos on paljon heittoa niin silloin se on ymmärrettävää.
                                -Janne-

                                F10 535iX sedan -11
                                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                                ex. E39 528i touring -99
                                ex. E36 325ia coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎