Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Niin minähän vaihdoin autooni rättinivelen, keskilaakerin ja vakionopeusnivelen ja vasta sitten alkoi vaihtelevat tutinat/värinät (tai ainakin nyt ne vasta huomasin).
    Noiden vaihdon syy oli voimansiirrossa olevan välyksen korjaaminen, se osin korjaantui, mutta ei kokonaan. Kokonaisuutena tämä asia "hiukan" harmittaa...
    E39 528iA

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #32
      Onhan näissä kärryissä ihan helvetin hieno kyyti silloin kun kaikki on kunnossa mutta perkele kun se tilanne voi näköjään muuttua kun hyttynen läsähtää tuulilasiin. Ihan liian herkkä kaikelle pienelle kulumalle tuo alusta. Auttaisiko sitten jos purkaisi perhana koko alusta ihan atomeiksi voimansiirtoa myöten ja laittaisi kaikki kikkareet uutta ja uretaanipuslaa joka paikkaan mihin voi kulumiskestoa ajatellen? Kardaani nyt on ainakin sellainen pyydys, että jos vaihdat tukilaakerin ja laitat sen millin vinoon niin olet kusessa. Omassakin on pientä sivuääntä montuissa mutta ajettavuus on vielä ihan jees.
      Retard Member

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Niin minähän vaihdoin autooni rättinivelen, keskilaakerin ja vakionopeusnivelen ja vasta sitten alkoi vaihtelevat tutinat/värinät (tai ainakin nyt ne vasta huomasin).
        Noiden vaihdon syy oli voimansiirrossa olevan välyksen korjaaminen, se osin korjaantui, mutta ei kokonaan. Kokonaisuutena tämä asia "hiukan" harmittaa...
        Tuliko kardaani tasapainoon? Noissahan on vakionopeusnivelen muttereissa lisäpainot, ainakin saatavilla, tiedä sitten onko jokaisessa asennettuna. Lisäksi tulihan keskilaakeri pänniin eikä kiristetty siihen kohtaan missä se levossa jäi?

        edit: Ja kardaanin puolikkaiden keskinäinen asento keskilaakerin kohdalta jäi varmasti samaan vaihdon jälkeen?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Cell View Post
          Tuliko kardaani tasapainoon? Noissahan on vakionopeusnivelen muttereissa lisäpainot, ainakin saatavilla, tiedä sitten onko jokaisessa asennettuna. Lisäksi tulihan keskilaakeri pänniin eikä kiristetty siihen kohtaan missä se levossa jäi?

          edit: Ja kardaanin puolikkaiden keskinäinen asento keskilaakerin kohdalta jäi varmasti samaan vaihdon jälkeen?
          Vakionopeusnivelen muttereissa ei ollut lisäpainoja.

          Keskilaakerin asennus minua kyllä askarruttaa. Alkuperäinen oli selvästi vinossa, siis toinen reuna lähempänä keulaa. Sitten tuo asento, BMW:n E39 ohje ei sano mitään laakerin asennosta joten voisi olettaa, että se laitetaankin lepokohtaan. Kun taas muiden mallien kohdalla sama ohje neuvoo työntämään niitä eteenpäin 2-4mm. Laitoin laakerin suoraan ja työnsin sitä vähän eteenpäin eli se on nyt hiukan eri kohdassa kuin mitä edellinen. Aion kyllä testata ja muuttaa asennon samaksi kuin entisellä laakerilla, mutta se vaatii taas pakoputken purkamisen edestä joten se on jäänyt vielä tekemättä. Mitä "pänniin" tarkoittaa, onko se juuri tuo eteenpäin työntäminen, "pretension"? Mutta mikä tuossa E39:issä sitten on oikea tapa menetellä tuon laakerin kanssa?

          Kardaanin puolikkaat ovat keskeltä varmasti samassa kohdassa kuin ennenkin.

          Lisäksi vaihdoin laatikon tukikumit ja tuossa yhteydessähän laatikon tuki piti ottaa irti mutta se on entisessä kohdassa. Pitäisi varmaan tarkistaa kardaanin keskitys ja muuttaa laatikon asentoa jos se ei ole keskellä?
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Vielä lisähavainto: ajoin lauantaina perä nostettuna nostopisteistä, siinä auto tutisi jo 50km/h kohdalla ja tutina vain paheni kun nopeutta nosti, joten lopetin testin. Kun kävin tuon jälkeen koeajolla, tuntui auto tutisevan selvästi normaalia enemmän, 85km/h kohdallakin oli tutinaa.

            Sunnuntaina ajoin sitten perä nostettuna alatukivarsista, en käynyt sen jälkeen testilenkillä. Mutta tänä aamuna auto kulki hyvinkin tasaisesti, 115km/h kohdalla pientä tutinaa, mutta ei muuta. On tuo vaan ihmeellinen laite...

            Joten: vetoakselitko tuon sittenkin aiheuttaa ja se on tuurista kiinni mihin asentoon ne sattuu liikkumaan = tuntuuko tutinaa vai ei?
            E39 528iA

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Vielä lisähavainto: ajoin lauantaina perä nostettuna nostopisteistä, siinä auto tutisi jo 50km/h kohdalla ja tutina vain paheni kun nopeutta nosti, joten lopetin testin. Kun kävin tuon jälkeen koeajolla, tuntui auto tutisevan selvästi normaalia enemmän, 85km/h kohdallakin oli tutinaa.

              Sunnuntaina ajoin sitten perä nostettuna alatukivarsista, en käynyt sen jälkeen testilenkillä. Mutta tänä aamuna auto kulki hyvinkin tasaisesti, 115km/h kohdalla pientä tutinaa, mutta ei muuta. On tuo vaan ihmeellinen laite...

              Joten: vetoakselitko tuon sittenkin aiheuttaa ja se on tuurista kiinni mihin asentoon ne sattuu liikkumaan = tuntuuko tutinaa vai ei?
              Tuossa voi olla syy.. Itse oon huomannu kun autoa käyttää tunkilla ilmassa (lähinnä takaa) niin toisinaan alkaa tutinat tai sitten ne saattaa hävitä kokonaan. Hankalaksi tutkimisen tekee se kun välillä vika on päällä ja välillä poissa. Voisiko syy olla vetarin päittäisvälyksessä??
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by janne1974 View Post
                Voisiko syy olla vetarin päittäisvälyksessä??
                Tuota juuri olen miettinyt, noissa on aika paljon välystä, siis vetoakseli liikkuu helposti sivuttain ja tuntuu kuin se liikkuisi pooreissa eikä itse nivel/kuulat liiku. Kuuluukohan tuota välystä edes olla?
                E39 528iA

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #38
                  Omassa kikottimessa alkanu tärinät ja hiljattain alko sillai ettei oo enään ihan randomia.. E39:sin kohalla nää kovin yleisiä.. joten etu kallistuksenvajaakan puslat + takapäänhelat ekana läpi

                  Vikadiagnoosia alkaa saamaan esim takapäänheloista.. takapään camperit vähä miten sattuu.. ja auto kääntää kallistuksen mukaan esim moottoritiellä.. osa tärinöistä saattaa tulla jarruista..

                  Omassani jossen paina liikkeelle lähdössä / käynnistyksessä jarruja kunnolla pohjaan niin saattaa ratti vähän täristää.. lähtee yleensä ensimmäisessä jarrutuksessa tämäkin.. ja mikä noihin muihin tärinöihin tulee.. jos lisätään autoon painoa tärinät vähenee ja samoten myös jos antaa happea koneelle ni tärinät vähenee kun painoa siirtyy taka-akselille..
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tuota juuri olen miettinyt, noissa on aika paljon välystä, siis vetoakseli liikkuu helposti sivuttain ja tuntuu kuin se liikkuisi pooreissa eikä itse nivel/kuulat liiku. Kuuluukohan tuota välystä edes olla?
                    Kyllähän siellä jonkinlainen välys pitää olla, mutta missä kohtaa?? Omassa tuntuu että välystä olisi liikaa. En ole (vielä) purkanut vetaria irti että saa tutkittua mistä kohtaa välys tulee..
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tuota juuri olen miettinyt, noissa on aika paljon välystä, siis vetoakseli liikkuu helposti sivuttain ja tuntuu kuin se liikkuisi pooreissa eikä itse nivel/kuulat liiku. Kuuluukohan tuota välystä edes olla?
                      Pakko noissa on olla vähän päittäisvälystä (tai oikeammin päittäissuuntaista liikevaraa), että vetari pääsee liikkumaan joustoliikkeen aikana sisään/ulos. Onko poorit puhtaat koko matkalta?
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #41
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Vakionopeusnivelen muttereissa ei ollut lisäpainoja.

                        Keskilaakerin asennus minua kyllä askarruttaa. Alkuperäinen oli selvästi vinossa, siis toinen reuna lähempänä keulaa. Sitten tuo asento, BMW:n E39 ohje ei sano mitään laakerin asennosta joten voisi olettaa, että se laitetaankin lepokohtaan. Kun taas muiden mallien kohdalla sama ohje neuvoo työntämään niitä eteenpäin 2-4mm. Laitoin laakerin suoraan ja työnsin sitä vähän eteenpäin eli se on nyt hiukan eri kohdassa kuin mitä edellinen. Aion kyllä testata ja muuttaa asennon samaksi kuin entisellä laakerilla, mutta se vaatii taas pakoputken purkamisen edestä joten se on jäänyt vielä tekemättä. Mitä "pänniin" tarkoittaa, onko se juuri tuo eteenpäin työntäminen, "pretension"? Mutta mikä tuossa E39:issä sitten on oikea tapa menetellä tuon laakerin kanssa?
                        Oikein laitoit, esijännitystä eteenpäin siihen pitääkin laittaa, ilman sitä voi alkaa syntymään mitä ihmeellisimpiä kolinoita vedätyksessä ym. Keskilaakerin kuuluu olla suorassa, ja keskellä autoa jos mahdollista saada se asennuksessa hiukankin jompaan kumpaan reunaan. Laatikon ei pitäisi päästä liikkumaan.

                        Ei muuta kun vetarit irti perästä ja kierroslukumittarin ja vaihteen avulla katsoo nopeuksia, saa ainakin selville onko tärinä peräisin ennen vai jälkeen perän.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Havis View Post
                          Pakko noissa on olla vähän päittäisvälystä (tai oikeammin päittäissuuntaista liikevaraa), että vetari pääsee liikkumaan joustoliikkeen aikana sisään/ulos. Onko poorit puhtaat koko matkalta?
                          Mutta miten paljon sitä saisi olla? Eikö itse nivelenkin pitäisi liikkua, mietin nyt kardaania jossa vakionopeusnivel ei liiku pooreissa mutta silti siinä on aika runsaasti liikevaraa laakerissa.

                          En ole vetoakseleiden pooreja tutkinut tai ottanu niitä irti. Minulla on molemmissa vetoakselissa rasvavuotoa kiinnityslaipan välissä, vasemmanpuoleisessa enemmän. Pitäisi ottaa nuo irti, tutkia mikä siellä vuotaa ja lisätä rasvaa. Suojakumit siis kuitenkin ovat ehjät.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by Cell View Post
                            Oikein laitoit, esijännitystä eteenpäin siihen pitääkin laittaa, ilman sitä voi alkaa syntymään mitä ihmeellisimpiä kolinoita vedätyksessä ym. Keskilaakerin kuuluu olla suorassa, ja keskellä autoa jos mahdollista saada se asennuksessa hiukankin jompaan kumpaan reunaan. Laatikon ei pitäisi päästä liikkumaan.

                            Ei muuta kun vetarit irti perästä ja kierroslukumittarin ja vaihteen avulla katsoo nopeuksia, saa ainakin selville onko tärinä peräisin ennen vai jälkeen perän.
                            OK, laatikon alatuessa on kyllä liikkumisvaraa sivuttain, siis pulttien reiät ovat selvästi suuremmat kuin pultit. Laatikon tuki oli (ja on nyt) reikien mukaan melkein toisessa reunassa. Nyt kun miettii, niin se keskilaakeri taisi olla vinossa juuri samaan suuntaa mihin laatikon tuki laatikkoa kääntää. Täytyypä tosiaan tehdä tuo keskitys uudestaan ja katsoa mihin kohtaan laakeri lepotilassa asettuu jne. Keskilaakeri ei sivuttain juuri liiku, ainoastaan auton pituussuunnassa.

                            Täytyy seuraavaksi testata ilman takapyöriä ja siitä sitten laajentaa vianhakua...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by herja View Post
                              Onhan näissä kärryissä ihan helvetin hieno kyyti silloin kun kaikki on kunnossa mutta perkele kun se tilanne voi näköjään muuttua kun hyttynen läsähtää tuulilasiin.
                              Niinpä: eilen ei tutissut, tänään oli taas selvää tutinaa. En tehnyt autolle mitään, joten mikä ihme siinä itsestään muuttui yön aikana? Säätilakin on sama.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • janne1974
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 405
                                • Kuopio

                                #45
                                Tuli tuossa mieleen että voisiko tuo vaeltava täristys johtua murroksessa olevasta vaseliinista. Ainakin minun auto ravistaa enemmän silloin kun auto seisoo paikallaan pitemmän aikaa. Eli jospa vaseliini valuu alaspäin ja siten täristää. :think
                                -Janne-

                                F10 535iX sedan -11
                                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                                ex. E39 528i touring -99
                                ex. E36 325ia coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎