Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #61
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Itselläni huollettiin jarrut toukokuussa viimeksi... Ja todella huolella. Itse toimin apupoikana silloin... Jarruttaessa ei täristä/tutise enää... Mutta se helvetin korin tutina taas jatkuu...
    Mutta syyhän varmaankin löytyy juuri siitä, että huomasin kotitallissa tehdyssä tarkastuksessa kuinka oikea takarengas on noin parisen senttiä sisemmällä pyörän kaarissa kuin vasen... Ja tätä ongelmaa on nyt yritetty selvittää... Mutta kukaan ei löydä sieltä mitään... Vaikka katsastusinssikin totesi että; "pakko se on myöntää, oikea rengas on todella sisempänä kuin toinen". Puolisen tuntia sekin sitä arvuutteli ja katsoi sekä kokeili, mutta syy ei vaan selvinnyt.
    Kolaroitu joskus? vääntääkö kallistuksen mukaan moottoriteillä? takapään narinahelat näissä aika useasti on vikana ku alkaa täristämään ja tutisemaan siitä johtuen yleensä taka camperit viturallaan ja rengas kulunut hyppyrille ja se itseasiassa on syy siihen tärinään..

    onkohan koska ohjauskulmat säädetty ja renkaat tasapainotettu?
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Tänään on sitten näköjään taas tutisematon päivä. Ehkäpä kuun asento oli otollinen nivelien rasvan siirtymiselle oikeaan asentoon...

      Mutta keksin taas uuden teorian tälle vaihtelulle: joku voimansiirron tai alustan kumiosa/pusla painuu kasaan kun auto on pysäköity. Pitää testata laittaa laatikko N-asennossa ensin käsijarru päälle ja vasta sitten laatikko P-asentoon, silloinhan kardaani/voimansiirto ei kai jää jännitykseen. Tuo on ainoa asia mikä minulla voi vaihdella. Kokeilkaapa muutkin joilla on tuollaista päivittäin vaihtelevaa tutinaa.
      E39 528iA

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        #63
        Originally posted by TJJ View Post
        Tänään on sitten näköjään taas tutisematon päivä. Ehkäpä kuun asento oli otollinen nivelien rasvan siirtymiselle oikeaan asentoon...

        Mutta keksin taas uuden teorian tälle vaihtelulle: joku voimansiirron tai alustan kumiosa/pusla painuu kasaan kun auto on pysäköity. Pitää testata laittaa laatikko N-asennossa ensin käsijarru päälle ja vasta sitten laatikko P-asentoon, silloinhan kardaani/voimansiirto ei kai jää jännitykseen. Tuo on ainoa asia mikä minulla voi vaihdella. Kokeilkaapa muutkin joilla on tuollaista päivittäin vaihtelevaa tutinaa.
        Manuaalilootalla ajelen joten ei varmaankaan jää jännityksiä. Etkös maininnut että toisen puolen vetarissa olisi poikittais välystä... Eihän se muuta tarvitse tärinään. Hyvänä päivänä vetari sattuu oikeaan kohtaan ja tärinä on poissa. Täytyy itsekkin tutkia vetarit tarkkaan.
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        • Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by roadmovie View Post
          Sitten on tullut jo näitä E39 tutinajuttuja lukiessa (sama vaiva rahikaisella...) että osaisiko joku rakentaa jonkun yleismittari-kiihtyvyysanturi-bluetooth -virityksen, jolla näkisi suoraan, missä kulmassa on erilaista tärinää muihin nähden. Joka kulmaan kiihtyvyysanturi siihen pyöränlaakerin lähettyville kiinni niin uskon, että aaltokuviosta näkisi suoraan, mikä kulma sheikkaa eri tavalla kuin muut.
          Värähtelyiden kanssa tulee työn puolesta oltua tekemisissä. Jos ja kun saan päivitettyä itselleni E39:n, niin täytyy siinä ilmaantuvia tutinoita alkaa tutkimaan pintaa syvemmältä. Värähtelymittauksella saa lahjomattomasti selville millä millä taajuudella tutinaa/tutinat esiintyy, ja siitä onkin helppo katsoa minkä pyörimisnopeuteen se täsmää.

          Kunnolla jos alkaa hifistelemään, niin mittaa vaikka joka pyörännavasta arvot, samalla saa haarukoitua mahdolliset alkavat laakeriviat esiin. Nuo mittaukset pystyy tekemään ajon aikanakin, kunhan vaan taiteilee piuhan hyttiin.

          Mielenkiinnolla tullut luettua näitä tutinajuttuja, tuo ilmiöhän voisi jopa työllistää.
          Ei mopolla mahottomia..

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by janne1974 View Post
            Manuaalilootalla ajelen joten ei varmaankaan jää jännityksiä. Etkös maininnut että toisen puolen vetarissa olisi poikittais välystä... Eihän se muuta tarvitse tärinään. Hyvänä päivänä vetari sattuu oikeaan kohtaan ja tärinä on poissa. Täytyy itsekkin tutkia vetarit tarkkaan.
            Eikös manuaalilaatikollakin jää jännityksiä jos jätät vaihteen päälle etkä käytä käsijarrua.

            Mutta tuo vetoakseli tosiaan epäilyttää. En vaan tajua miksi auto eilen tärisi vetoakselitutkimuksen jälkeisen testilenkin (ja koko päivän ennen sitä) mutta ei enää tänä aamuna? Kyllähän tuon vetoakselin pitäisi oireilla eri tavalla vaihdellen paljon enemmän. Kokeilepa tosiaan miten herkästi ne sinulla liikkuu sivuttain.

            Onko jollain kokemusta E39:n vetoakselin rakenteesta? Mikä siellä liikkuu sivusuunnassa? Pelkkä akseli vai nivel/kuulat?
            E39 528iA

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              #66
              .................................................. .................................................. ......
              Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:11.

              Comment

              • Maniver
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 1953
                • Helsinki

                #67
                Lainataan nyt sitten vaikka tätä topicia.

                Autona e36 m50b25 coupe -93

                Vaihdettiin viikonlopun aikana kuljettajanpuoleinen takapyöränlaakeri. Tämän jälkeen perä alkoi nuljumaan aivankuin olisi 80 profiilin renkaat liianpienillä ilmanpaineilla ja vanhoilla sivikin väsyneillä jousilla. Eli takapyörä tuntuisi aivan kuin liikkuvan sivuttain kulkusuuntaan nähden montuissa ja urissa ja on TODELLA häijyn tuntuinen. Ennen laakeriremppa ei ko vaivaa ilmennyt. Renkaissa on ilmaa ja ei tunnu olevan väljää kun olen potkinu ja vemputtanu renkaista parkissa. Takaa katsottuna kulmat on identtiset ja samalla etäisyydellä kaarista (silmäpelillä). Pyöränlaakerin seekerirengasta ei ole (kun ei ole kaulustakaan, painettu seekerirenkaineen laakeri ulos.) joten voiko rengas sen vuoksi päästä liikkumaan sivuttain? En kyllä tuohon ainakaan jaksa uskoa. En nyt sitten tiedä pitäisikö ruveta rajoittamaan ajoa vai mitenkähän vakavaa tämäki nyt sitten on.

                Vinkkejä? :think
                F20 125

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by Maniver View Post
                  Lainataan nyt sitten vaikka tätä topicia.
                  Autona e36 m50b25 coupe -93
                  Miten päädyit E39-tutinat/tärinät viestiketjun lainaamiseen kysyäksesi E36 takapyörän laakerin asennuksesta?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Maniver
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 1953
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Miten päädyit E39-tutinat/tärinät viestiketjun lainaamiseen kysyäksesi E36 takapyörän laakerin asennuksesta?
                    Ei prkl tää oliki mallikohtanen

                    Johki pois ==>

                    Edit: Ja emmä siitä laakerista kysy vaan siitä nuljuamisesta .
                    Last edited by Maniver; 20-08-2008, 16:53.
                    F20 125

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #70
                      Originally posted by tumppi$ View Post
                      Itselläni huollettiin jarrut toukokuussa viimeksi... Ja todella huolella. Itse toimin apupoikana silloin... Jarruttaessa ei täristä/tutise enää... Mutta se helvetin korin tutina taas jatkuu...
                      Mutta syyhän varmaankin löytyy juuri siitä, että huomasin kotitallissa tehdyssä tarkastuksessa kuinka oikea takarengas on noin parisen senttiä sisemmällä pyörän kaarissa kuin vasen... Ja tätä ongelmaa on nyt yritetty selvittää... Mutta kukaan ei löydä sieltä mitään... Vaikka katsastusinssikin totesi että; "pakko se on myöntää, oikea rengas on todella sisempänä kuin toinen". Puolisen tuntia sekin sitä arvuutteli ja katsoi sekä kokeili, mutta syy ei vaan selvinnyt.
                      Jos näitä värinöitä on, mitkä johtuvat väljistä puslista niin eikö niitä katsastuksessa huomata? Minulla on omakohtaiset kokemukset sellaisia, että katsastuksesta tulee hylky jo paljon ennen kuin väljyys alkaa vaikuttamaan ajo-ominaisuuksiin. Näin ainakin täälläpäin. Sitä en tosin tiedä miten hyvin konttorilla tutkivat takapään välykset? Tuleeko esimerkiksi narinahelojen väljyys siellä edes esiin?

                      Onko muilla värinät miten tarkasti nopeudesta riippuvaisia? Omassakin on hieman tutinaa, mutta enimmäkseen 80-90km/h nopeudella, joten uskoisin sen johtuvan renkaiden tasapainoituksesta. Ainakin vielä tämä on niin pientä, että vianhakuun en ole ryhtynyt. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan tätä topiccia, jos joku vaikka keksisi ongelman todellisen syyn.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        #71
                        Ei noita puslien välyksiä huomaa silmällä mitenkään. Minun auton alla on ollu yks jos toinenkin "ammattilainen" ja kaikki on sanonut että kaikki on ok. Mutta mistähän johtuu että ainakun oon jonkin puslan tai tukivarren vaihtanut, niin autosta on tullut kokoajan parempi. Ainoat silmin havaittavat rikkonaiset puslat on ollu apurungonpuslat ja narinahelat.

                        tumppi$: Sinun tapauksessa varmasti avittaisi jos vaihdat molemmat ylätukivarret. On kyllä aika arvokkaat ihan vaan perstuntumalla vaihtaa, mutta mulla ainakin avitti paljon. Niitten vaihdon jälkeen sai takarenkaitten kulmatkin kohdalleen.

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • JonasG
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 2160
                          • Porvoo/Helsinki

                          #72
                          Touringista hävisi tutinat ja vetelyt kun vaihdoin levyt,alatukivarret,koiranluut,navat,raidetangot,a purungonpuslat,takalaakerit,iskarien yläpäänlaakerit,taakse kaikki tukivarret,säädettävä alusta ja nelipyörä suuntaus,vaihtamatta vielä narinahelat. Kallista oli mutta auto käyttäytyy kuin uutta ajaisi.
                          Last edited by JonasG; 20-08-2008, 18:02.

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #73
                            Niinpä luulen että nuo tutinat ovat kaikkien välysten summa. On kait se jatkettava homma loppuun, eipä oo enää montaa vanhaa osaa

                            -Janne-
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • JonasG
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 2160
                              • Porvoo/Helsinki

                              #74
                              Originally posted by janne1974 View Post
                              Niinpä luulen että nuo tutinat ovat kaikkien välysten summa. On kait se jatkettava homma loppuun, eipä oo enää montaa vanhaa osaa

                              -Janne-
                              Näin se nähtävästi on. Autolla oli ajettu 184.000km kun aloitin projektin ja kaikki tukivarret oli alkuperäiset -00 leimalla (auton vuosimalli 2000) eli auton alkuperäiset osat uudesta saakka. Tuollaiset kilometrit orkkis osilla niin alkaa olemaan kaikki vaihto kunnossa.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by janne1974 View Post
                                Niinpä luulen että nuo tutinat ovat kaikkien välysten summa.
                                Tiedä tuosta, minulla on vaihdettu taakse (ja eteen) aika paljon uusia alustan osia ja ihan hyvin tuo kuitenkin tutisee.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎