E39 touring automaattinen takaluukku ei toimi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mad_Mike
    replied
    Takaluukku avautuu ihan "normaalisti" kun hiukan kädellä avittaa alulle (öljyt on lisätty ja toimi hetken tuon puolesta oikein) , mutta kun painaa luukussa olevaa sulkunappia niin välillä pumppu vaan jurisee eikä mitään tapahdu. Eli saattaa joutua painamaan sulkunappia 2-4krt ennenkuin luukku alkaa sulkeutumaan. Tuo "ominaisuus" tullut esille nyt kun pakkaset alkanu kirimään.
    Eli onko kokemusta mistä tuo johtuu??

    Leave a comment:


  • esorvist
    replied
    Originally posted by TKGL View Post
    Valaiseppa tyhmää ja kerro miten jäykät saranat rikkoisivat kaasujouset. Oma mielikuvitus ei riitä.

    No okei, "tappaa pumput" oli ehkä karrikoidusti sanottu. Tarkoitin että saranat jos jumissa niin äkkiä se terävin puhti pumpuistakin lähtee. Tapin tapauksessa on pakko olla jotain vikaa saranoissa jos toiminta aluksi ok mutta kuoleentuu muutamassa viikossa.

    Siinä olen myös Rahun kanssa eri mieltä että herkistely kannattaisi. Ihan vaan sen takia että rasvaa voi saada saranaan kunnolla vain jos purkaa sen pois ja saranat on oma homma purkaa. Sen purku homman jos tekee niin kannattaa olla uudet tilalle kasattaessa, ei ne maksa kun jotain 70e / kpl genuinepartsilla. Itsekin, kokeilu mielessä rempan jälkeen yritin herkistellä vanhaa jo jumimisen takia pilalle vääntyneitä saranoita mutta parin päivän Rost Off/ CRC liotuksella ei muuttunut juuri miksikään.
    Last edited by esorvist; 09-11-2010, 20:55. Reason: Typing errors

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Jep, tuo saranoiden rasvaus olisi varmaan paras tehdä itselläkin mutta homman suuruus harmittaa. Toisaalta kaasujousia vaihtaessani toisen pumpun irtiollessa sain luukun herkästi päähäni eli melko liukkaalta saranat vaikuttivat.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Jäykät saranat ei varmastikaan riko kaasujousia mutta vaikuttaa erittäin paljon hydrauliikan toimivuuteen/toimimattomuuteen. Hydraulisella takaluukulla varustetuissa autoissa kun ei juuri huomaa että saranat on jäykät kun sitä ei itse juuri availe kun korkeintaan avittaa sen alun niin loppuhan jaksaakin nousta sitten itsekseen kun taas manuaalisessa sen huomaa helpommin.

    Saranat tosiaan kannattaa rasvata/herkistellä mutta se ei ole kovin helppoa saranoiden paikalla ollessa, pöydällä se onnistuu helpostikin mutta niiden purku on taas aikamoinen savotta.

    Leave a comment:


  • TKGL
    replied
    Originally posted by esorvist View Post
    No jokuhan se tappaa nuo uudet pumput. Eihän tässä vaan olisi kyse alkavasta saranoiden jumituksesta? Tätä ongelmaa on havaittu ainakin manuaali versiossa ja saranarakenne on sama automaatti versiossakin.

    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=38845
    Valaiseppa tyhmää ja kerro miten jäykät saranat rikkoisivat kaasujouset. Oma mielikuvitus ei riitä.

    Itsellä luukun hydraulinen avaus toimii kesällä hyvin. Joskus saattaa alamäessä jäädä aukeamatta.

    Talvella ei aukea hydraulisesti käytännössä koskaan. Pienellä avulla nousee nätisti. Olen melko varma, että vika on noissa kaasujousissa. Ei ole vaan jaksanu vaihtaa.

    Mites muilla sen luukun sulkemisen kanssa? Mulla ainakin lävähtää vähän turhankin reippaasti kiinni napista painamalla. Ei ainkaan ole mikään "soft closing". Vaikuttaakohan noiden kaasujousten vaihtaminen myös tuohon sulkeutumisen pehmeyteen?

    Leave a comment:


  • esorvist
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Niin siis kaasujousien vaihdolla luukku toimi autonomisesti jopa muutaman viikon tai maksimissaan kuukauden Nykyään pitää taas kädellä avittaa (ei pelkästää pakkasella vaan myöskin lämpimässä). Ihan on laadultaan uudempien Baijerilaisten luokkaa
    No jokuhan se tappaa nuo uudet pumput. Eihän tässä vaan olisi kyse alkavasta saranoiden jumituksesta? Tätä ongelmaa on havaittu ainakin manuaali versiossa ja saranarakenne on sama automaatti versiossakin.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Niin siis kaasujousien vaihdolla luukku toimi autonomisesti jopa muutaman viikon tai maksimissaan kuukauden Nykyään pitää taas kädellä avittaa (ei pelkästää pakkasella vaan myöskin lämpimässä). Ihan on laadultaan uudempien Baijerilaisten luokkaa

    Leave a comment:


  • saulgoltz
    replied
    Ai siel on sellasetkin........ Eiköhän vika piile juurikin noissa, koska jää oikeastaan aina siitä lähdöstä kiinni, pikkasen ku avittaa niin avot..... Mistä noita kaasujousia saa... (marmorilta?) Ja paljonkas kustantaa..? Vaihdossa näyttäs olevan askaretta...?




    Originally posted by O.K. View Post
    Jos luukun kaasujouset on vaihdettu, niin epäilisin sisäistä vuotoa pumpussa tai sylinterissä. Itselläni sama vika, olen tyytynyt aina avittamaan hieman. En näe tuota varustetta uuden pumpun tai sylinterin hinnan arvoiseksi. Omassa autossani toiminta parani noiden pumppujen vaihdon jälkeen, mutta talvella ja/tai perä hiukan ylämäessä luukun aukaisu vaatii avitusta.

    Toki jos joku keksii jonkun halvemman korjauksen, niin olisihan tuo kiva saada toimimaan kunnolla kaikissa oloissa.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by saulgoltz View Post
    Missä mahtaisi vielä vika olla, kun öljyä kyllä laitettu säiliö täyteen, muttei silti jaksa aivan avata, pienestä on kiinni, vähän kun kädellä avittaa alkua, niin kyllä nousee ylös asti.... :think ?
    Jos luukun kaasujouset on vaihdettu, niin epäilisin sisäistä vuotoa pumpussa tai sylinterissä. Itselläni sama vika, olen tyytynyt aina avittamaan hieman. En näe tuota varustetta uuden pumpun tai sylinterin hinnan arvoiseksi. Omassa autossani toiminta parani noiden pumppujen vaihdon jälkeen, mutta talvella ja/tai perä hiukan ylämäessä luukun aukaisu vaatii avitusta.

    Toki jos joku keksii jonkun halvemman korjauksen, niin olisihan tuo kiva saada toimimaan kunnolla kaikissa oloissa.

    Leave a comment:


  • saulgoltz
    replied
    e39 touring takaluukun avausjärjestelmästä...

    Missä mahtaisi vielä vika olla, kun öljyä kyllä laitettu säiliö täyteen, muttei silti jaksa aivan avata, pienestä on kiinni, vähän kun kädellä avittaa alkua, niin kyllä nousee ylös asti.... :think ?

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Katselin nyt TIS:iä tarkemmin ja työkalu siis ilmeisesti seuraavanlainen:
    *pitkä varsi, jossa ihan päässä 3/4 putkea muutaman sentin matkalta. Tai siis juuri sen verran yli puoli kierrosta, että saa tukevasti painettua sivusta kaasujousen ympärille ja uutta laitettaessa saa hyvin sen ympäriltä pois, sisähalkaisija ~33mm)
    *kaasujousen saranakiinnityksen etäisyydellä on tappi, joka menee siitä kaasujousen/sarana kiinnityskohdan pultin reiästä läpi (myös viistosti, eli hiukan pultin reikää pienempi)
    *tapin ja päätyhomman etäisyys saadaan mitattua uudesta kaasujousesta, eli kun 3/4-putki on juuri kaasujousen leveän osan päässä, menee tappi tuohon pultin reikään.

    hydraulisen luukun tapauksessa irroitetaan tarvittaessa vasemmalla ensin ikkunan kaasujousi, sitten hydraulisylinteri saran puolesta ja työnnetään mahdollisimman paljon oikealle. Sitten työkalulla ote kaasujousen sisäpäästä ja sen jälkeen ulkopäästä (tappi korvaa pultin). Painaminen sisäpäästä alaspäin. Sitten saranapuolesta tappi irti, hiukan kaasujousta sisäänpäin ja sen jälkeen ulosveto. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Eli näin toimii tuolla työkalulla?

    Tosin Laakkosella ohjeaika alle 1h, joten siellä menisi alle 100eurolla, jos ei tuota saa itse väännettyä. Mutta täytyy ensin itse kokeilla, jospa tuon työkalun saisi helpolla tehtyä.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Olisiko vielä mahdollista saada parempaa kuvaa työkalusta strategisten mittojen kera?
    Ei kannata ottaa mallia tästä työkalusta Tein sen nimittäin ensin oikeanpuolen pumpulle ja kun olin sen vaihtanut, taivutin työkalun väkisin ruuvipenkissä sopivan putken avulla peilikuvaksi ja hitsasin uudelleen tukevammaksi.

    Tämä oli siis kertakäyttötyökalu (tosin sopii se nyt vasemmalle puolelle..).

    Oikea työkalu on TIS:n mukaan simppelimpi ja samalla monipuolisempi kuin tuo.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nyt on pumput vaihdettu ja automatiikka toimii ekan kerran muutamaan vuoteen! olisi pitänyt tehdä tuo jo vuonna 2006 kun luukku alkoi oireileman ensimmäisen kerran.
    Olisiko vielä mahdollista saada parempaa kuvaa työkalusta strategisten mittojen kera?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Nyt on pumput vaihdettu ja automatiikka toimii ekan kerran muutamaan vuoteen! olisi pitänyt tehdä tuo jo vuonna 2006 kun luukku alkoi oireileman ensimmäisen kerran.

    Kummankin 1600 N pumpun jouset oli poikki monesta kohtaa.


    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Originally posted by Kähmy View Post
    Moi!

    kaverit epäilivät, ettei saa itse vaihdettua, koska tarvii jonkun ihmetyökalun, jolla pumpun pään saa irroitettua katon sisältä...? Oliko sulla joku semmoinen vai miten sait homman hoidettua?
    -Kähmy
    Mä tein itse sellaisen työkalun putkesta. Jos sulla on TIS niin siitä näkee kuvasta millainen sen pitää suunnilleen olla. Kun avaa luukun saranoista ne muovit pois niin pääsee katsomaan millainen rako siellä on mihin työkalun pitää sopia ja on helpompi hahmottaa miten se on kiinni siellä katon sisällä. Voin mä tietty myydäkin sen työkalun jos on kiinnostusta

    Leave a comment:

Working...
X