Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Valot vilkkuu... Apua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vecara
    replied
    Oiskohan jollakin halukkuutta korjata ihan rahaa vastaan tuollaisen LKM-boxin? Vika on sama, kuin muillakin: vänkärin pitkä palaa vaikka maailman loppuun asti.

    Auto on E39 525TDS -97, jos noissa boxeissa nyt eroja on.

    Pistäkää privaan viestiä, jos osaamista/aikaa löytyy. Ja pk-seudulta ihan senkin vuoksi, että autolla ajellaan päivittäin.

    Uusi boxi oli tinkauksen jälkeen reilu 300€.

    Edit: KIITOS, apu löytyi
    Last edited by Vecara; 23-04-2007, 21:57.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by suffeli View Post
    Mulla olis yhteydet tuonne ESABille, joten mitäs sieltä pitäisi saada? Jos saan tarkat tiedot, niin varmasti asia selviää...
    Jartsa02:n laittaman infon mukaan Siemens BTS425L1 (PROFET Power Switch). Netistä kaivellessa oli sellaista kutinaa, että tämän komponentin valmistus olisi lopetettu.

    Ruotsin poikien foorumilla oli mainittu myös vaihtoehtoinen komponentti, jolla vörkkinyt hienosti: STMicroelectronics VN21. Ainakin Digi-key:ltä tuollaisia löytyy siedettävään hintaan.

    Leave a comment:


  • suffeli
    replied
    Originally posted by Mooney View Post
    Ostin transistorin ESABin huollosta. Heidän hitsauslaitteista löytyy sama komponentti.
    Mulla olis yhteydet tuonne ESABille, joten mitäs sieltä pitäisi saada? Jos saan tarkat tiedot, niin varmasti asia selviää...

    Leave a comment:


  • Mooney
    replied
    Ruotsin ohjeet

    HEI!

    TÄSSÄ RUOTSINMAAN OHJEET VALOJEN KORJAAMISEEN. EN OLE VARMA KAIKISTA TEKNISISTÄ TERMEISTÄ (esim efekttransistor -> efektitransistori?,tehotransistori?) KOSKA EN OLE KAIKKIEN ALOJEN ASIANTUNTIJA. SUOMENNETTU KUMMINKIN MELKEIN TÄYDELLISESTI, POISLUKIEN TEKNINEN SANASTO.



    Reparation av ljusmodul på en e39 - 97
    Även kallad LKM (Tyska) LCM (Engelska)

    Felet beter sig så att ett lyse hänger sig. (Lyser konstant och går inte att släcka.)
    Oftast av någon oförklarlig anledning höger helljus.
    Detta symtom beror på kortslutning i en effekttransistor.

    Felet kan även uppstå genom att något lyse inte fungerar.
    Detta symtom beror på avbrott i en effekttransistor.

    VIKTIGT!
    Dra inte av er en ylletröja innan operationen börjar. Undvik alltså statisk elektricitet. Ta gärna i ett element eller liknade. Man kan med fördel använda ett ECD armband om man har.
    Effekttransistorerna är känsliga för statisk elektricitet och kan få defekter som visar sig senare.
    Använd inte någon ‰billig‰ lödkolv som ‰brummar‰ utan en lödstation. Annars kommer det garanterat statisk elektricitet som kan skada effekttransistorn.

    TIPS!
    Jag köpte effekttransistorn på service verkstan som servar ESAB (svetsar). Det sitter samma effekttransistor i deras svetsar.
    Det kan annars vara lite problem som privatperson att beställa bara en effekttransistor.

    ARBETSGÅNG!
    1) Demontera lös minuskabeln från batteriet.
    2) Demontera tröskeln. (dra bara rakt upp.)
    3) Demontera skyddet under handskfacket. (dra bara rakt ut.)
    4) Demontera dörrlisten. (dra bara rakt upp.)
    5) Demontera sparkskyddet. (dra bara rakt in mot bilen,)
    6) Skruva lös ljusmodulen. (8mm)
    7) Koppla lös dom 3 kontakt styckena
    8) Öppna ljusmodulen.
    9) Bänd upp spänn klippsen som håller effekttransistorerna mot kylflänsen.
    10) Skruva lös kylflänsen.
    11) Ta bort kylflänsen genom att försiktigt bända i effekttransistorerna.
    12) Löd bort lodet med hjälp av en tennsug eller avlödningsfläta. (Tänk på att dom är lödda på båda sidor.
    13) Demontera effekttransistorn.
    14) Löd fast den nya effekttransistorn.
    15) Montering sker i omvänd ordning.

    Lycka till!



    E39 –97 valomodulin korjaus.

    Muita nimiä modulille ovat LKM (Saksa) ja LCM (Englanti).

    Vika ilmenee niin, että yksi valo palaa koko ajan eikä sitä voi sammuttaa vaikka auto olisi sammuksissa ja avaimet pois virtalukosta.

    Jostain selittämättömästä syystä se on yleensä oikeanpuoleinen pitkä ajovalo.

    Tämä johtuu yleisimmin (efekti)transistorin oikosulusta.

    Vika voi myös ilmetä niin, että joku valo ei toimi.

    Vika aiheutuu/johtuu sähkökatkoksesta (efekti)transistorissa.




    TÄRKEÄÄ!

    Älkää riisuko villapaitaa juuri ennen kuin aloitatte työn. Siis välttäkää staattista sähköä!! Ottakaa/pitäkää kiinni patterista tai vastaavasta tai käyttäkää ECD-ranneketta (elektrostaattisen varauksen purkava ranneke).

    Transistorit ovat herkkiä staattiselle sähkölle ja voivat saada vikoja mitkä ilmenevät myöhemmin.

    Älä käytä halpaa juotoskolvia mikä ’hurisee’, vaan kunnon juotosasemaa. Muutoin tulee taatusti staattista sähköä joka voi vahingoittaa transistoria.


    VINKKEJÄ!

    Ostin transistorin ESABin huollosta. Heidän hitsauslaitteista löytyy sama komponentti.


    TYÖVAIHEET

    1. Miinuskaabeli akusta irti
    2. Irroita kynnys. (Vedä suoraan ylös)
    3. Irroita suojus hanskalokeron alla. ( Vedä suoraan ulos)
    4. Irroita ovilista. (Vedä suoraan ylös)
    5. Irroita potkusuoja. (Vedä suoraan auton sisään päin)
    6. Irroita valomoduli. (8mm)
    7. Irroita kolme liitintä.
    8. Avaa valomoduli.
    9. Väännä auki hakaset jotka kiinnittävät transistorit jäähdytyselementtiä (-ritilä, -laite) vasten.
    10. Irroita jäähdytyselementti (-ritilä, -laite)
    11. Ota irti jäähdytyselementti (-ritilä, -laite) varovasti transistoreista vääntämällä.
    12. Juota pois tina tinaimun tai juotoksenpoistoletin avulla. Muista että osat ovat juotettu molemmin puolin.
    13. Irroita transistori.
    14. Juota paikalleen uusi transistori.
    15. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

    ONNEA!

    Leave a comment:


  • Mooney
    replied
    Kiitoksia!

    Kun ehdin, koitan laittaa suomennoksen tuosta naapurimaan ohjeesta ja etsiä paikan suomesta mistä löytyy ESABin edustus. Ehkä KEMPPIltäkin löytyy vastaava komponentti, pitää tutkia.

    Kiitokset ja kuittaukset kaikille nopeista vastauksista ja CLAVURIONille palataan vielä!


    Mooney

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jartsa02 View Post
    Sieltä on palanut oikariin Siemensin valmistama BTS425L1; se ei ole trankku vaan FETillä toteutettu "rele". Sen vaihto ei sinänsä ole probleema vaan se että niitä ei saa oikeen mistään uusia tilalle. Lämpö-ongelmat tuon taitaa noista vanhemmista LCM:stä hajottaa ja sen on kyllä mun mielestä valo-boxin valmistajan suunnittelu-möhläys: toi palanut oikeen pitkän "rele" on se jäähdytys-ripa-hässäkän matalasta päästä ja siinä ilmeisesti ei riitä jäähdytys enää tolle ja se käryää jossain vaiheessa .. siinä matalammassa päässä on sitten kanssa vasemman lyhyen valon sama piiri ja se on toinen, joka on riskipaikassa.
    Eli tuossahan tuo kaikki oleellinen tästä aiheesta tulikin.
    Jos kuitenkin joku saa tietoonsa mistä noita Siemensin FET "releitä" tai sen korvaavia nappuloita löytyy, niin aika moni vm.96-98 boxinsa polttanut olisi tästä tiedosta otettu.

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    Sieltä on palanut oikariin Siemensin valmistama BTS425L1; se ei ole trankku vaan FETillä toteutettu "rele". Sen vaihto ei sinänsä ole probleema vaan se että niitä ei saa oikeen mistään uusia tilalle. Lämpö-ongelmat tuon taitaa noista vanhemmista LCM:stä hajottaa ja sen on kyllä mun mielestä valo-boxin valmistajan suunnittelu-möhläys: toi palanut oikeen pitkän "rele" on se jäähdytys-ripa-hässäkän matalasta päästä ja siinä ilmeisesti ei riitä jäähdytys enää tolle ja se käryää jossain vaiheessa .. siinä matalammassa päässä on sitten kanssa vasemman lyhyen valon sama piiri ja se on toinen, joka on riskipaikassa.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jms-btcf View Post
    Tuolla on jotain elvytysohjeita ruotsiksi
    Eli trankut vaihtoon. Onkohan noissa muita tyypillisiä vikapaikkoja? Lämpöhän tuollaisen tehotransistorin tappaa, joten jäähdytyskontakti pitäisi saada mahdollisimman hyväksi. Putsataan kontaktipinnoista knöölit ja hapettumat pois ja väliin piitahnaa. Ihme kyllä noiden kuvien perusteella tehtaalta lähtiessä ei tahnaa olisi käytetty.

    Mooney: Jos lähdette purkamaan tuota, niin katso mitä merkintöjä niistä trankuista löytyy.

    Leave a comment:


  • jms-btcf
    replied
    Tuolla on jotain elvytysohjeita ruotsiksi

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Valomoduli (LCM) hoitaa valojen ohjauksen. Ulkoisia releitä ei valoille ole. Valomoduli löytyy hanttarin jalkatilasta (liite).
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Mooney
    replied
    Selvisiköhän?

    Kaverilla aivan samanlaiset oireet. Otettu yöksi virrat pois, ei auttanut. Roplattu ja koplattu kaikkia liittimiä -> vilkkuminen hävisi mutta repsikan puoleinen pitkä palaa yhä vaikka ei ole avainta virtalukossa. Vaikuttaisi ilmeisesti siltä, että on toinen pitkän rele hitsannut kiinni, mutta missä päin autoa ovat valoreleet?


    EDIT: Auto on -96 523i

    Mooney

    Leave a comment:


  • t0n1_
    replied
    onkohan kallis korjata

    Leave a comment:


  • mukko
    replied
    Originally posted by Hemi
    Valoboksi taatusti paskana.
    Eikös tämän korjaamiseen ole ohjeitakin? Tai ainakin E34:n valoboksia saa tekohengitettyä määrättyjä liitoksia uudelleen juottelemalla.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Valoboksi taatusti paskana.

    Leave a comment:


  • t0n1_
    started a topic E39 Valot vilkkuu... Apua

    E39 Valot vilkkuu... Apua

    Auto on E39 523 -96 saksanlahja..... Ongelma on että lyhyet valot vilkkuvat auton käynnissä olessa, mutta loppuvat kun laittaa pitkät päälle... Ja toinen ongelma on että vänkärin puolen pitkä valo jää palamaan vaikka sammuttaa auton. Olisko tieto mistä moiset viat johtuvat? Kiitoksia etukäteen
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎