Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i jäähdytys mysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    #16
    Originally posted by JontU View Post
    Mites, kävin ottamassa isompia kiihdytyksiä (suljetulla alueella tietenkin) selvittääkseni toista asiaa ja huomasin että kovan kiihdytyksen aikana/jälkeen viisari alkoi laskea ja avasin heti tietysti livedatan ja huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila putoaa alle 80 asteeseen? Eiköhän tuo kuitenkin olisi vaan termostaatti/jokin muu jäähdytysvika vaikka sinne onkin kuulemma jokin aika sitten uusittu OEM termari.
    Moottori toimii kuten pitää. M52TU ja M54 on varustettu sähkötermarilla ja laskee lämpötilaa lähelle 80 astetta kuormituksessa. Eli sulla toimii aivan oikein. Mittaristossa viisarin pitäs tököttää tiukasti keskellä koneen lämpöjen ollessa about 70-120 välillä.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • JontU
      BTCF Member
      • Oct 2021
      • 21
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by Pazi88 View Post

      Moottori toimii kuten pitää. M52TU ja M54 on varustettu sähkötermarilla ja laskee lämpötilaa lähelle 80 astetta kuormituksessa. Eli sulla toimii aivan oikein. Mittaristossa viisarin pitäs tököttää tiukasti keskellä koneen lämpöjen ollessa about 70-120 välillä.
      Osaatko sanoa tuosta MAF asiasta viisaampana tarkempaa tietoa?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #18
        Originally posted by JontU View Post

        Osaatko sanoa tuosta MAF asiasta viisaampana tarkempaa tietoa?
        Lambda säädön koodeja nuo, et lähes aina johtuu imuvuodosta. Kannattaa katsoa myös että esim. bensanpaineen säätimen "alipaine"letku menee sinne kaasuläpän etupuolelle, eikä imusarjaan. M54:ssa bensanpaineen säädin ei kuulu saada alipainetta imusarjasta. MAF:ssa vika on oikeesti melko harvoin, mut jos siellä on paikallaan joku muu MAF kuin orggis BMW/Siemens, niin heti vaihtoon.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7434
          • Oulu

          #19
          EDIT: Olikin jo vastattu, katoin vanhaa näkymää tms.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • JontU
            BTCF Member
            • Oct 2021
            • 21
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by Pazi88 View Post

            Lambda säädön koodeja nuo, et lähes aina johtuu imuvuodosta. Kannattaa katsoa myös että esim. bensanpaineen säätimen "alipaine"letku menee sinne kaasuläpän etupuolelle, eikä imusarjaan. M54:ssa bensanpaineen säädin ei kuulu saada alipainetta imusarjasta. MAF:ssa vika on oikeesti melko harvoin, mut jos siellä on paikallaan joku muu MAF kuin orggis BMW/Siemens, niin heti vaihtoon.

            Ok. Nyt vaihdettu kuitenkin uusi Disa, kun kaverilla pyöri ylimääräisenä. MAF orkkis. Tuntuu että alkaa ideat loppumaan kesken kun vikaa ei löydy mistään.

            Comment

            • azlakki
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 96
              • Tampere

              #21
              m54b30 tulisi piirtää n 5g/s tyhjäkäynnillä. Nostamalla kierrokset 1000rpm->n 6g/s, 2000 rpm-> 12g/s, 4000rpm-> 24g/s. Peruskaava n. 2g/s 1 litraa moottorin tilavuutta kohden kun kierrokset paikallaan ollen 1000rpm.

              Livedataa tutkisin miten trimmit käyttäytyy sekä pre ja post lambdat eri tilanteissa. IAT temp myös vaikuttaa A/F ratioon jos poikkeuksellisen kuumaa jolloin ECU säätää laihemmalle. Imuvuotoa silti veikkaan ja vaihtaisin vielä venakopan tiivisteen ja uudet kumiprikat vaikka savutesti ei paljastanut vuotoja.

              Comment

              • JontU
                BTCF Member
                • Oct 2021
                • 21
                • Kuopio

                #22
                Ok. Selvennykseksi siis vielä, että vikavalo syttyy usein moottoritiellä, vakkaria käytettäessä. Ikinä ei täydessä vedossa yms ole syttynyt tai oireita ei koskaan ole tehonpuutteesta tms ollut. Tyhjäkäynnillä kylmällä koneella hieman täristää penkkiin vaikka muuten käy tosi tasaisesti ja hienosti

                Comment

                • azlakki
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2015
                  • 96
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by JontU View Post
                  Ok. Selvennykseksi siis vielä, että vikavalo syttyy usein moottoritiellä, vakkaria käytettäessä. Ikinä ei täydessä vedossa yms ole syttynyt tai oireita ei koskaan ole tehonpuutteesta tms ollut. Tyhjäkäynnillä kylmällä koneella hieman täristää penkkiin vaikka muuten käy tosi tasaisesti ja hienosti
                  Tämäkin viittaa imuvuotoon koska tyhjäkäynnillä (ja matalat kierrokset vakkarilla) on suurin alipaine ja imee jostain ilmaa. Jos saat skannerin kiinni ja livedatasta katsot STFT trimmejä niin luulen että ne ovat yli +10% jolloin ECU alkaa puuttumaan asiaan. Max taitaa olla n +27% mitä ECU kykenee näyttämään.

                  Comment

                  • JontU
                    BTCF Member
                    • Oct 2021
                    • 21
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by azlakki View Post

                    Tämäkin viittaa imuvuotoon koska tyhjäkäynnillä (ja matalat kierrokset vakkarilla) on suurin alipaine ja imee jostain ilmaa. Jos saat skannerin kiinni ja livedatasta katsot STFT trimmejä niin luulen että ne ovat yli +10% jolloin ECU alkaa puuttumaan asiaan. Max taitaa olla n +27% mitä ECU kykenee näyttämään.

                    Tutkin niin venakopan tiiviste näyttäis vähän perältä tihkuttavan. Pitää pistää vaihtoon ja jospa sillä nyt sit loppuis herjaaminen. Ja näyttäis skannerissa olevan tuo STFT niin pitää se katsoa.

                    Comment

                    • asse21
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2005
                      • 1243
                      • Tampere

                      #25
                      Oma kokemus on, että isompi imuvuoto, jos sytyttää valon.
                      Mulla venakopassa oli halkeama, kannattaa sekin syynätä tosi tarkkaan, varsinkin jos öljyinen.
                      Omassa edelleen joku vinkuna ja huohotinkamat, venakoppa, alipaineltkut ym vaihdettu. Savutesti tosin paljastais kaikki.
                      E39 523i
                      i3

                      Comment

                      • JontU
                        BTCF Member
                        • Oct 2021
                        • 21
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by asse21 View Post
                        Oma kokemus on, että isompi imuvuoto, jos sytyttää valon.
                        Mulla venakopassa oli halkeama, kannattaa sekin syynätä tosi tarkkaan, varsinkin jos öljyinen.
                        Omassa edelleen joku vinkuna ja huohotinkamat, venakoppa, alipaineltkut ym vaihdettu. Savutesti tosin paljastais kaikki.
                        Tähän kuitenkin tehty savutesti, ei mitään. Haitariputket, huohotinkamat, imusarjan tiiviste, lambdat, disa, bensapumppu ainakin vaihdettua. Seuraavaks venakoppa.

                        Comment

                        • JontU
                          BTCF Member
                          • Oct 2021
                          • 21
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by azlakki View Post

                          Tämäkin viittaa imuvuotoon koska tyhjäkäynnillä (ja matalat kierrokset vakkarilla) on suurin alipaine ja imee jostain ilmaa. Jos saat skannerin kiinni ja livedatasta katsot STFT trimmejä niin luulen että ne ovat yli +10% jolloin ECU alkaa puuttumaan asiaan. Max taitaa olla n +27% mitä ECU kykenee näyttämään.
                          Long term fuel trimmit bank 1&2 11,72%
                          Shott term fuel trimmit vaihtelee, kiihdyttäessä menee 14% yläpuolellekin, tasaisessa ajossa 3-6% välillä.

                          Comment

                          • azlakki
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 96
                            • Tampere

                            #28
                            LTFT:t on liian korkeat thresholdin rajoilla joista ampuu vikakoodit. Molemmissa sama 11,72% viittaa jälleen imuvuotoon. Kaikki muut syyn eliminoimiseksi kokolailla vaihdettu paitsi venakoppa/tiiviste.
                            Itse vaihdoin hiljakkoin saman ongelman takia venakopan+tiivisteet ja LTFT:t ovat 0%. Houkutus oli suuri ostaa tarvikekoppa hinnan takia, valitsin orkkiksen kun ei tiedä mitä ämpärimuovia tarvikkeet ovat.

                            Vaihda myös nuo kumiprikat 15 kpl (kuva nro 7, osanro 11121437395)


                            ​.

                            Comment

                            • JontU
                              BTCF Member
                              • Oct 2021
                              • 21
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by azlakki View Post
                              LTFT:t on liian korkeat thresholdin rajoilla joista ampuu vikakoodit. Molemmissa sama 11,72% viittaa jälleen imuvuotoon. Kaikki muut syyn eliminoimiseksi kokolailla vaihdettu paitsi venakoppa/tiiviste.
                              Itse vaihdoin hiljakkoin saman ongelman takia venakopan+tiivisteet ja LTFT:t ovat 0%. Houkutus oli suuri ostaa tarvikekoppa hinnan takia, valitsin orkkiksen kun ei tiedä mitä ämpärimuovia tarvikkeet ovat.

                              Vaihda myös nuo kumiprikat 15 kpl (kuva nro 7, osanro 11121437395)


                              ​.


                              Venttiilikopan tiiviste vaihdettu. Ei vaikutusta

                              Comment

                              • JontU
                                BTCF Member
                                • Oct 2021
                                • 21
                                • Kuopio

                                #30
                                Ettei vaan tuo jäähdytysnesteen lämpöanturi säätele polttoaineen määrää ja täten auto käy liian laihalla?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎