Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54b22 cylinder 3 misfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venyttelijä
    Newbiemmer
    • Jul 2024
    • 16
    • Juuka

    M54b22 cylinder 3 misfire

    Elikkä m54 moottori on nyt temppuilu reilun kuukauden ja vikaa ei tunnu löytyvän. Elikkä auto antaa misfire koodia 3 pytyltä, ja jos antaa auton pyöriä vikakoodin kanssa tulee myös 1,2,3,5,6 pytyiltä misfire koodit mutta 4 pytyltä ei. Auto käy todella rikkaalla ja tyhjäkäynnillä pyörii todella huonosti, kierroksilla toimii mutta 2000-3000rpm tuntuu tärinää ja lopulta antaa misfiren.
    Auto kun pyörii ja ottaa 3 pytyn puolan johdon irti ei tapahdu käynnissä mitään muutosta, mutta kun antaa misfire koodin 3 pytylle ja sillon ottaa 3 pytyn puolan johdon irti nii käynti muuttuu.
    stft on tyhjäkäynnillä molemmissa bankeissa -25, ajaessa korkeammilla kierroksilla menevät 0, ltft on molemmissa 0 kokoajan. Maffin arvo näyttää tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia 15kg/h.

    Listataas tähän mitä on tehty/vaihdettu.
    -Tulpat
    -Puolat
    -Lambdat (purkuautosta mutta ei vaikutusta käyntiin)
    -Imuvuodot tutkittu 3 kertaa savutestillä, ei vuotoja
    -Puristuspaineet kaikissa ~15bar
    -Disa tutkittu ja toimii
    -icv puhdistettu
    -ccv ohitettu
    -kokeiltu kahdella maffilla, ei vaikutusta.
    -Polttoaineen suodatin paineensäätimen kera
    -ecu tutkittu, ei korroosiota tai palaneita komponentteja
    -ecun mosfetit mitattu ja toimivat
    -eculta puolille tarkistettu johdotus ja kunnossa ovat
    -eculta suuttimille johdot tarkistettu
    -suuttimet puhdistettu (diy tyyliin) ja vaihdettu ristiin
    -inpalla adaption nollattu useempaan kertaan
    -ecun mappi päivitetty, vakio map
    -Imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet uusittu
    -imupuolen venttiilit tutkittu, ei vuotoja
    -maapiuhat ja sulakkeet tutkittu
    -engine flush x2 ja öljyt vaihdettu
    -jäähdytysnesteen lämpötila anturi vaihdettu
    -molempien nokka-akselien anturit vaihdettu
    -kampiakselin asentotunnistin vaihdettu
    -venttiilikopan tiiviste

    3 pyttyyn tulee kipinä irtaaltaan kyllä, tulppa mustuu tai on bensasta märkä, samoten männän päällinen on bensasta märkä.
    Jostain syystä auto työntää liikaa polttoainetta.
    Ongelmat alkoivat yht äkkiä, eka antoi joka pytyltä activation ignition koodin ja tämän jälkeen alkoi misfire. Sytytyspuolien johtosarjaan vaihdettu 240ohm vastus, tällä selvisi tuo activation ignition koodit.
    Mainitaan vielä että 3 pytyn imusarjan kanava on täysin puhdas kun muut ovat vähän kosteita ja mustia, mistähän tämä johtuu?
    Rough running arvot pyörii siellä 7-8 tuntumassa, välillä 3 pytyn arvo menee 12 asti.
    Auto käyessään työntää harmaa ja välillä mustaa savua mikä haisee todella pistävälle ja silmät rupeaa vuotamaan. Eilen illalla kävin koelenkin ajamassa ja tämän jälkeen katalysaattorit oli punahehkussa.

    Itseltä loppuu tieto ja taito, internetin foorumit luettu useampaan otteeseen.

  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1831
    • Karjaa

    #2
    Miten se on todettu että käy rikkaalla? Oletko mitannut bensapaineet? Miten pitkä lenkki piti ajaa että katit olivat punahehkuisina?
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • azlakki
      Bimmer Rookie
      • Oct 2015
      • 88
      • Tampere

      #3
      Pakokaasun värit ja haju voisi viitata koneessa palavan jäähynestettä niin kansipahviko vuotaa. Nuuhkaise miltä öljy ja jäähyneste haisee. Tuleeko paisariin kuplia lämpimällä koneella (tyhjäkäynti) kun varovasti avaat korkin ja onko ylisuuret paineet korkkia avatessa.

      Comment

      • Venyttelijä
        Newbiemmer
        • Jul 2024
        • 16
        • Juuka

        #4
        Originally posted by Wespa View Post
        Miten se on todettu että käy rikkaalla? Oletko mitannut bensapaineet? Miten pitkä lenkki piti ajaa että katit olivat punahehkuisina?
        Voimakas bensahaju käydessä, ja negatiiviset fuel trimmit ainaki netin mukaan viittaa rikkaalla käymiseen? Ja noin 6km lenkki sekä pihamaalla kaasuttelun jälkeen hohki katit. Auto minulle tuli ccv vikaisena, eli jonku aikaa kerkesi öljyä polttaa. Post o2 antureiden arvot on bank1 0.4v - 0.7v ja bank2 0.8v. Pre o2 anturit siinä 0.6-0.9v hujakoilla molemmissa bankeissa, unohtui tämä mainita.

        Comment

        • Venyttelijä
          Newbiemmer
          • Jul 2024
          • 16
          • Juuka

          #5
          Originally posted by azlakki View Post
          Pakokaasun värit ja haju voisi viitata koneessa palavan jäähynestettä niin kansipahviko vuotaa. Nuuhkaise miltä öljy ja jäähyneste haisee. Tuleeko paisariin kuplia lämpimällä koneella (tyhjäkäynti) kun varovasti avaat korkin ja onko ylisuuret paineet korkkia avatessa.
          Jäähdytysneste haisee ihan itseltään, sekä öljy. Eikä hävitä kumpaakaan. Korkkia avatessa ei muistaakseni sen kummempia paineta antanut, sen minkä nyt yleensä antaa, eikä kuplia oo näkynyt. Täytyy vielä uudelleen tarkistaa töitten jälkeen.

          Comment

          • azlakki
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 88
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Venyttelijä View Post

            Jäähdytysneste haisee ihan itseltään, sekä öljy. Eikä hävitä kumpaakaan. Korkkia avatessa ei muistaakseni sen kummempia paineta antanut, sen minkä nyt yleensä antaa, eikä kuplia oo näkynyt. Täytyy vielä uudelleen tarkistaa töitten jälkeen.
            Tämä kannattaa jotenkin sulkea pois. Jos tyhjentäisit jäähyt pois ja laittaisit pelkää vettä tilalle niin häipyykö pakokaasun pistävä haju. Jos pahvi vuotaa niin palotilassa on sinne kuulumatonta tavaraa niin varmasti sekoittaa trimmit ja tulee misfireä.

            Comment

            • Venyttelijä
              Newbiemmer
              • Jul 2024
              • 16
              • Juuka

              #7
              Originally posted by azlakki View Post

              Tämä kannattaa jotenkin sulkea pois. Jos tyhjentäisit jäähyt pois ja laittaisit pelkää vettä tilalle niin häipyykö pakokaasun pistävä haju. Jos pahvi vuotaa niin palotilassa on sinne kuulumatonta tavaraa niin varmasti sekoittaa trimmit ja tulee misfireä.
              Mutta jos pahvi vuotaisi, eikö jäähdytysnestettä kuuluisi hävitä? Kuukauteen ei oo vajunut yhtään nesteen pinta.

              Comment

              • slaissi_
                Newbiemmer
                • Nov 2017
                • 24
                • Sievi

                #8
                Onko anturit ja puolat tarvike vai oem?
                E39 528ia Touring -97 käyttis
                E39 520i Touring -98 luisurässi
                E39 530da Touring -02 romu
                E46 316i Sedan -99 romu

                Comment

                • Venyttelijä
                  Newbiemmer
                  • Jul 2024
                  • 16
                  • Juuka

                  #9
                  Originally posted by slaissi_ View Post
                  Onko anturit ja puolat tarvike vai oem?
                  Anturit on hella merkkiä ja puolat bmw bremi.

                  Comment

                  • azlakki
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2015
                    • 88
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Venyttelijä View Post

                    Mutta jos pahvi vuotaisi, eikö jäähdytysnestettä kuuluisi hävitä? Kuukauteen ei oo vajunut yhtään nesteen pinta.
                    Kyllä ja ei, tyhjäkäynnillä syötetään keskimäärin 0,02 millilitraa polttoainetta yhden kampiakselin pyörähdyksen aikana. Järin suuri ei vuodon tarvitse olla jotta sekoittaa trimmit ja pakokaasu haisee pistävälle. Tekisin tuon vesikikan, jos haju poistuu niin vuotaa. Harmaata savua tulee edelleen johtuen vedestä.​

                    Comment

                    • Venyttelijä
                      Newbiemmer
                      • Jul 2024
                      • 16
                      • Juuka

                      #11
                      Originally posted by azlakki View Post

                      Kyllä ja ei, tyhjäkäynnillä syötetään keskimäärin 0,02 millilitraa polttoainetta yhden kampiakselin pyörähdyksen aikana. Järin suuri ei vuodon tarvitse olla jotta sekoittaa trimmit ja pakokaasu haisee pistävälle. Tekisin tuon vesikikan, jos haju poistuu niin vuotaa. Harmaata savua tulee edelleen johtuen vedestä.​
                      Aa okei, kiitos selvennyksestä! Nyt kun ajoin kotiin ja pyöritin pihassa nii tuo pakokaasu haisee pistävälle polttoaineelle. Jää pitkäksi aikaan nenään pyörimään se haju ja tarttuu vaatteisiin.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #12
                        Mittaa ohivuodot ja puristukset, jospa koneessa on mekaaninen vika?


                        Edit. Olikin puristukset mitattu

                        Tässä kyllä oireet aikalailla samat kuin eräässä jossa lopulta oli maffi paskana. Tuplavarmista että maf on ehjä
                        Last edited by Urpo_rotta; 29-08-2024, 21:30.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Venyttelijä
                          Newbiemmer
                          • Jul 2024
                          • 16
                          • Juuka

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Mittaa ohivuodot ja puristukset, jospa koneessa on mekaaninen vika?


                          Edit. Olikin puristukset mitattu

                          Tässä kyllä oireet aikalailla samat kuin eräässä jossa lopulta oli maffi paskana. Tuplavarmista että maf on ehjä
                          Joo puristuksissa on ok. Nii varmaan täytyy investoida vdo maffi ja kokeilla sillä, tällä hetkellä kiinni kyseinen maffi mutta käytetty.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            #14
                            Varmista nyt vielä ettei oo katissa palat poikittain
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • azlakki
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 88
                              • Tampere

                              #15
                              Tuolla bensan syötöllä katit aika pian entiset, eikä ihme että hehkuu punaisena. Vaihtaisin kaikki suuttimet uusiin (orkkis) koska rough running arvot jokaisella yli ohjearvon. Olisikohan trimmit jo pidempään olleet reippaammin rikkaalla ja sitten antautui 3-suutin kunnolla. Maffi kyllä tarjoilee ilmaa ihan ok sen 4g/s idlenä. Misfiret tulee kun löpöä on vaan aivan liikaa suhteessa ilmaan ja kipinään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎