Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Akku purkaantuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ÖÖ.
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 61
    • Turku

    #61
    Kiitoksia neuvoista. 4 - 5 A meni kun ovet auki. Ovet kiinni ja hetki odottelua niin tippu sinne 20 mA tasolle.

    Samanmoiset jännitteet minullakin eli nyt aamulla 11,8 V mutta auto jaksoi silti startata. Ajossa 13,8 V mikäli ajotietokonetta on uskominen. Pitää vielä akun kapasiteetti mitata kunhan ehtii. Todennäköisesti mun tapauksessa se on nyt syypää.

    Oli muuten tuossa kesällä moottoripyörän akun kanssa melkoista taistelua. Alkuperäinen akku hyytyi ja tilalle hain halvimman vastaavan. Se halpa MGM:n akku toimi kunnes kelit kylmeni. Sain uuden takuuna tilalle mutta eipä sekään jaksanut startata hiukankaan viileämmissä keleissä. Yuasan akku tilalle ja johan käynnistyi iloisesti jopa pakkasilla. Kylmäkäynnistysvirraltaan (CCA) nuo akut todennäköisesti siis aivan eri planeetalta. Tiedä sitten onko autojen akuissa vastaavia eroja?
    E39 528i -99

    Comment

    • -BigDaddy-
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 54
      • Helsinki

      #62
      olen seuraillu teidän kirjottelua mielenkiinnolle koska oma -03 530Da ei lähe enää käyntiin jos webasto ollut päällä sen puol tuntii näillä pakkasilla, jos lataan akkua tolpasta 2 tuntii ennen webastoa niin sit hörähtää.
      Akku taitaa olla puol vuotta vanha 100Ah eli ei pitäis olla siitä suoranaisesti kiinni.
      Saattaa olla et jokin laite kuluttaa virtaa akusta kun omistaja on pois näkyvilstä, tuli vaan mieleen et kuluttaako auton oma puhelin virtaa vaikka se ei oo mulla edes käytössä. Katos kun lähti tossa ennen joulua se anteeni härpäke irti takalasista.Mahtaako se laite kuitenkin hakea kenttää automaattisesti.
      Meinaan katella yleismittarilla joitain virtoja tossa huomenissa kunhan aamu valkenee.

      Comment

      • -BigDaddy-
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 54
        • Helsinki

        #63
        Kokeilin kuten edellä oli ohjeistettu, eli laitoin ovet lukkoon,takaluukun lukko kiinni ruuvarilla ja sit odottelin ainakin sen 20 min.

        Sit otin - navan irti ja sit mittailin. Johonkin sitä virtaa kuitenkin meni 1,6A
        ei taida olla kaikki ihan kunnossa.
        Ärsyttävä vika kun ei oikein tiedä mistä vikaa lähtis ettimään.
        Avasin akun vieressä olevan valkokantisen sulake rasian johon meni akulta suoraan paksuja punaisia johtoja, sieltä löytyy isoja sulakkeita.
        Sieltä mittaamalla mihinkään niistä lähdöistä ei näyttänyt sähköä menevän.
        Joten jonkinlaista rajausta oon selvitellyt mut en tiedä mitä.
        Ois kiva saada auton johdotus kaavio niin vähän vois seurailla mitä laitteita on missäkin virtapiirissä.
        Löytyiskö keneltäkään apua?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9139
          • Oulu

          #64
          Jos akkukaapelin irrottaa ja kiinnittää uudelleen (mittarin kautta), auto herää lepotilasta. Mittari paikalleen ja sitten odottaa lepotilaan menon tai mittaus pihtimittarilla. Automaatin vaihdevalitsimen valo sammuu, kun auto menee lepotilaan, eli siitä se on helppo katsoa. WDS:stä löytyy kaikki sähkökaaviot. KLIK
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Harza69
            Newbiemmer
            • Sep 2006
            • 5

            #65
            Siili

            Originally posted by jkew View Post
            Tänään teki kolmannen kerran...

            Osaisiko joku auttaa/onko tuttua? Webastoa käytetty n. 10-15 min joko ajastimella tai suoraan (autossa alkuperäinen weba jota ohjataan ajotietokoneelta), tämän jälkeen auto ei lähde käyntiin. Akussa ei riitä potku starttaamaan. Lisävirralla sitten lähtee.
            Akku on viikon vanha 100Ah ja siili vaihdettiin eilen. Akussa (Hankook Silver) on varausilmaisin joka näyttää joka tilanteessa että akussa on täysi lataus.
            Mistähän etsitään sitten vikaa? Piuhan nokkaan ajattelin viedä heti kun saan ajan mutta jos jollain välähtäisi. Thanks.
            Auto on -02 530 daT ja paikkakunta on Liminka (sitä täällä halutaan tietää kun ongelmia on .
            Siili temppuilee. Ei o iso homma vaihtaa, eikä nii kovin tyyriskä.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #66
              Tai sitten ottaa "wakeup" releen irti kokeilun ajaksi
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • -BigDaddy-
                Bimmer Rookie
                • Dec 2008
                • 54
                • Helsinki

                #67
                Siili vaihdettu, missäs se "wakeup" majailee?

                Comment

                • Simppaa
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2011
                  • 49
                  • Hyvinkää

                  #68
                  Arvoja

                  Ehjästä autosta vertailuarvoja:
                  Mittari: Fluke 179 True RMS

                  Jännitteitä
                  Jännite auton seisoessa mittaristosta: 12.1V
                  Jännite auton seisoessa akun navoista: 12.65V
                  Latausjännite auton mittariston mukaan: 13.8V
                  Latausjännite akun navoista: 14.1-14.15V
                  Latausjännite konehuoneen pistokkeesta: 14.2V

                  Virrankulutus
                  Aktiivisena: 1.1A
                  Parin minuutin päästä kaapelien kytkemisestä lepotilaan asti: 0,4A
                  Lepotila: 0,010-0,012A eli 10mA-12mA
                  e39 -02 530Dat M-Sport 220hp

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎