Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Akku purkaantuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    #31
    Moi Samppa,Clavu ja muutkin....
    kuten suurin osa tietääkin näiden vehkeiden virranakulutus on kovaa luokkaa...
    Oma alkuperäinen hyyty vasta kun lisäflekti veti sen kuivaksi....(ei olis pitänyt jättää sitä Akkutaloon, oli kestänyt 7 v).
    Tilalle Vartan Silver dynamic 95 tai 100 Ah.....suht. arvokas ja kuulema hyvä akku, diipa daapa...tasan vuosi ja akku oikosulussa ! Uusi takuuseen ja nyt tuntuu ( vuoden vanha) että tarttee Ctekkiä kaveriksi joka yöksi...

    Elikkä autolla ajetaan työmatkaa 15km sivu ja webasto käy 30 min mennen ja palatessa ( siis ajastuksella). Lisäksi kun autoa käyttää rouva, joka saattaa jättää jonkun oven auki vaikka päiväksi ja lähtiessä ensin isketään xenonit päälle ja sitten startataan......
    Kaikki mahdollinen toimii +12vdc:llä ja sisävalojakin on varmaan tusina, joten akkuraukka todella lujilla.
    Ja nyt neuvo: ostakaa paras akku minkä saatte ( mikä lie tänä päivänä) ja muistakaa latailla kunnolla aina välillä. ...ainakin talvella, koska akun paikka on aika kylmä.

    Oma E39 seisonut pihalla 3 viikkoa muuten vaan....raporttia tulee kun saa sen tulille ( jos saan)....
    Tulipahan oksennettua, mutta ei pääse osallistumaan murheisiin kun yks liian iso kerralla, joten auto ei liikahda


    -Teijo

    Comment

    • casino
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 663
      • Keski-Suomi

      #32
      NO nyt se sitten minullakin sippasi aikaisemmin kehumani orginal akku.

      Tänään tuli heitetty paikoilleen sitten mainostamani

      Varta G14 95 ah/850A AGM -hyytelöakku.

      -ei muuta kokemusta vielä, mutta ainakin starttauksessa on sellainen puhti, ettei tuolla vanhalla akulla ollut kesäkuumallakaan.... taisi olla jo aika heikossa hapessa siis.

      -tulevaisuus tietenkin näyttää onko tuo Varta kehujensa arvoinen:think -hinnakas se ainakin on
      Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
      Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
      http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

      e39 -530d touring 11/1999
      ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

      Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

      Comment

      • Eemeli39
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 69
        • Pirkanmaa

        #33
        Samaa vikaa on ollut täälläkin. Viimeksi tänään piti hirveellä kiireellä lähteä töihin. Auto oli ollut 20 min weba päällä ja sen jälkeen vain naksadus, kun käänsi avainta. No, vara-akusta virtaa ja heti tulille.

        Tammikuun alun kovilla pakkasilla teki samaa. Akku on ostettu lokakuussa (halpa ja varmaan paska 88Ah mikäliemerkkinen). Joku meinasi, että kyseessä voisi olla starttivika, mutta kun sekin on vaihdettu lokakuussa.

        Nyt alkaa olla aika hyvin empiiristä aineistoa kasassa, että weba tosiaan syö akkua kiitettävsti ja e39:n takakontissa oleva akku ottaa talvella huonosti virtaa vastaan. :think

        Autolla ajetaan pääosin pitkää työmatkaa, mutta juuri paripäivää oli ollut nurkkapyöritystä + normaalia webastolla lämmittämistä --> heti se sitten rankaisi. Pitänee hankkia tuollainen C-tec -laturi.
        e39 530dA -99

        Comment

        • Mooney
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 29
          • Tampere/Vantaa

          #34
          E39 -03:een vaihdettiin akku, sillä "vikakoodit" viittasivat siihen ja taas toimi muistaakseni pari päivää, jonka jälkeen samat "vikakoodit". Auto vietiin merkkikorjaamoon, josta ilmoittivat akun olevan oikkarissa ja myös vikaa maadoituksessa (en nyt jaksa muistaa oliko se akun vai startin), laittoivat merkkikorjaamon akun ja auto toimii loistavasti. Ensiksi vaihdettu akku takaisin autovaraosaliikkeeseen, joka myy akkuja vuodessa triljoonia.... Rahat tuli takaisin, eivätkä ruvenneet rutisemaan "takuusta". Akun merkkiä en muista, mutta ei ihan halpis-akkukaan... Bilteman perus-55Ah:n akku sai jokunen vuosi loistotulokset TM:n testissä ja ovatkin toimineet mökillähienosti aurinkokennojen yhteydessä, omaan autooni en niitä silti laittaisi..

          Comment

          • jkew
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 37
            • Liminka

            #35
            No nyt on testattu webaa täyteen ladatulla akulla. Webastolla lämmitys, lyhyt lenkki, auto sammuksiin ja starttaus. Toimii. Eli ne uudet akut kannattaa ladata HYVIN ennenkuin ottaa käyttöön. Mites se meni Samppa, pienellä ylijännitteellä 2 vrk vaikka vähän kiehuttaen

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #36
              Originally posted by Mooney View Post
              ... Bilteman perus-55Ah:n akku sai jokunen vuosi loistotulokset TM:n testissä ja ovatkin toimineet mökillähienosti aurinkokennojen yhteydessä, omaan autooni en niitä silti laittaisi..
              Vähän ot:ksi menee mutta akuista kuitenkin kun on kymysys... Muistaakseni useammankin kerran Bilteman akut ovat testeissä loistaneet, nämä ovat siis näitä TM:n laboratoriotestejä jotka keskittyy varauksen anto- ja vastaanottokyky tyyppisiin kokeisiin. Siinä testissä minkä minä muistan, oli Bilteman vahvuus selitettävissä sillä että kennossa oli useampi anodi/katodi levypari (vai mitä ne nyt on). Tämä kuitenkin aiheuttaa sen että levyt ovat lähempänä toisiaan ja ottavat käytännön elämässä helpommin toisiinsa kiinni, joka siis aiheuttaa tämän oikosulun ja akun purkautumisen. Mökkikäytössähän akku ei joudu minkääntyyppisen rasituksen alle.

              Kuitenkin, mielestäni yli 100 € henkilöauton akusta on jo ryöstöä, je eipä nämä kalliimmatkaan akut kuulemma kestä välttämättä sen kummemmin.

              Edit: Hankookista ei mullakaan ole hyviä kokemuksia. 2 akkua ja kumpikaan ei kestänyt kahta vuotta.
              Last edited by Kentsu; 24-01-2009, 12:55.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • rasanttu
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 530
                • Tuusula

                #37
                Kuitenkin, mielestäni yli 100 € henkilöauton akusta on jo ryöstöä, je eipä nämä kalliimmatkaan akut kuulemma kestä välttämättä sen kummemmin.
                Samaa mieltä. Mielipiteitä parhaasta on yhtä paljon kuin eri merkkejä. Akku on kuitenkin aina akku perustekniikaltaan aika yksinkertainen laitos. Akku joko toimii tai se on rikki. Loppu on hienosäätöä josta saa maksaa sen 100e lisää. Itse ostaisin lisäakun jos on pelkoa virran riittävyydestä.

                Lisäakkujahan on vakiona ainakin mersun takseissa ja Toyota Hiacessa on vakiona 2 akkua.
                Freude am Fahren

                Comment

                • kurkoonen
                  Newbiemmer
                  • Aug 2007
                  • 18

                  #38
                  jatkan tähän topiciin eli torstaina ajelin normaalisti ei mitään ongelmaa, seuraavana päivänä yritin käyntiin mutta ei mitään. heikosti näytti olevan virtaa ei pyörittäny ainoastaan tuuletin piti normaalit mölinät kun aukoi niitä läppiä tai jotain. virta aivaimesta kun yritti käynnistää kuuluin aivankuin jonkun releen ääni meni päälle ja pois, airbag, luistonesto välkkyivät sen äänen tahdissa tasaisesti. no tänään ajattelin että laitan kaapeleilla käyntiin mutta ei yhtään mitään samaa rouskutusta kuului eikä lähteny pyörittämään, ajotietokonekkin nollautui välillä ei kuulunut yhtään mitää kaikki virrat pois?
                  mistä sitä vikaa vois ruveta etsimään, voisko johtua siilistä.

                  vielä että kyseessä 530d automaatti -99

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #39
                    Originally posted by kurkoonen View Post
                    jatkan tähän topiciin eli torstaina ajelin normaalisti ei mitään ongelmaa, seuraavana päivänä yritin käyntiin mutta ei mitään. heikosti näytti olevan virtaa ei pyörittäny ainoastaan tuuletin piti normaalit mölinät kun aukoi niitä läppiä tai jotain. virta aivaimesta kun yritti käynnistää kuuluin aivankuin jonkun releen ääni meni päälle ja pois, airbag, luistonesto välkkyivät sen äänen tahdissa tasaisesti. no tänään ajattelin että laitan kaapeleilla käyntiin mutta ei yhtään mitään samaa rouskutusta kuului eikä lähteny pyörittämään, ajotietokonekkin nollautui välillä ei kuulunut yhtään mitää kaikki virrat pois?
                    mistä sitä vikaa vois ruveta etsimään, voisko johtua siilistä.

                    vielä että kyseessä 530d automaatti -99
                    Tuntuis siltä että maadoitus ei ole kunnolla kytketty... Jos ei siis kaapeleillakaan käynnisty?
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • kurkoonen
                      Newbiemmer
                      • Aug 2007
                      • 18

                      #40
                      Originally posted by Dunky View Post
                      Tuntuis siltä että maadoitus ei ole kunnolla kytketty... Jos ei siis kaapeleillakaan käynnisty?
                      Siis akun vaiko kaapelit? missäs muuten tuo akku on? jossain takana mutta missä siellä?

                      Pitää hetken päästä koittaa uudemman kerran.

                      Comment

                      • rasanttu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 530
                        • Tuusula

                        #41
                        Originally posted by kurkoonen View Post
                        Siis akun vaiko kaapelit? missäs muuten tuo akku on? jossain takana mutta missä siellä?

                        Pitää hetken päästä koittaa uudemman kerran.
                        Akku on takakontissa oikealla puolella olevan luukun takana. Sen jäkeen tavaralokero pois ja akku on sen alla. Tarkista että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ole hapettuneet.

                        Lisävirta pitää antaa aina konehuoneeseen, tällöin virta menee suoraan startille.
                        Freude am Fahren

                        Comment

                        • rasanttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 530
                          • Tuusula

                          #42
                          Mulla tyhjentyi akku 1,5 viikon käyttämättä olon aikana. En osaa sanoa mikä akun olisi tyhjentänyt, voi olla että akku oli vajaa jo seisomaan jätettäessä.

                          Noissa on joku systeemi joka katkoo startille ja sähkölaitteille menevää virtaa mikäli jännite on liian alhainen, releet napsuttaa ja valot vilkkuu.
                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9139
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by rasanttu View Post
                            Noissa on joku systeemi joka katkoo startille ja sähkölaitteille menevää virtaa mikäli jännite on liian alhainen, releet napsuttaa ja valot vilkkuu.
                            Ei näissä tietääkseni tuollaista systeemiä ole. Akun jännite vain notkahtaa startin virrankulutuksen takia sen yrittäessä pyörittää.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • rasanttu
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 530
                              • Tuusula

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Ei näissä tietääkseni tuollaista systeemiä ole. Akun jännite vain notkahtaa startin virrankulutuksen takia sen yrittäessä pyörittää.
                              No sitten en tiedä mistä johtuu, on tullut todistettua muita autoja jotka pyörittää starttia viimeiseen asti katkomatta virtaa.
                              Freude am Fahren

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4929
                                • Kotka

                                #45
                                Originally posted by rasanttu View Post
                                No sitten en tiedä mistä johtuu, on tullut todistettua muita autoja jotka pyörittää starttia viimeiseen asti katkomatta virtaa.
                                Niinhän se bemarikin pyörittää kunnes ei enää jaksa
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎