Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jiipee-
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 655
    • Rovaniemi

    Originally posted by TJJ View Post
    Ei tullut. Eihän tuo alusta mitenkään erityisen tiukka ole vaan jouset kuitenkin joustaa eikä alusta ole pintakova.

    Melua tulisi lisää jos alkaisi puslia vaihtamaa kovemmiksi, mutta niissä minulla on vakio Lemförderiä. Reaktiotankoihin kyllä kiehtoisi testata Meyle HD puslia tai Powerflexejä. Ylihuollon takia olisi ylimääräiset vähän käytetyt reaktiotangotkin jo valmiina niitä varten...


    Ite en ainakaan huomannut mainittavaa eroa tuossa vanhassa 523i:ssä kun vaihdoin reaktiotangon pusliksi Meylen HD:t vakioiden tilalle.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Meinaan myös tilata reaktiotankoihin Meylen HD:t. Mutta vielä mietinnän alla, että pitäiskö uusia koko tangot!? Puslat noista on ihan paskana.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Meylen HD-puslilla ei ainakaan E46 tehnyt yhtään mitään. Minusta ne ei olleet alkuperäisiä yhtään jäykemmät.

        Minulla on nyt kohda vuoden ollut tässä e39 powerflexit reaktiotangoissa. Empä kyllä huomannut että melu olisi merkittävästi muuttunut miksikään. Vakaajien puslat on myös powerflexiä edessä ja takana.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by TJJ View Post
          ...On sinulla aika mystinen E39 jos se ei 15" 205 talvirenkailla nuljua. Mites jos työnnät autoa käsillä takakontin sivulta, eikö autosi silloinkaan heilu? Sopivasti heiluttamallahan auton saa 15" renkailla aika rajuun koko korin heilumiseen...
          Ikävä tuottaa pettymys, mutta en huomaa tuossa omassa mitään sellaista sivuliikettä jonka kokisin epänormaaliksi tai huolestuttavaksi. Ei se minusta mikään mystinen yksilö ole, ihan normaali ympärivuotinen käyttö-E39 normi alustalla, ei mikään tuuninki-näyttelyauto, eikä ratalelu.

          On itsestäänselvää, että mitä matalampi rengasprofiili, sen vähemmän sivuliikettä tuolla tavalla kuvaamallasi tavalla käsitellessä esiintyy. Onko sillä vaarallinen vaikutus ajettavuuteen on sitten ihan toinen juttu. Talvella tuo kitka ja renkaan sivuttainen eläminen on muutenkin marginaalinen ongelma tieliikenteessä, ainakin täällä päin Suomea, sakkorajan alla olevissa nopeuksissa.

          Originally posted by TJJ View Post
          ...t. valaistuksen kokenut nimimerkki "235/45 R17 pitäisi olla pakollinen minimikoko E39:ssä kesät/talvet".
          Suomessa on mielipidevapaus .

          P.S.
          Yleensä kun puhutaan talviajo-ominaisuuksista, ymmärrän sen tarkoittavan talviolosuhteita. Kesäkelien tilanteet (sulat tiet ja hyvä kitka) on sitten kokonaan toinen juttu vaikka alla olisikin talvirenkaat.
          Last edited by Havis; 22-01-2013, 19:18.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Riemu vaan jatkuu, ei tuo tunnu puskevan lainkaan. Auton perä vaan tuntui kääntyvän keulan ympärillä kun yritin saada sen puskemaan. Jäinen liikenneympyräkin piti taas ajaa kerran ympäri...
            Ja tuo ennen niin pelottava ja vaativa mutkakin (joka oli jäässä) on muuttunut varsin hauskaksi:
            E39 528iA

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7457
              • Oulu

              Originally posted by TJJ View Post
              Mites jos työnnät autoa käsillä takakontin sivulta, eikö autosi silloinkaan heilu? Sopivasti heiluttamallahan auton saa 15" renkailla aika rajuun koko korin heilumiseen. Jo kuskinpenkillä yläruumiin heiluttaminen huojuttaa autoa (hyvä testailla liikennevaloissa ).
              Ei nyt liity aiheeseen juurikaan, mutta luulen että ihmisillä on vähän erilainen herkkyys siihen miten häiritseväksi tuollaisen sivuttaissuuntaisen heilumisen ajossa kokee. Jos ohjaa autoa yleensä varovasti/pehmeästi eikä tee äkkinäisiä ohjausliikkeitä niin ehkä heilumista ei edes saa aikaan siinä määrin että sitä välttämättä huomaisi.

              Toisaalta itseä taas häirtsee jo se, että auto heilahtaa näkyvästi sivusuunnassa kun oven laittaa kiinni ja itse seison ulkopuolella. Tämä tapahtui esim. vuokra-Mondeossa jossa oli 16" kesärenkaat joka kerta kun oven sulki. Enkä paisko ovea mitenkään epätavallisen lujaa, aina vain hämmästytti kun näki, että auto alkaa oven sulkemisesta heilua. 18" renkailla vastaava Mondeokaan ei heilunut mihinkään. Ja ajosssa tuon eron tietysti huomaa äkkiä, jos on sille herkistynyt. Eikä siihen tarvita mitään poikkeuksellisia nopeuksia tai olosuhteitakaan.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • KimmoKoo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2012
                • 206
                • Oulu / Suomussalmi

                Ihan mielenkiinnosta kysyisin, paljonko olette pitäneet painetta 205/65/15 renkaissa talvella? Kävin emännän autosta mittaamassa paineet niin olivat 2,5 bar. Omasta mielestäni 245/40/18 kitkoilla tuntuma tiehen on parempi. Toki liukkaathan nuo saksankitkat on verrattuna continentalin nastoihin..
                E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
                E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
                Ex:
                E39 523iA -00 Touring
                E39 520i
                E38 728i
                E39 523i

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Melua tulisi lisää jos alkaisi puslia vaihtamaa kovemmiksi, mutta niissä minulla on vakio Lemförderiä. Reaktiotankoihin kyllä kiehtoisi testata Meyle HD puslia tai Powerflexejä. Ylihuollon takia olisi ylimääräiset vähän käytetyt reaktiotangotkin jo valmiina niitä varten...
                  Powerflexeillä pidempään ajellut ja nyt taas kumipuslat alla kun ajattelin kokeilla. Melussa ei mielestäni eroa, poikittaissaumat tiessä tuntuu selvästi paremmin. Jarruttaessa ohjautuu tarkemmin, jos vaikka tulee ajettua "dynaamisesti" kesäisin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Originally posted by KimmoKoo View Post
                    Ihan mielenkiinnosta kysyisin, paljonko olette pitäneet painetta 205/65/15 renkaissa talvella? Kävin emännän autosta mittaamassa paineet niin olivat 2,5 bar. Omasta mielestäni 245/40/18 kitkoilla tuntuma tiehen on parempi. Toki liukkaathan nuo saksankitkat on verrattuna continentalin nastoihin..
                    205/65/15. kitkat ja 3,3-3,5bar. Parempi ajaa noilla mun autolla kun 2,5bar.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Melko hurjat paineet. Ootko kattonu renkaiden kyljestä paljonko siellä on max. paineet annettu? Viime kesänä alla olleissa Yokohaman 235/45/17 oli max. paineet 2,75bar.

                      Comment

                      • marcus_108
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 578
                        • Hyllykallio

                        Originally posted by janke View Post
                        205/65/15. kitkat ja 3,3-3,5bar. Parempi ajaa noilla mun autolla kun 2,5bar.
                        No ompa melkoset paineet talvikumeihin!! Mulla oli passatin kesärenkais 3,5bar ja koko 225/30/20
                        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                        Ex:
                        E39 523i touring -99
                        Opel kadett E 1.6 -89
                        Seat Toledo 1.8 -92
                        Toyota corolla Lb 1.6 -87
                        Vw passat farkku 1.8 -99

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by KimmoKoo View Post
                          Ihan mielenkiinnosta kysyisin, paljonko olette pitäneet painetta 205/65/15 renkaissa talvella? Kävin emännän autosta mittaamassa paineet niin olivat 2,5 bar. Omasta mielestäni 245/40/18 kitkoilla tuntuma tiehen on parempi. Toki liukkaathan nuo saksankitkat on verrattuna continentalin nastoihin..
                          Noin 2,5 bar joka nurkkaan itsekin laitan. Saattaa joskus olla kymmenys pari enemmänkin. Arviointia vaikeuttaa eri huoltamoiden mittareiden näyttöjen epätarkkuus. Tähän taas auttaa se oma vertailumittari.

                          Yleensä pyrin tarkistamaan paineet vähän leudommalla säällä, ja kovemmissa ( -10 astetta tai enemmän) pakkasissa en paineita käy tarkistelemassa lainkaan ellei rengas näytä erityisen littanalta.

                          Niinkuin on joskus ennenkin ollut puhetta, minusta tuo 3.5 kuulostaa kyllä vähän yläkantin paineelta, niin kuin nyt tuossa Jankella näyttäisi olevan. Mutta jos se tuntuu hyvältä niin mikäpä ettei. Saattaa rengas vaan kulua pinnaltaan vähemmän optimaalisesti. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jos noin korkeita paineita tarvitaan ennenkuin kulku asettuu, saattaa alustassa olla jotain pientä laitettavaa.

                          P.S.
                          Oma havainto noin yleensä tästä auton sivuheilumisesta:
                          Muistan vieläkin sen ahaa-havainnon E39:n ratin takaa, joka ensimmäisenä auton hankinnan jälkeen meluttomuden lisäksi iskostui takapuoleen: Nimittäin juuri tuo sivuttaisheilumisen erilainen tuntu muihin omistamiini autoihin verrattuna.

                          Lähes kaikissa muissa entisissä autoissa on tuntunut kuin olisi istunut korkealla keinuvan tason päällä. E39:ssä taas tuntee istuvansa ikäänkuin renkaiden välissä, lähellä heiluntakeskipistettä.

                          En tiedä osasinko kovinkaan hyvin kuvata ilmiötä, mutta sanotaanko että E39 tuntuu tuossa suhteessa paljon rauhallisemmalta ja tanakammalta moneen muuhun verrattuna.
                          Last edited by Havis; 23-01-2013, 18:39.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            En muista, enkä netistäkään löytänyt äkkiseltään. .. Siis maksimi paineet. Joku "Nörtti" voisi löytääkkin.
                            continental contivikingcontact 5.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Havis View Post
                              Noin 2,5 bar joka nurkkaan itsekin laitan. Saattaa joskus olla kymmenys pari enemmänkin. Arviointia vaikeuttaa eri huoltamoiden mittareiden näyttöjen epätarkkuus. Tähän taas auttaa se oma vertailumittari.

                              Yleensä pyrin tarkistamaan paineet vähän leudommalla säällä, ja kovemmissa ( -10 astetta tai enemmän) pakkasissa en paineita käy tarkistelemassa ellei rengas näytä erityisen littanalta.

                              Niinkuin on joskus ennenkin ollut puhetta, minusta tuo 3.5 kuulostaa kyllä vähän yläkantin paineelta, niin kuin nyt tuossa Jankella näyttäisi olevan. Mutta jos se tuntuu hyvältä niin mikäpä ettei. Saattaa rengas vaan kulua pinnaltaan vähemmän optimaalisesti.
                              Minusta noilla aikaisemmilla 2,5 bar noi renkaat olivat aika vetelät ajaa, mutta lienee olla kaikilla kitkoilla? Mä tein tuossa pientä testiä ilmanpaineiden suhteen ja päädyin tuohon ~3,3 bar. (Taisin tästä kirjotellakin aikaisemmin) Nyt vain on todella jäykkää menoa ja reagtiotangon puslatkin vaihtokunnossa... Eikä ole nyt hetkee tullut paineita katsottuakkaan.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • marcus_108
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 578
                                • Hyllykallio

                                Originally posted by janke View Post
                                Minusta noilla aikaisemmilla 2,5 bar noi renkaat olivat aika vetelät ajaa, mutta lienee olla kaikilla kitkoilla? Mä tein tuossa pientä testiä ilmanpaineiden suhteen ja päädyin tuohon ~3,3 bar. (Taisin tästä kirjotellakin aikaisemmin) Nyt vain on todella jäykkää menoa ja reagtiotangon puslatkin vaihtokunnossa... Eikä ole nyt hetkee tullut paineita katsottuakkaan.
                                Mulla on 205/55/16 Hakka5/X-ice north sekarengastus paineella 2,7-2,8, riippuen lämpötilasta..
                                se on kyllä varmaan totta että on aika vetelä ajaa 2,5 bar paineella, mutta pienet lisäykset tekee
                                ihmeitä, ja voi olla toi 2,5 jo siinä kintahalla että alkaa kulumaan reunoista enempi ku keskeltä.
                                Last edited by marcus_108; 23-01-2013, 18:44.
                                Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                                Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                                Ex:
                                E39 523i touring -99
                                Opel kadett E 1.6 -89
                                Seat Toledo 1.8 -92
                                Toyota corolla Lb 1.6 -87
                                Vw passat farkku 1.8 -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎