Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8974
    • Kellokoski

    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Eli onhan toi koliysi paljo parempi ajaa ku on kunnon donitsit alla, eikä mitään oravannahkoja vaan kiinatinojen päällä.
    E39 on loistava ajaa kunhan alusta on kunnossa.

    Näiden juttujen perusteella valtaosalla näin ei ole

    Tuli tuossa ajettua kaverin alustarempattua E39 toukkaa ja vaikka oli vain 16" talvikumit alla niin olipas vaan loistava ajaa. Toki pari touhutonnia siihen taisi upota mutta nyt kelpaa
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by _nixu_ View Post
      Tuli tuossa ajettua kaverin alustarempattua E39 toukkaa ja vaikka oli vain 16" talvikumit alla niin olipas vaan loistava ajaa. Toki pari touhutonnia siihen taisi upota mutta nyt kelpaa
      Olet jostain syystä tainnut tottua melko epämääräiseen ajotuntumaan jos E39 16" talvirenkailla tuntui loistavalta ajaa, toki kyyti on tavallaan loistavaa/luksusmaista jos verrokkina on esim. 3-sarjalainen.
      E39 528iA

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8974
        • Kellokoski

        Originally posted by TJJ View Post
        Olet jostain syystä tainnut tottua melko epämääräiseen ajotuntumaan jos E39 16" talvirenkailla tuntui loistavalta ajaa, toki kyyti on tavallaan loistavaa/luksusmaista jos verrokkina on esim. 3-sarjalainen.
        No sanotaanko että E39:n mittapuulla loistava ajaa. Kun läheskään kaikissa yksilöissä ei alustan kunto ole tuolla tasolla. Lähes kaikki kuluva uutta ja maltillisesti madallettuna ja kulmat säädettynä. Vielä kun tuohon saa kesäksi 18" lemmarit uusilla hankookeilla alle niin
        Niin ja toki tämä oli M-sport..

        Eli ei tuota nyt 3-sarjaan voi verrata. Onhan se E39 melkoinen valas siihen verrattuna
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by TJJ View Post
          Olet jostain syystä tainnut tottua melko epämääräiseen ajotuntumaan jos E39 16" talvirenkailla tuntui loistavalta ajaa, toki kyyti on tavallaan loistavaa/luksusmaista jos verrokkina on esim. 3-sarjalainen.
          Kaikki eivät vaadi mikroautomaista ohjautuvuutta ympäri vuoden. Kyllä sen ohjauksessa ja takapuolessa tuntee jos auto kulkee hyvin, vaikka renkaiden elastisuutta ehkä esiintyisikin. Eihän sitä nyt koko ajan kuitenkaan ajeta mutkateitä pidon äärirajoilla.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8974
            • Kellokoski

            TJJ:lle tekisi hyvää käydä vähän kalibroimassa ajotuntumaa jollain perusnettiautoyksilöllä.. Kun harvassa ovat ne E39 missä alusta toimii niin kuin se on suunniteltu. Eli kyllä sen tuntee talvirenkaillakin onko alusta kunnossa. Ja samoin sen tuntee 15" pullakumeilla jos ei se ole, vaikka ei vetelisikään.

            Eli jos nyt matalaprofiilisilla kesärenkailla vetelee jne niin alustaremontin kautta sinne kulmiensäätöön
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7456
              • Oulu

              Originally posted by Havis View Post
              Kaikki eivät vaadi mikroautomaista ohjautuvuutta ympäri vuoden.
              Niin, jossain se raja tuon ohjautuvuuden kanssakin menee mikä on järkevää. Varmasti E39:n hidas ohjaus on oman tottumuksen lähde, mutta en ole varma haluaisinko ihan hysteerisen nopeaa ohjautuvuuttakaan, joita joissain uusissa autoissa löytyy (esim. Pösö RCZ ja GT86). Ja kun tämä threadi käsittelee talviajettavuutta niin luin juuri uusimman Tuulilasin pikkujutun GT86:sta talvikäytössä. Ihmettelivät että oliko aikoinaan kaikki takavetoiset yhtä vikureita ajettavia talvella kuin GT86 on ilman sähköisiä ajoapuja. Luulisin että E39 on tässä asiassa aikalailla se toinen ääripää, jota on todella helppo ajaa talvella ilman mitään luistonestoja ja ajonvakautuksia huolimatta takavedosta. Nopean ohjauksen lisäksi GT86:n kaasuvaste on todella terävä, mikä ei varmasti helpota tilannetta liukkaalla.

              Originally posted by _nixu_ View Post
              Eli jos nyt matalaprofiilisilla kesärenkailla vetelee jne niin alustaremontin kautta sinne kulmiensäätöön
              Ei vetele pahasti, mutta tietysti pahimmat urat tuntee nyt kun on noin 50% kuluneet 235/45R17 ja 265/40R17 alla. Ite olen pähkäillyt isompaa alustaremonttia jo varmaan pari vuotta. Pitäis vain osata päättää mitä kaikkea vaihtaa. Monenlaista palikkaahan on jo vaihdettu, osa pariinkin kertaan. Iskarit (ja jouset) esimerkiksi on kysymysmerkki. Ei ne varmaan uutta vastaa, mutta ei ole rikkikään. Toinen on takapään tukivarret. Miten paljon niitä pitää uusia jos ei ole tuntuvaa väljää.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 19-04-2013, 07:29.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Havis View Post
                Kaikki eivät vaadi mikroautomaista ohjautuvuutta ympäri vuoden.
                Ei sitä E39:llä saa aikaiseksi kesälläkään. Tai ehkä 19-20" renkaat ja PU-puslat joka paikassa auttaisi, tosin hidas ohjaus silti säilyisi. Ja auto olisi lähes ajokelvoton Suomen teillä.

                Kyllä sen ohjauksessa ja takapuolessa tuntee jos auto kulkee hyvin, vaikka renkaiden elastisuutta ehkä esiintyisikin. Eihän sitä nyt koko ajan kuitenkaan ajeta mutkateitä pidon äärirajoilla.
                Kyllä minun oli 15" renkailla kovin vaikeaa erottaa mikä oli tienpinnan aiheuttamaa ja mikä renkaiden. 17" renkailla selvisi, että lähes kaikki liukkaus ja epämääräisyys olikin 15" renkaiden aiheuttamaa eikä todellista.
                E39 528iA

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Olet jostain syystä tainnut tottua melko epämääräiseen ajotuntumaan jos E39 16" talvirenkailla tuntui loistavalta ajaa, toki kyyti on tavallaan loistavaa/luksusmaista jos verrokkina on esim. 3-sarjalainen.
                  Touringin taka-akseli on erilainen kuin sedanin. Lisäksi touringin jousitus on säädetty kuormalle, joten tyhjänä se on pintakova. Sedan on hiljaisempi ja parempi ajaa renkaista riippumatta. Touringin kontti rupeaa "kohisemaan" 17" renkailla enemmän kuin 16". Mielestäni touring on hyvä ajaa 16" renkailla kesät talvet. Paino rauhoittaa talviajoa ja sutiminen on paljon vähäisempää kuin sedanissa.

                  Comment

                  • Laxa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1363
                    • Tampere

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Touringin taka-akseli on erilainen kuin sedanin. Lisäksi touringin jousitus on säädetty kuormalle, joten tyhjänä se on pintakova. Sedan on hiljaisempi ja parempi ajaa renkaista riippumatta. Touringin kontti rupeaa "kohisemaan" 17" renkailla enemmän kuin 16". Mielestäni touring on hyvä ajaa 16" renkailla kesät talvet. Paino rauhoittaa talviajoa ja sutiminen on paljon vähäisempää kuin sedanissa.
                    Erittäin hyvä pointti
                    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                    EX: E61 530xdAT -07
                    EX: E60 520dA Sedan -08
                    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                    EX: E39 530dAT -02
                    EX: E36 320iA -91
                    EX: R1150RT -03

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8974
                      • Kellokoski

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Kyllä minun oli 15" renkailla kovin vaikeaa erottaa mikä oli tienpinnan aiheuttamaa ja mikä renkaiden. 17" renkailla selvisi, että lähes kaikki liukkaus ja epämääräisyys olikin 15" renkaiden aiheuttamaa eikä todellista.
                      Niin mutta sinun autossa on juttujen perusteella ollutkin alusta aina kunnossa ja sitä on huollettu jo ennakoivasti.
                      Itsellä löytyy kokemusta aikasta monesta E39:stä joten vertailupohjaa löytyy. Kylläpä sen jo muutaman kilometrin perusteella voi sanoa onko alusta hyvässä kunnossa vaiko ei..
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        E39 on loistava ajaa kunhan alusta on kunnossa.

                        Näiden juttujen perusteella valtaosalla näin ei ole

                        Tuli tuossa ajettua kaverin alustarempattua E39 toukkaa ja vaikka oli vain 16" talvikumit alla niin olipas vaan loistava ajaa. Toki pari touhutonnia siihen taisi upota mutta nyt kelpaa

                        Komppaan tätä, eli samaa mieltä. E39 uudenveroisella alustalla menee kuin juna. Enempi ajettuna alkaa olemaan varsin elävä vaikka yrittäisi yksittäisiä osia vaihdella. Pitäisi kaikki laittaa.

                        Omalla kohdalla vertailuna oli uudehkona 50tkm, jolloin meni todella vakaasti kaikissa nopeuksissa. 100tkm jälkeen alkoi jo selkeästi huomaamaan elastisuutta ja epämääräisyyttä vakiona.

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          _nixu_:a myös kompaten, varmasti loistava auto ajaa, kun jo "ihan paskalla alustalla" tuo tuntuu mahtavalta (kaikkien muitten miinojen jälkeen), toki vaatii kumeilta sitä anteeksiantoa tällähetkellä.

                          Toivottavasti nyt viikonloppuna saan narinat vaihdettua. Raidetangonpää ei tullutkaan, oli paketti eksyny pyörimään johkuun vantaalle, helvetin vatipäät!

                          Odotan innolla sitä, minkälaisen muutoksen saa aikaan narinoiden vaihdolla ja kulmien säätämisellä. Sitten perässä pitäiskin nivelet olla uusia.
                          Apurungon kumit ois vielä, mutta taidan vaan nylkeä itteäni, ja antaa niitten ainakin toistaiseksi olla...

                          Ei kellään ois hyvää kuvaa E39:n takarenkaasta ylhäältäpäin, kun kulmat on kohdallaan? Pitäis ottaa omasta kuva, mutta luulen että auton muodot hämää, näyttää nimittäin että etu- ja takaosan "raideleveys" takarenkaasta, että heittää varmaan 5 senttiä.
                          Last edited by Bmw Dreamer; 19-04-2013, 12:17.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Apurungon kumit ois vielä, mutta taidan vaan nylkeä itteäni, ja antaa niitten ainakin toistaiseksi olla...
                            Vaihda ehdottomasti. Touringin taka-akseli rakenteesta johtuen se syö puslia nopeasti ja ne vaikuttaa paljon ajettavuuteen ja mukavuuteen.

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Vaihda ehdottomasti. Touringin taka-akseli rakenteesta johtuen se syö puslia nopeasti ja ne vaikuttaa paljon ajettavuuteen ja mukavuuteen.
                              Annanko tilinumeron?

                              Ei paljoa hymyilytä, tilillä 7 hunttia rahaa, kuukaudenvaihteessa painaa 1700e edestä laskuja...
                              Ja tää on jokakuukautista!

                              Ehkä sitten jossainvaiheessa. Mutta ku en halua mitään halpoja sinne laittaa. Ehkä Meyle HD saattais kelvata, mutta toki Lemförderiä pitäis saada. Tai ainakin vastaavan laatuista.

                              Katotaa nyt ensin mitä vaikuttaa narinat ja kulmat. Jos sais ainakins en tolkuttoman renkaitten syömisen loppumaan.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10086
                                • KVLA

                                Kannattaako sitä kulmien säätöön viedä jos kelkan puslissa on sanomista?Toki jos ne on ihan persiillään,niin meneehän ne lähemmäksi ohjearvoja.Mutta jos takakelkka pääsee elämään,niin ei niitä kohdillaan saa pysymään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎