Onkohan mulla etupään laakeri kakkana kun alko eilen kuulumaan ensin vain alle 40 nopeuksissa pientä "kitinää" tänään kitinää kuului myös 60 nopeudessa, yli 60 niin ääntä ei kuulu.. Jarrutukset ei ääneen vaikuta eikä kovin merkittävästi pyörien kääntelykään.
E39 pyöränlaakeriko vollottaa?
Collapse
X
-
Voi olla esim. kivi jarruissa
Tosin kitisevä ääni ei todennäköisesti ole laakerissa vaan syynä on jarruissa oleva kivi..laakeri vika voi tuntua tosiaan jo kävelyvauhdissa jurnuttavana äänenä ja siinä vauhdissa esim.sekunnin välein matala taajuinen ääni tulee vaihdellen, tässä pois sulkeutuu tasapainoitus virheet koska ne ei juurikaan pitäisi tuntua kävely vauhdissa..Originally posted by A^A View PostOnkohan mulla etupään laakeri kakkana kun alko eilen kuulumaan ensin vain alle 40 nopeuksissa pientä "kitinää" tänään kitinää kuului myös 60 nopeudessa, yli 60 niin ääntä ei kuulu.. Jarrutukset ei ääneen vaikuta eikä kovin merkittävästi pyörien kääntelykään.
Jos kyseessä on laakeri vika se tuntuu kyllä myöskin pienemmässäkin nopeudessa kun sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen uloimmalla puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.Last edited by 325E; 03-04-2009, 22:00.
Comment
-
[sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.[/quote]
tässähän se tulikin selväksi kun itse olen ollut siinä uskossa että kaarteessa ulommaksi jäävä olisi se viallinen, eilen pyörittelin sitten vasenta puolta ilmassa ja siinähän se vika taisa olla. aikasemmin siis vaihoin oikean puolen laakerin.
E61 530da M-SPORT
ex:E39 Touring shadowline
Comment
-
Niin:think, jos puhutaan takapyörän laakereista. Niin jos ei meinaa saada selvyyttä että kummanpuolen laakeri on rikki/viallinen. Niin kaikissa omallekohdalle sattuneissa tapauksissa on käynyt niin että autoa kaartaessa oikealle, ääni häviää/pienenee, on vasen takalaakeri tiensä päässä, jos taasen kaartaa vasenpaan ja äänet häviää/pienenee, niin on oikea takalaakeri tiensäpäässä. Ja sanoisinpa että pätee joka automerkin kohdalla. Juuri takapyöränlaakerin vaihtaneena osaan sanoa. Huom,,,, tää on mun mielipide, jota kuitenkin voi sanoa faktaksi
E39 540iA Touring
Comment
-
Mystistä.. koko eilisen päivän kitinä kuului, ja totesin vielä että vasemmalle käännättäessä ääni voimistuu, noh tänään ajoin töihin n.10km eikä yhtään mitään kuulunut mistään, olisko ollut vaan kivi jarruissa ja olis sieltä lähteny pois? :thinkOriginally posted by 325E View PostTosin kitisevä ääni ei todennäköisesti ole laakerissa vaan syynä on jarruissa oleva kivi..laakeri vika voi tuntua tosiaan jo kävelyvauhdissa jurnuttavana äänenä ja siinä vauhdissa esim.sekunnin välein matala taajuinen ääni tulee vaihdellen, tässä pois sulkeutuu tasapainoitus virheet koska ne ei juurikaan pitäisi tuntua kävely vauhdissa..
Jos kyseessä on laakeri vika se tuntuu kyllä myöskin pienemmässäkin nopeudessa kun sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91
Comment
-
Hyvä huomio..tuli kirjoitus virhe..
Originally posted by KoFFi View Post[sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.
tässähän se tulikin selväksi kun itse olen ollut siinä uskossa että kaarteessa ulommaksi jäävä olisi se viallinen, eilen pyörittelin sitten vasenta puolta ilmassa ja siinähän se vika taisa olla. aikasemmin siis vaihoin oikean puolen laakerin.
[/QUOTE]
Hyvä kun hokasit ajatus ja kirjoitusvirheeni...tietenkin uloin on kovemmalla rasituksella koska silloin siihen kohdistuu isompi auton paino..eikö nämä ole 200-tuhannen normi huoltoohjelmassa että, ne pitää vaihtaa jos vaikka ne alkas ääntää tai menee rikki varmuuden vuoksi..antaahan se varmuutta ja vierintävastus vähenee ja bensaa säästyy kun pyörä pyörii hyvin...
Comment
-
-
No Bemarin ohjeistuksissa käsketään uusia...
Kyllä ne BMW korjaus ohjeustuksissa kääsketään uusia ei vaan suositella toki järkeenkäyvääkin on kun sitä itse ajattelee 4:llä n.10mm hienokierteisellä pultilla ns. pyörä kiinni.Originally posted by KoFFi View Posteipäs noita tullut uusittua. Oisko ollut vaihtotavaraa?
äänikin loppui kun vaihto molemmat laakerit
Sitä kun suhteutetaan omiin 5:teen pyöränpultteihin niin kyllä ajan kanssa enemmän rasitusta saavat ne 4-pulttia jotka pitävät laakeria ja ottavat koko auton painon ja myöskin kurveissa syntyvän rasituksen..
Kun tätä miettii en kyseenalaista BMW:n omaa ohjetta ja ne ei Laakerin 4-kpl/ pultteja monia euroja maksa alkuperäisenä..
Comment
-
Takalaakerin ääni senkun pahenee..
Joku taisi just vaihtaakkin takapyörän laakerin? Onko joku sopiva ulosvetäjä tms työkalu millä pääsis helpommalla ettei tarvis perse edellä puuhun mennä? Ja jotain vinkkejäkin saa heittää 
E36:een takapyöran laakerin olen vaihtanut pari vuotta sitten.e65 730d
Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...
Comment
-
Kokeile
Kokeile kaksikäpäläistä ulosvetäjää..jos vetari on pooreistaan juttunut vetarinlaippaan hyvin kiinni voi olla tiukassakin ja voi lähteä helpostikin eli härkää sarvistaOriginally posted by AMP View PostTakalaakerin ääni senkun pahenee..
Joku taisi just vaihtaakkin takapyörän laakerin? Onko joku sopiva ulosvetäjä tms työkalu millä pääsis helpommalla ettei tarvis perse edellä puuhun mennä? Ja jotain vinkkejäkin saa heittää 
E36:een takapyöran laakerin olen vaihtanut pari vuotta sitten.
kyllä se siitä irtoaa..tässä kohtaa olen sanonut että, vaihda samalla narinanivel...kasatessa öjlyä poorit menee paremmin kiinni ja mahdollista myöhempää remonttia ajatellen irtoaa paremmin.
Comment
-
-
Normihomma e39 kopassa, ei päde "perinteinen" kaava.Originally posted by KoFFi View Postomassani on nyt selvästi viellinen se laakeri joka kevenee kaarteessa.
noh jokatapauksessa tänään vaihdan tuon laakerin, onhan tuolla jo 310tkm rullattu.
Yhteen autoon vaihdettiin merkkihuollossa kolme laakeria, ennenkuin löytyi se joka äänen aiheutti! Diagnoosi oli ensin oikea takalaakeri, sitten oikea etulaakeri ja lopuksi se olikin vasen etulaakeri.e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
mitä tarkoitetaan narina nivelellä? Laakeri tuli haettua moto netistä. Odottaa sopivaa päivää/vkl..Originally posted by 325E View PostKokeile kaksikäpäläistä ulosvetäjää..jos vetari on pooreistaan juttunut vetarinlaippaan hyvin kiinni voi olla tiukassakin ja voi lähteä helpostikin eli härkää sarvista
kyllä se siitä irtoaa..tässä kohtaa olen sanonut että, vaihda samalla narinanivel...kasatessa öjlyä poorit menee paremmin kiinni ja mahdollista myöhempää remonttia ajatellen irtoaa paremmin.e65 730d
Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...
Comment
Comment