Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränlaakeriko vollottaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    #16
    Onkohan mulla etupään laakeri kakkana kun alko eilen kuulumaan ensin vain alle 40 nopeuksissa pientä "kitinää" tänään kitinää kuului myös 60 nopeudessa, yli 60 niin ääntä ei kuulu.. Jarrutukset ei ääneen vaikuta eikä kovin merkittävästi pyörien kääntelykään.
    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1228
      • LAHTI

      #17
      Voi olla esim. kivi jarruissa

      Originally posted by A^A View Post
      Onkohan mulla etupään laakeri kakkana kun alko eilen kuulumaan ensin vain alle 40 nopeuksissa pientä "kitinää" tänään kitinää kuului myös 60 nopeudessa, yli 60 niin ääntä ei kuulu.. Jarrutukset ei ääneen vaikuta eikä kovin merkittävästi pyörien kääntelykään.
      Tosin kitisevä ääni ei todennäköisesti ole laakerissa vaan syynä on jarruissa oleva kivi..laakeri vika voi tuntua tosiaan jo kävelyvauhdissa jurnuttavana äänenä ja siinä vauhdissa esim.sekunnin välein matala taajuinen ääni tulee vaihdellen, tässä pois sulkeutuu tasapainoitus virheet koska ne ei juurikaan pitäisi tuntua kävely vauhdissa..

      Jos kyseessä on laakeri vika se tuntuu kyllä myöskin pienemmässäkin nopeudessa kun sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen uloimmalla puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.
      Last edited by 325E; 03-04-2009, 21:00.

      Comment

      • KoFFi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 77
        • Raahe

        #18
        [sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.[/quote]


        tässähän se tulikin selväksi kun itse olen ollut siinä uskossa että kaarteessa ulommaksi jäävä olisi se viallinen, eilen pyörittelin sitten vasenta puolta ilmassa ja siinähän se vika taisa olla. aikasemmin siis vaihoin oikean puolen laakerin.
        E61 530da M-SPORT
        ex:E39 Touring shadowline

        Comment

        • Keke71
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 340
          • Kiiminki

          #19
          Niin:think, jos puhutaan takapyörän laakereista. Niin jos ei meinaa saada selvyyttä että kummanpuolen laakeri on rikki/viallinen. Niin kaikissa omallekohdalle sattuneissa tapauksissa on käynyt niin että autoa kaartaessa oikealle, ääni häviää/pienenee, on vasen takalaakeri tiensä päässä, jos taasen kaartaa vasenpaan ja äänet häviää/pienenee, niin on oikea takalaakeri tiensäpäässä. Ja sanoisinpa että pätee joka automerkin kohdalla. Juuri takapyöränlaakerin vaihtaneena osaan sanoa. Huom,,,, tää on mun mielipide, jota kuitenkin voi sanoa faktaksi
          E39 540iA Touring

          Comment

          • A^A
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2168
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by 325E View Post
            Tosin kitisevä ääni ei todennäköisesti ole laakerissa vaan syynä on jarruissa oleva kivi..laakeri vika voi tuntua tosiaan jo kävelyvauhdissa jurnuttavana äänenä ja siinä vauhdissa esim.sekunnin välein matala taajuinen ääni tulee vaihdellen, tässä pois sulkeutuu tasapainoitus virheet koska ne ei juurikaan pitäisi tuntua kävely vauhdissa..

            Jos kyseessä on laakeri vika se tuntuu kyllä myöskin pienemmässäkin nopeudessa kun sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.
            Mystistä.. koko eilisen päivän kitinä kuului, ja totesin vielä että vasemmalle käännättäessä ääni voimistuu, noh tänään ajoin töihin n.10km eikä yhtään mitään kuulunut mistään, olisko ollut vaan kivi jarruissa ja olis sieltä lähteny pois? :think
            EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1228
              • LAHTI

              #21
              Hyvä huomio..tuli kirjoitus virhe..

              Originally posted by KoFFi View Post
              [sinne minne kaarrat jos siinä kuuluu se ääni on laakeri vika kaarteen sisemmällä puolella, nyrkki sääntönä voi pitää että, samalle akselille pitää vaihtaa molemmat laakerit...ostin jo etupäänlaakerit jotka tulee ns. napoineen FAG-merkkiset a"80€/kpl.

              tässähän se tulikin selväksi kun itse olen ollut siinä uskossa että kaarteessa ulommaksi jäävä olisi se viallinen, eilen pyörittelin sitten vasenta puolta ilmassa ja siinähän se vika taisa olla. aikasemmin siis vaihoin oikean puolen laakerin.[/QUOTE]

              Hyvä kun hokasit ajatus ja kirjoitusvirheeni...tietenkin uloin on kovemmalla rasituksella koska silloin siihen kohdistuu isompi auton paino..eikö nämä ole 200-tuhannen normi huoltoohjelmassa että, ne pitää vaihtaa jos vaikka ne alkas ääntää tai menee rikki varmuuden vuoksi..antaahan se varmuutta ja vierintävastus vähenee ja bensaa säästyy kun pyörä pyörii hyvin...

              Comment

              • KoFFi
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 77
                • Raahe

                #22
                omassani on nyt selvästi viellinen se laakeri joka kevenee kaarteessa.

                noh jokatapauksessa tänään vaihdan tuon laakerin, onhan tuolla jo 310tkm rullattu.
                E61 530da M-SPORT
                ex:E39 Touring shadowline

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #23
                  Uusitko pultit?????

                  Originally posted by KoFFi View Post
                  omassani on nyt selvästi viellinen se laakeri joka kevenee kaarteessa.

                  noh jokatapauksessa tänään vaihdan tuon laakerin, onhan tuolla jo 310tkm rullattu.
                  Uusitko laakereiden kiinnityspultit...

                  Comment

                  • KoFFi
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 77
                    • Raahe

                    #24
                    eipäs noita tullut uusittua. Oisko ollut vaihtotavaraa?
                    äänikin loppui kun vaihto molemmat laakerit
                    E61 530da M-SPORT
                    ex:E39 Touring shadowline

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #25
                      No Bemarin ohjeistuksissa käsketään uusia...

                      Originally posted by KoFFi View Post
                      eipäs noita tullut uusittua. Oisko ollut vaihtotavaraa?
                      äänikin loppui kun vaihto molemmat laakerit
                      Kyllä ne BMW korjaus ohjeustuksissa kääsketään uusia ei vaan suositella toki järkeenkäyvääkin on kun sitä itse ajattelee 4:llä n.10mm hienokierteisellä pultilla ns. pyörä kiinni.
                      Sitä kun suhteutetaan omiin 5:teen pyöränpultteihin niin kyllä ajan kanssa enemmän rasitusta saavat ne 4-pulttia jotka pitävät laakeria ja ottavat koko auton painon ja myöskin kurveissa syntyvän rasituksen..

                      Kun tätä miettii en kyseenalaista BMW:n omaa ohjetta ja ne ei Laakerin 4-kpl/ pultteja monia euroja maksa alkuperäisenä..

                      Comment

                      • AMP
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 534
                        • Turku

                        #26
                        Takalaakerin ääni senkun pahenee.. Joku taisi just vaihtaakkin takapyörän laakerin? Onko joku sopiva ulosvetäjä tms työkalu millä pääsis helpommalla ettei tarvis perse edellä puuhun mennä? Ja jotain vinkkejäkin saa heittää

                        E36:een takapyöran laakerin olen vaihtanut pari vuotta sitten.
                        e65 730d

                        Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1228
                          • LAHTI

                          #27
                          Kokeile

                          Originally posted by AMP View Post
                          Takalaakerin ääni senkun pahenee.. Joku taisi just vaihtaakkin takapyörän laakerin? Onko joku sopiva ulosvetäjä tms työkalu millä pääsis helpommalla ettei tarvis perse edellä puuhun mennä? Ja jotain vinkkejäkin saa heittää

                          E36:een takapyöran laakerin olen vaihtanut pari vuotta sitten.
                          Kokeile kaksikäpäläistä ulosvetäjää..jos vetari on pooreistaan juttunut vetarinlaippaan hyvin kiinni voi olla tiukassakin ja voi lähteä helpostikin eli härkää sarvista
                          kyllä se siitä irtoaa..tässä kohtaa olen sanonut että, vaihda samalla narinanivel...kasatessa öjlyä poorit menee paremmin kiinni ja mahdollista myöhempää remonttia ajatellen irtoaa paremmin.

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by 325E View Post
                            tässä kohtaa olen sanonut että, vaihda samalla narinanivel...kasatessa öjlyä poorit menee paremmin kiinni ja mahdollista myöhempää remonttia ajatellen irtoaa paremmin.
                            Ja poorit pitää ehdottomasti myös puhdistaa.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • vexu524tdic
                              BTCF Member
                              • Jan 2004
                              • 779
                              • Gallia = Kinnula

                              #29
                              Originally posted by KoFFi View Post
                              omassani on nyt selvästi viellinen se laakeri joka kevenee kaarteessa.

                              noh jokatapauksessa tänään vaihdan tuon laakerin, onhan tuolla jo 310tkm rullattu.
                              Normihomma e39 kopassa, ei päde "perinteinen" kaava.

                              Yhteen autoon vaihdettiin merkkihuollossa kolme laakeria, ennenkuin löytyi se joka äänen aiheutti! Diagnoosi oli ensin oikea takalaakeri, sitten oikea etulaakeri ja lopuksi se olikin vasen etulaakeri.
                              e70 X5 3.0sd -08
                              f30 320i xdrive -16
                              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                              e30 316 -88 2,2TIC M10
                              e21 323i -81 ruostekasa...

                              Comment

                              • AMP
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2006
                                • 534
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by 325E View Post
                                Kokeile kaksikäpäläistä ulosvetäjää..jos vetari on pooreistaan juttunut vetarinlaippaan hyvin kiinni voi olla tiukassakin ja voi lähteä helpostikin eli härkää sarvista
                                kyllä se siitä irtoaa..tässä kohtaa olen sanonut että, vaihda samalla narinanivel...kasatessa öjlyä poorit menee paremmin kiinni ja mahdollista myöhempää remonttia ajatellen irtoaa paremmin.
                                mitä tarkoitetaan narina nivelellä? Laakeri tuli haettua moto netistä. Odottaa sopivaa päivää/vkl..
                                e65 730d

                                Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎