Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Camber säätö takaa loppuu kesken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #31
    Originally posted by Havis View Post
    Minusta on turhaa alkaa vaihtaa osia vain sen takia että ne on vielä alkuperäiset. Kyllä vaihdon syynä on oltava väljyys tms kulumisen merkki.

    Jotkin osat kun ovat erittäin pitkäikäisiä.

    Muuten vaihdetaan osia ilman mitään takeita ratkaisevasta parannuksesta itse asiaan.

    Omaan n.400000 km ajettuun E39:iin ei alustaan tietääkseni ole vaihdettu muuta kuin etuiskarit, narinahelat, pyöränlaakerit, koiranluut sekä vasen etureaktiotanko. Siinä kaikki. Ja ainoa jonka tiedän olevan tulevaisuudessa vaihdon arvoinen on hammastanko, vasemman puolen pystyvälyksen vuoksi. Eikä auto kolise kuopissa tai muutenkaan ole hankala ajaa muuten kuin tuon hammastangon osalta, välys heikentää suuntavakavuutta etwaksen verran. Ja renkaat kuluu tasaisesti koko kulutuspinnan leveydeltä.

    Turha noita on alkaa vaihteleen vain mielenrauhan saamiseksi. Sit kun joku tukivarsi väljenee, voi kyllä vaihtaa molemmat puolet samalla jos osat tietää samanikäisiksi.

    Kirjoitustesi perusteella voisin sanoa sinun olevan hyvin tarkka autostasi, ehkä jossain määrin hiukan yliampuva, ellei jopa neuroottinen. Nauti välillä ajamisesta äläkä aina hae sitä seuraavaa vikaa
    Kysymyshän oli siitä, että millä ja miten saan camberia pystynpään ja tähän tietenki on syynä se, että tahtoi vaan syödä takaa renkaitten sisä-pintoja ja vaikuttaisko asiaan väljähtäneet osat.:think Eli, ei minun mielestäni turhaan vaihtaa kyseiseen asiaan liittyvää osaa? Vai, pitäisikö autosta tehdä City-maasturi, että kallistumatkin olisivat optimissa ja alustan osat eivät kuluisi, niin kun madalletussa autossa joka ilmeisesti edesauttaa puslien "väsymistä" ainakin jos, eri korkeudella +200tkm on ajettu?

    OT:
    Minäkö tarkka autostani:think Näkisitpä vain kukkivan ruusuni. Joo, siis... seuraan tätä foorumia ennemmin, kun naamakirjaa ja onko se väärin jos joku haluaa kysellä asioista tms.? Ja tähän joku vastaa... käytä searchiä? Eikös Modet ole sitä varten että, poistaa asiattomat viestit? Noh... mikäs sinusta tämän foorumin tarkoitus sitten oikeasti on? Ainako, kun luet tätä foorumia, niin yksi käyttäjä kyselee itsestään selviä tai kuvitteellisiä asioita? No.. näinkin se varmaan on, mutta eikait siitä tarvi tänne kirjoittaa? Voi laittaa privaa tai soittaa vaikkapa jos vituttaa ainainen itkeminen tyyliin, kun "pohjoisen reissulla joku naksahti kerran alustassa" 50 vuotta vanhassa autossa?

    Paljon tuota autoa ihmettelen ja paljon tulen vielä ihmettelemäänkin, kun on samalla "harrastus" ja asia joka nyt sattuu kiinnostamaan.
    Varmasti haen seuraavaa vikaa, tai ei sitä tarvi edes hakea, kun aina niitä tulee ja on paljon vielä korjattavaa ja sattuu nyt vain kiinnostamaan Bmw:n rassaus... aika masokistista ja pervoa? Kallistako ja hyödytöntä paalivalmiiseen autoon?:think En osaa tuohon vastata, joten ehkä joku psykologi kertokoon puolestani. Ehkä olen sitten neuroottinen, skitsofreninen,psykoottinen,paranoidinen ja yliampuva... sen kanssa on nyt sitten vain opittava elämään.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #32
      Originally posted by janke View Post
      Kysymyshän oli siitä, että millä ja miten saan camberia pystynpään ja tähän tietenki on syynä se, että tahtoi vaan syödä takaa renkaitten sisä-pintoja ja vaikuttaisko asiaan väljähtäneet osat.:think Eli, ei minun mielestäni turhaan vaihtaa kyseiseen asiaan liittyvää osaa? Vai, pitäisikö autosta tehdä City-maasturi, että kallistumatkin olisivat optimissa ja alustan osat eivät kuluisi, niin kun madalletussa autossa joka ilmeisesti edesauttaa puslien "väsymistä" ainakin jos, eri korkeudella +200tkm on ajettu?

      OT:
      Minäkö tarkka autostani:think Näkisitpä vain kukkivan ruusuni. Joo, siis... seuraan tätä foorumia ennemmin, kun naamakirjaa ja onko se väärin jos joku haluaa kysellä asioista tms.? Ja tähän joku vastaa... käytä searchiä? Eikös Modet ole sitä varten että, poistaa asiattomat viestit? Noh... mikäs sinusta tämän foorumin tarkoitus sitten oikeasti on? Ainako, kun luet tätä foorumia, niin yksi käyttäjä kyselee itsestään selviä tai kuvitteellisiä asioita? No.. näinkin se varmaan on, mutta eikait siitä tarvi tänne kirjoittaa? Voi laittaa privaa tai soittaa vaikkapa jos vituttaa ainainen itkeminen tyyliin, kun "pohjoisen reissulla joku naksahti kerran alustassa" 50 vuotta vanhassa autossa?

      Paljon tuota autoa ihmettelen ja paljon tulen vielä ihmettelemäänkin, kun on samalla "harrastus" ja asia joka nyt sattuu kiinnostamaan.
      Varmasti haen seuraavaa vikaa, tai ei sitä tarvi edes hakea, kun aina niitä tulee ja on paljon vielä korjattavaa ja sattuu nyt vain kiinnostamaan Bmw:n rassaus... aika masokistista ja pervoa? Kallistako ja hyödytöntä paalivalmiiseen autoon?:think En osaa tuohon vastata, joten ehkä joku psykologi kertokoon puolestani. Ehkä olen sitten neuroottinen, skitsofreninen,psykoottinen,paranoidinen ja yliampuva... sen kanssa on nyt sitten vain opittava elämään.
      Omassa E39:ssä on siis vakioalusta ja renkaat kesällä 235/45 17, talvella 205/65 15. Kuvan mukaisilla kulmilla menty, säätää ei ole tuon jälkeen tarvinnu (eikä tuossakaan juurikaan mitään paljon muutettu), enkä ole koskaan renkaista havainnut erityistä ongelmaa kulumiskuvion suhteen. Kesärenkaina ollut Hankookia ja Maxxis:ia, ja jokainen sarja kestänyt sen 20000 - 30000 km. Joten kovin pystyyn tuon koon takarenkaita ei näköjään ole tarvetta saada jotta ne kuluu normaalisti. Olen toki vuosittain kierrättänyt renkaat edestä taakse ja päinvastoin joten yhden nurkan mahdollista kulumapoikkeamaa ei niin selvästi näe renkaan pinnasta.

      OT: Tarkasta auton pidosta, eipä mitä, ite olen ihan samanlainen, ite kun maksaa ni mielellään hoitaa ni hyvin ku osaa, ihmeellinen insinööri ku on. Mikäs sen suurempi ilo kuin hoksata autostaan jotain uutta
      Last edited by Havis; 24-05-2013, 16:48.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #33
        [QUOTE=Havis;2996672]Omassa E39:ssä siis vakioalusta ja renkaat kesällä 235/45 17, talvella 205/65 15. Kuvan mukaisilla kulmilla menty, säätää ei ole tuon jälkeen tarvinnu (eikä tuossakaan juurikaan mitään paljon muutettu), eikä renkaissa erityistä ongelmaa kulumiskuvion suhteen. Kesärenkaina ollut Hankookia ja Maxxis:ia, ja jokainen sarja kestänyt sen 20000 - 30000 km. Joten kovin pystyyn tuon koon takarenkaita ei näköjään ole tarvetta saada jotta ne kuluu normaalisti. Olen toki vuosittain kierrättänyt renkaat edestä taakse ja päinvastoin.

        OT: Tarkasta auton pidosta, eipä mitä, ite olen ihan samanlainen, ite kun maksaa ni mielellään hoitaa ni hyvin ku osaa, ihmeellinen insinööri ku on [/QU

        Parempi kun ei olisi koskaan madaltanu, niin ehkä alustan osia ei olisi tarvinnut vielä murehtia? Jos nyt tänä kesänä saisi tuossa autossani vihdoin noi kulmat edes jotenki oikealle hehtaarille.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #34
          Narinahelat kun on väljät, alkaa mennä takarenkaista sisäreunat mutta mittauksessa kulmat on kohdillaan. Pyörä kääntyy kun antaa hanaa... Sanoitko että sulla oli vaan toinen vaihdettu?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11122
            • Oulu

            #35
            Originally posted by Cell View Post
            Narinahelat kun on väljät, alkaa mennä takarenkaista sisäreunat mutta mittauksessa kulmat on kohdillaan. Pyörä kääntyy kun antaa hanaa... Sanoitko että sulla oli vaan toinen vaihdettu?
            Tämä on kyllä huomattu. Puolkesää ja sisäreunat kankailla, vaikka kulmat oli kunnossa

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              Narinahelat kun on väljät, alkaa mennä takarenkaista sisäreunat mutta mittauksessa kulmat on kohdillaan. Pyörä kääntyy kun antaa hanaa... Sanoitko että sulla oli vaan toinen vaihdettu?
              Jep. Toinen narina vain vaihdettu, kun oli selvästi paskana!?
              Last edited by janke; 05-04-2013, 06:03.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Originally posted by janke View Post
                Jep. Toinen narina vain vaihdettu, kun oli selvästi paskana!?
                Vaihda toinenkin
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #38
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Tämä on kyllä huomattu. Puolkesää ja sisäreunat kankailla, vaikka kulmat oli kunnossa
                  No eihän teillä ole sitten edes väljää, tai sitte se on toi mörkömoottorin vääntö, kuukausi ja renkaat sileenä sisäkantilta.

                  No, ei ne nyt uusia pyöriä ole ollut.

                  Eilen tuli tehtyä sellanen ulosvedin, aattelin kokeilla käyttää kingin jousipuristimen ruuvia ja sitä toista päätä mutterina. Just 16mm pultti sopivasti, ja tuohan kait on 12.9:iä?

                  Vielä ku ehtii jossain välissä vaan vaihtamaan...

                  Nii. Ja taidampa ottaa kuvan takarenkaista, ylhäältä ja takaanta, ja sitten vertaa sitä narinoitten vaihdonjälkeen, ja vielä kulmien säädönjälkeen, onko miten hurjasti eroa, toivottavasti vaan saan kameran suht samaan kohtaan, että ero näkyy.

                  Tuntuu oikein silmissä, että renkaat olis ajosuunnassa näin:

                  \---\
                  .. |
                  .. |
                  /-O-\


                  Tosin voi auton muotoilukin sitä vähän tehdä... Mutta se on selvää että noin on oltava ja rankasti, kun aina toisen puolen mennessä liukkaalle, auto lähtee ihan ite poskettomaan sladiin
                  Last edited by Bmw Dreamer; 05-04-2013, 10:52.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    Vaihda toinenkin
                    Selvä. Olikos se tuo nimeltään: Taka-akselin helanivel (ulompi/napaan):think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Todennäköisesti, suomalaisen nimityksistä aina tiedä
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #41
                        Febi-Bilsteinin paketissa lukee (tuotenumero 18901, saattaa olla myös alkuliite 802-) Takamultilinkin Hela, Ulompi BMW E39.

                        Jaaha, google töihin ->


                        Nyt tuntuu siltä että noistakin tuli maksettua liikaa
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • E.K.
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 494
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Febi-Bilsteinin paketissa lukee (tuotenumero 18901, saattaa olla myös alkuliite 802-) Takamultilinkin Hela, Ulompi BMW E39.

                          Jaaha, google töihin ->


                          Nyt tuntuu siltä että noistakin tuli maksettua liikaa
                          Tommoset Febi -merkkiset tuli toissa syksynä laitettua ku fixus kauppias toimitti vaikka lemförderit tilasin.
                          Sillon alkuperäset narisi ja nyt narisee taas... Noo, tulihan edes kerran katsastettua noilla...

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #43
                            Originally posted by E.K. View Post
                            Tommoset Febi -merkkiset tuli toissa syksynä laitettua ku fixus kauppias toimitti vaikka lemförderit tilasin.
                            Sillon alkuperäset narisi ja nyt narisee taas... Noo, tulihan edes kerran katsastettua noilla...
                            Narinahelan niveltä kuten kaikkien muidenkin uusien osien niveliä pitää liikutella käsin ihan ajan kanssa ennen asennusta. Tällä varmistetaan, että vaseliinit leviää niveleen kunnolla, eikä se ole kuiva.

                            Nimim. Samoilla narinaheloilla jo kohta 7 vuotta ja 170tkm.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #44
                              Originally posted by kaol View Post
                              Narinahelan niveltä kuten kaikkien muidenkin uusien osien niveliä pitää liikutella käsin ihan ajan kanssa ennen asennusta. Tällä varmistetaan, että vaseliinit leviää niveleen kunnolla, eikä se ole kuiva.

                              Nimim. Samoilla narinaheloilla jo kohta 7 vuotta ja 170tkm.
                              Mites tuo onnistuu, on meinaan noi Febiläiset niin saatanan jäykät, ettei liiku kirveelläkään..
                              (olen toki muita niveliä aina pyöritelly jne)
                              Ja tuli pistettyä lisää vaseliinia tuonne, kun oli sellanen pikkurillin kynnenpäänkokonen nökö alkuperäisesti vaan..
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #45
                                Mullakin lemförderin narinahela oli todella timmi, en muista sainko sitä juuri mitenkään pyöriteltyä. Alatukivarret, raidetankojen sisä- & ulkopäät ja koiranluut kyllä pyörittelin läpi, ennen kuin vein auton pajalle.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎