memebuy23buy

E39 Camber säätö takaa loppuu kesken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #46
    Originally posted by kaol View Post
    Narinahelan niveltä kuten kaikkien muidenkin uusien osien niveliä pitää liikutella käsin ihan ajan kanssa ennen asennusta. Tällä varmistetaan, että vaseliinit leviää niveleen kunnolla, eikä se ole kuiva.

    Nimim. Samoilla narinaheloilla jo kohta 7 vuotta ja 170tkm.
    Eipä tunnu liikkuvan käsin?

    EDIT: Otin kumit pois ja väänsin työkaluilla, alkoi todella vaikeasti liikkumaan aseöljyn avustuksella. Aikani nitkuteltuani laitoin reilusti vaseliinia ja kumit takaisin. Ei se vieläkään sormissa liiku, pitäisikö?
    Last edited by Bmw Master; 06-04-2013, 19:17.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #47
      Ei pitäisi liikkua käsin, mutta kyllä se helpommin liikkuu herkistelyn jälkeen.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        #48
        Nyt on vaihdettu toinenkin narinahela taakse. Saa nyt nähdä, että vaikuttaako narinat camberiin:think

        Olihan taas vittumainen homma saada se vanha narina ulos ilman kunnon vehkeitä. Mutta hieman lämpöä antaen se tuli sieltä!

        Edit: Vaikuttaako noi narinahelat suuntavakauteen, kun tuntuu, että menee paljon tasaisemmin tuolla tutulla ura-tiellä?:think
        Last edited by janke; 13-04-2013, 16:45.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10114
          • KVLA

          #49
          Originally posted by janke View Post
          Edit: Vaikuttaako noi narinahelat suuntavakauteen, kun tuntuu, että menee paljon tasaisemmin tuolla tutulla ura-tiellä?:think
          Kaikki alustan välykset vaikuttaa suuntavakauteen.Takapyörän auraus muuttuu vedättäessä/moottorijarrutuksessa narinahelan väljyyden suuruuden mukaan.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #50
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Kaikki alustan välykset vaikuttaa suuntavakauteen.Takapyörän auraus muuttuu vedättäessä/moottorijarrutuksessa narinahelan väljyyden suuruuden mukaan.
            Ja aina jos suuntavakavuusongelmia esiintyy, on olemassa mahdollisuus että renkaat kuluu normaalia nopeammin. Ja toisinpäin, kun suuntavakavuusongelmat saa korjattua on hyvin todennäköistä, että epänormaalit rengaskulumiset vähenee.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #51
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Kaikki alustan välykset vaikuttaa suuntavakauteen.Takapyörän auraus muuttuu vedättäessä/moottorijarrutuksessa narinahelan väljyyden suuruuden mukaan.
              Noinhan se menee.. Kiitos. Aina miettinyt, että mikä noiden "narinahelojen" tarkoitus on:think
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #52
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Takapyörän auraus muuttuu vedättäessä/moottorijarrutuksessa narinahelan väljyyden suuruuden mukaan.
                Mites tuo on sinänsä mahdollista, koska eikös ylemmät tukivarret pidä aurauksen vakiona? Narinahelahan pitää vain alaosan renkaan navasta kiinni, ja yhdestä kohtaa, eli myötäähän tuo nivel kunnossa ollessaankin joka suuntaan? (tai siis päästää renkaan kääntymään, koska on pallonivel. Väljänä vaan siis päästää liikkumaan leveyssuunnassa myös)

                Eli periaatteessa narinanivel pitäsi vaikuttaa vain renkaan alaosan kohtaan auton leveyssuunnassa = Camberiin...?

                Toki en sitä kiellä, etteikö tuo tee juuri noin, mutta kun ylempiä tukivarsia on kaksi, niin miten se silti pystyy liikkumaan? :think
                Vai johtuuko se siitä muuten, kun nuo tukivarret on eripituiset, ja nyt kun tulee väljää narinaniveleen niin...?
                Last edited by Bmw Dreamer; 14-04-2013, 09:00.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • E.K.
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 494
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Mites tuo on sinänsä mahdollista, koska eikös ylemmät tukivarret pidä aurauksen vakiona? Narinahelahan pitää vain alaosan renkaan navasta kiinni, ja yhdestä kohtaa, eli myötäähän tuo nivel kunnossa ollessaankin joka suuntaan? (tai siis päästää renkaan kääntymään, koska on pallonivel. Väljänä vaan siis päästää liikkumaan leveyssuunnassa myös)

                  Eli periaatteessa narinanivel pitäsi vaikuttaa vain renkaan alaosan kohtaan auton leveyssuunnassa = Camberiin...?

                  Toki en sitä kiellä, etteikö tuo tee juuri noin, mutta kun ylempiä tukivarsia on kaksi, niin miten se silti pystyy liikkumaan? :think
                  Vai johtuuko se siitä muuten, kun nuo tukivarret on eripituiset, ja nyt kun tulee väljää narinaniveleen niin...?

                  Nostin taka-akselin ilmaan ja annoin vuoroin kaasua/nopeaa jarrutusta takapyörille, niin pyörän kääntyminen oli selvästi nähtävissä kuluneilla heloilla. Auto oli toki katsastettu 2 viikkoa aikasemmin.
                  Last edited by E.K.; 14-04-2013, 10:53.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7035
                    • Uusikaupunki

                    #54
                    Originally posted by E.K. View Post
                    Nostin taka-akselin ilmaan ja annoin vuoroin kaasua/nopeaa jarrutusta takapyörille, niin pyörän kääntyminen oli selvästi nähtävissä kuluneilla heloilla. Auto oli toki katsastettu 2 viikkoa aikasemmin.
                    Jep, juuri näin käy. Kulmat on ok, ei välttämättä tunnu ajossa mitään mutta renkaat kuluu sisäreunoista kun helat antaa periksi.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #55
                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Eli periaatteessa narinanivel pitäsi vaikuttaa vain renkaan alaosan kohtaan auton leveyssuunnassa = Camberiin...? Toki en sitä kiellä, etteikö tuo tee juuri noin, mutta kun ylempiä tukivarsia on kaksi, niin miten se silti pystyy liikkumaan? :think
                      Todennäköisesti minkä tahansa takatuennan osan väljyys näkyy sekä aurauksessa että camberissa, kummassa enemmän, riippuu osasta. Veikkaisin narinahelan vaikuttavan eniten juuri camberiin, mutta väljyys näkyy varmasti myös aurauksen muutoksena. Suuntauksessahan camber pyritään ensin laittamaan lähelle lopullista arvoa, koska sen säätäminen vaikuttaa myös auraukseen. Eli jos camber pääsee muuttumaan väljän osan takia, myös auraus muuttuu. Kuinkahan hyvin noi E39 alatukivarsien puslapäät kestää takana? Kaikki tuntuu vaihtelevan vaan noita ylempiä varsia ja narinaheloja.
                      Last edited by Bomb5; 14-04-2013, 11:48.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #56
                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Mites tuo on sinänsä mahdollista, koska eikös ylemmät tukivarret pidä aurauksen vakiona? Narinahelahan pitää vain alaosan renkaan navasta kiinni, ja yhdestä kohtaa, eli myötäähän tuo nivel kunnossa ollessaankin joka suuntaan? (tai siis päästää renkaan kääntymään, koska on pallonivel. Väljänä vaan siis päästää liikkumaan leveyssuunnassa myös)

                        Eli periaatteessa narinanivel pitäsi vaikuttaa vain renkaan alaosan kohtaan auton leveyssuunnassa = Camberiin...?

                        Toki en sitä kiellä, etteikö tuo tee juuri noin, mutta kun ylempiä tukivarsia on kaksi, niin miten se silti pystyy liikkumaan? :think
                        Vai johtuuko se siitä muuten, kun nuo tukivarret on eripituiset, ja nyt kun tulee väljää narinaniveleen niin...?
                        No omassani kun narinahela meni vaihtoon,niin "auraus muuttui".Eli kun nosti pyörän irti maasta ja kello kolme-yhdeksän otteella heilutti pyörää,niin liike oli selvää.Toki väljä narinahela muuttaa myös camperit persiilleen.Ylätukivarret oli jo uusittu alle vuosi sitten...

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #57
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          No omassani kun narinahela meni vaihtoon,niin "auraus muuttui".Eli kun nosti pyörän irti maasta ja kello kolme-yhdeksän otteella heilutti pyörää,niin liike oli selvää.Toki väljä narinahela muuttaa myös camperit persiilleen.Ylätukivarret oli jo uusittu alle vuosi sitten...
                          Ite en tuntenu mihkään suuntaan väljään kun kokeilin, vasta kun otti yläreunan takaanta kädellä ja paino jalalla alareunasta rengasta, niin sellanen jännä onttomainen liike tuntui, mutta kun sekin saattoi olla jousituksesta, joustovarat laskivat tms. Mutta katotaa jos täl viikol ehtis vaihtaa, sittehän se selviää.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #58
                            Täällähän oli valimis threetti taka-cambereille. Eli, saiko jostain tuohon taka-haarukkaan tilattua uudet puslat?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Cambermuutos vaikuttaa aina myös auraukseen, enemmän tai vähemmän.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                #60
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Cambermuutos vaikuttaa aina myös auraukseen, enemmän tai vähemmän.
                                Ja aurauksen muutos vaikuttaa sitten camberiin? Voi olla, että nyt on aurausta liikkaa, ainakin silmämääräisesti joten jos aurausta pienennetään, niin nouseeko camberi samalla pystympään:think
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X