Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarruvaijerin irroitus jarrun puoleisesta läpiviennistä *ongelma korjattu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • htk
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 323
    • Juankoski

    E39 käsijarruvaijerin irroitus jarrun puoleisesta läpiviennistä *ongelma korjattu*

    Vaijerien vaihto tyssäs, kun vaijerit tuntuu olevan aika tukevasti kiinni pyörän navasta kulkevassa läpiviennissä tai ei itse vaijeri jumissa vaan se holkki. (vai mikä sen nimi nyt on)
    Eli se miten sen vaijeri sydeemin saa irti ?
    Pihdeillä koitin pyörittää muttei se mihinkään liikkunut.


    Edit: Vaijerin holkit lähti viimein irti.
    tuli kokeiltua wd:tä, lämpöä, ja voimaa.
    Lämmittelin pillillä jonkin verran mutta auttoko se en tiiä.
    Osat lähti irti kun pitkällä 8mm pultilla hakkasi. Kaksinkäsin moksulla sai lyödä pulttiin ja viimein irtosi. olipaha pätö osa (2cm vaijerin holkki) tiukassa.
    Kiitos neuvoista.
    Last edited by htk; 11-04-2009, 23:10. Reason: ongelma korjattu
  • Jukkis30
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 377
    • Oulu

    #2
    Onko sulla levyt irti?

    Comment

    • htk
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 323
      • Juankoski

      #3
      Kyllä on levyt irti ja samoin jarrukengät.

      Comment

      • Jukkis30
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 377
        • Oulu

        #4
        selventääkö yhtään... http://www.realoem.com/bmw/showparts...73&hg=34&fg=30

        Comment

        • htk
          BTCF Member
          • Aug 2003
          • 323
          • Juankoski

          #5
          Kyseessä siis vaijerin ympyröity osa, joka jumissa.
          Attached Files

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1847
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Jos (ja ilmeisesti kun) ei tarvi vanhaa sääliä niin katkaise vaijeri edestä pois ja sitten kenkäpuolelta jollain tuurnalla tms naputtelet sen "holkkin" irti. Sopivan paksuinen värkki siihen reikään niin lähtee. Minulla oli sama juttu E30 kanssa taannoin, muuten ei kyllä hievahtanutkaan.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • htk
              BTCF Member
              • Aug 2003
              • 323
              • Juankoski

              #7
              Ei kyllä lähe ihan naputtelemalla, eikä edes kunnolla lyömällä. Ei kovin isolla lekalla uskalla lyödä ettei mitään ylimääräistä hajoisi..
              mitäs seuraavaksi?

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Sääli on sairautta, ISOMPI leka käteen ja sopiva tuurna toiseen = vaijeri irti.
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Lämpöä ja hellyyttä.

                  Liekkiä ja rostoffia siihen juureen ja sitten lyömään, ei sieltä mitään säry, kun et hakkaa muuta kuin sitä vaijeria.
                  Olli.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by htk View Post
                    Ei kyllä lähe ihan naputtelemalla, eikä edes kunnolla lyömällä. Ei kovin isolla lekalla uskalla lyödä ettei mitään ylimääräistä hajoisi..
                    mitäs seuraavaksi?
                    Ota osa 7 irti vaijerin kanssa, laita vaijerin kuori ruuvipenkin väliin ja pyöritä isoilla pihdeillä sitä 7, näkee samalla mitä tapahtuu.

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Tee suraavaa.....................................

                      Originally posted by htk View Post
                      Vaijerien vaihto tyssäs, kun vaijerit tuntuu olevan aika tukevasti kiinni pyörän navasta kulkevassa läpiviennissä tai ei itse vaijeri jumissa vaan se holkki. (vai mikä sen nimi nyt on)
                      Eli se miten sen vaijeri sydeemin saa irti ?
                      Pihdeillä koitin pyörittää muttei se mihinkään liikkunut.
                      Sikäli mikäli vaijerin kuoren holkki osa on jumittunut kiinni
                      se lähtee parhaiten pienellä pyöreällä tuurnalla n.3-4mm lyömällä jarrukenkien puolelta..pidä hieman vinossa tuurnaa koska se ei muutoin hyvin suorassa voi ollakkaan koska lyönti suunta pitää olla n.45-astetta vuorottele vuoroon oikealle ja vasemmalle jotta se irtoaa paremmin ja näin holkkiosa pysyy paremmin ehjänä.
                      Vaijeri osa kyllä joustaa siitä aina sivuun jos varsinkin tuurna on sopivanpieni ettei se pääse sitä vaurioittaa tekemään mutkaa vaijeriteräkseen.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Mulla olis sama homma tehtävänä, veljen e30 pitäs käsijarruhilut vaihtaa.
                        Varmaan puol tuntia hakkasin tuota vaijerin holkkia irti tuurnalla ja lekalla, ei hievahtanukkaan. 23vuodessa tarttunu aika hyvin kiinni osat. Mutta pillillä lämpöö ja varmaan lähtee.
                        Last edited by JJT; 11-04-2009, 13:37.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Jos.....

                          Originally posted by JJT View Post
                          Mulla olis sama homma tehtävänä, veljen e30 pitäs käsijarruhilut vaihtaa.
                          Varmaan puol tuntia hakkasin tuota vaijerin holkkia irti tuurnalla ja lekalla, ei hievahtanukkaan. 23vuodessa tarttunu aika hyvin kiinni osat. Mutta pillillä lämpöö ja varmaan lähtee.
                          Lisänä siinä toki pitää käyttää irroitus ainetta josta uohdin kirjoituksessani mainita eli se voi olla vaikka esim. CRC:tä tai muuta W40:ta nykyään on tullut hyviä irroitus aineita jotka perustuvat Nanotekniikkaan yllättävän mullistavia tunkeutuvat tosi pienestä raosta...

                          Siihen pillin käyttöön suhtautuisin varauksella toki sillä lähtee mutta, kun Alkuperäisessä vaijerissa on nailonpäällyste niin se palaa vaijerin päältä pois eli sitten bemarin tehtaan suunnittelu vaijerin liukuvuudesta menee rikki ja näin pelkkä vaijeri ja vaijerin suojus ruostuvat melko pian remontin jälkeen ...eli en heti miten suosittele sitä pillin käyttöä...irroitinta ja tuurnaa ja kaljaa...ja kärsivällisyyttä kyllä se siitä lähtee...
                          Last edited by 325E; 11-04-2009, 14:52.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            On osattu käyttää crc:tä joo. Vanha vaijeri oli poikki niin aivan sama palaako ne loputkin jämät siitä, uudet pitää laittaa joka tapauksessa
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Niin eikait takaisin paikoilleen meneviä vaijereita kukaan liekillä lämmittele?
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎