memebuy23buy

E39 523 -99 nypyttää 1500rpm kohalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #16
    Vastaava vika oli tutulla. Viaksi paljastui "tulpanhattu".
    Eli puolan ja tulpan välinen kumi.

    Omani e34 M50 oireili NGK tulpilla samoin. Nypytys tuntui joka kaasun asennolla, mutta vain 1500rpm kohdalla.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by JH. View Post
      Ensirekisteröinti 12/99 ja myyty minulle vuosimallina 2000, joten pidän aika epätodennäköisenä että olisi valmistettu ennen 9/98. Tarkistan asian kuitenkin autosta kun pääsen kotiin.
      Eli kyllä se on uudempi kuin tuo 9/98, eli m52TU moottori jolloin siinä ei ole lainkaan tuota mm.koneen etupäässä vikaantuvaa kampiakselintunnistinta.
      Mikään anturivika ei myöskään aiheuta kuvaillun kaltaisia oireita, joten kääntäsin katseen entistä tiukemmin imuvuodon suuntaan.
      Todennäköisimpänä kohteena on tuo/nuo massamittarin jälkeiset isot haitariputket, joten ne IRTI ja tutkintaan(pelkkä päällipuolinen tarkastelu ei tässä kohtaa sitten riitä).

      Comment

      • JH.
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 794
        • PKS

        #18
        Soittelin Elektromekaan, jossa epäilivät myös imuvuotoa ja neuvoivat testaamaan ilmamassamittarin varmuuden vuoksi ajamalla piuha irroitettuna. Tein tämän, mutta en havainnut mitään vaikutusta auton käytökseen. Nykiminen ei hävinnyt, eikä kulku muutenkaan mitenkään muuttunut. Aivan täyskiihdytystä korkeilla kierroksilla en kylläkään testannut. Eikös ilmamassamittarin piuhan irroittamisen nyt jotain pitäisi vaikuttaa?

        Selvennykseksi vielä: Otsikko on sikäli hieman epäselvä, että nykiminen ei ole mitään kovin pientä. Kuskin niska heiluu ihan kunnolla jos vaikka ajaa kakkosella 1200 rpm ja survaisee kaasun pohjaan. Isommilla vaihteilla vaikutus on toki pehmeämpi, koska nykiminen ei siirrä niin suurta vääntöä pyörille...
        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

        Käyttis i4 eDrive40
        Kesällä E36 M3
        Radalla E36 325i track day tool

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by JH. View Post
          Soittelin Elektromekaan, jossa epäilivät myös imuvuotoa ja neuvoivat testaamaan ilmamassamittarin varmuuden vuoksi ajamalla piuha irroitettuna. Tein tämän, mutta en havainnut mitään vaikutusta auton käytökseen. Nykiminen ei hävinnyt, eikä kulku muutenkaan mitenkään muuttunut. Aivan täyskiihdytystä korkeilla kierroksilla en kylläkään testannut. Eikös ilmamassamittarin piuhan irroittamisen nyt jotain pitäisi vaikuttaa?

          Selvennykseksi vielä: Otsikko on sikäli hieman epäselvä, että nykiminen ei ole mitään kovin pientä. Kuskin niska heiluu ihan kunnolla jos vaikka ajaa kakkosella 1200 rpm ja survaisee kaasun pohjaan. Isommilla vaihteilla vaikutus on toki pehmeämpi, koska nykiminen ei siirrä niin suurta vääntöä pyörille...
          Niinhän me vähän uumoiltiin että ei se siitä ilmamäärämittarista ainakaan johdu, edelleenkin veikkaan tulppia tai tulpanjohtoja...joko muuten mittasit ne?
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • Ac Naisseri
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 109
            • Raisio

            #20
            Originally posted by Marko.K View Post
            Niinhän me vähän uumoiltiin että ei se siitä ilmamäärämittarista ainakaan johdu, edelleenkin veikkaan tulppia tai tulpanjohtoja...joko muuten mittasit ne?

            Ite painin täysin vastaavan ongelman kans, mutta m50b25 padas. En oo ehtiny kummemmin tutkia, mutta polttoainesuodatin on syksyllä vaihettu, puolat käyty uudella läpi (löyty hyllyst), tulpat (ngk) 5000km ajetut, koitettu toisella nokantunnistimella.

            Mitä luultavammin imuvuoto jossain, mutta ei oo osunu vielä kohdalle. Tyhjäkäynti kuulostaa sellaselta, et se tekis pientä säätöä koko ajan, mutta kiekkamittaris ei näy heilahtelua. Ja välillä täristää autoa tyhjäkäynnillä.

            Pakokaasupäästöt on rajojen sisällä.

            Huom. Vika on ollut mulla päällä vasta pari viikkoa, ei viime syksyst, niinku teksti antaa ymmärtää.

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 794
              • PKS

              #21
              Yritin tänään etsiä imuvuotoa, mutta en tuossa paskaisessa autohallissa viitsinyt lähteä imuputkia irrottamaan, niin täyttä varmuutta ei oikein saanut. Yleisesti haitarikumit näyttivät kuitenkin kuin uusilta, ei mitään pykimistä tms.

              Tsekkasin myös puolat & maadoitukset pintapuoleisesti ja mittasin ensiövastukset, jotka oli kaikissa n. 0,7 ohmia, mikä lienee ok-arvo. Otin myös yhden puolan irti öljykorkin kohdalta ja tsekkasin onko tulpanreiässä öljyä - ei ollut.

              Kun olin lähdössä koeajolle ja käynnistin puolilämpöisen auton, niin tyhjäkäynti "humppasi" pari kertaa kierroksia ylös-alas. Kierrosten vaeltelu loppui kuitenkin kohta kun polkaisin pari kertaa kaasua ja ei ilmennut enää myöhemmin. Kertooko tuo mitään?

              Jos en saa mitään älynväläystä, niin näyttää siltä, että vien auton johonkin pajalle ensi viikolla, missä saavat jatkaa tutkimuksia. Harmi vaan, että Tapiolan Esson omistajanvaihdoksen jälkeen PK-seudulla ei oikein tunnu olevan varauksetta suositeltua paikkaa... Ehdotuksia?
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by JH. View Post
                Yritin tänään etsiä imuvuotoa, mutta en tuossa paskaisessa autohallissa viitsinyt lähteä imuputkia irrottamaan, niin täyttä varmuutta ei oikein saanut. Yleisesti haitarikumit näyttivät kuitenkin kuin uusilta, ei mitään pykimistä tms.

                Tsekkasin myös puolat & maadoitukset pintapuoleisesti ja mittasin ensiövastukset, jotka oli kaikissa n. 0,7 ohmia, mikä lienee ok-arvo. Otin myös yhden puolan irti öljykorkin kohdalta ja tsekkasin onko tulpanreiässä öljyä - ei ollut.

                Kun olin lähdössä koeajolle ja käynnistin puolilämpöisen auton, niin tyhjäkäynti "humppasi" pari kertaa kierroksia ylös-alas. Kierrosten vaeltelu loppui kuitenkin kohta kun polkaisin pari kertaa kaasua ja ei ilmennut enää myöhemmin. Kertooko tuo mitään?

                Jos en saa mitään älynväläystä, niin näyttää siltä, että vien auton johonkin pajalle ensi viikolla, missä saavat jatkaa tutkimuksia. Harmi vaan, että Tapiolan Esson omistajanvaihdoksen jälkeen PK-seudulla ei oikein tunnu olevan varauksetta suositeltua paikkaa... Ehdotuksia?
                Eli melkoisen todennäköinen imuvuoto jätettiin edelleen tarkistamatta?

                Comment

                • JH.
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 794
                  • PKS

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli melkoisen todennäköinen imuvuoto jätettiin edelleen tarkistamatta?
                  Joo nyt näin, mutta homma ei kyllä jää tähän. Ensi viikolla jatketaan.
                  MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                  Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                  BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                  Käyttis i4 eDrive40
                  Kesällä E36 M3
                  Radalla E36 325i track day tool

                  Comment

                  • JD
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1195
                    • Espoo

                    #24
                    Originally posted by JH. View Post
                    Joo nyt näin, mutta homma ei kyllä jää tähän. Ensi viikolla jatketaan.
                    Tässä yksi tarina, imusarjan alta löytyi ihan mätä putki:
                    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                    Comment

                    • JH.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 794
                      • PKS

                      #25
                      Homma etenee, 2 selkeää vikaa löytyi:
                      -Repeämä ennen kaasuläppää olevassa imuputkesta haarautuvassa n. 3 cm halkaisijaltaan olevassa kumiputkessa.
                      -Pakonokka-akselin anturi täysin rikki. Herjasi Autoboss-testerin livedatassa jatkuvasti ajaessa ja ei antanut oskilloskoopille mitään järkevää signaalia.

                      Kunhan osat tulevat, niin kertoilen mitä tapahtui, mutta selvältä vaikuttaa.

                      Ihme ettei Inpa näyttänyt tuota pakonokan anturia, olisko siinä voinut tulla joku kämmi luettaessa?
                      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                      Käyttis i4 eDrive40
                      Kesällä E36 M3
                      Radalla E36 325i track day tool

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by JH. View Post
                        Homma etenee, 2 selkeää vikaa löytyi:
                        -Repeämä ennen kaasuläppää olevassa imuputkesta haarautuvassa n. 3 cm halkaisijaltaan olevassa kumiputkessa.
                        -Pakonokka-akselin anturi täysin rikki. Herjasi Autoboss-testerin livedatassa jatkuvasti ajaessa ja ei antanut oskilloskoopille mitään järkevää signaalia.

                        Kunhan osat tulevat, niin kertoilen mitä tapahtui, mutta selvältä vaikuttaa.

                        Ihme ettei Inpa näyttänyt tuota pakonokan anturia, olisko siinä voinut tulla joku kämmi luettaessa?
                        Samaa ihmettelen itse, vai oisko se vasta sitten näkynyt ajon aikana, vai oisko auto pitänyt olla käynnissä? Viisaammat neuvokoon :think Vai onko tää INPA:ki sit yhtä "lelu" ohjelma ku Carsoft???
                        Last edited by Marko.K; 21-04-2009, 20:50.
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #27
                          Varmastai INPA näyttää anturiviat siitä nyt ei ole epäilystäkään.

                          CS:ää ja INPAa nyt ei edelleenkään voi verrata toisiinsa, ja on myös varmasti luotettavampi kuin joku "Autoboss", tosin käyttäjästäkin voi olla paljon kiinni.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Vai antaako pakonokalle vain väärää asetusta jos/kun imuvuoto sekoittaa sen vanossäädön?

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 794
                              • PKS

                              #29
                              Se anturi mitattiin vielä erikseen oskilloskoopilla ja sieltä ei tullut koneen käydessä mitään järkevää ulos kun sieltä pitäisi tulla kanttiaaltomuotoista jännitearvoa.
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • AIN-1
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2002
                                • 103
                                • Kemi

                                #30
                                Originally posted by JH. View Post
                                Se anturi mitattiin vielä erikseen oskilloskoopilla ja sieltä ei tullut koneen käydessä mitään järkevää ulos kun sieltä pitäisi tulla kanttiaaltomuotoista jännitearvoa.
                                Itsellä ainakin rikki oleva nokka-akselin asentotunnistin aiheutti tullaista nypytystä ja aina kun löysäsi kaasun ja painoi uudestaan niin tuli semmoinen pään retkahdus

                                -Hannu
                                E39 520 Touring -01
                                E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)

                                Comment

                                Working...
                                X