Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 farkku tasonsäätö/jousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yltti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2792
    • Kuopio suamen texas

    #16
    10 vuotta raskaan korjaamoilla työskenneellä palje yleensä räjähtää tai lähtee ylä tai alapään vulganoinnista irti. Jousisto paine kuorma-autoissa sekä perävaunuissa on merkistä riippuen 9-14 kiloa. Jarrupaine on 8 kiloa. Kuorma-autoissa on 2 eripiiriä 1.piiri hoitaa jarrut ja 2.piiri jousiston, kytkin tehostimen,ilmajousitetut penkit ym ym..

    Bemarissa vuotavan ilmajousituksen puolen huomaa kun auto nostetaan ylös. Sen puolen pussi vuotaa jonka rengas vetäytyy ylös eli nostaa kinttuaan ihan kuin uros koira. Vaikka pussi näyttää ehjältä niin se voi vuotaa juuri yläpään lautasesta "vulganoinnista". Jos kumpuralta vuotaisi niin kummatkin puolet "nostaisi kinttua". Kompurassa ei ole erillistä piiriä oikean ja vasemman puolen jousitukselle.

    1 "paineakun"= paineilmasäiliön purkaneena sisällä ei ole mitään erikoista vain tyhjä säiliö.

    Kannattaa tarkastaa myös jousen yläpään ilmaliittimet. On tehty todella vanhan aikaisesti eli ihan samalla tavalla kuin vanhat vesijohtoliitokset. Siellä on tukiliitin,helmi ja mutteri. Ajan kanssa tukihelmi joka tulee putken sisään painuu kasaan ja vuotaa välistä.
    1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
    F10 525d Xdrive comfort sitte
    Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
    www.rotator.fi

    Comment

    • Makee28
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 527
      • Kitee

      #17
      Originally posted by Yltti View Post
      Kompurassa ei ole erillistä piiriä oikean ja vasemman puolen jousitukselle.
      Kyllä siellä kompuran kupeessa on kummallekin puolelle omat venttiilit, jotka aukeaa sen mukaan kummalle puolelle tarvitaan ilmaa.
      Itseltä on hajonnut pari ilmajousituksen paljetta. Molemmat samasta kohtaa, eli siitä ala-osasta mistä se alkaa rullautumaan.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #18
        Mulla on noin 2 viikkoa vuotanut hiljakseen niin että kun päivän kaks auto seisoo niin perä on laskenut tasaisesti, palkeet tuskin vuotaa just yhtä paljon vaan vika varmaankin löytyy jostain yhteisestä tekijästä, eli varmaan kompurasta tai venttiileistä, pitänee tutkia joskus kun löytyy siihen aikaa.

        Jos jollain on vastaavia kokemuksia ja/tai oikotietä vikaan niin voi ilmottaa niin ei tarvitse alkaa keksimään pyörää enää uudelleen?
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Yltti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2792
          • Kuopio suamen texas

          #19
          Itselläni kun vuoto oli niin kyllä kumpikin puoli laski alas kuitenkin niin että se puoli vuosi ensin tyhjäksi missä vuoto oli suurempi. itse tuli sitä kompuraa zoomailtua enemmänkin ja en kyllä ymmärrä missä siinä on 1 ja 2 piiri. Venttiilit joita luulen mitä tarkoitat on mielestäni painetunnistimia kummallekkin puolelle. Saatan tietysti olla väärässkäkin, mutta epäilen.
          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
          F10 525d Xdrive comfort sitte
          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
          www.rotator.fi

          Comment

          • Makee28
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 527
            • Kitee

            #20
            Originally posted by Yltti View Post
            Itselläni kun vuoto oli niin kyllä kumpikin puoli laski alas kuitenkin niin että se puoli vuosi ensin tyhjäksi missä vuoto oli suurempi. itse tuli sitä kompuraa zoomailtua enemmänkin ja en kyllä ymmärrä missä siinä on 1 ja 2 piiri. Venttiilit joita luulen mitä tarkoitat on mielestäni painetunnistimia kummallekkin puolelle. Saatan tietysti olla väärässkäkin, mutta epäilen.
            Mitäs paineita ne siellä tunnistelee ja miksi?
            Jos vaikka syötetään suoraan virtaa kompuralle, ei perä nouse mihinkään, jos ei samalla syötä virtaa myös noille venttiileille. Jos taas syötetään virtaa toiselle venttiilille, nousee ainoastaan toinen puoli.
            Lisäksi väitteeni tukena on myös se, että jos INPA:lla antaa käskyn nostaa esim. vasenta puolta ylöspäin ja oikeeta alaspäin, näin myös tapahtuu. :think hyvin jännä ilmiö jos siellä ei siis olekaan mitään erillistä piiriä oikealle ja vasemmalle puolelle?

            Nämä olen siis itse kokeillut, en tekniikan maailmasta lukenut.

            Comment

            • Yltti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2792
              • Kuopio suamen texas

              #21
              Originally posted by Makee28 View Post
              Mitäs paineita ne siellä tunnistelee ja miksi?
              Jos vaikka syötetään suoraan virtaa kompuralle, ei perä nouse mihinkään, jos ei samalla syötä virtaa myös noille venttiileille. Jos taas syötetään virtaa toiselle venttiilille, nousee ainoastaan toinen puoli.
              Lisäksi väitteeni tukena on myös se, että jos INPA:lla antaa käskyn nostaa esim. vasenta puolta ylöspäin ja oikeeta alaspäin, näin myös tapahtuu. :think hyvin jännä ilmiö jos siellä ei siis olekaan mitään erillistä piiriä oikealle ja vasemmalle puolelle?

              Nämä olen siis itse kokeillut, en tekniikan maailmasta lukenut.
              Tekniikan mailmaa lähinnä pelle pelottomien lehtenä pidän minäkin. Tunnistelee oikean ja vasemman puolen painetta. Tämän tiedon otin kun selvitin paljonko olisi maksanut uusi konpura. Tehtaan sivuilta selvisi kompuran osien merkitys. Tuoltahan sen voi tarkista.
              http://www.wabco-auto.com/
              ps.maksaa tarvikkeena se kompura 400€ tiskillä xxxx€ wabcoa toimittaa www.orum.fi

              Riippuen tietysti onko teillä nuihin tunnuksia itse tilaan ja käytän sivuja päivittäin työssäni
              Last edited by Yltti; 17-05-2009, 19:22.
              1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
              F10 525d Xdrive comfort sitte
              Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
              www.rotator.fi

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #22
                Siinä teille:
                Click image for larger version

Name:	BMWEHC_1.jpg
Views:	1
Size:	34.1 KB
ID:	4817948

                Click image for larger version

Name:	BMWEHC_2.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	4817949

                Click image for larger version

Name:	BMWEHC_3.jpg
Views:	1
Size:	52.8 KB
ID:	4817950

                Click image for larger version

Name:	BMWEHC_4.jpg
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	4817951
                Last edited by BMWFW24; 17-05-2009, 19:10.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • jMh
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 167
                  • Napapiirin tuntumassa...

                  #23
                  Tuolta kun napsauttaa x5selflevel-dokumentin, niin löytyy hyvin selvitystä järjestelmän toimintaperiaatteesta:

                  E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                  Ex: E39 528i Touring 1997

                  Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                  Comment

                  • Makee28
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 527
                    • Kitee

                    #24
                    Jep, eli siellä on solenoid valve molemmille puolille, ja tuo maintenance valve tunnistaa sen paineen.
                    Jos toinen palje menee puhki, toinen puoli kestää kyllä paineistettuna jos tuo solenoid valve ja relief valve ei vuoda. Itselläni auto seisoi vasta vajaan vkon toinen pussi rikkonaisena, ja ehjä puoli kesti kyllä ilmassa.

                    Comment

                    • Nikki
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 85
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Etupää kyl menee iskarin piikkiin, mut voiko toi palje vanhuuttaan kulahtaneena jättää toisen puolen vähän alemmas? vai mist löytyis ongelma?? vai marssinko suoraan marmoritiskille ostamaan uuden palkeen...pistää vaa nii häiritsevästi silmään
                      Volvo V70 2.4T
                      EX BMW e39 520i Touring
                      EX BMW e36 320i Touring

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #26
                        Originally posted by Nikki View Post
                        Etupää kyl menee iskarin piikkiin, mut voiko toi palje vanhuuttaan kulahtaneena jättää toisen puolen vähän alemmas? vai mist löytyis ongelma?? vai marssinko suoraan marmoritiskille ostamaan uuden palkeen...pistää vaa nii häiritsevästi silmään
                        korkeuteen iskari ei vaikuta mitenkään vain jousi, olkoon se ilmaa tai rautaa mikä auton pitää vaaterissa.Takana anturit haistelee tukivarsien asentoa,ei painetta,joten pussien kuluneisuudella ei ole merkitystä.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #27
                          Originally posted by exautisti View Post
                          korkeuteen iskari ei vaikuta mitenkään vain jousi, olkoon se ilmaa tai rautaa mikä auton pitää vaaterissa.Takana anturit haistelee tukivarsien asentoa,ei painetta,joten pussien kuluneisuudella ei ole merkitystä.
                          On kai siinä vaiheessa jos pysäköitynä toinen puoli vajuu alemmas? Eli kompuran käydessä pysyy vielä vaaterissa vaikka olisikin pieni vuoto jossain?
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            #28
                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            On kai siinä vaiheessa jos pysäköitynä toinen puoli vajuu alemmas? Eli kompuran käydessä pysyy vielä vaaterissa vaikka olisikin pieni vuoto jossain?
                            ilman muuta,jos siellä on reikä ja paine karkaa niin se o sitte asia erikseen.
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            • Nikki
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 85
                              • Lappeenranta

                              #29
                              Tiistaina menee piuhan päähän ni saa selvyyden tuollekkii et mikä siel mättää:think
                              Volvo V70 2.4T
                              EX BMW e39 520i Touring
                              EX BMW e36 320i Touring

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                #30
                                Originally posted by Nikki View Post
                                Tiistaina menee piuhan päähän ni saa selvyyden tuollekkii et mikä siel mättää:think
                                Se piuha tuskin kertoo että mistä se vuotaa, joten hullua hurskaammaksi et siitä tule..
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎