Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    Aikamoista salatiedettä tämä yhden vähän suuremmalla moottorilla varustetun vanhan perhemallin BMW:n omistaminen. Hei oikeasti, se hieno E39 M5 on ihan sama pommi kuin E39 520i, vähän isommalla moottorilla ja jarruilla. Tiedän kyllä kolme E39 M5:sta omistaneen ja vajaa parikymmentä kyseistä automallia Suomeen tuoneena.

    Jakopäätä BMW ei ole osannut tehdä autoihinsa enää 2000-luvun puolella. Paljon useammin ne paukkuu esim. 4-sylinterisistä malleista kuten 2008 ja uudemmat pikkudieselit ja 2008 vuotta vanhemmat 4-sylinteriset bensat. Ei se E39 M5 jakopää edes ole heikoimmasta päästä. Väittäisin, että M62 jakopää on jopa heikempi.

    Pelkästä ajomäärästä ei näe yhtään mitään auton kunnosta tai tulevista remonteista. Toki itsekin pitäisin järkevänä rempata jakopään noin 200tkm kohdalla - ihan varmuuden vuoksi. Mutta että auton tarvisi olla alle 100tkm ajettu että sen uskaltaa ostaa. Ihan pelkkää paskaa! Kyseessä kuitenkin 14 vuotta vanha pommi. Tuon ikäiselle autolle jopa 250-300tkm on täysin normaali ajomäärä. Paljon ajetuissa yksilöissä voi olla useita kalliita remontteja jo tehtynä ja monesti paljon ajetuilla on myös ajettu enimmäkseen matka-ajoa, jota pidä itse esim. moottorin kannalta hyvänä asiana.

    Mitä kytkimeen tulee, niin toki amatööri saa poltettua E39 M5 kytkimen jo ensimmäisen 10tkm aikana. Mutta jos on joskus opetellut ajamaan manuaalivaihteisella autolla ja sitä käytetään normaaliin katuliikenteeseen, niin yli 100tkm pääsee vakiokytkimellä. Toki kuminpoltto, varttimaili, kytkinpommilla kylki edellä ajamiset yms ajot puolittavat kytkimen keston. Luistattamista vakiokytkin kun ei kestä lainkaan.

    Ilmamassamittarit, lambda-anturit, asentotunnistimet yms ei näissä tahdo kestää ja niitä joutuu uusimaan melko usein. Sen sijaan esim. takapään puslat, nivelet ja tukivarret voi olla lähes uudenveroisia vielä 150tkm kohdalla. Ja nyt puhun alkuperäislaatuisista osista, en mistään vinku-intiassa tehdyistä paskaosista.

    Mitä tulee koneeseen tehtäviin jakopääremppoihin yms, niin eiköhän moottoreita työkseen kasaavat ja koneistavat firmat ole oikeita paikkoja näiden hommien tekemiseen. Toki tiettyjä erikoistyökaluja on hyvä olla olemassa, mutta ei nämä nyt herra jumala mitään avaruusraketteja ole, joita osataan korjata vaan Vantaalla!
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • BMW_Harrastaja
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 819
      • Oulu area

      Pommiksi täällä vaan E39:ejä haukutaan. Tässähän melkein loukkaantuu.

      Melko paljon tottahan tuossa tekstissä on, mutta ainahan sitä ostaa mieluummin työtä joltaki, jonka tietää remontin varmasti osaavan tehdä, eikä aikaa palaa turhaan ihmettelyyn. Suomessa kun ostettu työ ei ole ilmaista. Osa pajoista muutenkin vetää omat katteensa vielä osistakin. Noh, ainahan sitä voi "kilpailuttaa".
      BMW driver and owner since 2000.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        Juu toki osaava mekaanikko on aina palkkansa ansainnut. Mutta eiköhän sieltä Oulun suunnaltakin löydy kaveri, joka osaa yhden jakopäärempan tehdä ja vaihtaa kk-laakerit alakertaan.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          Montakos kymmentätuhatta kilometriä Juhis olet näillä yleensä ajellut..?

          Kyllä minä ihmettelen ettei ole ketään osaajaa tänne ilmoittautunut, vaikka sata sivua jo vanos/jakopää asiaa käsitelty... Olisi meinaan jollekin hyvä markkinarako, jos vain pysyy meisseli kädessä

          Sen verran ainakin paikallisista pikkupajoista, että e39 m5 on ollut eräänlainen kirosana - Ei oteta, ei osata. Lie väärillä porteilla tullut käytettyä

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19178
            • -

            Kaikki maahantuomani E39 M5:t yhteenlaskettuna olen ajanut kyseisen mallisilla autoilla enemmän kuin sinä kerkeät loppuelämäsi aikana ajamaan omallasi. Mutta se ei liity mitenkään tähän asiaan.

            Ainakin Cell nimimerkiltä sujuu varmasti mainitsemasi remontit ja myös paljon muuta luotettavasti ja ammattitaitoisesti.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10512
              • Saaressa

              Originally posted by Juhis View Post
              Kaikki maahantuomani E39 M5:t yhteenlaskettuna olen ajanut kyseisen mallisilla autoilla enemmän kuin sinä kerkeät loppuelämäsi aikana ajamaan omallasi. Mutta se ei liity mitenkään tähän asiaan.

              Ainakin Cell nimimerkiltä sujuu varmasti mainitsemasi remontit ja myös paljon muuta luotettavasti ja ammattitaitoisesti.
              Uskoisin että Varsinais-Suomesta löytyy pari muutakin ammattilaista joilta ko remontit onnistuu..
              Tuntuu hommia riittävän liiaksikin jo noin niinkuin muutenkin

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                Originally posted by duuk View Post
                Uskoisin että Varsinais-Suomesta löytyy pari muutakin ammattilaista joilta ko remontit onnistuu..
                Tuntuu hommia riittävän liiaksikin jo noin niinkuin muutenkin
                Juurikin näin.. epäilisin myös, että Naantalin suunnalla laitetaan tarvittaessa vaikka ahdin kylkeen noiden edellä mainittujen remonttien lisäksi, asiakkaan näin halutessa.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  Nyt vaan listaa s62 Vanos + jakopää -tekijöistä yhteystietoineen, eikä "uskomuksia" tai "minusta tuntuu että joku saattaisi tehdä - jos niikseen"

                  1. kuka tekee?
                  2. kuka toinen?
                  3. ...

                  Comment

                  • Reeperbahn
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 602
                    • EFOU

                    Originally posted by jakeluvesimies View Post
                    Nyt vaan listaa s62 Vanos + jakopää -tekijöistä yhteystietoineen, eikä "uskomuksia" tai "minusta tuntuu että joku saattaisi tehdä - jos niikseen"

                    1. kuka tekee?
                    2. kuka toinen?
                    3. ...
                    Tätä listaa itsekin kaipaisin..Vantaalta ei tarjousta näytä saavan.
                    -BMW M3 -09
                    -MB E320 Coupe -94
                    -MB E250 CGI -10
                    -Husqvarna R320 -14

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4624
                      • Lahti.

                      tralalllaa...life in wonderful
                      Last edited by EPDM; 19-08-2013, 21:43.
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • MikkoV
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 631
                        • Sastamala

                        Tuli lueskeltua topikkia vaihteeksi ja tuosta kytkinjutusta. Tappaako noi väärä käyttö vai onko tehonkesto kiikunkaakun?

                        Mulla on menossa vanhaan Dodgeen 450-500hp "nykyhemi" kone, siihen perään E39 M5 aski. Ja ois myös M5 kytkin, mietityttää, että teetänkö sopivaan kiinteän vauhtipyörän em. komponenttien kanssa vai ostanko varmasti riittävän kytkimen. Tuosta orggis kytkimestä tietäsi että mitä saa, ja saa varmasti toimivan ja käyttömukavan paketin. Siis käytön ja toiminnan kannalta, autokin on jonkinverran E39 kevyempi ja ei ole tarkoitus tehdä mitään kuminpolttolaitetta tai drifteriä. Muttei tietysti heti uusittavaa setuppiakaan viitsi väsätä.
                        E70 3.0SD -08
                        .................................................. ................................
                        Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19178
                          • -

                          No jos autoa alat rakentamaan kunnolla, niin en kyllä E39 M5 vakiokytkintä laittaisi tuohon kuvailemaasi pakettiin. Kyllähän se rauhallisessa ajossa pelaa, mutta ei sillä kytkinpommia oikein voi tarjota pidemmän päälle. Varmaan nimimerkki JP osaisi suositella sinulle hieman pitävämpää kytkintä. Väärä käyttöhän nuo kytkimet polttaa, mutta kyllä se kestokin on omasta mielestäni vähän kiikun kaakun.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Tylyttäjä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 1412

                            Kyllä se kytkin tuntuu kestävän, kun ei luistata. Otin sillä maximilähtöjä melkoisen määrän, ilman luistatusta tietenkin. M5 kun jaksaa lähteä väännöllä, eli 2000rpm ja kytkin kerrasta syrjään. Siitä sitten kaasua. Tuollakin meinaa vielä sutia usein liikaa. Nykyisellä omistajallakin on tietääkseni vielä sama kytkin (lienee orkkis?).

                            Juhis kirjoitteli, että alustan osat kestää 150tkm, jos ovat orkkiksia. Eivät kestä. Ostohetkellä oli 92tkm mittarissa, ja sen verran oli alustassa väljää, että vein melko nopeasti Laakkoselle saatteella "vaihtakaa kaikki mistä löytyy väljää". Tällä "ekalla kierroksella" laitettiin pelkästään orkkista Laakkosella. Kestiköhän esim. ne takakelkan puslat about vuoden Mulla oli myyntihetkellä vajaa 130tkm mittarissa, ja olin siihen mennessä pariin kertaan vaihtanut helvetisti osaa alustaan. Eka kerta Laakkosella ja toka Raikulla.

                            Varmaan kestääkin sen 150tkm, jos sillä ajelee pelkästään iisisti, mutta sitten menee kyllä auto hukkaan. Toki siinä on varmasti huimia eroja, että milloin alustan osat ovat kunkin mielestä vaihtokunnossa. Omasta mielestäni performance-autoissa se pitää olla viimeisen päälle, väljää tai löysää ei saa olla missään yhtään. Varmasti joku olisi niillä munkin orkkis-alustanosilla ajellut tyytyväisenä vielä vuosia..
                            Last edited by Tylyttäjä; 20-08-2013, 07:50.
                            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                            EX: BMW E39 M5
                            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                            Suzuki GSX-R 1070 K5
                            Performance Mods: Lot
                            Performance: 200mph/322kph@1mile
                            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                            Comment

                            • Reeperbahn
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 602
                              • EFOU

                              Originally posted by Tylyttäjä View Post
                              Kyllä se kytkin tuntuu kestävän, kun ei luistata. Otin sillä maximilähtöjä melkoisen määrän, ilman luistatusta tietenkin. M5 kun jaksaa lähteä väännöllä, eli 2000rpm ja kytkin kerrasta syrjään. Siitä sitten kaasua. Tuollakin meinaa vielä sutia usein liikaa. Nykyisellä omistajallakin on tietääkseni vielä sama kytkin (lienee orkkis?).
                              Joo alkuperäsellä kytkimellä mennään, ei ole ollut mitään ongelmia. Nyt 142 tkm mittarissa.
                              -BMW M3 -09
                              -MB E320 Coupe -94
                              -MB E250 CGI -10
                              -Husqvarna R320 -14

                              Comment

                              • MikkoV
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 631
                                • Sastamala

                                Originally posted by Juhis View Post
                                No jos autoa alat rakentamaan kunnolla, niin en kyllä E39 M5 vakiokytkintä laittaisi tuohon kuvailemaasi pakettiin. Kyllähän se rauhallisessa ajossa pelaa, mutta ei sillä kytkinpommia oikein voi tarjota pidemmän päälle. Varmaan nimimerkki JP osaisi suositella sinulle hieman pitävämpää kytkintä. Väärä käyttöhän nuo kytkimet polttaa, mutta kyllä se kestokin on omasta mielestäni vähän kiikun kaakun.
                                Tuota on ollut pyrkimys rakentaa nimenomaan kunnolla, ja ennenkaikkea toimivaksi paketiksi. Tuossa M5 orggiskytkimessä miellytti ajatuksena se että voi käyttää laatikossa omaa haarukkaa, painelaakeria jne. eikä tarvi patentoida mitään, ja tietää että toimii sivistyneesti. Jos jonkun performance kykän tuohon hommaan niin sitten turha kyllä mennä bemarilinjalla, kun voi halkaisijaa kasvattaa ja saa bolt-on paketin vauhtipyörineen, esim Clutchmasters lupasi moisen toimittaa.
                                E70 3.0SD -08
                                .................................................. ................................
                                Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎