Aikamoista salatiedettä tämä yhden vähän suuremmalla moottorilla varustetun vanhan perhemallin BMW:n omistaminen. Hei oikeasti, se hieno E39 M5 on ihan sama pommi kuin E39 520i, vähän isommalla moottorilla ja jarruilla. Tiedän kyllä kolme E39 M5:sta omistaneen ja vajaa parikymmentä kyseistä automallia Suomeen tuoneena.
Jakopäätä BMW ei ole osannut tehdä autoihinsa enää 2000-luvun puolella. Paljon useammin ne paukkuu esim. 4-sylinterisistä malleista kuten 2008 ja uudemmat pikkudieselit ja 2008 vuotta vanhemmat 4-sylinteriset bensat. Ei se E39 M5 jakopää edes ole heikoimmasta päästä. Väittäisin, että M62 jakopää on jopa heikempi.
Pelkästä ajomäärästä ei näe yhtään mitään auton kunnosta tai tulevista remonteista. Toki itsekin pitäisin järkevänä rempata jakopään noin 200tkm kohdalla - ihan varmuuden vuoksi. Mutta että auton tarvisi olla alle 100tkm ajettu että sen uskaltaa ostaa. Ihan pelkkää paskaa! Kyseessä kuitenkin 14 vuotta vanha pommi. Tuon ikäiselle autolle jopa 250-300tkm on täysin normaali ajomäärä. Paljon ajetuissa yksilöissä voi olla useita kalliita remontteja jo tehtynä ja monesti paljon ajetuilla on myös ajettu enimmäkseen matka-ajoa, jota pidä itse esim. moottorin kannalta hyvänä asiana.
Mitä kytkimeen tulee, niin toki amatööri saa poltettua E39 M5 kytkimen jo ensimmäisen 10tkm aikana. Mutta jos on joskus opetellut ajamaan manuaalivaihteisella autolla ja sitä käytetään normaaliin katuliikenteeseen, niin yli 100tkm pääsee vakiokytkimellä. Toki kuminpoltto, varttimaili, kytkinpommilla kylki edellä ajamiset yms ajot puolittavat kytkimen keston. Luistattamista vakiokytkin kun ei kestä lainkaan.
Ilmamassamittarit, lambda-anturit, asentotunnistimet yms ei näissä tahdo kestää ja niitä joutuu uusimaan melko usein. Sen sijaan esim. takapään puslat, nivelet ja tukivarret voi olla lähes uudenveroisia vielä 150tkm kohdalla. Ja nyt puhun alkuperäislaatuisista osista, en mistään vinku-intiassa tehdyistä paskaosista.
Mitä tulee koneeseen tehtäviin jakopääremppoihin yms, niin eiköhän moottoreita työkseen kasaavat ja koneistavat firmat ole oikeita paikkoja näiden hommien tekemiseen. Toki tiettyjä erikoistyökaluja on hyvä olla olemassa, mutta ei nämä nyt herra jumala mitään avaruusraketteja ole, joita osataan korjata vaan Vantaalla!
Jakopäätä BMW ei ole osannut tehdä autoihinsa enää 2000-luvun puolella. Paljon useammin ne paukkuu esim. 4-sylinterisistä malleista kuten 2008 ja uudemmat pikkudieselit ja 2008 vuotta vanhemmat 4-sylinteriset bensat. Ei se E39 M5 jakopää edes ole heikoimmasta päästä. Väittäisin, että M62 jakopää on jopa heikempi.
Pelkästä ajomäärästä ei näe yhtään mitään auton kunnosta tai tulevista remonteista. Toki itsekin pitäisin järkevänä rempata jakopään noin 200tkm kohdalla - ihan varmuuden vuoksi. Mutta että auton tarvisi olla alle 100tkm ajettu että sen uskaltaa ostaa. Ihan pelkkää paskaa! Kyseessä kuitenkin 14 vuotta vanha pommi. Tuon ikäiselle autolle jopa 250-300tkm on täysin normaali ajomäärä. Paljon ajetuissa yksilöissä voi olla useita kalliita remontteja jo tehtynä ja monesti paljon ajetuilla on myös ajettu enimmäkseen matka-ajoa, jota pidä itse esim. moottorin kannalta hyvänä asiana.
Mitä kytkimeen tulee, niin toki amatööri saa poltettua E39 M5 kytkimen jo ensimmäisen 10tkm aikana. Mutta jos on joskus opetellut ajamaan manuaalivaihteisella autolla ja sitä käytetään normaaliin katuliikenteeseen, niin yli 100tkm pääsee vakiokytkimellä. Toki kuminpoltto, varttimaili, kytkinpommilla kylki edellä ajamiset yms ajot puolittavat kytkimen keston. Luistattamista vakiokytkin kun ei kestä lainkaan.
Ilmamassamittarit, lambda-anturit, asentotunnistimet yms ei näissä tahdo kestää ja niitä joutuu uusimaan melko usein. Sen sijaan esim. takapään puslat, nivelet ja tukivarret voi olla lähes uudenveroisia vielä 150tkm kohdalla. Ja nyt puhun alkuperäislaatuisista osista, en mistään vinku-intiassa tehdyistä paskaosista.
Mitä tulee koneeseen tehtäviin jakopääremppoihin yms, niin eiköhän moottoreita työkseen kasaavat ja koneistavat firmat ole oikeita paikkoja näiden hommien tekemiseen. Toki tiettyjä erikoistyökaluja on hyvä olla olemassa, mutta ei nämä nyt herra jumala mitään avaruusraketteja ole, joita osataan korjata vaan Vantaalla!

Comment