Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 M5 ostamassa

    Moro,

    Laitetaan tämmönen tredi, älkää repikö pelihousuja, jos pitäis sisällyttää siihen toiseen "E39 ostamassa". Ajattelin, että ansaitsee omansa.

    Eli, ajatuksissa on facelift E39 M5. Ja tarvisin M5 nöösinä mahdollisimman hyviä ja asiantuntevia vinkkejä nimenomaan M5-mallin ostamiseen. E39 on tuttu muuten, joten perus E39:iin liittyviä juttuja ei kannata listata.

    Lähinnä jotain sentyyppistä, että mitä asioita kannattaa ehdottomasti koeajolla yrittää tarkistaa ja testata liittyen varsinkin moottorin ja kytkimen toimintaan. Paljon on juttua jo siellätäällä vanos-ongelmista, mutta onko ne vain pre-2000 malleissa? Saako vanokset ääntää edes autoa startattaessa, vai onko ne finaalissa jos ääntävät yhtään? Öljynkulutus facelift mallissa kiinnostaa myös, mitkä on järkevät maksimimäärät ehjälle koneelle? Kytkimen toiminta: onko luisto sallittua missään määrin jos ehjää hakee?

    Onko ensimmäisten faceliftien (9-12/2000) jälkeen tullut uudemmissa vuosimalleissa (2002 ja 2003) mitään olennaista päivitystä (M5-spesifistä) ?

    Tai mitä hyvänsä nyt aiheesta tuleekaan mieleen, ja jokaiselle asiantuntevalle vastaajalle iso peukku .

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Aloita vaikka tästä... (itsekin tullut tässä jostain syystä plärättyä ko. sivustoa )
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Originally posted by mailman View Post
      Aloita vaikka tästä... (itsekin tullut tässä jostain syystä plärättyä ko. sivustoa )
      Joo just pläräsin tuolla, ja huomasin tutun nimimerkin browsaamassa nyyppä topikkeja .

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Tähän tuli aikanaan heikosti palautetta, joten nostetaanpa ylös.

        Muutama kyssäri, josta haluan mielipiteitä:

        - Jos verrataan pre-facelift ja facelift autoja (esim joku x/1999 ja 10/2000), niin kummalle laittaisitte enemmän painoarvoa: hyvä kunto + alhaiset kilsat + hyvä varustus prefacessa vai kohtuullinen kunto, korkeahkot kilsat ja ok varustus faceliftissä? Tokihan 3/2000 on myös se uudempi mottikin, mutta paljonko tuolle oikeestaan pitää antaa arvoa, jos vanhempikaan ei syö öljyä? Mutta tarjolla on jonkin verran huippu prefaceja ja sitten ei niin huippu faceliftejä about samaan hintaan. Vaikea päättää, kumpi olis se juttu.

        - Jos auto on huollettu ja kulutusosat vaihdettu, niin haittaako jos M-koneella on ajettu 200tkm + ?

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7552
          • Kotona

          #5
          Originally posted by teropa View Post

          - Jos auto on huollettu ja kulutusosat vaihdettu, niin haittaako jos M-koneella on ajettu 200tkm + ?

          Tero
          Vaikken M5-bemuista mitään tiedäkään niin tähän voin kommentoida sen verran, että sinun ei kannata ostaa yli 200tkm ajettua bemua. Perusteluna se, että laitat sen kuitenkin myyntiin muutaman kuukauden kuluttua ja Suomessahan harva ostaa "yli 200tkm ajettuja" ns. kalliimpia autoja ellei lähes ilmaiseksi saa.

          Tällä säästetään monet kirjoitukset ketjussa "bemarin myymisen sietämätön...."
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
          -

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Zeta View Post
            Vaikken M5-bemuista mitään tiedäkään niin tähän voin kommentoida sen verran, että sinun ei kannata ostaa yli 200tkm ajettua bemua. Perusteluna se, että laitat sen kuitenkin myyntiin muutaman kuukauden kuluttua ja Suomessahan harva ostaa "yli 200tkm ajettuja" ns. kalliimpia autoja ellei lähes ilmaiseksi saa.

            Tällä säästetään monet kirjoitukset ketjussa "bemarin myymisen sietämätön...."
            LOL..

            Huomioipa myös se, että en ole öö... kolmeen autoon kysellyt myyntineuvoja enkä itkenyt myynnin vaikeutta ko. ketjussa. Kunhan otan osaa keskusteluun yleisellä tasolla. Mun ei kuitenkaan tarvi myydä sitä autoa foorumilaisille vaan sen ostaa todnäk nyttenkin joku aivan puskista tuleva jamppa.

            Mutta hauska pointti kyllä... Mistä sen tietää onko se sitten taas myynnissä, who knows. Tykkään vaihdella autoja, mutta nyt on M5:sen aika olla kokeilla. Sitä on vaan niin perseaukinen, että jos upgreidaa M5:een niin ei olekaan enää rahaa ostaa yhtä nuorta ja yhtä vähän ajettua.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Oli kilsat mitä tahansa, osta ehjä. Yleensä ne apulaitteet lahoaa ympäriltä, itse perusmoottorin kyllä kestäessä. Muilta osin kilometrimäärä vaikuttaakin enimmäkseen jälleenmyyntiin, vähemmän ajettu on varmasti helpompi myydä ainakin kovalla hinnalla mutta jos kaikki on vielä alkuperäistä, voi ensimmäinen "uusintakierros" kolkutella jo ovella.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • sipi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 320
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by teropa View Post
                Moro,

                Laitetaan tämmönen tredi, älkää repikö pelihousuja, jos pitäis sisällyttää siihen toiseen "E39 ostamassa". Ajattelin, että ansaitsee omansa.

                Eli, ajatuksissa on facelift E39 M5. Ja tarvisin M5 nöösinä mahdollisimman hyviä ja asiantuntevia vinkkejä nimenomaan M5-mallin ostamiseen. E39 on tuttu muuten, joten perus E39:iin liittyviä juttuja ei kannata listata.

                Lähinnä jotain sentyyppistä, että mitä asioita kannattaa ehdottomasti koeajolla yrittää tarkistaa ja testata liittyen varsinkin moottorin ja kytkimen toimintaan. Paljon on juttua jo siellätäällä vanos-ongelmista, mutta onko ne vain pre-2000 malleissa? Saako vanokset ääntää edes autoa startattaessa, vai onko ne finaalissa jos ääntävät yhtään? Öljynkulutus facelift mallissa kiinnostaa myös, mitkä on järkevät maksimimäärät ehjälle koneelle? Kytkimen toiminta: onko luisto sallittua missään määrin jos ehjää hakee?

                Onko ensimmäisten faceliftien (9-12/2000) jälkeen tullut uudemmissa vuosimalleissa (2002 ja 2003) mitään olennaista päivitystä (M5-spesifistä) ?

                Tai mitä hyvänsä nyt aiheesta tuleekaan mieleen, ja jokaiselle asiantuntevalle vastaajalle iso peukku .

                Tero
                Tässä loistava threadi vanoksen ääntämisistä joka selventää aika paljon ja teknisisitä muutoksista matkan varrelta.



                Itsellä esim 09/2000 malli ääntää kylmänä sen sekunnin pari sillontällöin, kuumana normaali pieni rallatus mutta kohtuu hiljanne sekin on.

                Vanos ylipäätään ei tunnu olevan se heikko kohta näissä vaan kaikenmaailman muut asentotunnistimet.

                Facelift koneissa ei öljyä juuri pitäisi kulua, riippuu tietysti käytöstä ja vanhemmissa sitä tuppaa menemään jonka kanssa on vaan elettävä. Facelifteissähän tehtaan mukaan saisi käyttää myös 5w30 öljyjä, mutta mutta .. http://www.m5board.com/vbulletin/e39...e-oil-faq.html

                Ehjänkin kytkimen saa luistamaan halutessaan nopealla repimisellä. M5Boardilta löytyy tosiaan "how to launch m5 correctly" ja muita vastaavia millä säästellään orkkiskytkintä. Muuten normaaliajossa kytkin EI saa luistaa missään tilanteessa.

                Jos kilsat ei pelota ja huoltohistoria selkeä ja kytkintä/maffeja ja muuta kulutusosaa vaihettu, tuskin mihinkään isompaan ongelmaan törmää. Aika paljon näillä on kuitenkin ajettu mitä M5boardia lukenut ja myös ahdettu.

                Itse en kyllä ilman tarkkaa / selkeetä huoltohistoriaa uskaltaisi M5:sta ostaa. Halvalla harvemmin saa hyvää, tai sitten se kostautuu myöhemmin.
                e39 M5 Carbonschwarz '2001
                ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  #9
                  Noissa 2002 / 2003 vuosimallisissa on lisätty "paineakku" vanokselle. Eli pitäisi pitää öljynpaineet kohdillaan myös starttauksen aikana ja tuttua rallatusääntä ei pitäisi kuulua niin herkästi. 03/2000 on käsittääkseni olennaisimmat muutokset moottorissa eli alakerran puolella (öljyrenkaat) parannuksia, joiden pitäisi vähentää öljynkulutusta. Myös jotkut faceliftit syövät öljyä, toisaalta taas joidenkin 1999 mallisten omistajien mukan öljynkulutus on maltillista. Täytyy huomioida, että moottoriöljyä kuluttavat vaihtovälillä myös monet uudet tavalliset muun merkkiset autot sekä normaalit BMW:n mallit. Eli ei se ole vain E39 M5 "ongelma" ja öljyähän saa kaupasta pikkurahalla!

                  Suurin ero noissa prefacelift ja facelift malleissa on 09/2000 tullut optiikkapäivitys eli isompi 16:9 navi, osassa autoista uudempi M-ratti, uudet etu- ja takavalot, erilaiset mittarinpohjat ja niin edelleen. Mielestäni hinta/laatusuhteelta paras ostos on 09/2000 - 12/2000 käyttöönotettu auto. Uutta facelift palikkaa jo kiinni, mutta silti pienempi autovero. Valmiiksi Suomen kilvissä ostettaessa tietysti kannattaa ostaa niin tuore vuosimalli kuin rahat riittää, koska ei ole enää oma ongelma huolehtia autoveron maksusta.
                  Last edited by Juhis; 03-07-2009, 13:12.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Juhis View Post
                    Noissa 2002 / 2003 vuosimallisissa on lisätty "paineakku" vanokselle. Eli pitäisi pitää öljynpaineet kohdillaan myös starttauksen aikana ja tuttua rallatusääntä ei pitäisi kuulua niin herkästi. 03/2000 on käsittääkseni olennaisimmat muutokset moottorissa eli alakerran puolella (öljyrenkaat) parannuksia, joiden pitäisi vähentää öljynkulutusta. Myös jotkut faceliftit syövät öljyä, toisaalta taas joidenkin 1999 mallisten omistajien mukan öljynkulutus on maltillista. Täytyy huomioida, että moottoriöljyä kuluttavat vaihtovälillä myös monet uudet tavalliset muun merkkiset autot sekä normaalit BMW:n mallit. Eli ei se ole vain E39 M5 "ongelma" ja öljyähän saa kaupasta pikkurahalla!

                    Suurin ero noissa prefacelift ja facelift malleissa on 09/2000 tullut optiikkapäivitys eli isompi 16:9 navi, osassa autoista uudempi M-ratti, uudet etu- ja takavalot, erilaiset mittarinpohjat ja niin edelleen. Mielestäni hinta/laatusuhteelta paras ostos on 09/2000 - 12/2000 käyttöönotettu auto. Uutta facelift palikkaa jo kiinni, mutta silti pienempi autovero. Valmiiksi Suomen kilvissä ostettaessa tietysti kannattaa ostaa niin tuore vuosimalli kuin rahat riittää, koska ei ole enää oma ongelma huolehtia autoveron maksusta.
                    Olen etsinyt 9-12/2000 autoja nimenomaan. Ja vieläpä 12/2000 olisi optimi, koska itseasiassa tuo paineakku on jo 12/2000 alkaen olevissa moottoreissa.

                    Tahtoo vaan olla, että laatukriteerit, varusteminimit jne niin ovat aika kovat itsellä, ja tuohon pre-2001 faceliftin kolmeen kuukauteen ei ole vielä tärpännyt moniakaan ehdokkaita.

                    Kiitos muillekin kommenteista. Eiköhän sieltä maailmalta aikanaan jotain taas löydy!

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Originally posted by teropa View Post
                      Ja vieläpä 12/2000 olisi optimi, koska itseasiassa tuo paineakku on jo 12/2000 alkaen olevissa moottoreissa.
                      Käsittääkseni paineakku tulee vasta loppuvuodesta 2001, voin tosin olla väärässäkin.. :think
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • jumbo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 6603
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Onko e39 m5 tosiaan mahdollista asentaa vetokoukku:think blocketissa ainakin yhdessä olin näkeväni, mitenkäs putket ym. antaa tilaa ko. operaatiolle?
                        M550d

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Juhis View Post
                          Käsittääkseni paineakku tulee vasta loppuvuodesta 2001, voin tosin olla väärässäkin.. :think
                          Tuosta sipin tredistäkin se löytyy:

                          "First of all, on cars built up to November 2000, get the Vanos oil pressure accumulator installed. This is a compressed gas oil pressure vessel and a shutoff valve that takes high pressure oil (200 Bar) from both Vanos hydraulic pumps while the engine is running and stores it until the nest enigine start. There is an electromagnetic shutoff valve that keeps the pressurized oil in the vessel when the engine is stopped."

                          Olen lukenut sen myös toisaalta, jossa oli suoraan, että alkaen 12/2000 se löytyy. Äkkiäkös tuon tuolta ohjelmista kaivais, muttei jaksa nyt... kesäloma alkaa kohta .

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Juhis View Post
                            03/2000 on käsittääkseni olennaisimmat muutokset moottorissa eli alakerran puolella (öljyrenkaat) parannuksia, joiden pitäisi vähentää öljynkulutusta.
                            Muistaakseni Exo heitti joskus tällaisen "infon" tästä 03/2000 "faceliftistä";

                            M5 (S62 Engine) 3/00 and all Z8s. Redesigned piston rings to lower oil consumption. They also improved the vanos vanos style (5-bolt).
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • 325tds
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 293

                              #15
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Käsittääkseni paineakku tulee vasta loppuvuodesta 2001, voin tosin olla väärässäkin.. :think
                              Katsoin oman ämmän sarjanumerolla realcomista valmistettu 7/-99 niin paineakku siinä on vanoksessa:think http://www.realoem.com/bmw/showparts...99&hg=11&fg=15
                              Last edited by 325tds; 03-07-2009, 22:05.
                              E93 vaimon
                              ex
                              E70 3.0 SD
                              E46x2
                              M5 E39
                              325tds E36
                              M535i E28
                              323i E30
                              323 E21




                              BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎