Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 airbag valo syttyi ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtimse
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 712
    • jämsä

    e39 airbag valo syttyi ??

    eli tuossa tänään syttyi airbag valo ja palaa koko ajan..mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?eli mikä on se ns.yleisin vika tuohon? ja onko tietoa noin suurinpiirtein, että paljonko vikakoodinluku maksaa?

    tästä on aikasempiakin topicceja, mutta niissä livetään melkein kaikissa ohi aiheen ja onko tämä este leiman saamiseen kun auto pitäisi kohta puoliin viedä katsastukseen.

    auto on siis e39 523iA -96

    ja missä ne sähköliitokset siellä penkin alla menee jos niissä olisi kosketushäikkää?
    e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

    Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

    -JKL-Connection-
    ------------------------------------------------

    BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT
  • Homer
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 3653
    • Springfield-Jyväskylä

    #2
    Veikkaisin tunnistinmattoa penkeissä,ku ne aika monesti noissa on syynä jos näin käy.Vikakoodi kannattaa käydä ottaa silti eka,ja riippuen paikasta ei varmasti montaa kymppiä ole.Ja onhan täälläkin toki tovereita kellä vehkeet semmoseen hommaan löytyy.Viime viikolla omasta taas huomasin että valo ei pala ollenkaan,mut ainakin vielä pidän sitä huomattavasti halvempana vaihtoehtona kuin että palais koko ajan.Niin ja leima tyssää kyllä tuohon vikaan.

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Originally posted by Homer View Post
      Veikkaisin tunnistinmattoa penkeissä,ku ne aika monesti noissa on syynä jos näin käy.Vikakoodi kannattaa käydä ottaa silti eka,ja riippuen paikasta ei varmasti montaa kymppiä ole.Ja onhan täälläkin toki tovereita kellä vehkeet semmoseen hommaan löytyy.Viime viikolla omasta taas huomasin että valo ei pala ollenkaan,mut ainakin vielä pidän sitä huomattavasti halvempana vaihtoehtona kuin että palais koko ajan.Niin ja leima tyssää kyllä tuohon vikaan.
      Niin eiköhän tuo selviä vikakoodinluvulla(0-109€). Voi olla yksinkertaisimmillaan liitos löysällä penkin alla. Myös alhainen käyttöjännite voi sytyttää valon.

      Ja jos sieltä mittaristosta joku on jaksanut sen valon poistaa niin ei se kyllä hyvälle kuullosta. Korjata ensin mittaristo ja sen jälkeen vielä bägisysteemi kuntoon :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Homer
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 3653
        • Springfield-Jyväskylä

        #4
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Niin eiköhän tuo selviä vikakoodinluvulla(0-109€). Voi olla yksinkertaisimmillaan liitos löysällä penkin alla. Myös alhainen käyttöjännite voi sytyttää valon.

        Ja jos sieltä mittaristosta joku on jaksanut sen valon poistaa niin ei se kyllä hyvälle kuullosta. Korjata ensin mittaristo ja sen jälkeen vielä bägisysteemi kuntoon :think
        Niin unohdin mainita että neljä viikkoa sitten paloi vielä valo mut katsastusinssi sit huomas että eipä palakkaan enää.Polttimon,ratin ja vikakoodin eka käynkin läpi.

        Comment

        • djtimse
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 712
          • jämsä

          #5
          pitääpä käydä luetuttamassa se ja tutkailla liitoksetkin penkin alta..
          e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

          Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

          -JKL-Connection-
          ------------------------------------------------

          BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

          Comment

          • Erh4be
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 341
            • Helsinki

            #6
            Melko varmasti pelkääjän penkin tunnistinmatossa vika, itsellä sama homma ja pitäisi ottaa työn alle
            E90 325i M-Sport -06
            --------------------------
            Ex: E36 325i Coupe -94
            Ex: E39 523i -98

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by Homer View Post
              Niin unohdin mainita että neljä viikkoa sitten paloi vielä valo mut katsastusinssi sit huomas että eipä palakkaan enää.Polttimon,ratin ja vikakoodin eka käynkin läpi.
              No eihän tuo sitten niin pahalle kuullosta jos on kerran toiminut. Ajattelin jo että siellä on edellisen omistajan "myyntikorjauksia".
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • djtimse
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 712
                • jämsä

                #8
                mites eikös tuo akun + vai - navan irroittaminen pyyhi vikamuistin?

                voisi kokeilla, että syttyykö uudelleen heti.ennen kuin käyttää lukulaitteessa.
                e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                -JKL-Connection-
                ------------------------------------------------

                BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                Comment

                • Erh4be
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 341
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by djtimse View Post
                  mites eikös tuo akun + vai - navan irroittaminen pyyhi vikamuistin?

                  voisi kokeilla, että syttyykö uudelleen heti.ennen kuin käyttää lukulaitteessa.
                  Ei pyyhi vikamuistia, syttyy 100% varmuudella uudestaan.
                  E90 325i M-Sport -06
                  --------------------------
                  Ex: E36 325i Coupe -94
                  Ex: E39 523i -98

                  Comment

                  • 2Gee
                    Newbiemmer
                    • Jan 2007
                    • 17

                    #10
                    Itsellä valo sammui, kun etupenkkien alla olevat liittimet avasin->sähköspraytä kontaktipintoihin ja takas kiinni. Vikakoodien nollaus ja tuolla korjauksella menty kohta vuosi.

                    Suosittelen varusteeksi pientä taskulamppua. Itsellä ainakin meni hetken aikaa ennenkuin oivalsin miten liitin aukeaa, pimeässä kun sen kanssa ähelsin. Avaamisen kun oivalsin, niin toinen menikin sitten hetkessä.

                    Comment

                    • djtimse
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 712
                      • jämsä

                      #11
                      osaatko yhtään valottaa, että mistä päin näitä liittimiä sieltä pitäisi etsiä :think täytyy käydä kysymässä tänään, että paljonko ottaa nollauksesta ja lukemisesta.
                      e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                      Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                      -JKL-Connection-
                      ------------------------------------------------

                      BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                      Comment

                      • 2Gee
                        Newbiemmer
                        • Jan 2007
                        • 17

                        #12
                        Liitin on "penkin pohjassa", eli jollakin klipsulla se on kiinnitetty siihen penkkiin, jotta esim. imuroitaessa ei niitä murjoisi. Liitin on kooltaan n. korttipakan kokoinen, ehkä vähän pienempi. Penkki yläasentoon ja ihan eteen ja sen jälkeen rähmälleen takajalkotilaan lampun kanssa etsimään, niin kyllä sen löydät. Irrotat ensin kiinnikkeen, että saat liittimen irti penkin pohjasta ja sitten vaan liitin auki. Avaaminen vaatii hetken pohtimisen (ainakin itsellä), ja en enää muista itsekkään että miten oikein sen auki sain. Mutta ilman väkivaltaa se avautuu kun logiikan tajuaa.

                        Kannattaa tosiaan ennen kuin vikakoodin lukuun autoa viet ne liittimet avata ja sähkösprayt väliin. Muuten joudut eka maksamaan lukemisesta, sitten rassaat liittimet ja taas pitää viedä nollaukseen. Siis jos vika nyt liittimissä edes on, mutta mitä olen itse kuullut niin 90% näistä airbag-vioista korjaantuu liittimien kosketushäiriön korjaamisella. (jos nyt puhun paskaa niin joku kyllä korjaa)

                        Mulla ois kyllä itsellä luku/nollauslaite, mutta asun Mikkelissä.. Mutta kysele täällä foorumilla , että olisiko jollakulla siellä lähellä mahdollisuutta lukea/nollata vikakoodeja. Liikkeessä onnistuu tietysti, mutta hintaa korjaukselle saa nopeasti..
                        Last edited by 2Gee; 16-06-2009, 15:21.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Saattaahan sen saada väliaikasesti toimimaan pudistamalla mutta ei se mikään pysyvä korjaus ole. Joko niitä liitäntänastojen pinnejä pitää taivuttaa jotta kontakti kirstyy tai laittaa kokonaan uudet pinnit liittimeen.
                          Vika voi olla siinä tunnistinmaton liitännässä tai vaihtoehtoisesti turvavyön kiristinpatruunan liitännässä, kummankin pätkimistä tullut vastaan.
                          Jos ja kun noita lähtee korjaamaan kannattaa penkki irrottaa ja kipata selkäosa takapenkilleppäin jolloin saa sopivasti korjaustilaa penkin etupuolle. Penkkiä kipatessa on syytä huomata ettei kippaa penkkiä liikaa ettei turvavyön korkeudensäätövaijeri rasitu liikaa, se on penkin kiskossa kiinni.

                          Kun noita airbäg systeemin johtoja käpistelee on syytä irroittaa akun liitäntä varmuudenvuoksi ja mikäli joutuu koskemaan tuohon räjäytinpanoksen liitokseen, pitää huomioida että sitä ei saa mitata suoraan yleismittarilla tai syöttää mitään jänniteitä tietenkään.
                          Itse olen irroittanut tuon panoksen liittimen itse panoksen päästä jos oon kolvaillut kyseisen johdon liitintä. Huonolla tuurilla kolvin rungossa saattaa leijua jokin jännite. Perjaatteessa on kyllä todella epätodennäköisestä että moinen voisi panoksen laukaista, mutta kannattaa silti ottaa varmanpäälle.

                          Itse kyllä katsoisin vikakoodit ennenkuin tekisin muuta, tietää ainakin mistä systeemi oikeasti antaa koodia eikä turhaan avaa penkkiä jos vika onkin muualla.
                          Tietysti tässä kannattaa etsiä se osaava kaveri käsiin ettei kuluta merkkihuollon kallista aikaa koodinluennasta
                          Last edited by Supa; 16-06-2009, 16:28.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • djtimse
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 712
                            • jämsä

                            #14
                            paikalisella korjaamolla on onneksi vermeet ja ottaa vain 15 € niin pitää huomenna käydä näyttämässä tuota pistokkeelle
                            e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                            Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                            -JKL-Connection-
                            ------------------------------------------------

                            BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                            Comment

                            • 2Gee
                              Newbiemmer
                              • Jan 2007
                              • 17

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Itse kyllä katsoisin vikakoodit ennenkuin tekisin muuta, tietää ainakin mistä systeemi oikeasti antaa koodia eikä turhaan avaa penkkiä jos vika onkin muualla.
                              Tietysti tässä kannattaa etsiä se osaava kaveri käsiin ettei kuluta merkkihuollon kallista aikaa koodinluennasta
                              Voihan se olla noinkin, mutta itse kun ensin vikakoodit luin ja vasta sitten liittimet läpi rassasin, niin antoi muistaakseni parikin eri vikakoodia. Ja todellisuudessa vika olikin liittimessä, eli itse en ainakaan ilman liittimien rassausta mitään uusimaan lähtisi. :think

                              Nimim. Kohta vuoden toiminut tämä 'väliaikaiskorjaus'!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎