Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ratti tärisee jarrutuksessa.. E39
Collapse
X
-
Eli ymmärsinkö nyt oikein?
Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.
Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?-> E92 325i -07
ex: E53 X5 3.0d -04 Sport
Comment
-
-
Originally posted by Vasara View PostEli ymmärsinkö nyt oikein?
Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.
Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?
Comment
-
-
Originally posted by Vasara View PostEi ymmärrä. Miksi se vika korjautui/poistui hetkeksi, kun levyt vaihtoi?
Itse en uskonut tietenkään, vaihdoin levyt, ja tärinä palasi 1500km jälkeen.
Reaktiotangon pusla oli aivan palasina kun varren irroitti, vääntämällä/tutkimalla ei huomannut mitään...
Comment
-
-
Ei ole kierot levyt, uusilla se pelittää tosiaan hetken ennenkuin jarrupalan materiaalia tarttuu levyn pintaan. Jumittava satula aiheuttaa tuon materiaalin tarttumista epätasaisesti ja levyn kitkakertoimen vaihtelua kierroksen aikana. Tuntuu myös samanlaisena vatkauksena jarruttaessa, ja hiljaisessa vauhdissa epätasaisena jarrutuksena.
Levyjä näistä ei oikein millään saa kieroksi, kyllä se vika löytyy joko jumittavasta satulasta tai väljästä alustassa. Usein jumittavan satulan aiheuttama vatkaus repii reaktiotangon kumipuslan myös riekaleiksi. Jos palat on ihan finaalissa, alkaa mäntä olla jo niin ulkona satulasta että alkaa jumittamaan vaikkei mitään näkyvää vikaa olekkaan.
Homman voi siis aloittaa raaputtamalla liukutapit puhtaaksi ja tarkistamalla että mäntä liikkuu takertelematta. Ruostetta ei pölysuojan alla saa olla. Puslat on suurella todennäköisyydellä myös sököt, lopullinen syy tärinään selviää vain korjaamalla ensin toinen...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostReaktiotangon pusla oli aivan palasina kun varren irroitti, vääntämällä/tutkimalla ei huomannut mitään...E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostAika hyvän käsityksen reaktiotangon puslan kunnosta saa, kun keula ilmassa kääntää eturengasta hieman ja potkaisee siihen edestä päin. Juuri tuossa suunnassa reaktiotanko hoitaa tehtäväänsä.
Ongelma tuleekin eteen huoltopaikoissa, jotka ei asiaa tiedä/usko.
Vaikka asiasta erikseen mainitsee, jää puslat herkästi vaihtamatta, kun eivät vääntämällä vikaa löydä...
Edit: Tämä siis hyvä tietää, jos vie autonsa "välysten tarkastukseen" yms.
Reaktiotangon puslat jää vaihtamatta ellei erikseen sitä vaadi...Last edited by Risto113; 29-06-2009, 16:02.
Comment
-
-
Originally posted by Vasara View PostEli ymmärsinkö nyt oikein?
Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.
Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?
Eli heti kun levyt ovat kuluneet/kiilloittuneet/lasittuneet hieman, alkaa jarrutärinät mikäli niitä välyksiä ei ole korjattu, vaan lähdetty tälle täysin turhalle levyjen vaihdon tielle.
99%:sti ko.jarrutärinät johtuu muualta kuin itse jarrulevyistä. Tämä on fakta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNe levyt ei edelleenkään ole piloilla, vaan tuo tuennoissa oleva välys konkretisoituu uudelleen heti kun koneistuskarheus on levyistä hävinnyt.
Eli heti kun levyt ovat kuluneet/kiilloittuneet/lasittuneet hieman, alkaa jarrutärinät mikäli niitä välyksiä ei ole korjattu, vaan lähdetty tälle täysin turhalle levyjen vaihdon tielle.
99%:sti ko.jarrutärinät johtuu muualta kuin itse jarrulevyistä. Tämä on fakta.-> E92 325i -07
ex: E53 X5 3.0d -04 Sport
Comment
-
Comment