Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti tärisee jarrutuksessa.. E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vasara
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 310
    • Hesa

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt kuitenkin tämä budjetti on 99% varmuudella vedetty vessanpytystä alas ainakin noiden tärinöiden suhteen.
    Toki hetkeksi tärinät loppuu, mutta kun levyt uudelleen kuluu/kiilloittuu/lasittuu alkaa jarrutärinätkin jotka ovat kuitenkin peräisin etupään välyksistä?
    Ja niiden välysten poistoon on aika jo varattu.
    -> E92 325i -07
    ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

    Comment

    • Vasara
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 310
      • Hesa

      #17
      Eli ymmärsinkö nyt oikein?

      Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.

      Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?
      -> E92 325i -07
      ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

      Comment

      • jjv
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 92
        • Oulu

        #18
        Testaa pusla näin;

        - käännä rengas ulos sopivasti
        - monota rengasta peräkonttiin päin
        ja jos tärähtää -> välystä -> korjaa, uudet puslat jotain 60 pari.

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          #19
          Originally posted by Vasara View Post
          Eli ymmärsinkö nyt oikein?

          Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.

          Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?
          Ei kun se tärinä johtuu niistä väljistä puslista. Todennäköisesti ne jarrulevyt ovat aivan kunnossa.

          Comment

          • Vasara
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 310
            • Hesa

            #20
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Ei kun se tärinä johtuu niistä väljistä puslista. Todennäköisesti ne jarrulevyt ovat aivan kunnossa.
            Ei ymmärrä. Miksi se vika korjautui/poistui hetkeksi, kun levyt vaihtoi?
            -> E92 325i -07
            ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #21
              Originally posted by Vasara View Post
              Ei ymmärrä. Miksi se vika korjautui/poistui hetkeksi, kun levyt vaihtoi?
              Uusissa levyissä on koneistusjäljet/hionta pinnassa, joka mulle tuntemattomasta syystä estää sitä tärinää. Kun levyn pinta kuluu tasaiseksi ja lasittuu, alkaa tärinä uudestaan.

              Itse en uskonut tietenkään, vaihdoin levyt, ja tärinä palasi 1500km jälkeen.

              Reaktiotangon pusla oli aivan palasina kun varren irroitti, vääntämällä/tutkimalla ei huomannut mitään...

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Ei ole kierot levyt, uusilla se pelittää tosiaan hetken ennenkuin jarrupalan materiaalia tarttuu levyn pintaan. Jumittava satula aiheuttaa tuon materiaalin tarttumista epätasaisesti ja levyn kitkakertoimen vaihtelua kierroksen aikana. Tuntuu myös samanlaisena vatkauksena jarruttaessa, ja hiljaisessa vauhdissa epätasaisena jarrutuksena.

                Levyjä näistä ei oikein millään saa kieroksi, kyllä se vika löytyy joko jumittavasta satulasta tai väljästä alustassa. Usein jumittavan satulan aiheuttama vatkaus repii reaktiotangon kumipuslan myös riekaleiksi. Jos palat on ihan finaalissa, alkaa mäntä olla jo niin ulkona satulasta että alkaa jumittamaan vaikkei mitään näkyvää vikaa olekkaan.

                Homman voi siis aloittaa raaputtamalla liukutapit puhtaaksi ja tarkistamalla että mäntä liikkuu takertelematta. Ruostetta ei pölysuojan alla saa olla. Puslat on suurella todennäköisyydellä myös sököt, lopullinen syy tärinään selviää vain korjaamalla ensin toinen...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Risto113 View Post
                  Reaktiotangon pusla oli aivan palasina kun varren irroitti, vääntämällä/tutkimalla ei huomannut mitään...
                  Aika hyvän käsityksen reaktiotangon puslan kunnosta saa, kun keula ilmassa kääntää eturengasta hieman ja potkaisee siihen edestä päin. Juuri tuossa suunnassa reaktiotanko hoitaa tehtäväänsä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Aika hyvän käsityksen reaktiotangon puslan kunnosta saa, kun keula ilmassa kääntää eturengasta hieman ja potkaisee siihen edestä päin. Juuri tuossa suunnassa reaktiotanko hoitaa tehtäväänsä.
                    Just näin!

                    Ongelma tuleekin eteen huoltopaikoissa, jotka ei asiaa tiedä/usko.
                    Vaikka asiasta erikseen mainitsee, jää puslat herkästi vaihtamatta, kun eivät vääntämällä vikaa löydä...

                    Edit: Tämä siis hyvä tietää, jos vie autonsa "välysten tarkastukseen" yms.
                    Reaktiotangon puslat jää vaihtamatta ellei erikseen sitä vaadi...
                    Last edited by Risto113; 29-06-2009, 16:02.

                    Comment

                    • Janne-90
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 246
                      • Naantali

                      #25
                      tänään meni vaihtoon koiranluut kun toinen meni poikki vaikutti hieman täristämiseen kuin toinen oli myös väljä mutta lähiaikoina reaktiotangotki vaihtoon nii eiköhän sit lopu täristämiset

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Vasara View Post
                        Eli ymmärsinkö nyt oikein?

                        Ratin tärinä jarrutuksessa johtuu jarrulevyjen kieroudesta. Jarrulevyistä tulee taas kierot, jos puslissa on välystä ja rengas pääsee heiluttamaan jarrulevyä.

                        Pystytkö Hemi kertomaan, paljonko voi ajaa, ennen kuin levyt taas menevät piloille?
                        Ne levyt ei edelleenkään ole piloilla, vaan tuo tuennoissa oleva välys konkretisoituu uudelleen heti kun koneistuskarheus on levyistä hävinnyt.
                        Eli heti kun levyt ovat kuluneet/kiilloittuneet/lasittuneet hieman, alkaa jarrutärinät mikäli niitä välyksiä ei ole korjattu, vaan lähdetty tälle täysin turhalle levyjen vaihdon tielle.
                        99%:sti ko.jarrutärinät johtuu muualta kuin itse jarrulevyistä. Tämä on fakta.

                        Comment

                        • Vasara
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 310
                          • Hesa

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ne levyt ei edelleenkään ole piloilla, vaan tuo tuennoissa oleva välys konkretisoituu uudelleen heti kun koneistuskarheus on levyistä hävinnyt.
                          Eli heti kun levyt ovat kuluneet/kiilloittuneet/lasittuneet hieman, alkaa jarrutärinät mikäli niitä välyksiä ei ole korjattu, vaan lähdetty tälle täysin turhalle levyjen vaihdon tielle.
                          99%:sti ko.jarrutärinät johtuu muualta kuin itse jarrulevyistä. Tämä on fakta.
                          Selvä, hyvä tietää. Ne vanhat levythän olivat myös kulutuspinnaltaan vaihtokunnossa, joten turhaan niitä en vaihtanut.
                          -> E92 325i -07
                          ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎