memebuy23buy

E39 vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Imusarjaremontti (siis imusarjan vaihto...) on menossa ja tutkin nuo imusarjan alla olevat kaksi letkua. Kumpikin oli ehjä mutta liitos imusarjaan oli toisessa hiukan löysä. Eli se paksumpi letku joka menee jarrutehostimelle. Siinähän on sellainen kertakäyttöinen letkunkiristin mutta aika löysän tuntuinen se liitos silti oli. Tiedä sitten onko se vuotanut vai ei, luultavasti ei.

    Mitään muuta ei ole löytynyt. Sellaisen tosin huomasin, että eristetyn separaattorin/huohotinventtiilin eriste oli auki. Eristehän oli kiinni o-renkailla mutta näköjään nuo o-renkaat ovat jotain kiinalaatua ja ovat halkeilleet ja suurin osa oli kadonnut.
    Nyt kun tämä topicci on taas esillä niin kerrotaan omastakin autosta viimeiset kokemukset. Vinkuminen ei ole edelleenkään loppunut täysin. Nyt ääni on kuitenkin niin vaimea, että kuuluu ainoastaan ikkuna auki ajaessa sopivassa paikassa missä ääni vähän kaikuu. Jotenkin vielä tuntuu, että kylmänä vinkumista olisi enemmän.

    Onko tuolle jarrutehostimen letkulle mitään mahdollisuutta päästä käsiksi imusarja paikallaan tai millainen homma tuohon olisi vaihtaa normaali kiristettävä klemmari? Itsekin olen todennut monessa paikassa näiden alkuperäisten kertakiristeisten klemmarien olevan aika huonoja. Pitää ehkä uutena, mutta kun letku vanhemmiten painuu kasaan niin ei enää purista juuri yhtään.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Mielenkiinnolla kuitenkin odotetaan tuota sinun imusarja remonttia, että löytyykö jostain vielä mahdollisia vikapaikkoja.
    Imusarjaremontti (siis imusarjan vaihto...) on menossa ja tutkin nuo imusarjan alla olevat kaksi letkua. Kumpikin oli ehjä mutta liitos imusarjaan oli toisessa hiukan löysä. Eli se paksumpi letku joka menee jarrutehostimelle. Siinähän on sellainen kertakäyttöinen letkunkiristin mutta aika löysän tuntuinen se liitos silti oli. Tiedä sitten onko se vuotanut vai ei, luultavasti ei.

    Mitään muuta ei ole löytynyt. Sellaisen tosin huomasin, että eristetyn separaattorin/huohotinventtiilin eriste oli auki. Eristehän oli kiinni o-renkailla mutta näköjään nuo o-renkaat ovat jotain kiinalaatua ja ovat halkeilleet ja suurin osa oli kadonnut.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Niinpä, aina vaan sama juttu. Jos ottaisi DISA:n pois, niin jokohan se reikä olisi tarpeeksi suuri jotta huomaisi jotain eroa Tai sitten sinulla (ja minulla) on vielä jossain imuvuoto eikä eroa siksi huomaa. No katsotaan mitä löytyy sitten kun joskus aloitan imusarjan vaihto-operaation...
    Ainakin nuo INPA:n livedata arvot on sellasia, että ei pitäisi hirveitä imuvuotoja enää olla, mutta mistä sitä varmaksi tietää eikä tuo minulla kyllä koskaan ole mitenkään erityisen voimattomalta tuntunut. Automaattihan nyt vähän haukkaa kiihtyvyyttä, mutta vastaaviin muihin verrattuna ihan samalla tavalla on kulkenut vaikka imuvuotoja on ollutkin. Toisekseen tuossa kuvassa tuo halkeama on levitetty sormella auki ja putken paikallaan ollessa vääntöä on toiseen suuntaan jolloin halkeamaa ei edes näe eli ehkä kyse kuitenkin on ollut pienestä imuvuodosta.

    Mielenkiinnolla kuitenkin odotetaan tuota sinun imusarja remonttia, että löytyykö jostain vielä mahdollisia vikapaikkoja.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Älä muuta sano. Uskomatonta, että ainakaan persdynossa eroa ei huomaa. Nyt vähän pidempään kun on ajanut niin voisi sanoa, että kulutus on laskenut muutaman desin/100km, mutta tästäkään ei vielä varmaa näyttöä ole. Ehkä tämä M52TU kone osaa suuttimien aukioloaikaa pidentämällä eliminoida pienet imuvuodot siten ettei näy päästöissä tai kovin paljon tehoissakaan.
    Niinpä, aina vaan sama juttu. Jos ottaisi DISA:n pois, niin jokohan se reikä olisi tarpeeksi suuri jotta huomaisi jotain eroa Tai sitten sinulla (ja minulla) on vielä jossain imuvuoto eikä eroa siksi huomaa. No katsotaan mitä löytyy sitten kun joskus aloitan imusarjan vaihto-operaation...

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Hyvä kun löytyi reikä. Ihme tosin jos tuon kokoisen reijän tukkimisella ei ole mitään vaikutusta kulkuun.
    Älä muuta sano. Uskomatonta, että ainakaan persdynossa eroa ei huomaa. Nyt vähän pidempään kun on ajanut niin voisi sanoa, että kulutus on laskenut muutaman desin/100km, mutta tästäkään ei vielä varmaa näyttöä ole. Ehkä tämä M52TU kone osaa suuttimien aukioloaikaa pidentämällä eliminoida pienet imuvuodot siten ettei näy päästöissä tai kovin paljon tehoissakaan.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by markok View Post
    ...Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&
    Hyvä kun löytyi reikä. Ihme tosin jos tuon kokoisen reijän tukkimisella ei ole mitään vaikutusta kulkuun.

    Leave a comment:


  • SJHP44
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Te keillä tämä ongelma on, oletteko varmistuneet, että ääni todella kuuluu konepellin alta? Ettei esimerkiksi auton alkuperäisessä vahvistimessa ole vikaa ja ääni kuulu kaiuttimien kautta?

    HEP HEP!.... imusarjan vinkumisen hieman laannuttua ilmeni vahvistimen asennuksen jälkeen ILMEISESTI juurikin tämä vika:

    Asensin illalla i-sotecin isoamp 4:n omaan e39:iin business cd järjestelmään. Asennuksen jälkeen sekä autoa käynnistäessä, että kaasua painaessa kuulu mielestäni "sähköinen" vinkuminen joka on täysin riippuvainen kaasun asennosta ja alkaa heti alakierroksilta lähtien. Todennäköisesti ininä kuuluu tyhjäkäynnilläkin, mutta vain niin matalana, ettei sitä tällainen jo kuulonsa tuhonnut taistelija kuule. Kierrosten noustessa vinkuminen/ininä nostaa taajuttaan suorassa suhteessa ja jatkuu läpi koko kierrosalueen. Yritin paikantaa äänen lähdettä esim. juurikin noihin kaiuttimiin, mutta en pystynyt kohdentamaan sitä minnekkään tiettyyn paikkaan.

    Ja ininä kuuluu vaikka mankka ei olisi päälläkään...

    Asennuksesta sen verran, että johtoa jäi adapterin takia soittimen taakse n. 15 metrin kela, ja kaiken sen suoliston asettelu siten, että soitin mahtui edes mitenkuten takaisin paikoilleen vaati sekä hienovaraista sommittelua että raakaa voimaa. -> Olisiko osasyyllinen...

    Eli: Ottaako joku piuha jossakin häiriötä vai mistä kysymys (maadoitusongelma??). En ole kokenut hifisti, joten mahdolliset korjausehdotukset suomeksi, kiitos
    Ja vakavasti: Jos joku tähän vaivaan pystyy apua tarjoamaan, niin kiitän ja kumarran syvään.

    Puheenvuoro gururaadille
    Last edited by SJHP44; 15-07-2010, 23:33.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Niin, mutta toisaalta jos ajatellaan ihan loogisesti, niin päinvastoin voisi pikemminkin kuvitella, että jos jokin imupuolen kumi on korppuuntunut tai muuten haljennut, niin samanikäisinä osina muutkin samankaltaisissa lämpötiloissa olevat kumiosat olisivat myöskin lähellä elinkaarensa loppua.

    Esim venttiilikopan tiiviste menee mielenkiintoisen kovaksi muovilevyksi, melkein kuin pakeliittiä olis, joka hajoaa muruiksi pois otettaessa.

    Toivottavasti nyt kaikki vuodot on hanskattu, ja ajonautinnot toimivalla BMW jatkuu
    Näinhän se kumiosien kohdalla yleensä menee, että kaikkien samantyyppisten osien elinkaari tulee loppuun suunnilleen samaan aikaan. Silloin kun tuon alemman haitarikumin vaihdoin niin tutkin kyllä todella huolella tuon ylemmänkin, mutta siinä ei ollut edes pienintäkään pykimää missään kohdassa, joten silloin tuo jäi paikalleen. Kaksi vuotta myöhemmin tuo oli sitten aivan totaalisen finaalissa.

    Toivotaan, että nyt olisi imuvuodot vähän pidemmäksi aikaa ohi.

    Originally posted by ApriliaMan View Post
    Paljonko nuo osat tulee suunnilleen maksamaan jos uusii kerralla kaikki putket/tulpat mitkä liittyy imuilmaan (eipähän tarvi sit ihmetellä)?

    Ei oo vissiin hirveen vaikee projekti vaihdella noita osia...vai olenko ihan väärässä :think

    Kun tuo omakin pirssi pitää sammuttaessa suhauksen ja kylmänä täristää pikkasen...
    Tuo sammutuksessa kuuluva suhaus taitaa olla ominaisuus mistä on joskus aikasemminkin ollut juttua. Työtahdin paineet purkautuu koneesta tai jotain vastaavaa... Tämä minulla ollut vinkuminen oli varsinkin nyt loppuajasta niin voimakasta, että parkkihallissa ikkuna auki ajaessa kuulosti jo tosi pahalta. Pieni vinkuminen kuului myös normaali maantieajossa vaikka ikkunat oli kiinni.

    Jos kaikki mahdolliset imuvuotoja aiheuttavat letkut, kumit ja tiivisteet vaihtaa niin siinä sitten saattaa muutamia satasia rahaa palaa. Nämä tyypillisimmät mitä minullakin nyt on vaihdettuna niin saa reilusti alle sadalla eurolla eli molemmat haitariputket ja imusarjan pään tulpat.

    Onhan tähän omaan lisäksi vaihdettu huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan ja venttiilikopan ja imusarjan tiivisteet. Nämä kuitenkin muun kuin vinkumisen takia, mutta ovat myös imuvuotoja mahdollisesti aiheuttavia.

    EDIT. Tuosta löytyy kuva missä kunnossa putki oli kun vähän taivutti halkeamaa auki. http://www.nic.fi/~marko80/e39/imm_putki2.JPG
    Last edited by markok; 15-07-2010, 09:24.

    Leave a comment:


  • ApriliaMan
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo sama osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15 tuossa 174000:n linkittämässä kuvassa. Halkeama oli heti IMM:n jälkeen putken alapinnalla minne ei kunnolla nähnyt putken ollessa paikallaan. Myöskään Start Pilotilla tuota ei löytynyt. Putken irrotuksen jälkeen taivuttamalla putkea paljastui noin 5cm pitkä repeämä.

    Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa.

    Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&
    Paljonko nuo osat tulee suunnilleen maksamaan jos uusii kerralla kaikki putket/tulpat mitkä liittyy imuilmaan (eipähän tarvi sit ihmetellä)?

    Ei oo vissiin hirveen vaikee projekti vaihdella noita osia...vai olenko ihan väärässä :think

    Kun tuo omakin pirssi pitää sammuttaessa suhauksen ja kylmänä täristää pikkasen...

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by markok View Post
    ...Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa...
    Niin, mutta toisaalta jos ajatellaan ihan loogisesti, niin päinvastoin voisi pikemminkin kuvitella, että jos jokin imupuolen kumi on korppuuntunut tai muuten haljennut, niin samanikäisinä osina muutkin samankaltaisissa lämpötiloissa olevat kumiosat olisivat myöskin lähellä elinkaarensa loppua.

    Esim venttiilikopan tiiviste menee mielenkiintoisen kovaksi muovilevyksi, melkein kuin pakeliittiä olis, joka hajoaa muruiksi pois otettaessa.

    Toivottavasti nyt kaikki vuodot on hanskattu, ja ajonautinnot toimivalla BMW jatkuu
    Last edited by Havis; 14-07-2010, 20:11.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo sama osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15 tuossa 174000:n linkittämässä kuvassa. Halkeama oli heti IMM:n jälkeen putken alapinnalla minne ei kunnolla nähnyt putken ollessa paikallaan. Myöskään Start Pilotilla tuota ei löytynyt. Putken irrotuksen jälkeen taivuttamalla putkea paljastui noin 5cm pitkä repeämä.

    Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa.

    Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Hyvä että sinullakin vinkumisen syy löytyi. Minä laitan saman putken vaihtoon vaikka näkyviä murtumia ei olekaan. Ei tuo uuden näköinen ole ja kuitenkin kohtuu edullisesta osasta kysymys.

    Lähtikös tuo helposti autosta irti? Muistelen, että siinä on se paksu haara putken alapinnalla joka menee ilmansuodatin koteloon. Lähteekö tuo ihan vetämällä irti?
    Ei käytetty irti vaan teipattiin siinä paikallaan. Vaihdan samalla myös tuon alemman putken pätkän (osa 7). Kiristimet vaan auki niin lähtenee pois. Se selviää kyllä tuossa touhutessa. Voi olla, että jos irrottaa ilmanputsarikotelon niin helpottaa hommaa. Molemmat osat saa reilulla 50€:lla.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Oman auton vinkumisen pääsyyllinen löytyi, osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15

    Putken alapuolella n. 10cm halkeama. Ei muuta kun jeesuksella putki umpeen ja adaptaatioarvojen nollaus. Viimein imuvuodosta oli jäänyt misfire vikakoodikin, aikasemmin ei mitään. Samalla tosiaan katosi tuo ärsyttävä vinkuna lähes täysin ja veikkailisin, että uudella putkella lähtee kokonaan.
    Hyvä että sinullakin vinkumisen syy löytyi. Minä laitan saman putken vaihtoon vaikka näkyviä murtumia ei olekaan. Ei tuo uuden näköinen ole ja kuitenkin kohtuu edullisesta osasta kysymys.

    Lähtikös tuo helposti autosta irti? Muistelen, että siinä on se paksu haara putken alapinnalla joka menee ilmansuodatin koteloon. Lähteekö tuo ihan vetämällä irti?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Oman auton vinkumisen pääsyyllinen löytyi, osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15

    Putken alapuolella n. 10cm halkeama. Ei muuta kun jeesuksella putki umpeen ja adaptaatioarvojen nollaus. Viimein imuvuodosta oli jäänyt misfire vikakoodikin, aikasemmin ei mitään. Samalla tosiaan katosi tuo ärsyttävä vinkuna lähes täysin ja veikkailisin, että uudella putkella lähtee kokonaan.
    Last edited by 174000; 01-07-2010, 20:42. Reason: osa nro korjattu

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    Asiasta mitään tietämättömänä veikkaisin, että jarrutehostimen alipainesysteemistä tulee. Noiden kanssahan kuuluu vaikka mitä vinkumisia, torven tööttäyksestä pieneen vikinään näin pakkasella ja rikkonaisella/jäätyneellä tehostimella.
    Pitäisi nyt tuo jarrutehostimen seutu tutkia tarkemmin jos vinkumisen syy löytyisi sieltä. Mitkähän osat tuolla voisi vinkumista aiheuttaa ja miten mahdollista vikaa voisi etsiä? Tehostin kyllä pitää paineet parin-kolmen päivän ajan, mutta pidemmässä seisonnassa paineet häviää. Tämä kuitenkin lienee normaalia? Nyt on pari kertaa kuulunut myös sellainen törähdys, mutta tuon epäilen kyllä tulevan ilmastoinnista.

    Leave a comment:

Working...
X