memebuy23buy

E39 vinkuu

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Juhis
    replied
    Voisiko vika johtua itse kaasuläpästä? Eli tietyllä virtauksella ilma kaasuläpän sisällä "soi".

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Auto, jossa tuo ongelma on ei valitettavasti ole minun, joten en voi tarkistaa tuota ilmansuodattimen koteloa. Mutta sehän todella voisi olla yksi äänen aiheuttaja, jos alkuperäistä rakennetta on muutettu. Tuo auto, jossa on vinkumisongelma, on Saksan versio, joten cold country mallista huohotinjärjestelmää siinä ei ole.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Joku huohottimeen tai separaattoriin liittyvä osa voisi olla hyvä veikkaus. Mutta eikö moni tästä ongelmasta kärsivä ole vaihtanut jo nuo osat ja äänet vaan silti jatkuu? :think
    Minullakin kaikki huohottimen osat ovat uusittu, mutta kun en millään jaksa muistaa oliko tuota vinkumista jo ennen huohottimen päivitystä talvimalliseksi.

Joka tapauksessa tuo sinun ongelma kuulostaa täsmälleen samalta kuin minulla. Vakkaria mulla ei ole joten siitä en pysty sanomaan mitään, mutta kaasuläpän asento se ratkaiseva tekijä äänen synnylle tuntuu olevan.

Pystytkö tarkastamaan omastasi onko ilmansuodatinkotelo alkuperäinen ja täysin ehjä? Omassa kotelon ilman sisäänotto putkesta puuttuu se suppilo. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta saisipahan tuonkin suljettua pois vaihtoehtojen listalta.

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Ajossakin tuo ääni esiintyy vain hyvin pienellä kaasupolkimen asento alueella eli hyvin kevyt veto päällä.
    Juuri tällainen vastaava vika oli eräässä maahantuomassani autossa ja sen vuoksi kyselen neuvoja täällä foorumilla, jotta vika saataisiin selvitettyä. Eli pieni vinkuminen kuuluu auton sisällä ajettaessa aivan pintakaasulla. Jos kaasun määrää vähentää tai lisää, niin myös ääni häviää.

Kaasupoljinta ei sinänsä ole itse pakko painaa, vaan tuon saman äänen saa kyllä esille ajamalla vakionopeudensäädin päällä. Moottorin kuormitus eli kaasuläpän asento täytyy vain olla juuri oikea. Missään muussa autossa en ole samanlaista ääntä kuullut, vaikka olen useammalla sadalla eri BMW:llä ajanut.

Originally posted by markok
    Melko varmasti ääni tulee jostain imusarjan alta ja huohotin tai separaattori voisi olla yksi hyvä veikkaus. Kaikki huohottimen osat on reilu vuosi sitten vaihdettu niin ei viitsisi niitäkään uudestaan purkaa.
    Joku huohottimeen tai separaattoriin liittyvä osa voisi olla hyvä veikkaus. Mutta eikö moni tästä ongelmasta kärsivä ole vaihtanut jo nuo osat ja äänet vaan silti jatkuu? :think

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tätä olen miettinyt, mutta miten tarkistaa?
    Tarkistaminen onnistuisi varmaan ainakin ottamalla alkuperäisestä vahvistimesta kaikki johdot irti. Eli peräkontin vasemmalta sivulta verhoukset auki ja liittimet irti vahvistimelta. Jos vahvistimeen ei tule virtaa ja kaiuttimet eivät ole siinä kiinni, niin ei kaiuttimien kautta voi enää kuulua ääntäkään.

Ja jos autossa ei ole alkuperäistä vahvistinta, niin sitten kojelaudasta soitin irti ja johdot sieltä irti.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Te keillä tämä ongelma on, oletteko varmistuneet, että ääni todella kuuluu konepellin alta? Ettei esimerkiksi auton alkuperäisessä vahvistimessa ole vikaa ja ääni kuulu kaiuttimien kautta?
    Kyllä se konepellin alta kuuluu. Pienen vinkaisun saa aikaan myös paikallaan ollessa nopealla kaasun painalluksella kun kuuntelee konepellin alla, mutta tarkka paikallistaminen on todella vaikeaa. Ajossakin tuo ääni esiintyy vain hyvin pienellä kaasupolkimen asento alueella eli hyvin kevyt veto päällä. Melko varmasti ääni tulee jostain imusarjan alta ja huohotin tai separaattori voisi olla yksi hyvä veikkaus. Kaikki huohottimen osat on reilu vuosi sitten vaihdettu niin ei viitsisi niitäkään uudestaan purkaa.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Te keillä tämä ongelma on, oletteko varmistuneet, että ääni todella kuuluu konepellin alta? Ettei esimerkiksi auton alkuperäisessä vahvistimessa ole vikaa ja ääni kuulu kaiuttimien kautta?
    Tätä olen miettinyt, mutta miten tarkistaa?

Leave a comment:

• Juhis
    replied

Leave a comment:

• markok
    replied
    Onko tässä topicissa käsiteltyjen autojen vinkumisongelmaan löytynyt ratkaisua? Missä oli vika?
    Itse en ainakaan ole vikaa löytänyt. Välillä vinkuu selvemmin ja välillä ei taas kuulu mitään. Tuon TJJ:n mainitseman imusarjan päässä olevan tulpan vaihdoin kun oli täysin haprastunut, mutta ei silläkään ollut vinkumiseen vaikutusta.

Leave a comment:

• Juhis
    replied
    Onko tässä topicissa käsiteltyjen autojen vinkumisongelmaan löytynyt ratkaisua? Missä oli vika?

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by asdf1 View Post
    Nyt jo toisesta korjaamosta sanoivat, ettei siellä mikään rikki ole. Edelleenkin eri mieltä olen, kun ääni on sen verran kova että kuuluu sisälle asti

Ens viikolla vien auton katsastukseen ja pakokaasumittauksessa pitäs kyllä selvitä onko imuvuoto kyseessä. Sen jälkeen tarvii varmaan kiikuttaa rassi merkkihuoltoon ja maksaa ittensä kipeeks
    Ainakaan minulla imuvuoto ei ole niin iso, että näkyisi päästötestissä jos nyt ylipäänsä syy edes on imuvuodossa. Toisaalta reilu vuosi sitten kun ilmamassamittarilta lähtevässä putkessa oli peukalon mentävä reikä ei sekään näkynyt päästötestissä millään tavalla vaan arvot olivat todella hyvät. Eli edelleenkään vikaa ei ole omasta löytynyt, mutta jotenkin tuntuu ettei ääntäisi enää niin kovasti kuin aikaisemmin.

Leave a comment:

• asdf1
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Kuulostaisi siltä, että sinulla ääni tulee ihan samalla tavalla esiin kuin minullakin. Äänen kuulumiseen vaikuttaa enemmänkin kaasupolkimen asento kuin kiihdytys, joten imuvuodosta ei ehkä olekaan kysymys.
    Nyt jo toisesta korjaamosta sanoivat, ettei siellä mikään rikki ole. Edelleenkin eri mieltä olen, kun ääni on sen verran kova että kuuluu sisälle asti

Ens viikolla vien auton katsastukseen ja pakokaasumittauksessa pitäs kyllä selvitä onko imuvuoto kyseessä. Sen jälkeen tarvii varmaan kiikuttaa rassi merkkihuoltoon ja maksaa ittensä kipeeks

Leave a comment:

• Ancond
    replied
    Oma vinkumisen aiheuttaja selvisi, oli tosiaan se ilmanputsarilta tuleva kumin haara ihan murteilla. Tässä on osakuvat ja se viallinen osa oli tuosta osa nro.5.

Mass air flow sensor

Edit: Ei muuten poistanutkaan vinkumista, kuuluu vain todella hiljaa koska nyt haitariputki on ehjä ja näin vaimentaa ulinaa.
    Last edited by Ancond; 28-08-2009, 16:54.

Leave a comment:

• Ancond
    replied
    Lainaan vähän triidiä mutta on niin samankuuloinen vika kuin itsellänikin on tällähetkellä. Eli autona on E46 328iA -98 ja kaasu vinkuu tai oikeastaan inisee tietyllä kaasun asennolla, ihan kuin kela vinkuisi. Nopeudella ei mitään merkitystä, ainoastaan kaasun asennolla. No jos keksitte mikä tuo on niin kiitän ja kumarran. En ole itse ehtinyt sen enempää vielä tutkimaan kun ei ole autoakaan ollu kuin viikon verran ajossa.

Edit: Tutkin vähäsen noita letkuja mitkä lähtee ilmanputsarilta jonnekkin päin autoa, oli sitten sormen mentävä reikä semmoisessa haitarikumissa joka haarautuu siitä paksusta pyöreästä putkesta. Oli vielä siellä piilossa se halkeama että ei silmällä nähnyt mutta kun sormella koitti niin oli ihan revennyt. No vaihdetaan ja katotaan josko helppais.
    Last edited by Ancond; 20-08-2009, 02:55.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by asdf1 View Post
    Korjaamolla sanoivat, että ei löydy vikaa, eikä ääni muutenkaan vaikuttais "rikkinäiseltä". Itse olen kyllä eri mieltä, kun se kuuluu auton sisälle asti. :think

Pitäisköhän sitä viedä auto merkkihuoltoon..? Ei huvittais kyllä maksaa 93eur/tunti pelkästä työstä
    Itsekin olen nyt tarkemmin kuunnellut ääntä ja tilannetta milloin ääni selvimmin kuuluu. Kuulostaisi siltä, että sinulla ääni tulee ihan samalla tavalla esiin kuin minullakin. Äänen kuulumiseen vaikuttaa enemmänkin kaasupolkimen asento kuin kiihdytys, joten imuvuodosta ei ehkä olekaan kysymys. Ääni kuuluu siis myös hiljennettäessä kun kaasupoljinta hellittää ja kuuluu oikeastaan vain silloin kun kaasua on painettu vain hieman. Minkähän toiminta tuossa koneessa on suoraan kaasupolkimen asentoon riippuvainen? Millanen DISA:n toimintaperiaate on?

Leave a comment:

Working...
X