Tämän kyseisen härpäkkeen kunnon tarkistaminen kiinnostaa myös meikäläistä... Joka ensimmäisenä asiasta kuulee, niin tietoa kehiin Omassa autossa alavääntö (1000-3000 rpm) välillä pahasti kateissa, välillä toimii normaalisti. Alaväännön ollessa heikoilla, kuuluu juurikin tuollainen viheltävä tai pölynimurin ääntä muistuttava ääni. Kun ääni on tiessään, auto käyttäytyy tehojen puolesta normaalisti. Jos tämän osan vaihtamalla piinasta selviää niin pelottavan vähällä pääsee...
Kopeloimpa minäkin tänään tuota imusarjan päätyä ja ko. tulppia siellä.
Niitä on siellä 2 pienempää joista toisessa se antiikin kreikan ajan tyylinen
kangaspäällysteinen lekunpätkä josta taasen menee se kumiletku kennon putkien välistä auton sisälle ja toinen missä se kumitulppa.Sitten vielä se kolmas isompi jossa myös tulppa.Tuo olikin jo kesällä halki joten korjasin sen jesseteipillä.
Ilmeisesti se niin on että tuo letku on vain manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa
autoissa jollainen omanikin siis on.(525ia 10/00 M54b25) En ehtinyt tai pikemminkin pakkasessa viitsinyt tutkia tarkemmin mutta ehjältä tuo letku vaikutti, ei siis ainakaan käsiin murentunut.Täytyy vielä katsoa tuota tarkemmin.
Sen kangas päällysteisen letkunpätkän kunnon näkee oikeastaan vasta sitten kun se on käsissä. Tuo kangas pitää sen kohtuu hyvin kasassa vaikka kumi olisi ihan murentunut kuten minulla oli.
Ei tuo vinkuminen omasta kokonaan hävinnyt edes tuon korjauksella. Kovilla pakkasilla vinkumista kuuluu edelleen, mutta lämpöisellä säällä ainakin paljon vähemmän kuin ennen.
Kopeloimpa minäkin tänään tuota imusarjan päätyä ja ko. tulppia siellä.
Niitä on siellä 2 pienempää joista toisessa se antiikin kreikan ajan tyylinen
kangaspäällysteinen lekunpätkä josta taasen menee se kumiletku kennon putkien välistä auton sisälle ja toinen missä se kumitulppa.Sitten vielä se kolmas isompi jossa myös tulppa.Tuo olikin jo kesällä halki joten korjasin sen jesseteipillä.
Ilmeisesti se niin on että tuo letku on vain manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa
autoissa jollainen omanikin siis on.(525ia 10/00 M54b25) En ehtinyt tai pikemminkin pakkasessa viitsinyt tutkia tarkemmin mutta ehjältä tuo letku vaikutti, ei siis ainakaan käsiin murentunut.Täytyy vielä katsoa tuota tarkemmin.
Niin tuo oma M52B25 kanssa viheltää mutta tätä thredia seuranneena ei lieneen aihetta huolestua. Joku varmaan sen pommin varman ratkaisun korjaukseksi vielä keksii. Oma laitos ääntelee jos ei ole piuhassa ollut tuossa suunilleen -10 asteessa tosin se sen lopettaa kun lämmöt moottorissa normaaliin kiipeää.
vinkuminen kuuluu täälläkin n. 1800-2200 kierroksen kohdalla ja täysin riippuvainen kaasupolkimen asennosta. Eritoten kylmänä ja kylmällä kelillä tämä vinkuminen alkaa, mutta saattaa loppua kun vähän aikaa ajaa ja ilma lämpenee tuonne -10 asteen ja nollan väliin. Eikä tämä vihellys edes aina kuuluu, joskus menee pitkiäkin aikoja kunnes alkaa uudestaan kuulumaan. Tarkistin nuo letkut mitkä tuolla aikaisemmin on ollut esillä, tosin autossa jossa ei ole ilmaistointia, nuo letkut ei tainnut mennä samallailla, mutta kuitenkin. Kyseessä siis 520 automaatti-karvalakki -97. Tuota starttipilottia pitää vielä kokeilla, mutta silmämääräisesti ei imupuoleltakaan löytynyt halkeamia tai rikkinäisiä letkuja.
Jos joku vaan keksii mistä tuo voi tulla niin hyvä ois...
Palataampa vielä tähän asiaan kun jäi vaivaamaan. Tutkin vielä noita kuvia mitä tuli otettua ja yhdestä kuvasta kyllä selviää, että minun imusarjassa on tulpat #14 ja #19 sekä lähtö tuolle mystiselle letkulle. Tässä kuva josta sen näkee:
Tämän mystisen letkun tarkoitus selvisi kun purin kuskin jalkatilasta muoveja pois. Kyseessä on sisätilan lämpötila-anturille menevä alipaine letku eli imee auton sisätilasta ilmaa anturin läpi lämmönsäätöä varten. Näinhän joku jo aiemmin epäilikin.
535i vm96 vinkuu myös kiihdyttäessä, välillä vähä isommin ja välillä vähä pienemmin. Muuten auto toimii hienosti, kulutukset matkassa n. 8l-9l (laskemalla että obd:n mukaan) ja leimankin antovat kuukausi sitten. Liekkö tuo separaattori härpäkkä mikä sen sit tekee, ei oo joutanu tutkimaan. Tuntuu olevan aika yleistä E39 vermeissä.
Ajelin tänään hetken ilman tuota kuskinpuolen suodatinkoteloa ja väliputkea. Selkeä vinkuminen kuului siinä 1500 - 1800 kierroksen välillä jos kaasua painoi hieman enemmän. Suodatinkotelo taas paikallaan ja mitään ei kuulu. Varmaankin tuo kotelo vain vaimentaa ja vinkuminen ei johdu sen puutteesta?
Leave a comment: