Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha-Lo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 40
    • Joensuu

    #76
    Itelläki e46 320 alko pitämään semmosta vinguntaa ..tosi kimakka ääni. Ensimmäisellä kerralla kuuntelin tosissaan et se kuulu kajareista. Tasasella kaasulla ajattaessa kuuluu. Kun kaasun höllää ääni loppuu.
    Current: f11 lci
    ex: f31 320d, f31 318d, e61 530d lci, e91 320d M-sport, Z4 2.5i, e46 320i M-sport II cabrio, e46 330ci M-sport II , e36 328i M-sport cabrio, e36 318i sedan

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #77
      Onko teillä tässä threadissa mainittu vinkuminen tämmöistä? http://www.youtube.com/watch?v=ujWieLXQbgc

      Autooni vaihdettiin juuri huohotin + letkut sekä imuilmaputket merkkihuollossa. En tiedä onko täysin sattumaa, mutta heti huohottimen laiton jälkeen samana päivänä auto alkoi pitää samanlaista ääntä kuin tuossa videolla, ehkä vain hieman vaimeammin. Ensin mieleen tuli, että huohotin on asennettu väärin ja sinne on jäänyt vuoto. Ääntä ei tosin aina kuulu ja useimmiten häviää, kun auto on lämmennyt. Käynti on myös hyvin tasaista. Vaihdoin tämän jälkeen vielä uudet sytytystulpat, imusarjan päädyn kumitulpat, puhdistin DISA:n ja korvasin sen kiinteän oranssin tiivisterenkaan viton o-renkaalla, mutta ääni ei hävinnyt. Auto toimii kyllä hyvin, mutta pitänee tuo laturi / kiristäjät tarkistaa vielä.
      Last edited by Bomb5; 09-03-2012, 23:46.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • Temes87
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 194
        • Etelä

        #78
        Oman auton vingunta selvis.. Autona E39 525d '03..
        Oli todella iso vihellys mikä kuulu ihan selvästi sisään ja ulos (päät kääntyili)!
        Vikana oli ilmastoinnin hihnan kiristinrulla.. Eli hihna irti ja auto käyntiin, ei viheltäny enää! Ilmeisesti laakeri sen verran paskana että pyöri käsinkin nihkeästi! Kuulosti ihan samalta kun kaverin 530d josta oli menny turbon välijäähdyttimen putki halki!
        Kaikki kerkesin testaamaan paitsi turbon ja imusarjan vaihdon.
        Kannattaa tutkia muutki kiristin rullat apulaite hihnalta.
        Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
        Ex. BMW E39 525dAT '01
        Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
        Ex. BMW E39 525dAT '03
        Ex. BMW E46 320dT '01
        Ex. BMW E36 325Ci '94
        Ex. BMW E36 318i '91
        + 12kpl muita merkkejä

        Comment

        • Nicer Back
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 42
          • Helsinki

          #79
          Originally posted by Temes87 View Post
          Oman auton vingunta selvis.. Autona E39 525d '03..
          Oli todella iso vihellys mikä kuulu ihan selvästi sisään ja ulos (päät kääntyili)!
          Vikana oli ilmastoinnin hihnan kiristinrulla.. Eli hihna irti ja auto käyntiin, ei viheltäny enää! Ilmeisesti laakeri sen verran paskana että pyöri käsinkin nihkeästi! Kuulosti ihan samalta kun kaverin 530d josta oli menny turbon välijäähdyttimen putki halki!
          Kaikki kerkesin testaamaan paitsi turbon ja imusarjan vaihdon.
          Kannattaa tutkia muutki kiristin rullat apulaite hihnalta.
          Mulla vinkui 525 ja syylliseksi osoittautui vesipumppu. Sitten alkoi sirinä, syynä hihnan kiristimen rulla. Nyt odotellaan sitten seuraavaa vikaa...

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #80
            Vieläkin olen yrittänyt selvittää, mistä tuo vinkuminen tulee. Laturiviaksi päätyi muutamilla tyypeillä, kun ensin olivat vaihtaneet lähes kaikki muut mahdolliset (huohottimen, imuputket, hihnankiristäjien rullat ym.) Syynä siis ilmeisesti se, että ohjaustehostimen säiliön letkut alkavat vuotaa laturin päälle ja sen laakerit menee nopeammin. Ite jo epäilin tätä, kun kattelin omaa tehostajan säiliötä ja se on tiputtanut laturin päälle aika huolella mönjää, joten syy taitaa olla siinä. Päätin jo aiemmin, että vaihdan tuon säiliön ja klemmarit uusiin kesällä, mutta samalla taitaa mennä uusi laturikin. Tässä vielä linkki, missä ainakin 3 tyyppiä pääsi eroon vinkumisesta vaihtamalla laturin:

            Last edited by Bomb5; 29-03-2012, 23:00.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Ezra
              Bimmer Rookie
              • Feb 2011
              • 79
              • Imatra

              #81
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Vieläkin olen yrittänyt selvittää, mistä tuo vinkuminen tulee. Laturiviaksi päätyi muutamilla tyypeillä, kun ensin olivat vaihtaneet lähes kaikki muut mahdolliset (huohottimen, imuputket, hihnankiristäjien rullat ym.) Syynä siis ilmeisesti se, että ohjaustehostimen säiliön letkut alkavat vuotaa laturin päälle ja sen laakerit menee nopeammin. Ite jo epäilin tätä, kun kattelin omaa tehostajan säiliötä ja se on tiputtanut laturin päälle aika huolella mönjää, joten syy taitaa olla siinä. Päätin jo aiemmin, että vaihdan tuon säiliön ja klemmarit uusiin kesällä, mutta samalla taitaa mennä uusi laturikin. Tässä vielä linkki, missä ainakin 3 tyyppiä pääsi eroon vinkumisesta vaihtamalla laturin:

              http://forum.e46fanatics.com/showthr...=897041&page=4

              Laturivianhan pystyy selvittämään helposti, eli ottaa hihnan pois ja testaa tuleeko ääni edelleen.
              E39 535i -98

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1996
                • Tampere

                #82
                Originally posted by Ezra View Post
                Laturivianhan pystyy selvittämään helposti, eli ottaa hihnan pois ja testaa tuleeko ääni edelleen.
                ja ehkä vielä helpommin niin, että ostaa biltemasta/motonetistä stetoskoopin ja tökkää sen laturin kanteen.

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #83
                  Originally posted by Ezra View Post
                  Laturivianhan pystyy selvittämään helposti, eli ottaa hihnan pois ja testaa tuleeko ääni edelleen.
                  Kyllä. Tarkotus on tarkistaa nuo apulaitteet ja hihnankiristäjät kesällä, samalla kun vaihdan vanoksen tiivisteet ja joudun ottamaan flektin irti.

                  Edit. Stetoskooppi tuli jo hankittua. Täytyy kuulostella tuota viimeistään pääsiäisenä, kun kerkeää.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • jpo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 55
                    • Seinäjoki

                    #84
                    Originally posted by asdf1 View Post
                    Kyllä siinä melkein vuos meni mutta ratkaisu löyty vihdoinkin omaan autoon. Tämä meni vaihtoon ->

                    http://www.rmeuropean.com/Part-Numbe..._E095124A.aspx
                    Originally posted by markok View Post
                    Onko mitään tietoa millä tavalla tuo oli rikkoutunut? Oliko ihan mekaaninen vika ja miten tämän vaihtoon lopulta päädyttiin?
                    Itsellä vinkuminen aiheutui samasta osasta. Se oli suhteellisen helppo todeta, riitti kun tuon perässä olevan kalvonpään peitti kädellä, vinkuminen vaimeni. Mitään ulkoista vauriota osassa ei näkynyt.

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #85
                      Päivitelläänpä tilannetta, nyt kun vihdoinkin sain aikaiseksi tehdä auton ylihuoltoa. Tuo kierrosten mukaan auton ulkopuolelle kuulunut lievä vinkuminen tosiaan loppui tänään, kun vaihdoin uuden laturin. Alkuperäinen Valeon laturi toimi muuten ihan normaalisti, mutta laakerit vain kuivaa ajan myötä. Tuo ääni on kuulunut viimeiset 60 tkm samanlaisena, eikä laturin toiminnassa muuten ole ollut mitään outoa. Käsin kokeiltuna laakerissa ei välystä, mutta pyöritellessä aavistuksen kuiva ääni, kun oikein tarkasti kuunteli. Tilalle tuli 120 A Bosch. Itseasiassa kuuntelin, että siitäkin kuuluu hieman samanlainen "vinkuva" ääni, mutta huomattavasti vaimeampi, liittynee siis laturin ääneen, mikä voimistuu iän myötä. Hihnojen kiristinrullat olin jo vaihtanut, samoin vesipumpun. Ajoin ilman kompuran hihnaa kerran, eikä vaikuttanut tähän ääneen. Myöskin ohjaustehostajan pumpussa on sen verran iso hihnapyörä, että se ottaa huomattavasti vähemmn kierroksia kuin laturi. Arvelin, että se ei pysty noin korkeataajuista ääntä tekemään, joten epäilykseni osui laturiin.
                      Last edited by Bomb5; 08-08-2015, 21:54.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • azlakki
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 96
                        • Tampere

                        #86
                        Aloittajan viheltäminen johtunee imuvuodosta jota voi olla vähän siellä täällä.
                        Siis vihellys johon ei vaikuta kierrosnopeus eikä auton nopeus vaan ilmenee aivan pienellä pintakaasulla tai kun vähentää pintakaasun omaisesti nopeutta.

                        Laturi pitää varmasti erilaista ujellusta.

                        Tsekkaa tämä linkki miten asia korjaantui mulla.

                        Comment

                        • petterihi
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2015
                          • 622
                          • Kerava

                          #87
                          Nyt E39 M52TU alkoi viheltelemään pakkasella vaikka ei ole edes vähäpukeisia liikenteessä. Eli semmoisen sähkölaitteen tai kaiuttimien vinkunan tyyppistä osakaasulla tietyllä kierrosluvulla ainoastaan. Vähän lisää kaasua niin katoaa, samaten kaasun nostamalla kokonaan. Googletuksen perusteella jonkinlainen imuvuoto ilmeisesti. Öljykorkissa ei ole mahdottomia majoneeseja, öljyä ei katoa ja eikä öljyn täyttöaukolla ei hirveän kovaa imua.

                          Kun ei ole oikein tietoa aiemmista letkunvaihdoista, niin ilmeisesti kannattaisi vaihtaa kaikki ja separaattori? Jos samalla vaihtaisi sen öljynsuodattimen jalan tiivisteenkin viimeinkin... :think En äkkiseltään löytänyt talvimallin M52TU25 osille listaa, muistaako kukaan?
                          Last edited by petterihi; 16-03-2018, 13:35.
                          E39 523iA Touring -00
                          --
                          E39 523 osia edullisesti
                          Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎