Itelläki e46 320 alko pitämään semmosta vinguntaa ..tosi kimakka ääni. Ensimmäisellä kerralla kuuntelin tosissaan et se kuulu kajareista. Tasasella kaasulla ajattaessa kuuluu. Kun kaasun höllää ääni loppuu.
Autooni vaihdettiin juuri huohotin + letkut sekä imuilmaputket merkkihuollossa. En tiedä onko täysin sattumaa, mutta heti huohottimen laiton jälkeen samana päivänä auto alkoi pitää samanlaista ääntä kuin tuossa videolla, ehkä vain hieman vaimeammin. Ensin mieleen tuli, että huohotin on asennettu väärin ja sinne on jäänyt vuoto. Ääntä ei tosin aina kuulu ja useimmiten häviää, kun auto on lämmennyt. Käynti on myös hyvin tasaista. Vaihdoin tämän jälkeen vielä uudet sytytystulpat, imusarjan päädyn kumitulpat, puhdistin DISA:n ja korvasin sen kiinteän oranssin tiivisterenkaan viton o-renkaalla, mutta ääni ei hävinnyt. Auto toimii kyllä hyvin, mutta pitänee tuo laturi / kiristäjät tarkistaa vielä.
Oman auton vingunta selvis.. Autona E39 525d '03..
Oli todella iso vihellys mikä kuulu ihan selvästi sisään ja ulos (päät kääntyili)!
Vikana oli ilmastoinnin hihnan kiristinrulla.. Eli hihna irti ja auto käyntiin, ei viheltäny enää! Ilmeisesti laakeri sen verran paskana että pyöri käsinkin nihkeästi! Kuulosti ihan samalta kun kaverin 530d josta oli menny turbon välijäähdyttimen putki halki!
Kaikki kerkesin testaamaan paitsi turbon ja imusarjan vaihdon.
Kannattaa tutkia muutki kiristin rullat apulaite hihnalta.
Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
Ex. BMW E39 525dAT '01
Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
Oman auton vingunta selvis.. Autona E39 525d '03..
Oli todella iso vihellys mikä kuulu ihan selvästi sisään ja ulos (päät kääntyili)!
Vikana oli ilmastoinnin hihnan kiristinrulla.. Eli hihna irti ja auto käyntiin, ei viheltäny enää! Ilmeisesti laakeri sen verran paskana että pyöri käsinkin nihkeästi! Kuulosti ihan samalta kun kaverin 530d josta oli menny turbon välijäähdyttimen putki halki!
Kaikki kerkesin testaamaan paitsi turbon ja imusarjan vaihdon.
Kannattaa tutkia muutki kiristin rullat apulaite hihnalta.
Mulla vinkui 525 ja syylliseksi osoittautui vesipumppu. Sitten alkoi sirinä, syynä hihnan kiristimen rulla. Nyt odotellaan sitten seuraavaa vikaa...
Vieläkin olen yrittänyt selvittää, mistä tuo vinkuminen tulee. Laturiviaksi päätyi muutamilla tyypeillä, kun ensin olivat vaihtaneet lähes kaikki muut mahdolliset (huohottimen, imuputket, hihnankiristäjien rullat ym.) Syynä siis ilmeisesti se, että ohjaustehostimen säiliön letkut alkavat vuotaa laturin päälle ja sen laakerit menee nopeammin. Ite jo epäilin tätä, kun kattelin omaa tehostajan säiliötä ja se on tiputtanut laturin päälle aika huolella mönjää, joten syy taitaa olla siinä. Päätin jo aiemmin, että vaihdan tuon säiliön ja klemmarit uusiin kesällä, mutta samalla taitaa mennä uusi laturikin. Tässä vielä linkki, missä ainakin 3 tyyppiä pääsi eroon vinkumisesta vaihtamalla laturin:
Vieläkin olen yrittänyt selvittää, mistä tuo vinkuminen tulee. Laturiviaksi päätyi muutamilla tyypeillä, kun ensin olivat vaihtaneet lähes kaikki muut mahdolliset (huohottimen, imuputket, hihnankiristäjien rullat ym.) Syynä siis ilmeisesti se, että ohjaustehostimen säiliön letkut alkavat vuotaa laturin päälle ja sen laakerit menee nopeammin. Ite jo epäilin tätä, kun kattelin omaa tehostajan säiliötä ja se on tiputtanut laturin päälle aika huolella mönjää, joten syy taitaa olla siinä. Päätin jo aiemmin, että vaihdan tuon säiliön ja klemmarit uusiin kesällä, mutta samalla taitaa mennä uusi laturikin. Tässä vielä linkki, missä ainakin 3 tyyppiä pääsi eroon vinkumisesta vaihtamalla laturin:
Onko mitään tietoa millä tavalla tuo oli rikkoutunut? Oliko ihan mekaaninen vika ja miten tämän vaihtoon lopulta päädyttiin?
Itsellä vinkuminen aiheutui samasta osasta. Se oli suhteellisen helppo todeta, riitti kun tuon perässä olevan kalvonpään peitti kädellä, vinkuminen vaimeni. Mitään ulkoista vauriota osassa ei näkynyt.
Päivitelläänpä tilannetta, nyt kun vihdoinkin sain aikaiseksi tehdä auton ylihuoltoa. Tuo kierrosten mukaan auton ulkopuolelle kuulunut lievä vinkuminen tosiaan loppui tänään, kun vaihdoin uuden laturin. Alkuperäinen Valeon laturi toimi muuten ihan normaalisti, mutta laakerit vain kuivaa ajan myötä. Tuo ääni on kuulunut viimeiset 60 tkm samanlaisena, eikä laturin toiminnassa muuten ole ollut mitään outoa. Käsin kokeiltuna laakerissa ei välystä, mutta pyöritellessä aavistuksen kuiva ääni, kun oikein tarkasti kuunteli. Tilalle tuli 120 A Bosch. Itseasiassa kuuntelin, että siitäkin kuuluu hieman samanlainen "vinkuva" ääni, mutta huomattavasti vaimeampi, liittynee siis laturin ääneen, mikä voimistuu iän myötä. Hihnojen kiristinrullat olin jo vaihtanut, samoin vesipumpun. Ajoin ilman kompuran hihnaa kerran, eikä vaikuttanut tähän ääneen. Myöskin ohjaustehostajan pumpussa on sen verran iso hihnapyörä, että se ottaa huomattavasti vähemmn kierroksia kuin laturi. Arvelin, että se ei pysty noin korkeataajuista ääntä tekemään, joten epäilykseni osui laturiin.
Aloittajan viheltäminen johtunee imuvuodosta jota voi olla vähän siellä täällä.
Siis vihellys johon ei vaikuta kierrosnopeus eikä auton nopeus vaan ilmenee aivan pienellä pintakaasulla tai kun vähentää pintakaasun omaisesti nopeutta.
Nyt E39 M52TU alkoi viheltelemään pakkasella vaikka ei ole edes vähäpukeisia liikenteessä. Eli semmoisen sähkölaitteen tai kaiuttimien vinkunan tyyppistä osakaasulla tietyllä kierrosluvulla ainoastaan. Vähän lisää kaasua niin katoaa, samaten kaasun nostamalla kokonaan. Googletuksen perusteella jonkinlainen imuvuoto ilmeisesti. Öljykorkissa ei ole mahdottomia majoneeseja, öljyä ei katoa ja eikä öljyn täyttöaukolla ei hirveän kovaa imua.
Kun ei ole oikein tietoa aiemmista letkunvaihdoista, niin ilmeisesti kannattaisi vaihtaa kaikki ja separaattori? Jos samalla vaihtaisi sen öljynsuodattimen jalan tiivisteenkin viimeinkin... :think En äkkiseltään löytänyt talvimallin M52TU25 osille listaa, muistaako kukaan?
Comment