Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 abs + anturikehä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jounim
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 58
    • Kuopio

    E39 abs + anturikehä

    Vaihdoin kuskinpuoleisen takapyörän laakerin, jonka jälkeen alkoi ABS:t, nopeusmittari ja sen mukana myös automaattilaatikko temppuilemaan. Eli käynnistettäessä abs-valo hävisi, jarrut "kurmuutti" vähän aikaa ja sitten kohta syttyi abs-valo. Mittari näytti n. 15-20% liian vähän.

    Arvelin, että anturi otti siipeensä tai keräsi paskaa laakerirempassa. Irroitettaessa totta kai meni kappaleiksi, eli uutta anturia kehiin. Irroitin toistamiseen laakerin, koska oli helpompi naputella anturin jämät pois reiästään. Laakeria takaisin laittaessa huomasin, että anturikehä oli hieman vinossa, joten varovasti oikaisin sen. Rojut nippuun ja lopuksi uusi anturi (Motonetista tarvikeanturi) paikoilleen.

    Nyt ei sitten mittari toimi ollenkaan ja abs-valo palaa koko ajan, ei sammu missään välissä. Liitintä on roplattu ja puhdistettu.

    Ensimmäisenä tulee mieleen, että uusi tarvikeanturi on valmiiksi sökö? Paikalleenlaitto kävi helposti, ei voinut mennä rikki siinä vaiheessa. Olettaisin, että jos vika olisi anturikehässä, niin eikö tuon pitäisi jolain tapaa toimia. Ja lukihan vanha anturi kuitenkin jollain tapaa kehää, vaikka hieman heittikin.
    BMW 116DA M-Sport -15
    Ford Mustang fastback -69
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Syttyykö varoitusvalo ennen kuin lähdet liikkeelle?

    -Syttyy = anturi varmasti paska, väärä, huono kontakti jne... anturi kuitenkin. Tässä tilanteessa, kun auto on vielä paikallaan, ei kehältä voida lukea mitään.

    -ei syty = vika voi olla edelleen anturissa, mutta (tod.näk.) myös kehässä.

    Mistä ostit laakerin? Motonet? Merkki? Voi olla nyt vikaa molemmissa, jos näin...

    Comment

    • jounim
      Bimmer Rookie
      • Aug 2006
      • 58
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Risto113 View Post
      -Syttyy = anturi varmasti paska, väärä, huono kontakti jne... anturi kuitenkin. Tässä tilanteessa, kun auto on vielä paikallaan, ei kehältä voida lukea mitään.
      Juuri näin, syttyy jo ennen liikkeelle lähtöä eli itsekin päättelin, että uusi anturi olisi valmiiksi rikki. Eli huomenna uutta tilalle hakemaan.

      Juu, laakerikin on Motonetistä.
      BMW 116DA M-Sport -15
      Ford Mustang fastback -69

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Jos on PEX merkkinen anturi niin eivät toimi e39ssä. Jos tarjoavat vaihtoa niin toisen merkkinen tilalle tai rahat takaisin
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • jounim
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 58
          • Kuopio

          #5
          Kokeiltu uudella anturilla (molemmat Topran-merkkisiä), eikä vika hävinnyt.

          Tai sen verran edistystä, että anturin vaihdon jälkeen abs-valo paloi, n. 20m ajon jälkeen sammui ja abs:t + luistonesto toimi ihan ok. Mittari ei kuitenkaan toiminut. Siitä n. 200-300m ajoa ja valot sytti taas, eikä abs:t ja nopeus/matkamittari toimi edelleenkään. PAITSI että n.20km matkalla trippimittari keräsi 0,4km eli jotain eloa siellä ilmeisesti on :think

          Ei kai auta muu, kuin hurauttaa vikakoodien lukuun. Ihmetyttää vaan, että mikä on voinut sotkea noin? ABS-boxi paskana?
          Last edited by jounim; 22-10-2009, 21:05.
          BMW 116DA M-Sport -15
          Ford Mustang fastback -69

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            No tuo toimimaton tarvikeanturi ja mahdollisesti myös tuo laakerin abs-kehä.
            Katso nyt siitä anturista lukeeko jossain kohti PEX.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • jounim
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 58
              • Kuopio

              #7
              Eli Topranitkin on toimimattomia? Jostain topicista lueskelin, että niiden pitäisi olla ihan ok? Vai vieläköhän pitäisi kuitenkin sinne marmoritiskille...
              BMW 116DA M-Sport -15
              Ford Mustang fastback -69

              Comment

              • erkkap
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 43
                • Suomenniemi

                #8
                Joo, jossakin vaiheessa yleensä oppii, että jättää Moto- ym. tarvikenetit hyväuskoisille ja menee suoraan marmoritiskille, josta saa alkuperäisiä, näennäisesti kallimpia osasia. Alkuperäisosilla kampe toimii niinkuin pitääkin kertalinttuulla, yleensä myös pitempään kuin moto-osilla.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by jounim View Post
                  Eli Topranitkin on toimimattomia? Jostain topicista lueskelin, että niiden pitäisi olla ihan ok? Vai vieläköhän pitäisi kuitenkin sinne marmoritiskille...
                  No toinen vaihtoehto on se laakeri jos kerran siinä kehässä oli jotain epämääräistä :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • jounim
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2006
                    • 58
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    No toinen vaihtoehto on se laakeri jos kerran siinä kehässä oli jotain epämääräistä :think
                    Mutta kun se alkuperäinen anturi (joka siis meni rikki irroittaessa) kuitenkin luki tuota uuden laakerin kehää, vaikka se oli ihan himpun kierossa (nyt on suorassa), mittari vaan heitti hieman ja sotki abs:eja.

                    Jospa sitä huomenna kävisi orkkisanturin ja jos se ei auta niin sitten juodaan viinaa...
                    BMW 116DA M-Sport -15
                    Ford Mustang fastback -69

                    Comment

                    • buksin-1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 4592
                      • Keski-Pohjanmaa

                      #11
                      Vaihdoin myös omaan, toimii...hain marmoritiskiltä 117e
                      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                      SISUSTAT modaukset

                      Comment

                      • jounim
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2006
                        • 58
                        • Kuopio

                        #12
                        No niin, 130€ orkkisanturilla hypättiin pykälä takaisinpäin: mittari toimii, mutta näyttää liian vähän ja abs:t ei toimi. Eli vika on siis tuossa tarvikelaakerin hammaskehässä.

                        Eli eikun orkkislaakeria hakemaan ja tarvikelaakeri takaisin Motonetiin. Turha varmaan ruikuttaa Motonetiin turhaan särkyneestä anturista, neljästä-viidestä turhasta pitkästä talli-illasta (jonka ajan olisi voinut käyttää vaikka Mustangin rakentamiseen), yht. n.200 turhasta ajokillometrista tallille ja vitutuksesta
                        BMW 116DA M-Sport -15
                        Ford Mustang fastback -69

                        Comment

                        • riparipa
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 92
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Mulla on ollu täysin samanlaisia ongelmia. Ja laakeri motonetistä. Uskaltaakoha sieltä ostaa enää mitään?

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by riparipa View Post
                            Mulla on ollu täysin samanlaisia ongelmia. Ja laakeri motonetistä. Uskaltaakoha sieltä ostaa enää mitään?
                            Eikö se ole ihan itsestä kiinni? Jos tiskillä saa huonoa osaa, ei sitä pakko ole kassalle asti kiikuttaa.
                            Itse ostan motonetistä jos satun saamaan alkuperäisvalmistajien osia, järkevän laatuiset tarvikkeet sitten tapauskohtaisesti mutta jätän mielelläni tiskille nämä mapcon, ossca, pex yms osat.

                            Esim. viimeksi ostamani e38 takalaakerit olivat FAG:n valmistamat. Enkä olisi niitä ostanut jos olisivat olleet esim mapcoa vaikka ne erikseen tilasinkin
                            Mitä harvinaisempi alustanosa on kyseessä motonetin listoilla, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on alkuperäisvalmisteinen tai muutenvaan paremman laatuinen.
                            Isoja eriä kun tilataan niin saadaan kiinasta paskaa halvalla...jösses...
                            Last edited by Supa; 26-10-2009, 01:29.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by jounim View Post
                              No niin, 130€ orkkisanturilla hypättiin pykälä takaisinpäin: mittari toimii, mutta näyttää liian vähän ja abs:t ei toimi. Eli vika on siis tuossa tarvikelaakerin hammaskehässä.

                              Eli eikun orkkislaakeria hakemaan ja tarvikelaakeri takaisin Motonetiin. Turha varmaan ruikuttaa Motonetiin turhaan särkyneestä anturista, neljästä-viidestä turhasta pitkästä talli-illasta (jonka ajan olisi voinut käyttää vaikka Mustangin rakentamiseen), yht. n.200 turhasta ajokillometrista tallille ja vitutuksesta
                              Oliko kenties mapcon laatikossa se laakeri?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎