Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • U. Turhapuro
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1161

    Bensa vs. Diesel E39 530

    Auton vaihto poltelee mielessä ja nyt kun lukee forumia, automaattivaihteisto ihme vikojen takia on hyllyllä ja auton pitää olla manuaali.

    Vaihtoehtona loppupään E39 (02-03) 525-530 M-sport versiona ja mahd runsaalla varustelistalla, koska hyvillä varusteilla ei ole järkevään hintaan E60 korisia ja kokemusta alkupään E39:stä on josta ei ole mitään pahaa sanottavaa, sillä sellainen on ollut alla jo usean vuoden.

    Nyt olisi mukava kuulla käyttökokemuksia bensan ja dieselin eroista. Luotettavuudesta ja kulutuksesta jne. Ainakin oma 523 on ollut todella luotettava. Dieseleistä löytyy aika paljon forumin mukaan vikoja vai johtuuko siitä, että niitä on niin paljon enemmän? Ei jaksa kaikkia E39 keskusteluja lukea läpi, kun ovat niin pitkiä.
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    Lyhyesti, M54 bensakone on luotettavampi kuin M57 diesel. Jos päädyt bensaan niin voit huolettaa ottaa myös automaatin, koska bensa ja diesel vehkeissä on eri laatikot ja näistäkin bensan perään laitettu on luotettavampi.

    Luotettavuuspisteet jotakuinkin 100-0 bensalle, muut ominaisuudet onkin sitten monimutkaisempia.

    Comment

    • DWHLL
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 189
      • Espoo

      #3
      Originally posted by S.P.R View Post
      Lyhyesti, M54 bensakone on luotettavampi kuin M57 diesel. Jos päädyt bensaan niin voit huolettaa ottaa myös automaatin, koska bensa ja diesel vehkeissä on eri laatikot ja näistäkin bensan perään laitettu on luotettavampi.

      Luotettavuuspisteet jotakuinkin 100-0 bensalle, muut ominaisuudet onkin sitten monimutkaisempia.
      Johtuuko noi erot luotettavuudessa siitä, että dieseleillä tyypillisesti ajetaan enemmän tai että niitä on liikenteessä enemmän (en tiedä onko)?
      Vai onko 530i:n kone ja laatikko oikeasti parempia?

      Mikälaisia kulutuslukemia noilla autoilla on saatu aikaan?
      ------------
      f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
      e91 325d -07 Alpinweiß

      ex:
      e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
      e81 120d M-sport -08 LeMans blau
      e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
      e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by DWHLL View Post
        Johtuuko noi erot luotettavuudessa siitä, että dieseleillä tyypillisesti ajetaan enemmän tai että niitä on liikenteessä enemmän (en tiedä onko)?
        Vai onko 530i:n kone ja laatikko oikeasti parempia?

        Mikälaisia kulutuslukemia noilla autoilla on saatu aikaan?
        Tuo 3.0i tekniikka ZF:n automaattilaatikolla on ihan aikuisten oikeasti ikiliikkujatekniikkaa. Dieselissä kun poistat läpät ja tsekkaat paosarjan, niin 99% oikeista ongelmista on poistettu. Missään tapauksessa älä kuitenkaan tingi e60:n kohdalla automaattiaskista, varsinkään siksi että kyseessä olisi jokin luotettavuusongelma. e60:ssä miös dieselaskit jo kestää(nämä joissakin 530d:ssä olevat "nykimiset" ei johdu laatikosta).
        Bensakoneessa ja sen perässä olevassa automaatissa ei käytännön tasolla murheita ole.

        Comment

        • tuomkiti81
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1162
          • Seinäjoki

          #5
          [QUOTE=DWHLL;1832821]että niitä on liikenteessä enemmän (en tiedä onko)?


          QUOTE]

          Kyllähän noita diisseliä on saletisti enemmän liikenteessä ku mitä bensoja. Ja kun katsoo myynti-tarjonta (suomi tai yhtähyvin saksa) niin diisseleitä kirkkaasti enemmän.Aika vähän esim 530i käyttökokemuksia tälläkään foorumilla on, joten mikä niistäki tietää? Toi laatikko-asia mistä Hemi mainitsi,pitää varmasti täysin paikkansa
          Mercedes Benz Cls 350cdi W218
          Opel Insignia 2.0 Cdti
          Scania R560 8x4

          Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
          Ex. E60 530dA -05
          Ex. E39 530dA -01
          Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
          Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
          Ex. Opel Vectra 1.6i -99

          Comment

          • DWHLL
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 189
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Tuo 3.0i tekniikka ZF:n automaattilaatikolla on ihan aikuisten oikeasti ikiliikkujatekniikkaa. Dieselissä kun poistat läpät ja tsekkaat paosarjan, niin 99% oikeista ongelmista on poistettu. Missään tapauksessa älä kuitenkaan tingi e60:n kohdalla automaattiaskista, varsinkään siksi että kyseessä olisi jokin luotettavuusongelma. e60:ssä miös dieselaskit jo kestää(nämä joissakin 530d:ssä olevat "nykimiset" ei johdu laatikosta).
            Bensakoneessa ja sen perässä olevassa automaatissa ei käytännön tasolla murheita ole.
            Kiitoksia!
            Saattaa olla, että e60 530d:tä ei kovin helposti löydä manuaalina. Ainakaan uudemmista vuosikerroista. Kuulemma aika huikea prosentti e60:sta myydään automaattina nykyään, enkä kyllä ihmettele yhtään.

            Originally posted by tuomkiti81 View Post
            Kyllähän noita diisseliä on saletisti enemmän liikenteessä ku mitä bensoja. Ja kun katsoo myynti-tarjonta (suomi tai yhtähyvin saksa) niin diisseleitä kirkkaasti enemmän.Aika vähän esim 530i käyttökokemuksia tälläkään foorumilla on, joten mikä niistäki tietää? Toi laatikko-asia mistä Hemi mainitsi,pitää varmasti täysin paikkansa
            Samaan olen kiinnittänyt huomiota, että diiseleitä on vähän joka kulmalla, mutta 530i tulee selkeästi harvemmin vastaan.


            Onko kellään kokemuksia kulutuksista?
            Olen saanut sellaisen käsityksen, että ainakin M54 olisi ihan kohtuu taloudellinen (M52TU ainakin oli), mutta M57 ei välttämättä.
            ------------
            f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
            e91 325d -07 Alpinweiß

            ex:
            e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
            e81 120d M-sport -08 LeMans blau
            e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
            e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17505
              • Turku

              #7
              Originally posted by DWHLL View Post
              Onko kellään kokemuksia kulutuksista?
              Olen saanut sellaisen käsityksen, että ainakin M54 olisi ihan kohtuu taloudellinen (M52TU ainakin oli), mutta M57 ei välttämättä.
              Mulla kokemuksia E39 touring -01 530i ja E46 touring -02 330xd. Ensimmäisen sai menemään maantiellä n. 9,5l/100km ja jälkimmäisen maantiellä n. 7-7,5k/100km. Kaupungissa bensa vei helposti 13-15l/100km, kun taas dieselin kulutushan ei nouse kaupungissa niin rajusti.

              Mielestäni kuitenkaan kulutus ei ole se tärkein seikka valittaessa, vaan luotettavuus, vuotuiset ajokilometrit, hankintahinta ja huoltokustannukset.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Ainakin e39:ssä, m54-koneiset (ja vissiin m52TU)? vie enemmän kuin m52-koneiset. Oma 528iA Vei litran vähempi kuin nykyinen 530iA, johtuu pitkälti välityksistä. 528:ssa "aavikkoperä", kierroksia satasen vauhdissa n. 1600, 530 n. 2150. Toki tuntuu myös suorituskyvyssä, omasta mielestä nykyinen on parempi, hyvä kompromissi.

                Seka-ajossa, keskinopeus n. 45-50, itsellä on kulutus n.11L. Vähemmälläkin pääsisi, mutta miksi kituuttaa ja säästää pari sataa vuodessa...:think

                Comment

                • U. Turhapuro
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1161

                  #9
                  Originally posted by Laku View Post
                  Mulla kokemuksia E39 touring -01 530i ja E46 touring -02 330xd. Ensimmäisen sai menemään maantiellä n. 9,5l/100km ja jälkimmäisen maantiellä n. 7-7,5k/100km. Kaupungissa bensa vei helposti 13-15l/100km, kun taas dieselin kulutushan ei nouse kaupungissa niin rajusti.

                  Mielestäni kuitenkaan kulutus ei ole se tärkein seikka valittaessa, vaan luotettavuus, vuotuiset ajokilometrit, hankintahinta ja huoltokustannukset.
                  Oliko E39 automaatti vai manuaali?

                  Comment

                  • DWHLL
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 189
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Laku View Post
                    Mulla kokemuksia E39 touring -01 530i ja E46 touring -02 330xd. Ensimmäisen sai menemään maantiellä n. 9,5l/100km ja jälkimmäisen maantiellä n. 7-7,5k/100km. Kaupungissa bensa vei helposti 13-15l/100km, kun taas dieselin kulutushan ei nouse kaupungissa niin rajusti.

                    Mielestäni kuitenkaan kulutus ei ole se tärkein seikka valittaessa, vaan luotettavuus, vuotuiset ajokilometrit, hankintahinta ja huoltokustannukset.
                    Ok, ei noissa nyt mitään ihan mullistavaa eroa näyttäisi olevan.
                    Itselläni tosin e46 328Ci vei matka-ajossa muistaakseni jotain 6,5-7l/100km..:think

                    Originally posted by Risto113 View Post
                    Ainakin e39:ssä, m54-koneiset (ja vissiin m52TU)? vie enemmän kuin m52-koneiset. Oma 528iA Vei litran vähempi kuin nykyinen 530iA, johtuu pitkälti välityksistä. 528:ssa "aavikkoperä", kierroksia satasen vauhdissa n. 1600, 530 n. 2150. Toki tuntuu myös suorituskyvyssä, omasta mielestä nykyinen on parempi, hyvä kompromissi.

                    Seka-ajossa, keskinopeus n. 45-50, itsellä on kulutus n.11L. Vähemmälläkin pääsisi, mutta miksi kituuttaa ja säästää pari sataa vuodessa...:think
                    Oon ihan samaa mieltä, että ei kulutus missään nimessä ole päällimmäinen valintakriteeri. Lähinnä vain kiinnostaa tietää, että paljonko noissa on oikeesti tossa suhteessa eroa, kun muita asioita on kuitenkin aika lailla helpompi vertailla esimerkiksi valmistajan ilmoittamien tietojen pohjalta.
                    ------------
                    f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                    e91 325d -07 Alpinweiß

                    ex:
                    e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                    e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                    e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                    e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17505
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by U. Turhapuro View Post
                      Oliko E39 automaatti vai manuaali?
                      Sorry, jäi mainitsematta oleellinen: Molemmat, sekä E39 että E46 olivat automaatteja.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Martti
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 787
                        • Suomi

                        #12
                        Mulla -02 e39 530iM tourinki manuaalina. Olen ajanut sillä nyt n. 15tkm reilun puolen vuoden aikana, eikä ole minkäänlaista pahaa sanottavaa autosta. Tehoa on mukavasti käyttöautoon ja sitä löytyy myös alakierroksilta kohtuullisesti, ts. käytännön suorituskyky on hyvä. Automaattia en ole moottorin jatkeeksi kaivannut tähän autoon.

                        Ajot on mulla pääosin taajama-alueella ja kaupungissa ajoa, jolloin kulutus luokka 11-12L/100km. Ja tähän saa jo ajella aivan reippaasti ilman paineita taloudelliseen ajoon. Maantiellä sitten menee 9litraa ohitellessa ja nopeusrajoituksia hieman löyhemmin tulkittaessa, rajoitusten mukaan ajellen pääsee helpohkosti 8litran pintaan.

                        Eli voin kyllä suositella aivan vilpittömästi ko. laitetta jos käyttöautoa olet hakemassa. Jos jotain pitäisi autosta parantaa, niin laatikko saisi olla 6-lovinen, mutta eipä tuokaan oikeastaan Suomen rajoituksissa pääse vaivaamaan.

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Risto113 View Post
                          Ainakin e39:ssä, m54-koneiset (ja vissiin m52TU)? vie enemmän kuin m52-koneiset. Oma 528iA Vei litran vähempi kuin nykyinen 530iA, johtuu pitkälti välityksistä. 528:ssa "aavikkoperä", kierroksia satasen vauhdissa n. 1600, 530 n. 2150. Toki tuntuu myös suorituskyvyssä, omasta mielestä nykyinen on parempi, hyvä kompromissi.
                          Ettei nyt vain olisi väärän rengastuksen myötä aiheutuva laatikon "virheellinen" toiminta? Tuo yli 2000rpm @100kmh tuntuu kyllä kovalta.. :think

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #14
                            Kulutuksia vertaillessa on hyvä muistaa, että farmari E39 painaa n. 150 kiloa enemmän kuin sedan. Ja farmarissa on myös hiukan tiheämpi perävälitys.

                            E39 530I on hyvä yhdistelmä vaivatonta suorituskykyä ja kohtuullista kulutusta.

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1176
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Martti View Post
                              Mulla -02 e39 530iM tourinki manuaalina. Olen ajanut sillä nyt n. 15tkm reilun puolen vuoden aikana, eikä ole minkäänlaista pahaa sanottavaa autosta. Tehoa on mukavasti käyttöautoon ja sitä löytyy myös alakierroksilta kohtuullisesti, ts. käytännön suorituskyky on hyvä. Automaattia en ole moottorin jatkeeksi kaivannut tähän autoon.

                              Ajot on mulla pääosin taajama-alueella ja kaupungissa ajoa, jolloin kulutus luokka 11-12L/100km. Ja tähän saa jo ajella aivan reippaasti ilman paineita taloudelliseen ajoon. Maantiellä sitten menee 9litraa ohitellessa ja nopeusrajoituksia hieman löyhemmin tulkittaessa, rajoitusten mukaan ajellen pääsee helpohkosti 8litran pintaan.

                              Eli voin kyllä suositella aivan vilpittömästi ko. laitetta jos käyttöautoa olet hakemassa. Jos jotain pitäisi autosta parantaa, niin laatikko saisi olla 6-lovinen, mutta eipä tuokaan oikeastaan Suomen rajoituksissa pääse vaivaamaan.

                              Hyvää sanottavaa bensan puolesta löytyy myös täältä. Reilussa puolessa vuodessa mittariin kertynyt n. 20tkm ja eikä suurempia murheita ole ollut. Alustaa saa varautua remppaamaan enemmän ajetuissa yksilöissä +150tkm, pätee myös mihin tahansa muuhun merkkiin. Vesipumppuja lienee myös lauennut noilla kilometreillä. Jotkut M54 moottorit, kuten omanikin, syö jonkinverran öljyä. Bensankulutuksesta sen verran, että itselle vähäinen kulutus on ollut positiivinen yllätys, samoja lukuja menee kuin "Martilla".

                              Oma vääntö bensan ja dieselin välillä ratkesi jo pelkän käyntiäänen perusteella.
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎