Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jäähdytysnestettä katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    #16
    Originally posted by Nikidi View Post
    Itse epäilisin termostaatinkoteloa.

    Isäpapalla aivan sama auto kun sulla ja tiputti kanssa jäähdytinnestettä samasta kohtaa mitä sulla oli noissa kuvissa.

    Talouspaperilla pyyhittiin kun kone kävi (jos teet, muista varoa pyörivää propelia, sattuu sormiin) ja termostaattikotelon tiivisteet oli pettäny.

    Vaihdettiin kotelo+tiivisteet+termari ja nyt ei enää vuoda mistään.
    Kiitos infosta! Tuohan onkin hieman helpommin toteutettava operaatio + halvempi kokeilla tuota. Voihan se tosiaan olla, että sieltä jostain alareunasta tihkuu, kun ei sinne oikein kunnolla pääse käsikopelolla...
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16344
      • Leppävirta

      #17
      Termaria jos vielä uusittu moneen kertaan niin voi olla että se on vain uutta termarin koteloa ja tiivistettä vailla jos niitä ei ole vaihdettu. Se kun yleensä kannattaa vaihtaa samalla kun termari vaihdetaan.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        #18
        Joo, tuon kohtuu tiheän vesipumppu + termari + kotelo -huoltovälin lisäksi näytti kontista löytyvän marmorilta haetun kotelon pussi + vanha kotelo, eli vaikuttaa siltä, että tuokin olis jo vaihdettu alkuperäiseen osaan.

        Kai se on vaan lähdettävä yksi kerrallaan noita taklaamaan, eli pitänee ottaa työn alle ensimmäiseksi tuo termari + kotelo ja kattoa näkyykö siinä jotain vuotojälkiä. Siitä sitten vesipumpun suuntaan.

        Ei noita nyt tietenkään huvikseen vaihtele, varsinkin kun näyttää jo viimeisen 40tkm aikana vaihdetun kahteen otteeseen. Mutta pitää nyt ainakin aluksi käyttää paikat auki ja kurkata, että mitä siellä oikeen on paikallaan ja kokeilla laittaa palikat kunnolla paikalleen, jos ei näy ongelmia.

        Mites muuten, uskaltaako esim. vesipumpuksi työntää tuollaisen Schmiedmannin "vahvistetun" pumpun (jos menee vaihtohommiksi):



        Vai kannattaako suosiolla hakea marmorilta uusi (saako sieltä muita, kuin "Remanufactured" kamaa)?
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #19
          Originally posted by Ironic32 View Post
          Kai se on vaan lähdettävä yksi kerrallaan noita taklaamaan, eli pitänee ottaa työn alle ensimmäiseksi tuo termari + kotelo ja kattoa näkyykö siinä jotain vuotojälkiä. Siitä sitten vesipumpun suuntaan.

          Mites muuten, uskaltaako esim. vesipumpuksi työntää tuollaisen Schmiedmannin "vahvistetun" pumpun (jos menee vaihtohommiksi):

          Vai kannattaako suosiolla hakea marmorilta uusi (saako sieltä muita, kuin "Remanufactured" kamaa)?
          Pura nyt hyvä ihminen sitä autoa ennen, kuin alat summissa osia ostamaan. Kun purat syylärin tuulitunnelin, viskon, apulaitehihnat ja vesipumpun hihnapyörän irti, niin vuodon aiheuttaja löytyy melko varmasti. Vielä jos teet purkamisen moottorin ollessa kuuma, niin jäähdytysjärjestelmässä on paine ja vianhaku helpottuu entisestään.
          Vaikka termarinkotelo olisi vaihdettukin, niin joku kyläseppä on voinut "tiivistää" sen turhaan esim. tiivistesilikonilla ja tämä aiheuttaa vuodon.

          Mikä tahansa vesipumppu käy, kunhan siinä on metallisiivet.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            #20
            Joo, kyllähän oli taas "kyläseppä" patenttia... Termarin kotelo oli vedetty jonkin sortin liimamassalla "tiiviiksi". Tosin tuollainen tiivistäminen edellyttäis, että sitä massaa olis jokseenkin joka kohdassa, jota ei ollut. Tuosta se ei kuitenkaan vuotanut, mutta sainpahan tuonkin puhdistettua. Näytti ehjältä ja suoralta, joten uusin vain molemmat tiivisteet tuohon.

            Vesipumppu olikin sitten mielenkiintoinen. TIS ohjeiden mukaan pitäisi pulteilla kiristää pumppu irti lohkosta, mutta kun otin pumpun pultit auki, niin pumppu melkein tipahti itsekseen lattialle, eli todella väljä oli.

            Tiiviste ei ollut pyöreä, kuten BMW originaali, vaan neliömäinen eikä tarrannut oikeastaan yhtään kiinni. Pumppu kuitenkin näytti täysin ehjältä (metallisiivellä) ja uusin BMW originaalin tiivisteen tuohon, niin en meinannut enää saada pumppua edes paikalleen, eli varmasti on nyt tiivis. Eiköhän se tuosta ole vuotanut.

            Vielä pullopatentti-ilmaus ja sitten seurailemaan, vuotaako vielä nesteitä.

            Kiitoksia kaikille neuvoista!
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              #21
              Mulla oli kans tommonen samanlainen viritys termarinkotelossa, hauskinta että autossa on täysi huoltokirja ja sen mukaan tuo olisi tehty Saksassa merkkiliikkeessä

              Comment

              • Ironic32
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 148
                • Finland

                #22
                Joo, näyttää pysyvän paikat kuivina eikä nestettäkään katoa enää
                E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                -------------------------------------
                Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                Comment

                • kiesimies
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 21
                  • Iisalmi/Kempele, Kenian Esso

                  #23
                  Itse kyselisin semmosta, että... omassa e39:ssä m52b28 vaihdoin syylärin, koska se halkesi syksyllä jostain kumman syystä. No tänää vaihdoin sen syylärin ja ilmasin jne, nyt se vuotaa syylärin korkin kautta nesteet pihalle. Korkki paskana? Entäs se kun ajattelin että hommaan uuden korkin tuohon tarvike syyläriin, käykö alkuperäinen korkki tarvike syyläriin? Puhaltaa kummiskin lämmintä sisään, mutta muutaman km ajon jälkeen nostaa lämmöt tappiin ja nesteet tulee korkista pihalle? Vesipumppu?
                  528iA e39 -96

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by kiesimies View Post
                    Itse kyselisin semmosta, että... omassa e39:ssä m52b28 vaihdoin syylärin, koska se halkesi syksyllä jostain kumman syystä. No tänää vaihdoin sen syylärin ja ilmasin jne, nyt se vuotaa syylärin korkin kautta nesteet pihalle. Korkki paskana? Entäs se kun ajattelin että hommaan uuden korkin tuohon tarvike syyläriin, käykö alkuperäinen korkki tarvike syyläriin? Puhaltaa kummiskin lämmintä sisään, mutta muutaman km ajon jälkeen nostaa lämmöt tappiin ja nesteet tulee korkista pihalle? Vesipumppu?
                    ilmaa sulla siellä on eli päin peetä ilmattu. Mitenpä ilmasit?

                    Comment

                    • kiesimies
                      Newbiemmer
                      • Oct 2010
                      • 21
                      • Iisalmi/Kempele, Kenian Esso

                      #25
                      Originally posted by Tome View Post
                      ilmaa sulla siellä on eli päin peetä ilmattu. Mitenpä ilmasit?
                      Eli ilmasin jonkun ohjeen mukaan. Ei nyt tule nick mieleen. Searchilla löysin ohjeen.

                      -Eli auto silleen parkkiin että keula on korkeammalla, sitte auton sammuksiin, SYYLÄRIN ilmausruuvi auki kokonaan, kaadoin säiliöön nestettä niin pitkään kun loppu ilmakuplien tuleminen ilmaruuvista. Sitten ilmaruuvi kiinni ja vähän puristelin ylimääräisiä nesteitä paisarista pois (silleen että ei ihan korkkia myöten ollut). Sen jälkeen käytin auto käynnissä muutaman minuutin lämmöt täysillä pienellä puhalluksella. Tämän toistin pari kertaa. Vähän itseä epäilytti että autonko ei tarvitse olla käynnissä ilmauksen aikana? Mitä nyt itse työharjoittelussa/koulussa olen nähnyt niin aina on autot käynnissä ollut ilmauksen aikana, välillä kierroksia antaen. Sanokaa te viisaammat, mitenkä sen saisi paremmin!

                      Pitäisikö olla kärsivällisempi eli toistaa tämä monta kertaa?
                      528iA e39 -96

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by kiesimies View Post
                        Eli ilmasin jonkun ohjeen mukaan. Ei nyt tule nick mieleen. Searchilla löysin ohjeen.

                        -Eli auto silleen parkkiin että keula on korkeammalla, sitte auton sammuksiin, SYYLÄRIN ilmausruuvi auki kokonaan, kaadoin säiliöön nestettä niin pitkään kun loppu ilmakuplien tuleminen ilmaruuvista. Sitten ilmaruuvi kiinni ja vähän puristelin ylimääräisiä nesteitä paisarista pois (silleen että ei ihan korkkia myöten ollut). Sen jälkeen käytin auto käynnissä muutaman minuutin lämmöt täysillä pienellä puhalluksella. Tämän toistin pari kertaa. Vähän itseä epäilytti että autonko ei tarvitse olla käynnissä ilmauksen aikana? Mitä nyt itse työharjoittelussa/koulussa olen nähnyt niin aina on autot käynnissä ollut ilmauksen aikana, välillä kierroksia antaen. Sanokaa te viisaammat, mitenkä sen saisi paremmin!

                        Pitäisikö olla kärsivällisempi eli toistaa tämä monta kertaa?
                        Missähän tällainen ohje on???

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          #27
                          Melko erikoiselta ohjeelta kuulostaa.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • kiesimies
                            Newbiemmer
                            • Oct 2010
                            • 21
                            • Iisalmi/Kempele, Kenian Esso

                            #28
                            Joo se kuulosti vähän oudolta. Tein sitte muuten samalla tavalla uudestaan paitsi pidin autoa käynnissä, sekä käytin molempia ilmausruuveja (syylärin ja ylävesiletkun) vuorotellen auki ja kiinni, ilmauksen aikana. Sittenhän se kärsivällisyys palkittiin. Eli noin tunnin ilmailin ja ei enää noussu lämmöt eikä puske nesteitä korkin kautta pihalle. Kävin vielä parikymmentä kilsaa ajamassa eikä mitään ongelmaa (annoin kunnolla lenkkaria ja ajoin myös normaalisti). Annoin vielä hyrskyttää tyhjäkäynnillä n. 20min ja lämmöt pysyi normaalina. Pitää seurata nestetasoa lähteekö se muuttumaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!

                            EDIT: Ja sen vielä lisään että edellisen ilmauksen jälkeen (heti syylärin vaihdon jälkeen) kun kävin ajamassa en päässyt kuin n. 2km ja piti kääntyä takaisin kun rupesi lämpömittari nousemaan.
                            Last edited by kiesimies; 25-02-2012, 21:15.
                            528iA e39 -96

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2170
                              • Himas

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Missähän tällainen ohje on???
                              Samalla vaivalla mitä vastasit kysymykseen kysymyksellä, olisit laittanut linkin "oikeisiin" ilmausohjeisiin...
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14353
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by kiesimies View Post
                                EDIT: Ja sen vielä lisään että edellisen ilmauksen jälkeen (heti syylärin vaihdon jälkeen) kun kävin ajamassa en päässyt kuin n. 2km ja piti kääntyä takaisin kun rupesi lämpömittari nousemaan.
                                Ohjeitahan on varmasti yhtä paljon ku tekijöitä. Itse kuitenkin ilmasin auton onnistuneesti tällä ohjeella: http://www.youtube.com/watch?v=Q6BeQozdOYc

                                Vaihtoon meni mulla tosin vain syyläri+termari+termarikotelo.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎