Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jäähdytysnestettä katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erh4be
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 341
    • Helsinki

    E39 jäähdytysnestettä katoaa

    Auto on siis E39 523i -98 eli M52B25 koneella ja ongelmana on ollut nyt jo yli vuoden ajan jäähdytinnesteiden häviäminen.

    Vaihdetut osat:

    -vesipumppu
    -termostaatti
    -termostaatin kotelo
    -paisarin korkki

    Tuon termostaatin kotelon vaihdon jälkeen tuo nesteiden häviäminen loppui kahdeksi kuukaudeksi oikeastaan kokonaan, mutta sen jälkeen alkoi hävitä uudestaan ja nykyään joutuu lisäilemään suunnilleen 3dl/1000km. Ihmeellistähän se on, että alkoi uudestaan häviämään kun ilmeisesti tuosta termostaatin kotelosta ensiksi vuoti ja nyt on vikaa sitten luultavasti jossain muualla.

    Missään ei näy silmämääräisesti mitään vuotoja, niin hiukan hankalaa on paikallistaa mihinkä nesteet voisivat hävitä. Huomion arvoista on myös se, että nesteen pinta putoaa paisuntasäiliössä yleensä suht nopeesti tiettyyn pisteeseen eli muutaman sentin päähän paisarin pohjasta ja siitä vähemmäksi ei enää millään häviä tai ainakaan en ole koskaan huomannut. Tiedä sitten putoaisiko nestetaso enää siitä paljon jos ajaisi vaikka 10tkm, en tiedä kun ei ole viittinyt koittaa vaan aina olen kuitenkin nestettä ylärajaan lisäillyt ja joskus vähän ylikin että on varaa sitten pudota (pinta kun ei juurikaan nouse koneen ollessa lämmin).

    Kai noissa on vaikka kuinka paljon mahdollisia vuotopaikkoja, mutta oiskohan kellään heittää mitään ideaa mihin oikeen voisi hävitä? Oletan, että ei kuitenkaan kannessa vika olisi, mutta mistä noistakaan tietää.. Auto toimii muuten kuten pitääkin ja lämmöt pysyy aina puolessa välissä.
    E90 325i M-Sport -06
    --------------------------
    Ex: E36 325i Coupe -94
    Ex: E39 523i -98
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Erh4be View Post
    Auto on siis E39 523i -98 eli M52B25 koneella ja ongelmana on ollut nyt jo yli vuoden ajan jäähdytinnesteiden häviäminen.

    Vaihdetut osat:

    -vesipumppu
    -termostaatti
    -termostaatin kotelo
    -paisarin korkki

    Tuon termostaatin kotelon vaihdon jälkeen tuo nesteiden häviäminen loppui kahdeksi kuukaudeksi oikeastaan kokonaan, mutta sen jälkeen alkoi hävitä uudestaan ja nykyään joutuu lisäilemään suunnilleen 3dl/1000km. Ihmeellistähän se on, että alkoi uudestaan häviämään kun ilmeisesti tuosta termostaatin kotelosta ensiksi vuoti ja nyt on vikaa sitten luultavasti jossain muualla.

    Missään ei näy silmämääräisesti mitään vuotoja, niin hiukan hankalaa on paikallistaa mihinkä nesteet voisivat hävitä. Huomion arvoista on myös se, että nesteen pinta putoaa paisuntasäiliössä yleensä suht nopeesti tiettyyn pisteeseen eli muutaman sentin päähän paisarin pohjasta ja siitä vähemmäksi ei enää millään häviä tai ainakaan en ole koskaan huomannut. Tiedä sitten putoaisiko nestetaso enää siitä paljon jos ajaisi vaikka 10tkm, en tiedä kun ei ole viittinyt koittaa vaan aina olen kuitenkin nestettä ylärajaan lisäillyt ja joskus vähän ylikin että on varaa sitten pudota (pinta kun ei juurikaan nouse koneen ollessa lämmin).

    Kai noissa on vaikka kuinka paljon mahdollisia vuotopaikkoja, mutta oiskohan kellään heittää mitään ideaa mihin oikeen voisi hävitä? Oletan, että ei kuitenkaan kannessa vika olisi, mutta mistä noistakaan tietää.. Auto toimii muuten kuten pitääkin ja lämmöt pysyy aina puolessa välissä.
    Minun -96 523i E39:iin vaihdettiin termostaattikotelo kahteen kertaan. Vanha oli murtunut ilmausruuvin juuresta, ja ensimmäinen uusi kotelo vuoti alusta asti ilmausruuvin kierteistä. Epäilen että niissä on valmistus- tai materiaalivikoja, tai sitten ilmausruuvin kierteessä on mittavirhettä. Ilmausruuvin sai kiertymään jenkoiltaan ihan sormivoimin, eli se kotelon reikä oli hiukan väljä sille ruuville.

    Tässä nykyisessä kotelossa ruuvin saa kiristettyä, mutta pientä vuotoa on siitä huolimatta. Sen näkee valkoisista vuotojäljistä. Omassa autossani vuodot on pysyneet kurissa vain sillä, että laitoin pienen lemmarin siihen ilmausruuvin ympärille.

    Minusta tuntuu että noissa on joku systemaattinen valmistusvika, josta melkein vois informoida valmistajaa.
    Last edited by Havis; 17-11-2009, 07:56.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Izzman
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 97

      #3
      Toi Haviksen vinkki on varmasti paljon todennäköisempi, laitan silti varmuuden vuoksi tän oman seikkailuni vastaavilla oireilla (=tiettyyn pisteeseen tyhjeneminen):

      BMW 135is Coupe manuaali

      Comment

      • Max
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 994
        • Kotona

        #4
        Yksi todennäköisimmistä vuotopaikoista on paisuntasäiliö, joka yleensä vuotaa alareunasta. Eli uusi paisuntasäiliö plus tiivisteet siihen taitavat tulla mukana jos oikein muistan!

        Kannattaa tutkailla myös jäähdytysnesteletkuja, jotka tulevat lohkon takaosasta kuskinpuolelle vesikellolle. Siellä voi myös olla hapristuneita letkuja.

        Comment

        • Erh4be
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 341
          • Helsinki

          #5
          Palataanpa taas asiaan...

          Elikkä jäähdytysnesteen häviäminen on tullut taas ajankohtaiseksi. Osaa siis on jo jonkin verran vaihdettu ja eniten tässä ihmetyttää seuraava asia: kesällä ja lämpimillä ilmoilla nestettä ei häviä yhtään, mm. kesän aikana ei tarvinnut lisätä lainkaan. Sen sijaan talvella ja pakkasilla nestettä häviää sillain reilusti että pari kertaa viikossa joutuu lisäämään. Auto on samanlainen ollut nyt 2 vuotta eli kesät menee niinkuin ei mittään ja talvella joutuu jäähdytysnestettä lisäileen jatkuvasti

          Voisko toi viitata jotenkin lämmityslaitteeseen vai miten nää kylmät ilmat tuohon liittyy? Voishan tän pikkuhiljaa laittaa jo kuntoon...
          E90 325i M-Sport -06
          --------------------------
          Ex: E36 325i Coupe -94
          Ex: E39 523i -98

          Comment

          • Will_E39
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 920
            • Seinäjoki

            #6
            mulla kans vuotaa ainoastaan kylmänä hetken ja ku lämpee niin vuoto lakkaa,ilmeisesti syyläri vaihtoon...paisari uusittu joten ei jää vaihtoehtoja
            e39 520ia-96

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8257
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              jäähdyttimen muovipäädyt vuotivat samaan tapaan e32:ssa, kesällä ei mitään vuotoa mutta kylmillä keleillä vuoti kun kone oli kylmä. auttoi ~vuodeksi kun puristelin päätyjen kiinnikkeet tiukempaan mutta sitten alkoi uudestaan entistä pahempana ja oli pakko ostaa uusi
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Dalglish
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 468
                • Ylöjärvi

                #8
                Katsele sitä syyläriä,jos ei ole vielä vaihdettu,niin varmaan vuotaa
                sieltä määrätyissä lämpötiloissa!
                Tuntuvat hajoavan näissä,mulla meni 10v vanha keväällä,alareuna aivan paisuksissa!Uusi orkkis kesti puoli vuotta,vuosi kans satunnaisesti!
                Kuskin puoleisesta päädystä tiputti.No sai takuuseen onneksi uuden tilalle.

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Mun 523i:ssä vuosi viimetalvena oikeanpuolen pääty siten, että aina ajon jälkeen ko. päädyn alapää oli märkä. Nestettä kului n. 3dl viikossa.

                  Löytyy muuten uusi ylimääräinen syyläri, jos on tarvetta...
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • loukkis
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 73
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Erh4be View Post
                    Palataanpa taas asiaan...

                    Elikkä jäähdytysnesteen häviäminen on tullut taas ajankohtaiseksi. Osaa siis on jo jonkin verran vaihdettu ja eniten tässä ihmetyttää seuraava asia: kesällä ja lämpimillä ilmoilla nestettä ei häviä yhtään, mm. kesän aikana ei tarvinnut lisätä lainkaan. Sen sijaan talvella ja pakkasilla nestettä häviää sillain reilusti että pari kertaa viikossa joutuu lisäämään. Auto on samanlainen ollut nyt 2 vuotta eli kesät menee niinkuin ei mittään ja talvella joutuu jäähdytysnestettä lisäileen jatkuvasti

                    Voisko toi viitata jotenkin lämmityslaitteeseen vai miten nää kylmät ilmat tuohon liittyy? Voishan tän pikkuhiljaa laittaa jo kuntoon...
                    Jos sulla on letkulämppäri, niin kiristä ne klemmarit niin todennäköisesti lakkaa. Saman teki minulla aikoinaan. Näytti, että sieltä ei mitään olis vuotanut, vaan maagisesti vaati talvisin niitten klemmareiden kiristämisen tai muutoin hävitti talvikaudella nestettä.
                    320d LCI

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #11
                      e39 528iA (m52) 1996 vuotaa jäähdytysnestettä

                      Lainataas hieman topikkia.

                      Auto: 01/1996 e39 528iA (m52) 230tkm.

                      Ongelma: Vuotaa jäähdytysnestettä jostain? Meinasin tuossa alkaa ilmailemaan jäähdytysjärjestelmää pullopatentilla keula korkeuksissa, mutta saa kait sitä ilmata, kun jostain vuotaa jäähdytysnestettä.

                      Syyläri ja ympäristö on kuivat ja paisuntasäiliön ympäristö myös. Kaikki jäähdytysletkut näyttää kuivilta, samoin liitokset.

                      Kun ottaa keulasta etummaisen pohjapanssarin pois, niin näkee, mistä neste tippasee, mutta en vaan ymmärrä, että mistä se tulee. Liitteenä on keulasta päin otettuna muutama kuva, eli nestettä tippasee maahan tuosta kuvissa näkyvän "kolmionmallisen kohdan" alareunasta. Neste vaikuttaisi tulevan tuohon tippumiskohtaan tuosta saumasta hieman ylempää, mutta mitenkäs tuo on mahdollista?

                      Viimeisessä liitteessä näkyykin vilahtava touhutippa.

                      Eikös tuo ole kuitenkin öljypohjan etuosa?

                      Vuotava neste on täysin puhdasta, eli sitä BMW:n marmorilta haettua sinivihreää litkua olen koneeseen laittanut.

                      Öljyt vaihdoin muutama 100km sitten ja öljy oli ihan puhdasta öljyä, eli ei nesteitä seassa. Ylhäältäpäin konehuoneesta ei näe, mistä tuo neste voisi tulla, joten olisiko jollakin teistä tietoa / kokemusta ongelmasta?

                      Edellisen omistajan toimesta vaihdettu vasta mm. laturi, termari + termarin kotelo + käsittääkseni myös vesipumppu uusittu.

                      Sammutettuna / kylmänä ei mielestäni vuoda (ainakaan paljoa), mutta 2 min starttauksen jälkeen alkaa tiputtaa nestettä ihan tasaisella tahdilla.

                      Kaikki apu erittäin tervetullutta!
                      Attached Files
                      Last edited by Ironic32; 19-11-2011, 14:41. Reason: kirotusvihreet ;)
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • väiski525
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2010
                        • 2572
                        • Vantaa

                        #12
                        täältä ääni vesipumpulle tai termarille, nehän on tuossa heti ylempänä :think mikäli ne on suunnilleen samassa paikassa kun m54 motissa..

                        huonosti asennettu tai jotain tarvikepaskaa joka on jo hajalla..

                        tosin myös paisarin o-rengas syyniin, flekti voi sen nesteen heittää siihen koneen etuosaan :think
                        - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                        - MB s205 220cdi -15
                        - Volvo s80 2.5t -07
                        - mb s211 280cdi -08
                        - e46 320i -03
                        - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                        - e46 320d Individual "m-sport" -04
                        - e39 525i -01

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #13
                          Joo, kävin tuolla vielä ryömimässä enempi, mutta eihän tuonne väleihin näe mistään oikein kunnolla, ennen kuin purkaa vähän enempi osia edestä. Termarikotelohan on siinä ylempänä ja siitä nyt jokseenkin käsikopelolla vaikuttaisi, että se on kuiva ympäriinsä. Vesipumppu tosiaan on tuossa alempana ja sehän se varmaan aika looginen paikka olis tuolle vuodolle.

                          Sieltä jostain ylempää se tippasee / valuu sopivasti siihen öljypohjan reunan päälle, josta se tulee sitä tiivistesaumaa pitkin siihen alas.

                          Lueskelin huoltohistoriaa vielä oikein ajatuksella ja näemmä tuota hommaa on koitettu useammallakin nyrkkiksellä saada kuntoon:

                          195tkm vesipumppu + termari + nesteet

                          215tkm vesipumppu + termari + nesteet

                          Eli oliskohan tuossa käynyt perinteiset, että ekalla kerralla on uusittu "huolto-ohjelman" mukaan systeemit, mutta sitten on varmaan ilmaus jäänyt puolitiehen (näissä kun kuulostaa olevan vähän työläämpi homma tuo).

                          Toisella kertaa on sitten muuten vaan ryssitty hommat ja joku tiiviste tms. puuttuu jostain tai mutterit löysällä.

                          Kummatkin huollot tehty jossain siskon kaiman pajalla.

                          Kuinka herkästi esim. tuo vesipumppu vuotaa, eli voiskohan olla vaan huonosti kiristetty nuo mutterit?
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • väiski525
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2010
                            • 2572
                            • Vantaa

                            #14
                            tiivisteen ei hirveän paljon tarvitse mennä huonosti paikoilleen että vuotaa
                            - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                            - MB s205 220cdi -15
                            - Volvo s80 2.5t -07
                            - mb s211 280cdi -08
                            - e46 320i -03
                            - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                            - e46 320d Individual "m-sport" -04
                            - e39 525i -01

                            Comment

                            • Nikidi
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 168
                              • Espoo

                              #15
                              Itse epäilisin termostaatinkoteloa.

                              Isäpapalla aivan sama auto kun sulla ja tiputti kanssa jäähdytinnestettä samasta kohtaa mitä sulla oli noissa kuvissa.

                              Talouspaperilla pyyhittiin kun kone kävi (jos teet, muista varoa pyörivää propelia, sattuu sormiin) ja termostaattikotelon tiivisteet oli pettäny.

                              Vaihdettiin kotelo+tiivisteet+termari ja nyt ei enää vuoda mistään.

                              -----
                              NYT #1: BMW F11 520D
                              Ennen:
                              BMW E39 530D -00 Sedan
                              BMW E46 316i -02 Touring
                              BMW E36 325iA -94 Sedan
                              Nissan Almera N15 1.4Si -00

                              Nissan Micra K10 1.2 -89 (aka JaMi)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎