Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525D rail pressure nolla - ei käynnisty - RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoman72
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Helsinki

    e39 525D rail pressure nolla - ei käynnisty - RATKAISTU!

    Vaikka kuinka yritin yhdistellä eri ketjujen oireita, kokemuksia ja faktoja, en päässyt mihinkään loogiseen lopputulokseen oman autoni kohdalla siitä, mikä mahtaisi olla vikana.

    Faktat:

    - e39 525DA käynnistyy vasta pitkän jurnuuttamisen jälkeen (n. minuutti)
    - ilmiö esiintyy vain auton seistyä pidemmän aikaa, 8h (+5 asteen hallissa) seistyään käynnistyy vielä ok, n. 16h seisominen aiheuttaa vian
    - käynnistyy hyvin myös, jos sammuttaa heti jurnuttamisen jälkeisen startin jälkeen ja yrittää uudelleen
    - startti pyörittää moottoria iloisesti ja kevyesti
    - kun käynnistyy, toimii normaalisti ja iloisesti
    - käynnistymisen seurauksena ei tule tuhtia savupliveä, joten hehkut ei liene kyseessä - päinvastoin, savua tulee melko vähän, vaikka pukkaakin siitä virhekoodia
    - virhekoodi "13573 Glow Device"
    * error frequency 7
    * logistic counter 40
    * "error present sporadic error, glow system - glow-plus or glow plug relay"
    * errorcode: 35 05 28 07 7C 80 22 6B 14 3F 63 7F 80 22 6C 12 3C 63 7F 80 00 30 67 03 63
    - virrat päällä paineet:
    * ennen jurnuutusta pre supply pressure 0,97mbar ja rail pressure nolla
    * 1. stattiyrityksen jälkeen (ei vielä käynnistynyt): samat 0,97 ja nolla
    * käynnistyksessä rail pressure nousi nollasta kohti kolmeasataa ja hieman ennen 300mbar käynnistyi

    Vikakoodi viittaisi hehkuihin, mutta auton muu käytös ei (savu puuttuu) ja paineet nollassa.

    Mistä, arvon viisammat, kannattaisi lähteä tilannetta purkamaan? Railpaine nollassa ja ei saa kakkua? Railpumppu sökö vai?
    Last edited by mikkoman72; 15-01-2010, 21:50.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Jos siirtopaine on 0,97 bar, siirtopumppu ei toimi. Virrat 2-asentoon, käynnistyykö siirtopumppu, toimiiko PA-pumppujen rele (K96)?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • mikkoman72
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 93
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Jos siirtopaine on 0,97 bar, siirtopumppu ei toimi. Virrat 2-asentoon, käynnistyykö siirtopumppu, toimiiko PA-pumppujen rele (K96)?
      Onko siirtopumppu se kuskin penkin alla? Se on vaihdettu n.15tkm sitten. Jos siirtopumppu ei toimi, niin millä voimalla löpö siirtyy moottoriin saakka? Vai sotkenko nyt pumput keskenään?

      Eniten ihmetyttää logiikka (eli sen puute) sen suhteen, että vikakoodi koskee "glow deviceä". Hataran käsitykseni mukaan puutteelisella naftan paineella ja hehkuilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja kun toisaan hehkuongelman oireena oleva normaali savu puuttuu, niin olen kovin hämmentynyt. Eli pitänee painua ostamaan rele ja ensin testata sen vaikutusta käynnistyvyteen.

      EDIT: pakkasen laskettua -17 asteesta -7 asteeseen, käynnistys oli hieman helpompaa. Mutta niinhän se on asianmukaisestikin toimivan moottorin kanssa.
      Last edited by mikkoman72; 20-12-2009, 17:44.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Voi siellä olla hehkussakin jotain, muttei se tarkoita että se mitenkään liittyisi tuohon käynnistysvikaan.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Voi siellä olla hehkussakin jotain, muttei se tarkoita että se mitenkään liittyisi tuohon käynnistysvikaan.
          Tuli mieleen, että eikö naurettavan alhaisista paineista tule mitään vikailmoitusta?

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Tankissa on oma pumppu, joka käytännössä vain nostaa polttoaineen siirtopumpulle. Kuskin penkin alla oleva siirtopumppu nostaa paineen 4 bar tuntumaan. Kun käännät virrat 2-asentoon, pumppujen toiminnan kyllä kuulee.

            Tokihan tuosta pitäisi vikakoodikin jäädä, mutta aina kaikki ei mene kuten elokuvissa.

            DDE4.0:ssa on vain yksi vikakoodi hehkuilta, on siellä sitten yksi tai kaikki hehkut tai hehkujen rele simahtanut.
            Last edited by Clavurion; 20-12-2009, 19:50.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • mikkoman72
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 93
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tankissa on oma pumppu, joka käytännössä vain nostaa polttoaineen siirtopumpulle. Kuskin penkin alla oleva siirtopumppu nostaa paineen 4 bar tuntumaan. Kun käännät virrat 2-asentoon, pumppujen toiminnan kyllä kuulee.

              Tokihan tuosta pitäisi vikakoodikin jäädä, mutta aina kaikki ei mene kuten elokuvissa.

              DDE4.0:ssa on vain yksi vikakoodi hehkuilta, on siellä sitten yksi tai kaikki hehkut tai hehkujen rele simahtanut.
              Jos hehkujen rele on simahtanut, niin silloinhan kaikki hehkut ovat pimeänä -> käynnistyksessä helvatanmoinen savu, eikö? Eli vikakoodi on tapauksessani mahdollista tulla vain luokkaa yhdestä hehkusta, koska mitään savupilveä ei ole? Vai meneekö päättely aivan pieleen? Vai onko yhdistelmä viallinen löpönsyöttö + hehku pimeänä kuitenkin "vähäsavuinen"?

              Kuutelen nyt vielä mitä pumppu ääntelee, mutta onko polttoainepumppujen rele siis molemmille pumpuille? Jos, niin tällöinhän koko kippo ei käynnistyisi millään ilveellä, eikö?

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Hehkujen mittauksesta vanhaa tarinaa. KLIK
                Tuota hehkuhommaa nyt kuitenkin turha taikinoida, ennen kuin PA-puoli on kunnossa.

                Syöttö molemmille PA-pumpuille samalta releeltä. Jos/kun rele ei toimi, niin ei tietysti käynnisty huonostikaan.
                Last edited by Clavurion; 20-12-2009, 21:49.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • mikkoman72
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 93
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by mikkoman72 View Post
                  Jos hehkujen rele on simahtanut, niin silloinhan kaikki hehkut ovat pimeänä -> käynnistyksessä helvatanmoinen savu, eikö? Eli vikakoodi on tapauksessani mahdollista tulla vain luokkaa yhdestä hehkusta, koska mitään savupilveä ei ole? Vai meneekö päättely aivan pieleen? Vai onko yhdistelmä viallinen löpönsyöttö + hehku pimeänä kuitenkin "vähäsavuinen"?

                  Kuutelen nyt vielä mitä pumppu ääntelee, mutta onko polttoainepumppujen rele siis molemmille pumpuille? Jos, niin tällöinhän koko kippo ei käynnistyisi millään ilveellä, eikö?
                  Ainiin: kun mittailin noita arvoja ja polkaisin rundit 4000:n, niin moottorin veto katosi aivan lyhyenlyhyeksi hetkeksi ja tempaisin jalan pois kaasulta. Virheilmoksi tuli "ECU-controller". Omaan amatöörilogiikkaan kuulostaa - nyt kaiken kerrotun tiedon valossa - loogiselta, jos löpönsaanti ei ole riittävää, niin "lyö tyhjää".

                  Mutta miten paine sitten kuitenkin nousee riittävälle tasolle (pre supply pressure 4,07mbar) kun kone on käynnissä? Tuskin pelkän tankkipumpun avulla?

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Hehkut kannattanee vaihtaa jokatapauksessa. Vika voi tosiaan olla 1-6:ssa hehkussa tai releessä mutta yleensä se on kyllä hehkuissa.

                    Taitaa sama rele ohjata molempia pumppuja. Siirtopumpussa nyt jokatapuksessa on jotain häikkää jos paineet noin alhaiset.

                    sahaa auto käyntiin ja katso mitkä ne siirtopaineet on auton ollessa käynnissä.
                    Last edited by Rahu; 20-12-2009, 21:52. Reason: Myöhästyin
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Hehkujen mittauksesta vanhaa tarinaa. KLIK
                      Tuota hehkuhommaa nyt kuitenkin turha taikinoida, ennen kuin PA-puoli on kunnossa.

                      Syöttö molemmille PA-pumpuille samalta releeltä. Jos/kun rele ei toimi, niin ei tietysti käynnisty huonostikaan.
                      Eli ei voi olla rele. Mokoma pumppu uusittiin vastikään eli ei jaksa uskoa siihenkään vikana, mutta kaikkihan on mahdollista. Järjestelmä vuotaa jostain? Pitkä seisominen tuo ilmaa systeemiin?

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by mikkoman72 View Post
                        Mutta miten paine sitten kuitenkin nousee riittävälle tasolle (pre supply pressure 4,07mbar) kun kone on käynnissä? Tuskin pelkän tankkipumpun avulla?
                        Meneepä sekavaksi. Tankin pumppu ei nosta paineita juurikaan vallitsevaa ilmanpainetta (1 bar) korkeammalle. Siirtopaineiden on täytynyt nousta sinne 4 bar (ei mbar) tasolle, ennen kuin käynnistyminen on edes mahdollista. Käännä virrat 2-asentoon ja katso, paljonko siirtopainetta. Meneekö PA-letkussa ilmakuplia?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • mikkoman72
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 93
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Hehkut kannattanee vaihtaa jokatapauksessa. Vika voi tosiaan olla 1-6:ssa hehkussa tai releessä mutta yleensä se on kyllä hehkuissa.

                          Taitaa sama rele ohjata molempia pumppuja. Siirtopumpussa nyt jokatapuksessa on jotain häikkää jos paineet noin alhaiset.

                          sahaa auto käyntiin ja katso mitkä ne siirtopaineet on auton ollessa käynnissä.
                          4.07 on printin arvo käynnissä ollessa. Raili 378.

                          Comment

                          • mikkoman72
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 93
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Meneepä sekavaksi. Tankin pumppu ei nosta paineita juurikaan vallitsevaa ilmanpainetta (1 bar) korkeammalle. Siirtopaineiden on täytynyt nousta sinne 4 bar (ei mbar) tasolle, ennen kuin käynnistyminen on edes mahdollista.
                            Eli ei sekään kaiken loogisuuden mukaan. Ja yli neljää tuo tosiaan näyttää käynnistyksessä. Sen arvon nousua en seurannutkaan, mutta yhtälailla se näyttää nousseen sieltä 0,97 tasosta yli neljään. Eli kakkosasennossa 0,97 painetta.

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by mikkoman72 View Post
                              Eli ei sekään kaiken loogisuuden mukaan. Ja yli neljää tuo tosiaan näyttää käynnistyksessä. Sen arvon nousua en seurannutkaan, mutta yhtälailla se näyttää nousseen sieltä 0,97 tasosta yli neljään. Eli kakkosasennossa 0,97 painetta.
                              Kerrataanpa vielä.

                              Virrat 2-asennossa pumppujen rele vetää ja siirtopaineen pitää nousta n. 4 bariin. Pumppu pysyy käynnissä 60 sek, jos autoa ei käynnistetä. Jos paineet eivät nouse lainkaan kytkettäessä virrat, kokeile kääntää virrat päälle useampaan kertaan, jos rele heräisi.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎