Huomaako sitä sitten jotenkin ajoissa/äänestä jos perä ei saa öljyä. Meinasin laittaa noi redlinet ja seurata tilannetta. Toki jos se on ihan mahdotonta niin ei varmaan ole hyäksi laittaa noita redlinen öljyjä. MitesMakem5 peräöljyt toiminut, sama viskositeetti kuiteskin...
E39 M5 paras peräöljy
Collapse
X
-
Mimmosia eroja te luulette, että noilla peräöljytouhuilla vois havaita? Mitä muutosta etsitte kun vaihdatte johonkin muuhun kuten esim. redlineen?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Ei sitä liian jäykkää peräöljyä mistään huomaa. Pinjonilla on vain suht kova rasitus esijännityksen takia jatkuvasti ja niillä on öljyjäähdytys eli kartiorullalaakeri pumppaa öljyä laakerin läpi, liian jäykkä öljy ei enää pääse koolin läpi oikeastaan ollenkaan ja laakeri pyörii käytännössä kuivana, ylikuumenee ja kesii ainakin pintansa.
Tosin en tiedä vaikka ämmän perässä olisi painevoitelukin....
Jokatapauksessa öljy kannattaa valita olosuhteiden mukaan eli 75W-90 peräöljy on varmasti parempi vaihtoehto kuin -140 pakkaskeleillä, aivan varmaa on että perän lämmöt eivät missään tilanteessa nouse talvella niin ylös että 140:nen peräöljy puolustaisi paikkaansa.
Comment
-
-
Originally posted by Purni View PostJa kerran kun vaihdetaan niin parastahan sinne mielellään laittaa...
Hirveästi vaan käytetään efforttia tällaiseen asiaan, vaikkei ole mitään hajua mitä pitäisi etsiä. Toinen toistaan coolimpien mainos-sloganien maailmaan on helppo hukkua. Perseessä kun ei tunne kuin lukon toiminnan, ja se on bueno ihan sillä suositellulla.
Ämmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu
Siitä kyllä samaa mieltä, että turhaa kikkailua noilla viskositeeteilla. Muutenkin laajan viskositeettialueen öljyt on yleensä kovin lyhytikäisiä, ja tarkoituksena luultavasti on päästellä tyytyväisenä seuraavat 100tkm taas.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Hyvin toimii pakkasellakin nuo 75W 140 öljyt. Kylmänä liikkeelle lähtiessä ei ole kankean tuntuinen tms. Taidan tyytyä siihen että katselen kesällä asiaa uudelleen kun 100% varmuudella on nuo talvirenkaiden aiheuttamat äänet pois pelistä.
Eikö muuten näin jos pinjonin laakeri olisi loppu stefa alkaisi vuotaa?Last edited by makebm5; 11-02-2010, 18:17.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Voimien mittasuhteet on semmoset, ettei ole mitään mahdollisuutta tuntea persiissä öljyn jäykkyyttä. Jossain satasen vauhdissa matka-ajossa voisi ero näkyä kulutuksessa jonain parina desinä, mutta toisaalta tuolloin ei öljyt ole enää kylmät jolloin tuotakaan tilannetta ei oikein pääse syntymään.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostVoimien mittasuhteet on semmoset, ettei ole mitään mahdollisuutta tuntea persiissä öljyn jäykkyyttä. Jossain satasen vauhdissa matka-ajossa voisi ero näkyä kulutuksessa jonain parina desinä, mutta toisaalta tuolloin ei öljyt ole enää kylmät jolloin tuotakaan tilannetta ei oikein pääse syntymään.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by Hammu View PostTiedä sit mikä on missäki hyvää.
Uudet kun vaihtaa niin loota pyörii ilman vettä ja metallimujua hampaitten välissä.. Kai ne hampaat tulee voidelluiksi kun joku rasva pyörii välissä , mut miten synkat toimii jos viskositeetti ja voiteluominaisuuset on erilaiset?Last edited by petrolhead; 11-02-2010, 18:26.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostNo en tiedä mutta vanhassa takatuuppari volvossa huomasi eron jos oli jotain ei synteettistä perässä -30 asteen pakkasella kun lähti liikkeelle ja risteykseen tullessa polkaisi kytkin.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostEikö noissa vanhoissa volleissa ollu transakselin perässä lootat perän kanssa samassa öljytilassa? No, ainakin possu meni kylmässä jäykäksi kun tuollainen loota oli.
200, 700 ja 900 srj ihan samanlainen toteutus kun bemarissa paitsi jäykkä taka-akseli.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostÄmmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu
Ja pyörivä kartiorullalaakeri on pyöriessään jonkinlainen öljypumppu keskipakovoiman ja pyörivien kartiorullien yhteisvaikutuksesta, pinjonin takimmaisen laakerin virtaushan menee suoraan matopyörään eli se ei ole pelkän roiskevoitelun varassa. Perä ajettaessa kuivaksi öljystä yleensä porsii kardaanin päinen kartiolaakeri vaikka se ei kovalle rasitukselle joudukaan tuon matopyörän päisen laakerin pitäessä öljyn pyörimässä perän takaosassa.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostNo mistä sitten tunnistaa yksiselitteisesti parhaan? Ja jos sellaisen nyt jostain saa haarukoitua, millä tavalla se paremmuus tulee esille? Foorumin kommenteista?
Hirveästi vaan käytetään efforttia tällaiseen asiaan, vaikkei ole mitään hajua mitä pitäisi etsiä. Toinen toistaan coolimpien mainos-sloganien maailmaan on helppo hukkua. Perseessä kun ei tunne kuin lukon toiminnan, ja se on bueno ihan sillä suositellulla.
Ämmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu
Siitä kyllä samaa mieltä, että turhaa kikkailua noilla viskositeeteilla. Muutenkin laajan viskositeettialueen öljyt on yleensä kovin lyhytikäisiä, ja tarkoituksena luultavasti on päästellä tyytyväisenä seuraavat 100tkm taas.
Parasta öljyä ei absoluuttisesti tunnista ainakaan foorumipuheilla, sillä kellään ei liene pyörimässä esim 5kpl samanlaisia periä eri öljyillä, samanlaisissa olosuhteissa. Hyviä subjektiivisia "vinkkejä" ja kokemuksia niistä kuitenkin saa. TKK:n Koneenrak. labrassa on toistaiseksi pohjat Redlinellä 4-kuulakokeessa, joka mittaa eräänlaista öljykalvon kestävyyttä. Mikä tilanne on sitten ajan X verran käytetyllä öljyllä? Heikkeneekö ominaisuudet miten nopeasti jne... Mielenkiintoista olisi, jos saataisiin aikaan öljyvertailu eri merkeille ja ominaisuuksille. Näin ei tarvitsisi uskoa mutuun tai mainospuheisiin, mutta tätä ei varmaankaan kukaan halua maksaa...??
Yksi asia on kuitenkin varma: öljyjä kannattaa vaihtaa vähintääkin suositelluilla vaihtoväleillä, kovassa käytössä useammin. (itse vaihdan moottori-, aski- ja peräöljyt aina 2-3 ratapäivän jälkeen) Näin saa silloin tällöin vedet, partikkelit, heikentyneet öljyt yms. pois ja komponenttien kestoiän ja toiminnan mahd. pitkäksi ja hyväksi."Tieto siitä, että konepellin alla on voimaa, rauhoittaa"
Comment
-
-
Peräöljyn lämmöt
Originally posted by naukkis View PostJoo ei mitään 80W-140 öljyä kannata käyttää -30 asteen pakkasilla, siinä käy helposti juuri niin että pinjonin laakerit eivät saa kunnollista voitelua kun liian jäykkä öljy jää vain kiertämään laakerin ympärille. Suomen olosuhteissa ei 140-luokan öljyjä kyllä tarvitse ikinä katuajossa, perän lämmöt pomppaa kuumana kesäpäivänä ajettaessa 200+ nopeuksia pitempään todella ylös mistä syystä nuo BMW:n suositukset, sen sijaan kylmissä olosuhteissa noin jäykkä öljy ei enää ole öljyä ollenkaan ja voitelu on mitä on.
Onko kukaan mitannut perän lämpöjä?
Itse mittailin inframittarilla M5:n perän alumiinisen rivoituksen tienoilta n. 60 astetta. Ilmeisesti tuo pakoputkistokin joka ympäröi perää molemmin puolin, lämmittää jonkin verran. Pakorööri oli noin 160 asteinen heti sammuttamisen jälkeen perän vieressä..
Autolla oli ajettu pari tuntia 27 asteen helteellä vaihtelevasti noin 90 km/h välillä reippaasti kiihdytellen jne.
Kuinka ylös lämmöt voivat nousta todella kovassa ajossa ja mitä voidaan pitää rajana jolloin paikat hajoavat?
Kilpureissahan on omat peräöljyjäähdyttimensä.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
Comment