memebuy23buy

E39 M5 paras peräöljy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purni
    BTCF Member
    • May 2007
    • 915
    • Vantaa

    #31
    Huomaako sitä sitten jotenkin ajoissa/äänestä jos perä ei saa öljyä. Meinasin laittaa noi redlinet ja seurata tilannetta. Toki jos se on ihan mahdotonta niin ei varmaan ole hyäksi laittaa noita redlinen öljyjä. MitesMakem5 peräöljyt toiminut, sama viskositeetti kuiteskin...
    Kesämiina: E39 M5 S/C
    Talvimiina: E70 X5 530sd

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #32
      Mimmosia eroja te luulette, että noilla peräöljytouhuilla vois havaita? Mitä muutosta etsitte kun vaihdatte johonkin muuhun kuten esim. redlineen?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #33
        Ei sitä liian jäykkää peräöljyä mistään huomaa. Pinjonilla on vain suht kova rasitus esijännityksen takia jatkuvasti ja niillä on öljyjäähdytys eli kartiorullalaakeri pumppaa öljyä laakerin läpi, liian jäykkä öljy ei enää pääse koolin läpi oikeastaan ollenkaan ja laakeri pyörii käytännössä kuivana, ylikuumenee ja kesii ainakin pintansa.

        Tosin en tiedä vaikka ämmän perässä olisi painevoitelukin....

        Jokatapauksessa öljy kannattaa valita olosuhteiden mukaan eli 75W-90 peräöljy on varmasti parempi vaihtoehto kuin -140 pakkaskeleillä, aivan varmaa on että perän lämmöt eivät missään tilanteessa nouse talvella niin ylös että 140:nen peräöljy puolustaisi paikkaansa.

        Comment

        • Purni
          BTCF Member
          • May 2007
          • 915
          • Vantaa

          #34
          Onhan se hyvä välillä vaihdella öljyt perästä ja lootastakin. Itsellä ei ole hajukaan milloin omasta olsi vaihdettu kyseiset öljyt. Ja kerran kun vaihdetaan niin parastahan sinne mielellään laittaa...
          Kesämiina: E39 M5 S/C
          Talvimiina: E70 X5 530sd

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7035
            • Uusikaupunki

            #35
            Originally posted by Purni View Post
            Ja kerran kun vaihdetaan niin parastahan sinne mielellään laittaa...
            No mistä sitten tunnistaa yksiselitteisesti parhaan? Ja jos sellaisen nyt jostain saa haarukoitua, millä tavalla se paremmuus tulee esille? Foorumin kommenteista?

            Hirveästi vaan käytetään efforttia tällaiseen asiaan, vaikkei ole mitään hajua mitä pitäisi etsiä. Toinen toistaan coolimpien mainos-sloganien maailmaan on helppo hukkua. Perseessä kun ei tunne kuin lukon toiminnan, ja se on bueno ihan sillä suositellulla.


            Ämmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu

            Siitä kyllä samaa mieltä, että turhaa kikkailua noilla viskositeeteilla. Muutenkin laajan viskositeettialueen öljyt on yleensä kovin lyhytikäisiä, ja tarkoituksena luultavasti on päästellä tyytyväisenä seuraavat 100tkm taas.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1311
              • Kainuu

              #36
              Hyvin toimii pakkasellakin nuo 75W 140 öljyt. Kylmänä liikkeelle lähtiessä ei ole kankean tuntuinen tms. Taidan tyytyä siihen että katselen kesällä asiaa uudelleen kun 100% varmuudella on nuo talvirenkaiden aiheuttamat äänet pois pelistä.
              Eikö muuten näin jos pinjonin laakeri olisi loppu stefa alkaisi vuotaa?
              Last edited by makebm5; 11-02-2010, 18:17.
              BMW i5 M60, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #37
                Voimien mittasuhteet on semmoset, ettei ole mitään mahdollisuutta tuntea persiissä öljyn jäykkyyttä. Jossain satasen vauhdissa matka-ajossa voisi ero näkyä kulutuksessa jonain parina desinä, mutta toisaalta tuolloin ei öljyt ole enää kylmät jolloin tuotakaan tilannetta ei oikein pääse syntymään.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1311
                  • Kainuu

                  #38
                  Originally posted by Cell View Post
                  Voimien mittasuhteet on semmoset, ettei ole mitään mahdollisuutta tuntea persiissä öljyn jäykkyyttä. Jossain satasen vauhdissa matka-ajossa voisi ero näkyä kulutuksessa jonain parina desinä, mutta toisaalta tuolloin ei öljyt ole enää kylmät jolloin tuotakaan tilannetta ei oikein pääse syntymään.
                  No en tiedä mutta vanhassa takatuuppari volvossa huomasi eron jos oli jotain ei synteettistä perässä -30 asteen pakkasella kun lähti liikkeelle ja risteykseen tullessa polkaisi kytkin.
                  BMW i5 M60, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #39
                    Originally posted by Hammu View Post
                    Tiedä sit mikä on missäki hyvää.
                    Orkkislitkut tuppaa olemaan merkistä toiseen ne toimivat voimansiirrossa
                    Uudet kun vaihtaa niin loota pyörii ilman vettä ja metallimujua hampaitten välissä.. Kai ne hampaat tulee voidelluiksi kun joku rasva pyörii välissä , mut miten synkat toimii jos viskositeetti ja voiteluominaisuuset on erilaiset?
                    Last edited by petrolhead; 11-02-2010, 18:26.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7035
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Originally posted by makebm5 View Post
                      No en tiedä mutta vanhassa takatuuppari volvossa huomasi eron jos oli jotain ei synteettistä perässä -30 asteen pakkasella kun lähti liikkeelle ja risteykseen tullessa polkaisi kytkin.
                      Eikö noissa vanhoissa volleissa ollu transakselin perässä lootat perän kanssa samassa öljytilassa? No, ainakin possu meni kylmässä jäykäksi kun tuollainen loota oli.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1311
                        • Kainuu

                        #41
                        Originally posted by Cell View Post
                        Eikö noissa vanhoissa volleissa ollu transakselin perässä lootat perän kanssa samassa öljytilassa? No, ainakin possu meni kylmässä jäykäksi kun tuollainen loota oli.
                        Ei ole sama öljy tila. Ja vain 300 malleissa loota perässä kiinni.
                        200, 700 ja 900 srj ihan samanlainen toteutus kun bemarissa paitsi jäykkä taka-akseli.
                        BMW i5 M60, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Cell View Post
                          Ämmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu
                          Niin siis kuvaus oli vähän epätarkka, ei öljy tietysti koolin väleihin juutu mutta pyörivä laakerin koolaus on kuin seinä riittävän jäykälle öljylle. Vaseliinivoidelluissa laakereissa laakerin lämpiäminen sulattaa vaseliinin joka voitelee laakeria riittävästi mutta pinjonin laakerit on sen verran kovalla rasituksella että virtaavan voitelun puuttuessa laakeri helposti ylikuumenee.

                          Ja pyörivä kartiorullalaakeri on pyöriessään jonkinlainen öljypumppu keskipakovoiman ja pyörivien kartiorullien yhteisvaikutuksesta, pinjonin takimmaisen laakerin virtaushan menee suoraan matopyörään eli se ei ole pelkän roiskevoitelun varassa. Perä ajettaessa kuivaksi öljystä yleensä porsii kardaanin päinen kartiolaakeri vaikka se ei kovalle rasitukselle joudukaan tuon matopyörän päisen laakerin pitäessä öljyn pyörimässä perän takaosassa.

                          Comment

                          • em_trino
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 50

                            #43
                            Originally posted by Cell View Post
                            No mistä sitten tunnistaa yksiselitteisesti parhaan? Ja jos sellaisen nyt jostain saa haarukoitua, millä tavalla se paremmuus tulee esille? Foorumin kommenteista?

                            Hirveästi vaan käytetään efforttia tällaiseen asiaan, vaikkei ole mitään hajua mitä pitäisi etsiä. Toinen toistaan coolimpien mainos-sloganien maailmaan on helppo hukkua. Perseessä kun ei tunne kuin lukon toiminnan, ja se on bueno ihan sillä suositellulla.


                            Ämmän perässä ei ole painevoitelua, eikä se laakeri siellä mitään pumppaile. Puhdasta roiskevoitelua se on, kylmä öljy vaan aiheuttaa tehohäviöitä laakerissa ja korkean viskositeettinsa takia se ei valu laakerille yhtä nopeasti ja varmasti aiheuttaakin kuvaamasi ylikuumenemisen pahimmassa tapauksessa. Ei se mihinkään koolin väleihin silti juutu

                            Siitä kyllä samaa mieltä, että turhaa kikkailua noilla viskositeeteilla. Muutenkin laajan viskositeettialueen öljyt on yleensä kovin lyhytikäisiä, ja tarkoituksena luultavasti on päästellä tyytyväisenä seuraavat 100tkm taas.

                            Parasta öljyä ei absoluuttisesti tunnista ainakaan foorumipuheilla, sillä kellään ei liene pyörimässä esim 5kpl samanlaisia periä eri öljyillä, samanlaisissa olosuhteissa. Hyviä subjektiivisia "vinkkejä" ja kokemuksia niistä kuitenkin saa. TKK:n Koneenrak. labrassa on toistaiseksi pohjat Redlinellä 4-kuulakokeessa, joka mittaa eräänlaista öljykalvon kestävyyttä. Mikä tilanne on sitten ajan X verran käytetyllä öljyllä? Heikkeneekö ominaisuudet miten nopeasti jne... Mielenkiintoista olisi, jos saataisiin aikaan öljyvertailu eri merkeille ja ominaisuuksille. Näin ei tarvitsisi uskoa mutuun tai mainospuheisiin, mutta tätä ei varmaankaan kukaan halua maksaa...??

                            Yksi asia on kuitenkin varma: öljyjä kannattaa vaihtaa vähintääkin suositelluilla vaihtoväleillä, kovassa käytössä useammin. (itse vaihdan moottori-, aski- ja peräöljyt aina 2-3 ratapäivän jälkeen) Näin saa silloin tällöin vedet, partikkelit, heikentyneet öljyt yms. pois ja komponenttien kestoiän ja toiminnan mahd. pitkäksi ja hyväksi.
                            "Tieto siitä, että konepellin alla on voimaa, rauhoittaa"

                            Comment

                            • jonne
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 248
                              • Rusko

                              #44
                              Peräöljyn lämmöt

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Joo ei mitään 80W-140 öljyä kannata käyttää -30 asteen pakkasilla, siinä käy helposti juuri niin että pinjonin laakerit eivät saa kunnollista voitelua kun liian jäykkä öljy jää vain kiertämään laakerin ympärille. Suomen olosuhteissa ei 140-luokan öljyjä kyllä tarvitse ikinä katuajossa, perän lämmöt pomppaa kuumana kesäpäivänä ajettaessa 200+ nopeuksia pitempään todella ylös mistä syystä nuo BMW:n suositukset, sen sijaan kylmissä olosuhteissa noin jäykkä öljy ei enää ole öljyä ollenkaan ja voitelu on mitä on.


                              Onko kukaan mitannut perän lämpöjä?
                              Itse mittailin inframittarilla M5:n perän alumiinisen rivoituksen tienoilta n. 60 astetta. Ilmeisesti tuo pakoputkistokin joka ympäröi perää molemmin puolin, lämmittää jonkin verran. Pakorööri oli noin 160 asteinen heti sammuttamisen jälkeen perän vieressä..
                              Autolla oli ajettu pari tuntia 27 asteen helteellä vaihtelevasti noin 90 km/h välillä reippaasti kiihdytellen jne.

                              Kuinka ylös lämmöt voivat nousta todella kovassa ajossa ja mitä voidaan pitää rajana jolloin paikat hajoavat?

                              Kilpureissahan on omat peräöljyjäähdyttimensä.
                              Mikä laulaen tulee, se tulee.

                              BMW E39 M5, vm. 2002

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                #45
                                No voisin kuvitella yli 100 asteen olevan jo turhan paljon. Alle tuon en huolestuisi.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X