Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E39 MAF-Test

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tylyttäjä
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 1412

    M5 E39 MAF-Test

    Ennen kuin lähden penkittämään, niin ajattelin tehdä tuon MAF-Testin. Kävin tänään tossa motarilla kokeilemassa, ja näytti maximissaan pienen hetken n. 135L/h. Lienee ok (ehkö ihan hiukan alakanttiin olosuhteisiin nähden), mitä olen asiasta ymmärtänyt? Lämpötila oli testaushetkellä 3 astetta ja ilmanpaine 1002mbar.
    Last edited by Tylyttäjä; 27-03-2010, 18:32.
    Current: Modified Subaru WRX Sti '05

    EX: BMW E39 M5
    Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
    Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
    (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

    Suzuki GSX-R 1070 K5
    Performance Mods: Lot
    Performance: 200mph/322kph@1mile
    (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Ennen kuin lähden penkittämään, niin ajattelin tehdä tuon MAF-Testin. Kävin tänään tossa motarilla kokeilemassa, ja näytti maximissaan pienen hetken n. 135L/h. Lienee ok, mitä olen asiasta ymmärtänyt? Lämpötila oli testaushetkellä 3 astetta ja ilmanpaine 1002mbar.
    Ihan normaalilta kuulostaa, montako vetoa otit rajoittimelle 3-vaihteella? Joskus saattaa olla isojakin eroja noissa.
    M550d

    Comment

    • Tylyttäjä
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 1412

      #3
      Originally posted by jumbo View Post
      Ihan normaalilta kuulostaa, montako vetoa otit rajoittimelle 3-vaihteella? Joskus saattaa olla isojakin eroja noissa.
      Vedin 2-3 ja 4 vaihteilla rajoittajalle yhdellä kiihdytyksellä, eli yksi veto. Sinne 135 kieppeille se näytti menevän joka vaihteella.
      Current: Modified Subaru WRX Sti '05

      EX: BMW E39 M5
      Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
      Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
      (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

      Suzuki GSX-R 1070 K5
      Performance Mods: Lot
      Performance: 200mph/322kph@1mile
      (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by Tylyttäjä View Post
        Vedin 2-3 ja 4 vaihteilla rajoittajalle yhdellä kiihdytyksellä, eli yksi veto. Sinne 135 kieppeille se näytti menevän joka vaihteella.
        Muistaakseni 3-vaihteella kuuluu tuo testi tehdä, mutta ihan normiarvoilta kuulostaa. Penkityksen tulos sitten kertoo kyllä täytyykö karanneita koneja lähteä etsimään.
        M550d

        Comment

        • Tylyttäjä
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 1412

          #5
          Originally posted by jumbo View Post
          Muistaakseni 3-vaihteella kuuluu tuo testi tehdä, mutta ihan normiarvoilta kuulostaa. Penkityksen tulos sitten kertoo kyllä täytyykö karanneita koneja lähteä etsimään.
          Ehkä vaihdan kuitenkin varmuuden vuoksi jo sitä ennen. Meinaisin nimittäin penkittää ensin referenssivedon vakiolla toimivalla autolla, sitten pakosarjat ja putkisto vaihtoon, ja uudestaan samaan penkkiin. Sitten vielä vedot ennen/jälkeen säädön.. Näkeepä sitten, että paljonko mikäkin vaikuttaa

          Mistäs muo maffit kannattaisi ostaa?
          Current: Modified Subaru WRX Sti '05

          EX: BMW E39 M5
          Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
          Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
          (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

          Suzuki GSX-R 1070 K5
          Performance Mods: Lot
          Performance: 200mph/322kph@1mile
          (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

          Comment

          • Tylyttäjä
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 1412

            #6
            Originally posted by Tylyttäjä View Post
            Ehkä vaihdan kuitenkin varmuuden vuoksi jo sitä ennen. Meinaisin nimittäin penkittää ensin referenssivedon vakiolla toimivalla autolla, sitten pakosarjat ja putkisto vaihtoon, ja uudestaan samaan penkkiin. Sitten vielä vedot ennen/jälkeen säädön.. Näkeepä sitten, että paljonko mikäkin vaikuttaa

            Mistäs muo maffit kannattaisi ostaa?
            MAF:t tilattu. Saapa sitten ainakin viimeisetkin tehot sieltä ulos.
            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

            EX: BMW E39 M5
            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

            Suzuki GSX-R 1070 K5
            Performance Mods: Lot
            Performance: 200mph/322kph@1mile
            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Tylyttäjä View Post
              MAF:t tilattu. Saapa sitten ainakin viimeisetkin tehot sieltä ulos.
              Mistä ja mihin hintaan? Jossain topikissa oli saaneet halvallakin näitä.
              M550d

              Comment

              • NikitaT
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 426
                • Espoo

                #8
                Originally posted by jumbo View Post
                Mistä ja mihin hintaan? Jossain topikissa oli saaneet halvallakin näitä.
                Tuolta ainakin itse tilialin e39 540seen. http://www.maf-shop.com/

                ja tuossa suora linkki M5 sopivaan maffiin -> http://www.maf-shop.com/product_info...621433566.html

                Tosi hyvää palvelua. Toimitus kesti n. 8 työpäivää.

                Comment

                • Tylyttäjä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 1412

                  #9
                  Originally posted by jumbo View Post
                  Mistä ja mihin hintaan? Jossain topikissa oli saaneet halvallakin näitä.
                  Forumin tepabmw:ltä tilasin todella sopivaan hintaan
                  Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                  EX: BMW E39 M5
                  Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                  Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                  (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                  Suzuki GSX-R 1070 K5
                  Performance Mods: Lot
                  Performance: 200mph/322kph@1mile
                  (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                  Comment

                  • ss900
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 104

                    #10
                    Mikä on sitten minimiarvo?

                    Korjattuna Ilmanpaineella ja lämpötilalla?

                    Originally posted by jumbo View Post
                    Muistaakseni 3-vaihteella kuuluu tuo testi tehdä, mutta ihan normiarvoilta kuulostaa. Penkityksen tulos sitten kertoo kyllä täytyykö karanneita koneja lähteä etsimään.
                    Mikä taika siinä 3-vaihteessa on?
                    Eikös se ole sama moottorin ohjaus"kartta" kaikilla vaihteilla? Helpompi tietysti lukea arvo isommilla vaihteilla, kun ei mene ohi niin nopeasti?

                    Comment

                    • ss900
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 104

                      #11
                      102 l/h liian vähän?

                      Saman suuntaisia arvoja oli eri vaihteilla, maksimi tuo 102 l/h. Vaihdanko suosista MAF:it vai voiko olla muita syypäitä? Ilmanpaine 1022hPa, T +3°C ilman suhteellinen kosteus 99%.

                      Comment

                      • jumbo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 6603
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Originally posted by ss900 View Post
                        Korjattuna Ilmanpaineella ja lämpötilalla?



                        Mikä taika siinä 3-vaihteessa on?
                        Eikös se ole sama moottorin ohjaus"kartta" kaikilla vaihteilla? Helpompi tietysti lukea arvo isommilla vaihteilla, kun ei mene ohi niin nopeasti?
                        Eikai siinä mitään taikaa ole, näin muistelisin m5boardilta lukeneeni. Ja kuulostaa kyllä pieneltä tuo 102l/h, jonkinlaisena raja-arvona voisi varmaan pitää 120l/h kun katsoo millaisia lukemia suurin osa on saanut.
                        M550d

                        Comment

                        • Tylyttäjä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 1412

                          #13
                          Mulla tulee 135 l/h, eli korjattuna ilmanpaineella ja lämpötilalla se on n. 130 l/h, mutta vaihdan silti. Se kun pitäisi olla korjattuna n. 140 l/h niin saa kaikki tehot ulos. 10/140 = 7,2%. Hevosissa tarkoittaisi pahimmillaan 28,8hp, eli pahimmillaan sillä on tuon verran vaikutusta tehoon (joskaan ei ole täysin suoraan verrannollinen). Mutta kyllä nuo puuttuvat hevoset mielelläni pienellä panostuksella vapautan
                          Last edited by Tylyttäjä; 07-04-2010, 12:37.
                          Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                          EX: BMW E39 M5
                          Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                          Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                          (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                          Suzuki GSX-R 1070 K5
                          Performance Mods: Lot
                          Performance: 200mph/322kph@1mile
                          (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                          Comment

                          • ss900
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 104

                            #14
                            Tarvitseeko mitään "koodata"?

                            Eli vaihdettaessa MAF:it, tätä muutosta ei tarvitse kertoa moottorin ohjaukselle millään tavalla?
                            Piuhat kiinni vaan ja menoksi?
                            Onko kukaan kokeillut paljonko tulee maksimiarvoksi, jos ottaa MAF piuhat irti kokonaan?
                            Eli edelleen, voiko olla joku muu syyllinen, ettei soppaa mene tarpeeksi?

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              #15
                              OT:

                              Yleisesti, missä tahansa maf:lla varustetussa BMW:ssä (ainakin e39, e46 jne.)
                              voi tehdä saman testin, edellyttäen että l/h lukeman ajotietokoneesta saa ulos.

                              Maksimikulutus huipputehon kierrosluvulla tulisi ehjällä MAF:lla olla = 0,35x(MaxHP).

                              Eli esim. M5 = 0,35x400 = 140 l/h.

                              Ja oma 530 = 0,35x231 = 80 l/h.

                              Ehkä tästä on jollekkin hyötyä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎