Eikös ne GM lodjutkin lasketa 6-pykäläisiksi jos niihin on häntään istutettu sähköinen ylivaihdepaketti? Itse olen ajanut Saksassa 330D e46:sta josta oli puhallettu 245hv/560Nm ja voin sanoa että kulku oli todellakin kohdallaan. Teho/vääntö oli saatu astetta isommalla turbolla, isommalla välijäähdyttimellä ja softamuutoksilla.
Siis noin perstuntumalta pirusti kovemmalta kuin mitä pelkkä hevosvoimamäärä antaisi ymmärtää. Vastasi hyvinkin tuollaista reilusti yli 300hv:n bensakasi pakettia. Ihan paikaltaan ei tämä rykäissyt samaan tahtiin, mutta heti kun ahdot saatiin ylös, ei voimasta todellakaan ollut pulaa. Kuivalla asfaltilla/betonilla luistonestolla oli töitä yli 100km/t asti, 265/19" takanakeilla. Erityisen kovaa oli veto pitkissä Frankfurtin nousuissa 100km-200km/h alueella. Eli olipa ylä tai alamäki ei kulussa ollut mitään eroa, vaan voimaa tuntui riittävän loputtomiin. Aivan must.
alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. ainakin vanhemmissa e39:ssa joissa ensimmäiset m52 moottorit on mielestäni 528i selvästi miellyttävämpi kuin 523i. tehoero on mielestäni huomattava. 523i on todellinen miettijä, kun 528i:lla tuntuu jo selvästi tapahtuvan. muutenkin nuo BMW:n 2,8 litraiset M52:t on miellyttävän tuntuisia moottoreita. alavääntöjä löytyy yllättävän kivasti.
samoin jos verrataan e36 325i coupea ja e36 328i coupea niin kyllä 328i:ssa on selvästi enemmän ruutia. vaikka hevosvoima lukemissa ei paperilla olekaan isoa eroa.. mutta väähntöhän se on mikä vie.. :wink:
mitä tulee teidän V8 keskusteluun niin tunnettuahan on että ainakin E34 mallissa on ollut paljon ongelmia 540i:n automaattivaihteistojen kanssa. mutta eikö koneet kuitenkin ole ollut yllättävän lujia? jos poisluetaan tyhmien jenkkikuluttajien höpinät nikasil:sta yms.. ainakin käyttöominaisuudet ovat loistavat tuollaisessa koneessa. ja aika harvoja tapauksia kyllä tiedän joissa itse kone olisi hajonnut. laatikoissa sitäkin enemmän ongelmia.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Muistutan kuitenkin, että nytkään ei kukaan ole puhunut V8-koneiden hajoamisista yhtään mitään(paitsi jenkkikoneiden). Siitäkin muistutan että uudempi M52TU/523 vastaa käytännössä kaikin puolin käytännön ajokäytökseltään vanhempaa M52/528:ia. Eli vm.96-9/98 523 tosiaankin tuntuu aavistuksen hengettömältä ja mikäli budjetti ei kerta kaikkiaan riitä kuin näihin vanhemmanpään M52 moottorisiin, niin ehdottomasti 528. Kuitenkin on niin että vm.-99 523:ssa saa vm.-98 528:n suoritusarvot/ajettavuuden selkeästi paremmalla polttoainetaloudella ja monissa kohdin kehittyneemmällä tekniikalla.
samoin jos verrataan e36 325i coupea ja e36 328i coupea niin kyllä 328i:ssa on selvästi enemmän ruutia. vaikka hevosvoima lukemissa ei paperilla olekaan isoa eroa.. mutta väähntöhän se on mikä vie.. :wink:
Pakko todeta kun pääs testaamaan hetkisitten 328 ja vertasi sitä omaan 325 niin eipä itseäni enää kummasti nappaakaan niin kovasti vaihto 328, tottakai sitä alavääntöä oli enemmän mut tehoja? tuskin, miksei ne sitä ois siellä tehtaallakin jo ilmottanut jos niin ois... taitaa vaan loppupeleissä olla jotain 328 kuskien ylläpitämää illuusiota :wink: parin hepan eroa ei huomaa erkkikään...
325vs328 asetelmasta en tiedä, kumman kuskit elää mielikuvitusmaailmassa oman auton suorituskyvyn suhteen (vai molemmat ), mutta ainakin "vanhan" 528:n teho ja vääntöeron verrattuna vastaavan aikakauden 523:een huomaa selkeästi. Ja painotan tässä nyt etenkin sitä (ala)vääntöä, ei niinkään huipputehoa.
"If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
samoin jos verrataan e36 325i coupea ja e36 328i coupea niin kyllä 328i:ssa on selvästi enemmän ruutia. vaikka hevosvoima lukemissa ei paperilla olekaan isoa eroa.. mutta väähntöhän se on mikä vie.. :wink:
Pakko todeta kun pääs testaamaan hetkisitten 328 ja vertasi sitä omaan 325 niin eipä itseäni enää kummasti nappaakaan niin kovasti vaihto 328, tottakai sitä alavääntöä oli enemmän mut tehoja? tuskin, miksei ne sitä ois siellä tehtaallakin jo ilmottanut jos niin ois... taitaa vaan loppupeleissä olla jotain 328 kuskien ylläpitämää illuusiota :wink: parin hepan eroa ei huomaa erkkikään...
eihän sitä huipputehoa olekaan paljoa enemmän. mutta minä ainakin ajan normaalissa ajotilanteissa muillakin kuin 5500 - 6400 kierroksella.. eihän BMW:llä ajo pidä olla samaa kuin CTR:llä ajaminen.. :wink: kyllä se on vaan mukava kun vaikka kakkosvaihteella polkaisee kaasun pohjaan 2000 kierroksella ja kone alkaa heti vääntämään ja auto kiihtymään. kuin se että odotellaan sinne 4000 kierrokseen asti että jotain alkaisi tapahtumaan.. :lol:
tämä on tietysti kärjistettyä mutta kyllä mielestäni normaaleissa ajotilanteissa jossa tarvitaan nimenomaan alakierrosvääntöjä ( tehoja siis alemmilla kierroksilla ) tuntuu 328i selvästi tehokkaammalta.
itselläni ei ole kumpaakaan autoa mutta kokemuksia todella useasta yksilöstä ( olen maahantuonut noin 10kpl 328i autoja ja useita kymmeniä 325i malleja ) joten on tullut ihan huvikseen vertailtua autojen ominaisuuksia.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Jotta puhuttaisiin oikein termein...328 on selvästikkin SUORITUSKYKYISEMPI kuin 325, näennäisen olemattomasta huipputehoerostaan huolimatta. Huipputeholla, eli moottorin tuottamalla maksimihevosvoimamäärällä kun on kovin vähän merkitystä kokonaisen auton tuottamaan SUORITUSKYKYYN.
Vanhempi 523 mitattu 0-100 8,1-8,5 sekkaa, vanhempi 528 mitattu 7,5-7,8 sekkaa. 523iA 9,5s ja 528iA 8,8s. Eli kyllä niissä jotain eroa on. Ja vaikka uudempi 523TU on selvästikin jouhevampi kuin ilman TU:ta niin ei se absoluuttisessa kiihtyvyydessä pärjää 528:lle. En muista lisääntyikö paino tossa 9/98 vaiheessa, mutta itseasiassa sen jälkeen 523:lle mitatut arvot eivät ainakaan ole parantuneet...
Kulutus tosin on laskenut selvästi tossa double vanos päivityksessä.
En usko sitten millään, että 535d saisi kaikista muista poikkeavan laatikon. Koska BMW käyttää kaikissa muissa (5,6,7) malleissaan ZF:n laatikoita ei ole tuotantoteknisistä syistä mitään järkeä ( lue rahan menoa) ottaa yhtä mallia varten eri laatikkomalli.
Ja vaikka Gm:n laatikko oli joskus hyvä (on edelleen), olen varma ZF:n uudempi konstruktio on taas uusi edistys askel eteenpäin BMW:n automaatti laatikoissa.
Sen sijaan jenkeissä valmistetussa BMW:ssä saattaa ollakin esim. GM:n laatikko. Tähän on tietysti syynä jo rahtikustannukset Itselläni on ollut 8/96 328i jenkki malli, jossa oli GM:n 4-vaihteinen automaatti, ja hyvin pelasi.
Semmoinen juttu on tullut mieleen että kun noissa Bemareissa on integroidut soittimet niin voiko niitä korvata järkevästi (kuten esim fiat bravassa/bravossa/mareassa)? Monissa autoissa kun tuntuu olevan jopa kasettisoittimia eli voiko ne korvata jollain paremmalla autosoittimella, ei bmw:n omalla soittimella. Tietysti cd-bokseja noihin saa mutta ei sekään vastaa mp3 soitinta. Vai onko tuommoiseen mahdollista saada bmw:n omaa mp3 soitinta tai boksia joka osaa lukea mp3 levyjä? Jos tuollaisia adaptereitä löytyy niin jääkö uusi soitin kanssa sinne levyn alle piiloon kuten vakiosoitin vai tarkoittaako paremman mankan vaihto tyylikkään kojelaudan "tuhoamista" ?
Comment