Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 alustasarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    E39 M5 alustasarjat

    Originally posted by Esko
    Bilstein PSS9:iä, KW V3 vai mitä?
    PSS9 on erittäin pintakova, jokainen pienikin epätasaisuus tuntuu selässä, suussa ja joka paikassa. Mielestäni todella epäonnistunut alusta ainakin M5:een! PSS9 ei voi suositella ollenkaan normiajoon, radalla ehkä ihan ok.

    KW V3 taas kohtuullisen sulava joka alueella ja kovuuttakin löytyy tarvittessa, koska säädöt pumpuista löytyy molempiin suuntiin. Ainut pieni miinus tuossa säädettävyydessä on, että takapään sisäänpäin joustoa on työläs säätää jos ei ole käännettäviä selkänojia...

    Sitten vielä yksi vaihtoehto, joka hinta/laatu suhteeltaan on ehkä se järkevin vaihtoehto elikkäs H&R. Setti on jäykkä koko alueella ja soveltuu ihan hyvin arkipyöritykseen, mutta ei kuitenkaan PSS9 tyylinen 'pintanypyttäjä'.

    Omien kokemuksien perusteella KW:lle ääni täältä.

    Hieno M5.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #2
    Originally posted by Stone View Post
    PSS9 on erittäin pintakova, jokainen pienikin epätasaisuus tuntuu selässä, suussa ja joka paikassa. Mielestäni todella epäonnistunut alusta ainakin M5:een! PSS9 ei voi suositella ollenkaan normiajoon, radalla ehkä ihan ok.

    KW V3 taas kohtuullisen sulava joka alueella ja kovuuttakin löytyy tarvittessa, koska säädöt pumpuista löytyy molempiin suuntiin. Ainut pieni miinus tuossa säädettävyydessä on, että takapään sisäänpäin joustoa on työläs säätää jos ei ole käännettäviä selkänojia...

    Sitten vielä yksi vaihtoehto, joka hinta/laatu suhteeltaan on ehkä se järkevin vaihtoehto elikkäs H&R. Setti on jäykkä koko alueella ja soveltuu ihan hyvin arkipyöritykseen, mutta ei kuitenkaan PSS9 tyylinen 'pintanypyttäjä'.

    Omien kokemuksien perusteella KW:lle ääni täältä.

    Hieno M5.
    Kiitosta hyvästä infosta! Tosiaan hakusessa ei todellakaan ole mitään kivirekeä vaan sopivasti lisää napakkuutta kuitenkaan pilaamatta täysin mukavuutta.

    Comment

    • sipi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 320
      • Helsinki

      #3
      Itse en ole pss9:lla ajanut mutta juurikin päinvastasia kommentteja kuullut mitä Stone sanoi. Testaan vaikka lähiaikoina pss9:a ja ittellä h&r niin jotain vertailua pystyy sit antamaan. H&R mikä ittellä on toimii radalla hemmetin hyvin ja arkiajossa riittävästi. Mukulakivillä se nyt ei mukavin ole mutta ei taida mikään olla Iso ero on myös 245/40/18 talvirenkailla & 19" 265/35 kesärenkaiden kanssa.
      e39 M5 Carbonschwarz '2001
      ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
      ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

      Comment

      • jyrbba69
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2394
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by sipi View Post
        Itse en ole pss9:lla ajanut mutta juurikin päinvastasia kommentteja kuullut mitä Stone sanoi. Testaan vaikka lähiaikoina pss9:a ja ittellä h&r niin jotain vertailua pystyy sit antamaan. H&R mikä ittellä on toimii radalla hemmetin hyvin ja arkiajossa riittävästi. Mukulakivillä se nyt ei mukavin ole mutta ei taida mikään olla Iso ero on myös 245/40/18 talvirenkailla & 19" 265/35 kesärenkaiden kanssa.
        +1 H&R on mukava ja hyvä ajaa ajaa. PSS9 on vähän löysempi minusta kun H&R, mutta silti vielä ihan ok radalle. KW3 on minusta surkein noista... Kaikki kokemukset eivät siis ole M5:sta, mutta E39 kuitenkin.
        2015 AMG GTS
        -----------------------------

        www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
        [email protected]

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Stone View Post
          KW V3 taas kohtuullisen sulava joka alueella ja kovuuttakin löytyy tarvittessa, koska säädöt pumpuista löytyy molempiin suuntiin. Ainut pieni miinus tuossa säädettävyydessä on, että takapään sisäänpäin joustoa on työläs säätää jos ei ole käännettäviä selkänojia...
          Missä tässä KW:n sarjassa on tuo sisäänjouston säätö? Ajattelin vaan että onko mitään "oikotietä onneen" kun D2:ssa säätö on iskarin yläpäässä, niin pitää hattuhylly irroittaa että pääsee säätämään:think
          M550d

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            E39 M5 alustasarjat

            Tein uuden topicin E39 M5 alustasarjoille ja siirsin Eskon E39 M5 showroom topicissa alkaneen keskustelun tähän. Pysyypä Eskon topic siistimpänä ja saadaan oleellinen tieto sinänsä oikeampaan paikkaan
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by jumbo View Post
              Missä tässä KW:n sarjassa on tuo sisäänjouston säätö? Ajattelin vaan että onko mitään "oikotietä onneen" kun D2:ssa säätö on iskarin yläpäässä, niin pitää hattuhylly irroittaa että pääsee säätämään:think
              Sieltä samasta paikasta se löytyy myös KW:n tapauksessa. Tämä seikka hankaloittaa tuon säätöhomman sellaiseksi etten ainakaan itse viitsi radalle säädellä eri jäykkyyttä vaan "rata-asetuksilla" ajetaan sitten koko ajan.. Käännettävät selkänojat helpottaa hieman hommaa, mutta kyllä sen hattuhyllyn joutuu joka tapauksessa sieltä ruuvaamaan pois jotta säätöjä voi tehdä.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Veiled
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 1130
                • Helsinki

                #8
                Haba puhu mut ympäri tohon H&R:n coilover alustaan. kerron kommentit, kuhan saan sen alle.

                -V-

                EDIT: niin joo. tässähän oli puhu M5 alustoista. tai tulla vähän ot kommentti...
                Last edited by Veiled; 20-05-2010, 11:01.
                /// X6 35i AlpinWeiss ///

                Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

                www.automatrix.fi

                Comment

                • Aver
                  Newbiemmer
                  • Sep 2012
                  • 23
                  • Suomi

                  #9
                  Nostetaankos vanhaa ketjua hieman ylös

                  Ostin kauan haaveilemani BMW M5 e39 vm.2001 ja se oli varustettu suht leveillä gummeilla takana 295 ja edessä 255 (19") alustaan on uusittu joitain puslia taakse ja eteen tukivarsia mutta auto hieman vetelee urissa? johtuukohan se renkaiden leveydestä vai olisikohan uudesta alustasta apua?
                  (jouset siis nyt alkuperäiset ja vakaajat alkuperäiset, puslissa/pallonivelissä ei vääntelemällä tunnu väljyyttä ja ovat hyvännäköiset)

                  Mikähän olisi hyvä alustasarja ihan normi kruisailuun tiellä (ei radalle) vai pitäisikö pysyä alkuperäisissä? (ostamalla uudet orkkikset)

                  Onko noista kallistuksenvakaajista myös jollain kokemusta? kannattaisiko niitä "päivittää" :think
                  Last edited by Aver; 23-10-2012, 20:23. Reason: Rengaskoko tuli eka väärin :D
                  F10 M5 2013

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Vakaajien vaihtotyö/hinta versus hyöty on vähän turhan suuri.. Taakse nyt vaihtaa hetkessä, mut etupää onkin sitten ihan toinen juttu.

                    Kyllä se auto paranee huimasti alkuperäisestä kun coilitolpat sinne laitat, oli se sitten H&R, KW tms.. Ehdottomasti suosittelen!
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9987
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Aver View Post
                      Nostetaankos vanhaa ketjua hieman ylös

                      Ostin kauan haaveilemani BMW M5 e39 vm.2001 ja se oli varustettu suht leveillä gummeilla takana 295 ja edessä 265 (19") alustaan on uusittu joitain puslia taakse ja eteen tukivarsia mutta auto hieman vetelee urissa? johtuukohan se renkaiden leveydestä vai olisikohan uudesta alustasta apua?
                      (jouset siis nyt alkuperäiset ja vakaajat alkuperäiset, puslissa/pallonivelissä ei vääntelemällä tunnu väljyyttä ja ovat hyvännäköiset)

                      Mikähän olisi hyvä alustasarja ihan normi kruisailuun tiellä (ei radalle) vai pitäisikö pysyä alkuperäisissä? (ostamalla uudet orkkikset)

                      Onko noista kallistuksenvakaajista myös jollain kokemusta? kannattaisiko niitä "päivittää" :think
                      Normi ajoon nuo kumit on turhan leveät ja profiilikin lienee matalaakin matalampi.Jos tuota renkaan halkaisijaa on pidetty "vakiona" rengasprofiilia muuttamalla.Ja jos sattuu vielä olemaan sellaista "uraherkkää merkkiä",niin ei siinä mikään alustajumppa korjaa tilannetta.Minkä merkkiset/malliset kumit on kyseessä?

                      Onhan nelipyörä suuntaus tehty alustan osien vaihdon jälkeen?Jos ei,niin suosittelen säätöä osaavassa paikassa.Jos kulmat on persiillään,niin varmasti vetelee noin leveillä renkailla.Ja myös kuluttaa kumit nopeasti.

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11680
                        • Kouvola

                        #12
                        Juttelin kesällä Raikun kanssa noista alustoista eikä kehunut tota PSS9:iä kovinkaan hyväksi. Sen sijaan suositteli AP:n säädettäviä sarjoja. Oli muistaakseni KW:n valmistamia ja täysin verrattavissa noihin Variante-sarjoihin. Kattelin että toi kalliimpi apX-sarja missä on myös jäykkyyden säätö, maksaa Saksassa vajaa 1000€ eli ei todellakaan paha. Muutamalla foorumilaisellakin oli vissiin tuo sarja? Mailman?

                        Comment

                        • Aver
                          Newbiemmer
                          • Sep 2012
                          • 23
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Normi ajoon nuo kumit on turhan leveät ja profiilikin lienee matalaakin matalampi.Jos tuota renkaan halkaisijaa on pidetty "vakiona" rengasprofiilia muuttamalla.Ja jos sattuu vielä olemaan sellaista "uraherkkää merkkiä",niin ei siinä mikään alustajumppa korjaa tilannetta.Minkä merkkiset/malliset kumit on kyseessä?

                          Onhan nelipyörä suuntaus tehty alustan osien vaihdon jälkeen?Jos ei,niin suosittelen säätöä osaavassa paikassa.Jos kulmat on persiillään,niin varmasti vetelee noin leveillä renkailla.Ja myös kuluttaa kumit nopeasti.

                          Edessä on Barumit ja takana Toyo... alustan säätö on tehty alustan osien vaihdon jälkeen ja noilla gummeilla. (Vanteet/renkaat 8,5"/19" - 255/35/19 + 10"/19" - 295/30/19) näyttää hyvältä

                          Täytyy sitten antaa auton sinkoilla välillä minne sattuu

                          Auto on kuitenkin hieman "veltto" joten taidan noi iskarit laittaa kuitenkin vaihtoon on ne sen verran jo maailmaa nähnyt ja ikääkin 11 V. vaikea vaan päättää minkä merkkiset...
                          F10 M5 2013

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Aver View Post
                            Edessä on Barumit ja takana Toyo... alustan säätö on tehty alustan osien vaihdon jälkeen ja noilla gummeilla. (Vanteet/renkaat 8,5"/19" - 255/35/19 + 10"/19" - 295/30/19) näyttää hyvältä

                            Täytyy sitten antaa auton sinkoilla välillä minne sattuu

                            Auto on kuitenkin hieman "veltto" joten taidan noi iskarit laittaa kuitenkin vaihtoon on ne sen verran jo maailmaa nähnyt ja ikääkin 11 V. vaikea vaan päättää minkä merkkiset...
                            Hyvänkin auton saa pilattua paskoilla renkailla.

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              #15
                              Ja ehdottomasti coilitolppaa alle sitten kun tuota alustaa meinaat uusia, AP on varmasti hyvä vaihtoehto..
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎