Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 alustasarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kukkalapio
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 48
    • Lahti

    #31
    Nyt on yllä mainittu AP:n sarja alla. Olihan siinä aika homma vaihtaa, mutta mukavaa puuhasteluahan se oli. Samalla vaihdoin toisen reaktiotangon takemman helan. Muuten puslat ym vaikutti olevan kunnossa. Ensivaikutelmat on kyllä hyvät. Tosi mukava alusta toi on ajaa. En oo vielä ajanu missää kovempaa ni en osaa siitä sanoa, mutta normiajossa älyttömän hyvä. Tosin säädötki on itellä vielä aika korkeella varsinki takaa ku kuulemma ekan viikon aikana painuu jonkin verran. Viikon päästä pitää hakea sellanen sopiva kesäasetus ja sen jälkee kai pitäis suunnata pyörien suuntaukseen. Tietääkö kukaan Lahdessa osaavia paikkoja?

    Sellanen kysymys, että mitenköhän noista takatolpista säädetään jäykkyys? Toivottavasti joku osaa neuvoa/on säädettävissä, koska tän hetken fiilis on se, että vähän jäykemmäks pitäis nyt kesäksi saada. Tosin voi auttaa tuntumaan myös kun laskee vaan alemmas.. Ainut mikä tulee mieleen miten ois mahdollista olla säätö irrotamatta iskaria, että erikoisavaimella (kuin rälläkän laikan irrotusavain) pyöritettäis jousen välistä iskarin "hattua". En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkotan, mutta siinä päädyssä mistä iskarin varsi menee iskarin sisään, on koloja ikään kuin rälläkän laikan avaimelle. Voihan olla että ne on vain iskarin purkamista varten. Itse toivoisin että ne ois säätämistä varten. Edestä näyttää olevan helppo säätää, tolpan yläpäästä vaan pyörittää sitä mustaa "korkkia"? Jos tästäkin säätämisestä on jollain kokemusta niin olisi kiva kuulla, esim millainen toleranssialue siinä on ym. Mun mielestä todella huonot ohjeet tuli paketin mukana. Itse en ainakaa ymmärtäny niistä juuri mitää. Pitää ajan kanssa vielä tutustua jos niistä jotain sais irti, mutta alustavasti kun katoin ni pihalla olin ku lumiukko.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11685
      • Kouvola

      #32
      Originally posted by Kukkalapio View Post
      Nyt on yllä mainittu AP:n sarja alla. Olihan siinä aika homma vaihtaa, mutta mukavaa puuhasteluahan se oli. Samalla vaihdoin toisen reaktiotangon takemman helan. Muuten puslat ym vaikutti olevan kunnossa. Ensivaikutelmat on kyllä hyvät. Tosi mukava alusta toi on ajaa. En oo vielä ajanu missää kovempaa ni en osaa siitä sanoa, mutta normiajossa älyttömän hyvä. Tosin säädötki on itellä vielä aika korkeella varsinki takaa ku kuulemma ekan viikon aikana painuu jonkin verran. Viikon päästä pitää hakea sellanen sopiva kesäasetus ja sen jälkee kai pitäis suunnata pyörien suuntaukseen. Tietääkö kukaan Lahdessa osaavia paikkoja?

      Sellanen kysymys, että mitenköhän noista takatolpista säädetään jäykkyys? Toivottavasti joku osaa neuvoa/on säädettävissä, koska tän hetken fiilis on se, että vähän jäykemmäks pitäis nyt kesäksi saada. Tosin voi auttaa tuntumaan myös kun laskee vaan alemmas.. Ainut mikä tulee mieleen miten ois mahdollista olla säätö irrotamatta iskaria, että erikoisavaimella (kuin rälläkän laikan irrotusavain) pyöritettäis jousen välistä iskarin "hattua". En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkotan, mutta siinä päädyssä mistä iskarin varsi menee iskarin sisään, on koloja ikään kuin rälläkän laikan avaimelle. Voihan olla että ne on vain iskarin purkamista varten. Itse toivoisin että ne ois säätämistä varten. Edestä näyttää olevan helppo säätää, tolpan yläpäästä vaan pyörittää sitä mustaa "korkkia"? Jos tästäkin säätämisestä on jollain kokemusta niin olisi kiva kuulla, esim millainen toleranssialue siinä on ym. Mun mielestä todella huonot ohjeet tuli paketin mukana. Itse en ainakaa ymmärtäny niistä juuri mitää. Pitää ajan kanssa vielä tutustua jos niistä jotain sais irti, mutta alustavasti kun katoin ni pihalla olin ku lumiukko.
      Kumpi alusta sulla on autossa, toi ylläolevan linkin GF20-018 vai GX20-018?
      Tuossa GF:ssä ei ole kuin korkeudensäätö ja GX:ssä on korkeuden sekä jäykkyyden säätö. Hintaeroa sarjoilla on noin 200€.

      Comment

      • Kukkalapio
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 48
        • Lahti

        #33

        Tämä minulla on, eli ilman jäykkyyssäätöä sitten. Koskiko tämä puute vain perää? Vähän puskan takaa tuli että se sitte puuttuukin, mutta toivotaan ettei säätämisen tarvetta edes tule.. :think

        Comment

        • peter
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 316
          • xy

          #34
          Pelkkä korkeudensäätö tuossa on. jos haluat sen jäykemmäksi niin ruuvaa alemmas.

          Comment

          • Jyle
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 1848
            • Espoo

            #35
            Huomenna olis tarkoitus ruuvata Bc Racing Br alusta kiinni.. Ainakin toimi edellisessä e39 528i hyvin..

            Pistetään sitten mielipiteitä kun on päästy vähän kokeilemaan..
            Bmw f11 530d -14 m-sport
            Bmw e39 M5 -00
            VW T-1 "Adolf" -71
            Ex. Bmw e39 540i
            Bmw e60 525i -04
            Ex.Bmw e34 525i -92
            Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

            Comment

            • Kukkalapio
              Bimmer Rookie
              • Mar 2008
              • 48
              • Lahti

              #36
              Originally posted by peter View Post
              Pelkkä korkeudensäätö tuossa on. jos haluat sen jäykemmäksi niin ruuvaa alemmas.
              Vaikuttaako alemmas ruuvaaminen jäykkyyteen? :think Äkkiseltään ku miettii ni eikös iskari oo ihan yhtä jäykkä koko käyttöalueeltaan? Jousenkaan jäykkyyteenhän säätö ei vaikuta mitään, paitsi jos säätää ihan ylös ni silloin jousi on jo melkoisessa esijännityksessä. Eli säätää vaan niin ylös ku mahdollista ni saa kivan pomppulaudan.

              Jäikö multa nyt joku pointti tajuamatta vai onko säätö tosiaan vain kosmeettinen lukuunottamatta sitä olematonta aerodynamiikan vaikutusta?

              edit: onko tähän muuten tarvetta vaihtaa lyhyempiä koiranluita tämmöisellä kohtuullisella madalluksella? En osaa sanoa tarkasti mutta noin 40/30 madallettu tällä hetkellä. Yksi koiranluun hela on väljä joten joudun ainakin toisen luun joka tapauksessa vaihtamaan ni ostanko alkuperäisenä?
              Last edited by Kukkalapio; 31-05-2013, 22:28.

              Comment

              • Kromi
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 3
                • Naantali

                #37
                Osaakos joku auttaa tällasessa asiassa mihin törmäsin kun pitäisi auto katsastaa. Tässä alku kevään aikana tuli tommonen bc racingin alusta laitettua auton alle ja en sitten ole muutoskatsastanut kun ajatellut että menee sitten samalla kun auton katsastaa. Nyt kuitenkin tämä asia ajankohtainen ja katsastus mies sanoi että bc racingin tuv laput on ihan roskiskamaa joten mitä nyt tehdään? Mistä mahtaisin löytää jonkun e39 m5 coil over alustan tuv laput millä voisi mennä koittamaan leimalle? Ei millään viitsisi tuon takia alkuperäistä alustaa alkaa vääntämään paikalleen
                Edelliset: e36 325 x4, e46 320d touring, e46 330i, e39M5.
                Nykyään: 1M coupe.

                Comment

                • jonne
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 248
                  • Rusko

                  #38
                  Originally posted by Kromi View Post
                  Osaakos joku auttaa tällasessa asiassa mihin törmäsin kun pitäisi auto katsastaa. Tässä alku kevään aikana tuli tommonen bc racingin alusta laitettua auton alle ja en sitten ole muutoskatsastanut kun ajatellut että menee sitten samalla kun auton katsastaa. Nyt kuitenkin tämä asia ajankohtainen ja katsastus mies sanoi että bc racingin tuv laput on ihan roskiskamaa joten mitä nyt tehdään? Mistä mahtaisin löytää jonkun e39 m5 coil over alustan tuv laput millä voisi mennä koittamaan leimalle? Ei millään viitsisi tuon takia alkuperäistä alustaa alkaa vääntämään paikalleen

                  Ei taida BC-racingille löytyä hyväksytyn tutkimuslaitoksen prosyyria joka osoittaa, että alustasarja on tarkoitettu juuri kyseiseen EY-tyyppihyväksyttyyn autoon.
                  Prosessi on kallis ja siksi siitä on luistettu.
                  Näitä sitten raakataan katsastuksessa.
                  Ja se on TraFin vaatimus, ei alunperin katsastajan.
                  TraFi nuuskii digitoidut asiakirjat muutoskatsastuksista ja asemalle tulee kysely, miksi tällainen alustasarja on hyväksytty autoon.

                  Mistä lie kaukoidästä nuo BC-racingit ovat lähtöisin jotka toki säädösten puolesta sopivat EI EY-tyyppihyväksyttyyn autoon.

                  Tällainen teksti löytyy:


                  Mallikohtainen tyyppihyväksyntä:

                  "BC Racing -alustat eivät ole mallikohtaisesti tyyppihyväksyttyjä. Toimitamme jokaisen alustan mukana kuitenkin valmistusprosessit ja -materiaalit hyväksyvän yleisen TÜV -todistuksen sekä maahantuojan todistuksen siitä, että sarja on tarkoitettu kyseiseen automerkkiin ja malliin asennettavaksi. Emme voi kuitenkaan luvata hyväksyttyä muutoskatsastusta autoihin joihin mallikohtainen tyyppihyväksyntä vaaditaan."
                  Mikä laulaen tulee, se tulee.

                  BMW E39 M5, vm. 2002

                  Comment

                  • Aver
                    Newbiemmer
                    • Sep 2012
                    • 23
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by Kukkalapio View Post
                    Ootko Aver tilannu ja laittanu jo H&R alustan? Saitko selville tarviiko mitään muuta?

                    Itse harkitsen nyt vakavasti tätä aiemmin esillä ollutta AP:n sarjaa: http://www.jmtech.fi/kauppa/index.ph...ducts_id=13578

                    Voisiko joku neuvoa tarvinko tämän kanssa jotain muuta, vaiko täysin Bolt on? Vakioalustan tilalle tulee, tietääkseni, pitää muuten tarkistaa..

                    Mites asennus? Onko mitään ihmeempää? Laitoitko Peter ite? IIIolut? Säädittekö johonki suuntaan vai jätittekö tehdassäätöihin?

                    Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan, siis vastata.

                    Tilasin siis ton H&R alustasarjan ja sen lisäksi uudet yläpäät eteen, muita osia ei siis olisi tarvinnut välttämättä tilata mutta mutta...

                    kun kerran auto oli tarkoitus laittaa jäykemmäksi ja ei ollut ihan varmaa tietoa missä kunnossa alustan puslat on niin vaihdoin sitten eteen powerflexin puslat ja takakelkkaan kaikki puslat.

                    Aika jäykkä on tuo alusta mutta toooosi hyvä ajaa
                    F10 M5 2013

                    Comment

                    • Mörö
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 111
                      • city

                      #40
                      Originally posted by Aver View Post
                      Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan, siis vastata.

                      Tilasin siis ton H&R alustasarjan

                      Aika jäykkä on tuo alusta mutta toooosi hyvä ajaa
                      Miten jäykkä verrattuna esim. orkkikseen? Tiedätkö tuon hr.n coilisarjan jousijäykkyyden?

                      Comment

                      • Mörö
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 111
                        • city

                        #41
                        Kuinka kova tollanen ap.n coilisarjan on verrattuna hr.n monotube sarjaan ja vaikka orkkisalustaan? Kaverilla juurikin hr ja mielestäni ehkä pikkasen liian kova arkikäyttöön. Mietinnässä omaan uusi alusta eikä huonoa viitsisi ostaa

                        Comment

                        • Aver
                          Newbiemmer
                          • Sep 2012
                          • 23
                          • Suomi

                          #42
                          Originally posted by Mörö View Post
                          Miten jäykkä verrattuna esim. orkkikseen? Tiedätkö tuon hr.n coilisarjan jousijäykkyyden?
                          Jos orkkikseen vertaa niin on kuin kivireki

                          Mutta en vaihtaisi takaisin orkkikseen, nää on vähän enemmän mistä kukakin tykkää ja itse tykkään kovasti kun on jäykkä alusta.
                          F10 M5 2013

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4623
                            • Lahti.

                            #43
                            Minun romusta hajosi kuskinpuoline taka AP coili.

                            Kaukaa haettu, mutta olisko joillakin yksi tai vaikkapa molemmat vastaavat coilllit ylimääräisenä?
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            • Julle
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2002
                              • 659
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by EPDM View Post
                              Minun romusta hajosi kuskinpuoline taka AP coili.

                              Kaukaa haettu, mutta olisko joillakin yksi tai vaikkapa molemmat vastaavat coilllit ylimääräisenä?
                              Eikö AP:ta pysty huoltamaan? Rallysystems Kellokoskella?

                              Comment

                              • Oktopuss
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2012
                                • 173
                                • Lappeenranta

                                #45
                                Originally posted by Julle View Post
                                Eikö AP:ta pysty huoltamaan? Rallysystems Kellokoskella?
                                Harvemmin vissiin nuo markan sarjat on huollettavia?
                                S204 Mercedes Benz C350cdi 4Matic 2009 Tenorite gray metallic
                                Ex: S211 Mercedes Benz E55 2004 Tanzanite blue metallic
                                ExEx: W210 Mercedes Benz E55 1998 Black opal metallic
                                "Life's too short to drive a boring car"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎