Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 da laatikon oikeaoppinen käyttö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    #16
    Originally posted by Tontsa View Post
    Itse rupesin käyttämään käsijarrua kun pelkäsin että rupee jumittamaan käytön puutteesta.
    Hyvin pitää P.
    Vähän alle 300tkm oli mittarissa kun vaihdoin pois, ostin n.160tkm ajettuna. Ei ollu turbo eikä vaihdelaatikko ongelmia.
    Komppaan Tontsaa käsijarrua on syytä vedellä muulloinkin, kuin vaan leimalla. Parkkilukko pitää kyllä ja siksipä tota käkkäriä ei tuu niin helposti käytetyksi.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • hallu
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 75

      #17
      Onkos nuo kaikki e39 530 dieselit tuolla gm laatikolla, vai voiko esim 2003 olla jo jollain "paremmalla" laatikolla? Vai vaihtuuko laatikko korimallin kanssa vasta?

      Sellaista kuulin yhdeltä automyyjältä jotta 2000 ja nuoremmat olisi paremalla laatikolla kuin esim -98 tai -99?

      Comment

      • Weuli
        BTCF Member
        • Feb 2008
        • 1169
        • Turku

        #18
        Automaatti on automaatti, ei sitä tarvitse vatkailla, senkun ajaa vaan. Omissa A vehkeissä en ole havainnut mitään ongelmia ja sen kuminpolton osaltakin mun huoli kohdistuu ensin renkaiden äkilliseen kulumiseen eikä laatikkoon..
        Last edited by Weuli; 08-02-2011, 20:33.
        F10 530da xDrive -14
        ----------------
        E92 330d -09
        E93 325i -08
        E92 330d -08
        E61 535d -06
        E91 320d -08
        E46 330Ci -01
        E61 525d -06
        E90 320i -05
        E46 325i -01
        E46 318i -99
        E36 316i -91

        Comment

        • hallu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 75

          #19
          Oliko kenelläkään tietoa tuosta laatikon malliasiasta?

          Comment

          • R Power
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 163

            #20
            Originally posted by hallu View Post
            oliko kenelläkään tietoa tuosta laatikon malliasiasta?
            E39 530D laatikot:

            - a5s 360r-si <-12/1998
            - a5s 360r-wn <-12/1998
            - a5s 360r-wn 12/1998 - 06/1999
            - a5s 360r-vt 06/1999 - 09/2000
            - a5s 390r-wg 09/2000 - 09/2001
            - a5s 390r-wz 09/2001 - 09/2002
            - a5s 390r-yp 09/2002 - 09/2003
            - a5s 390r-zm 09/2002 ->

            A = automatic
            5S = 5 speed
            390 = 390 max rated torque (N*M)
            R = GM
            Last edited by R Power; 10-02-2011, 12:48.
            Ahneella on aina enemmän!

            Comment

            • hallu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 75

              #21
              Elikkä senverran vissiinkin oli perää puheissa että vääntöä sietäisi hiukan enemmän tuo 2003 mallin laatikko.

              Mitähän nuo kirjaimet tuossa lopussa tarkoittaa zm jne...?

              Comment

              • hallu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 75

                #22
                Mitenkäs on automaattien omistajien laatikot pelanneet näillä keleillä, onko ollut ongelmia?

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Normaalistihan toi pelittää. Silti pyrkinyt välttämään täyskaasukiihdytyksiä heti kylmänä parkkiruudusta lähdettäessä.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • mixxis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2009
                    • 1877
                    • Jyväskylä / Uurainen

                    #24
                    Originally posted by hallu View Post
                    Mitenkäs on automaattien omistajien laatikot pelanneet näillä keleillä, onko ollut ongelmia?
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Normaalistihan toi pelittää. Silti pyrkinyt välttämään täyskaasukiihdytyksiä heti kylmänä parkkiruudusta lähdettäessä.
                    Mullakaan ei mitään ongelmaa.. tänä aamuna -34 hellettä :think tosin ennen lähtöä parikolme tuntia sädehoitoa. Mutta eipä tuo ole lämmittämättäkään temppuillu, tietysti perus jäykkäähän meno on alkuun vehje kuin vehje.

                    Tuo täyskaasun käyttö muutenkin vähän kylmällä koneella, oli automaatti eli ei


                    metrejä itellä vasta 244tkm... ex 530da vaihdettiin (myyjän mukaan) n.220tkm lootan öljyt, ite ajoin sen tuonne 265tkm (marraskuu-kesäkuu) asti eikä mitään ongelmia. Vielä vähän mietinnän alla viittiikö tähän nykyseen vaihtaa.
                    ___________________________________
                    __________________________________________________
                    At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                    [ Focus stw ]
                    [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3096

                      #25
                      Originally posted by hallu View Post
                      Mitenkäs on automaattien omistajien laatikot pelanneet näillä keleillä, onko ollut ongelmia?
                      pelaa kuin junan vessa (siis ennen bendolino aikaa) ajomäärä 208tkm, öljyt vaihdettu 140tkm kohdalla. Autona E60 530d 2/2004.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • Boiga
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 1773
                        • Ylöjärvi

                        #26
                        Joo eikö se oo normaalikäyttöä kun ei polta jarrua vasten kummia eikä älyttömästi kickdownilla kiihdyttele vauhdista (ohitukset silloin tällöin kestää hienosti silti). Eli D päällä pintakaasulla ajelee ja ohituksiin tökkää vaikka sportille valmiiksi ennen ohitusta valmiiksi niin tiputtaa turbiinilukon pois ja herkemmin pykältää (ei väännätä nii paljo).

                        Itsellä vaihdettu ekan kerran 180tkm kohdalla, sit sen jälkee 395tkm kohdalla ja viel yhden huollon takia 415tkm kohdalla, tällä hetkellä 422tkm mittarissa ja näillä kovillakin pakkasilla pelaa kyl niin unelmasti kylmänäkin, ei vaihteen vaihtoa edes huomaa eikä huudata kierroksia korkealle

                        Kyllä D vaihteella uskaltaa kärryä vetää, jos vähän painavampi kärry niin sitte sportille mut ei niitä käsivaihteita steppilaatikos ole pakko käyttää..

                        Ja turbo viheltää omassani ja odottelen sen laukeemista, huusi jo ostettaessa 395tkm kohdalla mut ääni ei oo muuttunu tän 27tkm aikana mihinkään.. kun hajoaa niin uusi samanlainen tilalle (ei noilla kilometreillä enää viritellä) turbot on jokaisen turbodieselin murhe, varsinkin nämä juuttuvasiipiset mallit.. siihen on vain totuttava
                        Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                        Comment

                        • Haukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1366
                          • Valkeala

                          #27
                          Originally posted by R Power View Post
                          E39 530D laatikot:

                          - a5s 360r-si <-12/1998
                          - a5s 360r-wn <-12/1998
                          - a5s 360r-wn 12/1998 - 06/1999
                          - a5s 360r-vt 06/1999 - 09/2000
                          - a5s 390r-wg 09/2000 - 09/2001
                          - a5s 390r-wz 09/2001 - 09/2002
                          - a5s 390r-yp 09/2002 - 09/2003
                          - a5s 390r-zm 09/2002 ->

                          A = automatic
                          5S = 5 speed
                          390 = 390 max rated torque (N*M)
                          R = GM
                          Vähän aihetta sivuten, mitenkäs e39 bensakoneellisissa menee nuo steppilootat? Missä on samat lootat ja missä vaihtuu kestävämmäks? (jos vaihtuu)

                          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                          Comment

                          • R Power
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 163

                            #28
                            Originally posted by Haukkis View Post
                            Vähän aihetta sivuten, mitenkäs e39 bensakoneellisissa menee nuo steppilootat? Missä on samat lootat ja missä vaihtuu kestävämmäks? (jos vaihtuu)
                            Listassa ei pidä paikkaansa tuo A4S 310R, koska sitä ei ole ollut E39:ssä.
                            Jenkkien lista kyseessä eli pieniä poikkeuksia voi olla kuten esim. A5S 560Z oli euroopassa muistaakseni 9/96 asti E39:ssä.

                            Ahneella on aina enemmän!

                            Comment

                            • teme[[
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 269
                              • Lake Worth, FL

                              #29
                              Tuosta automaatin parkkilukosta sen verran kun kysyttiin että käsijarru kannattaa todellakin kiskasta kunnolla päälle jos on joku painava vaunu perässä mäessä, kun parkeerraa. Ja muutenkin käsijarrua kannattaa käytää aina jos auto ei ole tasaisella.

                              Comment

                              • jsr85
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 1375
                                • Oulainen

                                #30
                                Mielenkiintoinen näkökanta tuolla oulun "miljoonamersun" kuskilla automaattilaatikon käytöstä. Ei kai kovin vääräkään kun +miljoona km ajettu, mielenkiintoinen olis tietää onko vaihdettu öljyjä

                                "Tarvaisen vinkki automaattivaihteen pitkään ikään on, että hän pitää vaihdetta aina Sport-asennossa.

                                - Se varmistaa, että auto lähtee aina ykkösvaihteella eikä luistata sen vuoksi kytkintä. Normaaliajossa auto lähtisi usein kakkosella, mutta luistattaisi jonkin verran ja varmasti myös rasittaisi enemmän, Tarvainen sanoo."

                                Antti Tarvainen tavoittelee jo toisella Mersun limousinellaan miljoonan mailin rajaa.
                                Last edited by jsr85; 17-02-2011, 23:58.
                                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎