Originally posted by Hemi
e39 puhaltaa kylmää toiselle puolelle
Collapse
X
-
-
Manuali-ilmastointi kytkeytyy vaikka -40:ssä. Ei sinne kennoon mitään kosteutta pitäisi jäädä jos kuivaisysteemi yleensä pelittää. Omassani ilmastointi vie kaikki huurteet n.5 sekunnissa eikä minkäänlaista uudelleenhuurtumista ole havaittavissa. Ei isommallakaan ihmismäärällä ja keleistä riippumatta. e39:ssä ei muutenkaan ole juurikaan mitään huurtumisongelmaa, ei edes vm.-99 vanhemmissa joissa on ohuemmat lasit kuin tätä uudemmissa. Tai sillä ehdolla että lattiamatot/rakenteet ovat vuosienkin käytön jälkeen kuivat!!! Eli nämä huurreongelmaiset e39:t ovat poikkeuksetta niitä joissa vesi lilluu sisäpohjarakenteisen lattian ja lattiaeristeiden välissä. Homman voi kokeilla kun irroittaa kynnyslistan ja tunkee kätensä maton/eristekerroksen alle ja painaa maton pintapuolelta eristekerrosta/mattoa. Jos kosteutta tuntuu vähääkään, on huurtuminen vuosikausien riesa. Käytännössä koko auton loppuelinkaaren mittainen koska mattoa ei voi irroittaa purkamatta oikeastaan puolen autoa. Kuivaus kyllä välttävästi onnistuu irroittamalla etujakkarat ja kampeamalla matto sen verran ylös että kuivainpuhallin saadaan kierrättämään ilmaa mattojen/eristeiden alle.
Comment
-
Kytkeytyy mutta tuskin se kompura lähtee päälle joten ei ilmastointi oikeasti ole päällä vaikka merkkivalo palaakin. Kennoon tietyillä keleillä tiivistyvä kosteus ja suositus AC:n pois kytkemisestä on mainittu ohjekirjassakin.Originally posted by HemiManuali-ilmastointi kytkeytyy vaikka -40:ssä. Ei sinne kennoon mitään kosteutta pitäisi jäädä jos kuivaisysteemi yleensä pelittää.
Comment
-
Mitenkäs nämä BMW:ssä monesti olevat karvamatot eli hienosti sanottuna velour-reuhkat, niin millaisia kosteuden kerääjiä ne on talvioloissa ja voiko ne vaikuttaa tuohon kosteuden/huurtumisen määrään. Omasta nappasin ne ainakin talveksi pois ja löin rehelliset kumikaukalot tilalle. Niistä voi ainakain kipata ylimääräisen sulaveden ja hiekoitushiekan pois näppärästi.Originally posted by HemiManuali-ilmastointi kytkeytyy vaikka -40:ssä. Ei sinne kennoon mitään kosteutta pitäisi jäädä jos kuivaisysteemi yleensä pelittää. Omassani ilmastointi vie kaikki huurteet n.5 sekunnissa eikä minkäänlaista uudelleenhuurtumista ole havaittavissa. Ei isommallakaan ihmismäärällä ja keleistä riippumatta. e39:ssä ei muutenkaan ole juurikaan mitään huurtumisongelmaa, ei edes vm.-99 vanhemmissa joissa on ohuemmat lasit kuin tätä uudemmissa. Tai sillä ehdolla että lattiamatot/rakenteet ovat vuosienkin käytön jälkeen kuivat!!! Eli nämä huurreongelmaiset e39:t ovat poikkeuksetta niitä joissa vesi lilluu sisäpohjarakenteisen lattian ja lattiaeristeiden välissä. Homman voi kokeilla kun irroittaa kynnyslistan ja tunkee kätensä maton/eristekerroksen alle ja painaa maton pintapuolelta eristekerrosta/mattoa. Jos kosteutta tuntuu vähääkään, on huurtuminen vuosikausien riesa. Käytännössä koko auton loppuelinkaaren mittainen koska mattoa ei voi irroittaa purkamatta oikeastaan puolen autoa. Kuivaus kyllä välttävästi onnistuu irroittamalla etujakkarat ja kampeamalla matto sen verran ylös että kuivainpuhallin saadaan kierrättämään ilmaa mattojen/eristeiden alle.
Mondeossa ilmastointi ei lähtenyt päälle alle -5 asteessa.
Comment
-
Itse asiaan vielä tarkennus: Siis sehän on selvä että ilmastoinnin sisäpuolen tulolämpöanturi pitää huolen siitä että se ilmastointi kytkeytyy vasta kun lämpötila on katkolämpötilan yläpuolella. Pointti oli kuitenkin huurteen poistamisessa, eli tokihan lämpö pitää olla päällä ensin hetken aikaa jotta anturi saa tarpeeksi lämmintä ympärilleen. Minulla nyt ainakin systeemi käynnistyy kovastakin pakkasesta kunhan autolla on ajettu lämmitys päällä n.3-4min. Eli kun lämppäri jo työntää sisään selvästi hieman lämmintä sisään. Normaali ajossa, sisätilat lämpimänä, olipa ulkolämpö mikä tahansa, systeemi kyllä kytkeytyy ja huurteenpoisto toimii.
Comment
-
Ei ole vikani jos kirjoitat usein paskaa...ei tämä forum uniini mene eikä haittaa ollenkaan elämää. Tämähän on vain leikkiä, poikaseni.Originally posted by HemiLanttu = Hemipoliisi.... Hellitä vähän ettei käy niin jumalattoman raskaaksi hakea kaikesta kirjoittamastani jotain "älykästä".
Comment
-
Eipä sinullakaan ole montaa aihetta joista ns. "tiedät": pyöräkulmat, renkaat, alustasarjat, läppätyyppinen ilmamäärämittari ja päästöarvojen korjailu. Tosin ainakin noissa kahdessa viimeisessä annat usein väärää infoa. Mutta nyt lopetan tämän topicin kommentoinnin.
Comment
-
Öh? Kuivainsysteemi? Jos siis tarkoitat kuivaimella ilmastoinnin kuivainta, niin se on ilmastoinnin aineen kuivain, ilmastointijärjestelmän nestekierrossa ja kerää kosteutta nesteestä. Sillä ei siis ole mitään tekemistä kennon pintaan tulevan kondenssiveden kuivaamisen kanssa. Vai tarkoititko jotakin muuta kuivainta?Originally posted by HemiEi sinne kennoon mitään kosteutta pitäisi jäädä jos kuivaisysteemi yleensä pelittää.---
Comment
-
tähän topiciin vielä lisäkysymys:
Miten tuon kiertovesipumpun toiminnan voi tarkistaa? otanko sen irti ja virtaa siihen moottorin johtoihin, vai?
entä ne venttiilit, miten niiden toiminta tarkistetaan ja voiko niitä puhdistella tms. että saisi pelittämään?e39 M5
Comment
-
vika oli juuri tuossa magneettiventtilissä. Kummankin puolen venttiilit takertelivat ja taisi toinen olla kokonaan jumittunut kiinni asentoon, jolloin lämmin vesi ei kierrä. Puhdistin sen crc:llä huolellisesti ja ainakin nyt vielä toimii..
Kiertovesipumppu toimi.e39 M5
Comment
-
Epäilen kyllä ettei sulla eikä kenelläkään muulla ilmastoinnin kompura lähde pakkasella käyntiin. Siihen on ihan järkeenkäypä selitys.Originally posted by HemiItse asiaan vielä tarkennus: Siis sehän on selvä että ilmastoinnin sisäpuolen tulolämpöanturi pitää huolen siitä että se ilmastointi kytkeytyy vasta kun lämpötila on katkolämpötilan yläpuolella. Pointti oli kuitenkin huurteen poistamisessa, eli tokihan lämpö pitää olla päällä ensin hetken aikaa jotta anturi saa tarpeeksi lämmintä ympärilleen. Minulla nyt ainakin systeemi käynnistyy kovastakin pakkasesta kunhan autolla on ajettu lämmitys päällä n.3-4min. Eli kun lämppäri jo työntää sisään selvästi hieman lämmintä sisään. Normaali ajossa, sisätilat lämpimänä, olipa ulkolämpö mikä tahansa, systeemi kyllä kytkeytyy ja huurteenpoisto toimii.
Ensinnäkin, pakkasella ilmastointijärjestelmän paine on niin alhaalla jo valmiiksi että painekytkin ei yksinkertaisesti kytke kompuraa päälle(sama tilanne jos ainetta on liian vähän) ja toiseksi vaikka se kytkisikin niin ei siitä mitään hyötyä olisi.
Kennohan on valmiiksi jo kylmä eli ei sen jäähdyttäminen mitään vaikuta.
Ilmastoinnin kennohan on ilmakanavassa ennen lämmityslaitteen kennoa.
Huurteenpoistoon se nappula saattaa vaikuttaa pakkasella siten että kierrättää ilmaa jostain eri kautta...-BMW 530d Touring -14 LCI
-Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
-Zetor 6245-89
-David Brown 996 -76
-MF 35 -58
-Tunturi Super Sport -85
-Tunturi Super Sport -77
Comment
Comment