Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 kiertovesipumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #31
    Originally posted by jumppakuutio View Post
    Moroo!

    Voisko joku kertoo mikä hässäkkä toi oikeen on??

    Kiertovesipumppu lakkas taas toimimasta, onko sille sulaketta/relettä tai jotain muuta?!?! Alkaa menee vati ton romun kanssa kun ei ikinä toimi, jäähdytysjärjestelmään periaatteessa kaikki vaihdettu..

    En oo nähny että kellään täällä foorumilla olis tommosta systeemiä e39:ssä, eikä tunnu uskovan purkaamoissakaan että tommosta on olemassa.

    autohan on -96 e39 523..
    Oliskohan Latent heat system. eräänlainen lämmön talteenottojärjestelmä.

    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • jumppakuutio
      Bimmer Rookie
      • Mar 2011
      • 131
      • Ylöjärvi

      #32
      Juu samalta näyttää, ilmeisesti liittyy tuohon REST:n jotenkin.
      Onkohan tolle mitään relettä missään, sulakkeen kyllä löysin.

      Sain pumpun pyöriinkin mutta ei oo hajuakaan mikä oli vikana, lähti vaan yhtäkkiä pyöriin.

      Niin ja nyt se sitten pyörii vähän liiankin innokkaasti, sammuttaa auton niin se jää pyöriin, ajattelin että onko siinä joku viive mutta pyöri viel 30min jälkeenkin. Sain sen sitten pysähtyyn kun painoin REST:n päälle ja pois. Vois ehkä äkkiä kuvitella että joku rele jumittais mutta..

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14467
        • Oulu

        #33
        Omassa vika on paneelissa. Koikeiltiin toista paneelia ja heti lähti pumpu pyörimään. Täytyy etsiä ehjä paneeli jonka jälkeen voisi koittaa nykyisen korjata.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #34
          Originally posted by jumppakuutio View Post
          Juu samalta näyttää, ilmeisesti liittyy tuohon REST:n jotenkin.
          Onkohan tolle mitään relettä missään, sulakkeen kyllä löysin.

          Sain pumpun pyöriinkin mutta ei oo hajuakaan mikä oli vikana, lähti vaan yhtäkkiä pyöriin.

          Niin ja nyt se sitten pyörii vähän liiankin innokkaasti, sammuttaa auton niin se jää pyöriin, ajattelin että onko siinä joku viive mutta pyöri viel 30min jälkeenkin. Sain sen sitten pysähtyyn kun painoin REST:n päälle ja pois. Vois ehkä äkkiä kuvitella että joku rele jumittais mutta..
          Mulla toi sama hässäkkä autossani jonka löysin vahingossa. 2 talvea jouduin palelemaan, kun en tiennyt ton olemassa oloa... voi sitä ilmauksien ja kiroilujen määrää mitä tuon härvelin takia joutui vuodattaa.

          Mulla se pyörii vain virrat päällä, ja on toisaalta hyvä keksintö, kun pukkaa kyl heti lämmintä aamuisin koppiin, toki ei kovilla pakkasilla ja edellyttää että on edellis päivänä autolla ajettu reippaasti.

          .....Niin jäi kertomatta, että sen venttiili hässäkän moottori oli jumissa ja sitä pyörittelin akkulaturilla ja rupesihan pelaamaan. Sitten kunnon ilmaus päälle.
          Last edited by janke; 16-09-2012, 22:54.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • jumppakuutio
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 131
            • Ylöjärvi

            #35
            Originally posted by janke View Post
            Mulla toi sama hässäkkä autossani jonka löysin vahingossa. 2 talvea jouduin palelemaan, kun en tiennyt ton olemassa oloa... voi sitä ilmauksien ja kiroilujen määrää mitä tuon härvelin takia joutui vuodattaa.

            Mulla se pyörii vain virrat päällä, ja on toisaalta hyvä keksintö, kun pukkaa kyl heti lämmintä aamuisin koppiin, toki ei kovilla pakkasilla ja edellyttää että on edellis päivänä autolla ajettu reippaasti.

            .....Niin jäi kertomatta, että sen venttiili hässäkän moottori oli jumissa ja sitä pyörittelin akkulaturilla ja rupesihan pelaamaan. Sitten kunnon ilmaus päälle.
            Kuulostaa tutulta.. Meikä ajeli onneks vaan yhden talven tietämättä pumpusta. Mulla oli vanhasta pumpusta turbiini 5 osassa. (kuva)

            Niin juu ja itellä alko kans pelittään tuo uus pumppu taas niin että annoin sille vähän akulla vauhtia.. Nyt on kans ilmattu kunnolla niin tulee kyl lämmintä nätisti mutta kyrsii vaan kun tuo pumppu jää pyörimään vaikka auton sammuttaa. Joku kaunis aamu vielä vetäny akun tyhjäksi.

            Pitäiskö mun alkaa tommosta uutta paneelia metsästään ja kokeilla sillä, vai mitä jos koittaa laittaa suoran virran jostain niin että aina kun laittaa virrat päälle niin lähtis pumppukin päälle.. Vai meneekö sieltä jo nyt suora virta pumpulle?
            Attached Files

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by jumppakuutio View Post
              Kuulostaa tutulta.. Meikä ajeli onneks vaan yhden talven tietämättä pumpusta. Mulla oli vanhasta pumpusta turbiini 5 osassa. (kuva)

              Niin juu ja itellä alko kans pelittään tuo uus pumppu taas niin että annoin sille vähän akulla vauhtia.. Nyt on kans ilmattu kunnolla niin tulee kyl lämmintä nätisti mutta kyrsii vaan kun tuo pumppu jää pyörimään vaikka auton sammuttaa. Joku kaunis aamu vielä vetäny akun tyhjäksi.

              Pitäiskö mun alkaa tommosta uutta paneelia metsästään ja kokeilla sillä, vai mitä jos koittaa laittaa suoran virran jostain niin että aina kun laittaa virrat päälle niin lähtis pumppukin päälle.. Vai meneekö sieltä jo nyt suora virta pumpulle?
              Ootko katsonut vikakoodeja, että löytyiskö niistä mitään asiaan liittyvää?:think Voisit kokeilla ottaa Ihkan irti ja puhdistaa se kunnolla ja tarkistaa kaikki liitokset ja sitten nollata salavalikosta tai akunkenkä irti yöksi! Jos ei noi auta, niin uutta paneelia peliin!
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • jumppakuutio
                Bimmer Rookie
                • Mar 2011
                • 131
                • Ylöjärvi

                #37
                Originally posted by janke View Post
                Ootko katsonut vikakoodeja, että löytyiskö niistä mitään asiaan liittyvää?:think Voisit kokeilla ottaa Ihkan irti ja puhdistaa se kunnolla ja tarkistaa kaikki liitokset ja sitten nollata salavalikosta tai akunkenkä irti yöksi! Jos ei noi auta, niin uutta paneelia peliin!
                Kyllä mä niitä vikakoodeja kattelin, en oo vaan vielä hirveesti perehtyny tohon INPAan. Minkä valikon alta se nyt sitten pitäisi varmasti löytyä? Viimeksi en mitään aiheeseen liittyvää löytänyt..

                Pitää kokeilla käydä niitä liitoksia läpi ja putsailla.

                Pitää kattoo jos kaverin autosta kokeilis paneeliakin.

                Kiitos neuvoista!

                Comment

                • jumppakuutio
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2011
                  • 131
                  • Ylöjärvi

                  #38
                  Noniin. Olisko taas apuja..

                  Tossa ilmailin sunnuntaina järjestelmän viimesen päälle ja toimikin loistavasti, on se lämmön talteenottojärjestelmä hieno kun vaan toimis vähä kauemmin kun 3päivää..

                  Eli nyt toimii kiertovesipumppu hyvin ym. mutta ei tuu lämmintä sisälle juurikaan. Ei edes letkut lämpiä kiertovesipumpun luota vaikka selkeesti vesi pyörii. Vesiventtiili napsuu kun laittaa virrat päälle.

                  Tässä on nyt vaihdettu viimesen 1,5vuoden aikana: Vesiventtiili, termostaatti, jäähdytin, kiertovesipumppu.. n.2vuotta sitten vaihdettu vesipumppu, on tosin muovinen, ajattelin sen ny vaihtaa varmuudenvuoksi metalliseen. Jäähdyttimen korkin vois vaihtaa myös kun ei kallis ole.. Mitäs muuta pitäis vaihtaa? Pitää varmaan se vesiventtiili ottaa vielä käteen ja varmistaa että liikkuu kun lämpöä säätää..

                  Ja älkää neuvoko että ilmaa paremmin. Sen verran paljo ilmattu että tuttu homma.
                  Pitäiskö tehdä jotain paine/vuoto testiä? en jaksais taas palella tulevaa talvee...

                  Pahoittelen mahdollisia kirjotus virheitä koska puhelimella kirjottelen..

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by jumppakuutio View Post
                    Noniin. Olisko taas apuja..

                    Tossa ilmailin sunnuntaina järjestelmän viimesen päälle ja toimikin loistavasti, on se lämmön talteenottojärjestelmä hieno kun vaan toimis vähä kauemmin kun 3päivää..

                    Eli nyt toimii kiertovesipumppu hyvin ym. mutta ei tuu lämmintä sisälle juurikaan. Ei edes letkut lämpiä kiertovesipumpun luota vaikka selkeesti vesi pyörii. Vesiventtiili napsuu kun laittaa virrat päälle.

                    Tässä on nyt vaihdettu viimesen 1,5vuoden aikana: Vesiventtiili, termostaatti, jäähdytin, kiertovesipumppu.. n.2vuotta sitten vaihdettu vesipumppu, on tosin muovinen, ajattelin sen ny vaihtaa varmuudenvuoksi metalliseen. Jäähdyttimen korkin vois vaihtaa myös kun ei kallis ole.. Mitäs muuta pitäis vaihtaa? Pitää varmaan se vesiventtiili ottaa vielä käteen ja varmistaa että liikkuu kun lämpöä säätää..

                    Ja älkää neuvoko että ilmaa paremmin. Sen verran paljo ilmattu että tuttu homma.
                    Pitäiskö tehdä jotain paine/vuoto testiä? en jaksais taas palella tulevaa talvee...

                    Pahoittelen mahdollisia kirjotus virheitä koska puhelimella kirjottelen..
                    Olet kai tietoinen, että kun autosta löytyy tuo latent heat system niin siihen on erilaiset ilmausohjeet kun ilman sitä olevalle autolle?
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • jumppakuutio
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2011
                      • 131
                      • Ylöjärvi

                      #40
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Olet kai tietoinen, että kun autosta löytyy tuo latent heat system niin siihen on erilaiset ilmausohjeet kun ilman sitä olevalle autolle?
                      Hehe, hieman alko naama punottaa.. En oo kyllä mitään erillisiä ohjeita asiasta nähny mutta oon kyllä tietonen raitisilmasuodattimen alla olevasta ilmausruuvista. Oon kierrättäny pumppua ja päästäny ilmat pois sitä kautta ja muuten ilmaillu normaalisti. Kyllähän se itelläkin kävi mielessä että olis vieläkin joku ilmalukko mutta... Jos siinä on joku erityinen kikka niin täytyy kyl myöntää että en asiasta tietonen ole ollut.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Olet kai tietoinen, että kun autosta löytyy tuo latent heat system niin siihen on erilaiset ilmausohjeet kun ilman sitä olevalle autolle?
                        Kerrotko lisää asiasta? :think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by jumppakuutio View Post
                          Hehe, hieman alko naama punottaa.. En oo kyllä mitään erillisiä ohjeita asiasta nähny mutta oon kyllä tietonen raitisilmasuodattimen alla olevasta ilmausruuvista. Oon kierrättäny pumppua ja päästäny ilmat pois sitä kautta ja muuten ilmaillu normaalisti. Kyllähän se itelläkin kävi mielessä että olis vieläkin joku ilmalukko mutta... Jos siinä on joku erityinen kikka niin täytyy kyl myöntää että en asiasta tietonen ole ollut.
                          No on siihen olemassa omat ohjeensa kun katsot TIS:n ohjetta, niin siellä sanotaan seuraavaa: On cars with latent heat accumulators, follow venting procedure set out in MG64. En tiedä sitten mistä tuon ohjeen saisi. Googlella näyttää löytyvän enemmänkin keskustelua aiheesta, mutta tässä on yksi ohje miten pitäisi ilmata kun autosta löytyy tuo latent heat accumulator.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #43
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            No on siihen olemassa omat ohjeensa kun katsot TIS:n ohjetta, niin siellä sanotaan seuraavaa: On cars with latent heat accumulators, follow venting procedure set out in MG64. En tiedä sitten mistä tuon ohjeen saisi. Googlella näyttää löytyvän enemmänkin keskustelua aiheesta, mutta tässä on yksi ohje miten pitäisi ilmata kun autosta löytyy tuo latent heat accumulator.
                            Pullo patentti käy tuohon ilmaamiseen vallan mainiosti. Ei siinä oikeestaan mitään erikoista ole, muuta kun se, että ilmaamiseen menee kauemmin kun tavallisen järjestelmän ilmaamiseen johtuen pidemmistä letkuista ja muutenkin suuremmasta nesteen määrästä.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #44
                              Originally posted by janke View Post
                              Pullo patentti käy tuohon ilmaamiseen vallan mainiosti. Ei siinä oikeestaan mitään erikoista ole, muuta kun se, että ilmaamiseen menee kauemmin kun tavallisen järjestelmän ilmaamiseen johtuen pidemmistä letkuista ja muutenkin suuremmasta nesteen määrästä.
                              Lukasitko tuon jälkimmäisen ohjeen? Siinä käytettiin 1.5bar painetta ja DIS pyöritti sitä latent heat accumulator:in pumppua. Ohjeessa kiellettiin laittamasta virtoja päälle ennenkuin tuo latent heat accumulator on ilmattu. Sitten jatkettiin vielä perään normaali ilmaus.

                              Normaalistihan laitettaisiin heti virrat päälle ja lämmöt täysille, että aux pumppu kierrättää nestettä koneessa&lämppärin kennolla. En tiedä sitten miksi niitä virtoja ei pitäisi laittaa heti päälle (ennen kuin tuo latent heat accumulator on ilmattu), mutta kai siihen joku syy on.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #45
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Lukasitko tuon jälkimmäisen ohjeen? Siinä käytettiin 1.5bar painetta ja DIS pyöritti sitä latent heat accumulator:in pumppua. Ohjeessa kiellettiin laittamasta virtoja päälle ennenkuin tuo latent heat accumulator on ilmattu. Sitten jatkettiin vielä perään normaali ilmaus.

                                Normaalistihan laitettaisiin heti virrat päälle ja lämmöt täysille, että aux pumppu kierrättää nestettä koneessa&lämppärin kennolla. En tiedä sitten miksi niitä virtoja ei pitäisi laittaa heti päälle (ennen kuin tuo latent heat accumulator on ilmattu), mutta kai siihen joku syy on.
                                Kyllä mä sitä lueskelin, vaikka toi lontoo ei hirveen hyvin taitu
                                Mä taas ilmasin noilla Hemin ohjeilla, eli auto oli kylmänä ja nokka nostettiin reilusti ylös ja lirutettiin nestettä letkuja puristaen samalla. Sitten käyntiin ja muutama reilu ryntäytys ja sammutus ja lisää nestettä niin että piisas. Ja lopuksi auto oli käynnissä ja pumppailua ja nesteitten lisäyksiä samalla. Sitten sieltä raitisilmakotelon alta sitä ruuvia auki, mutta eipä sieltä ilmaa enää hirveesti tullut. Tämä operaatio kesti yli tunnin ja pienintäkään kuplaa ei enää näkynyt eikä tullut. Varmuureksi kokeiltiin ilmata vielä muutaman päivän jälkeen, mutta ei nesteitä mennyt eikä muistaakseni kupliakaan tullut.
                                Näillä menty vuosi ja nesteitä ei ole kadonnut yhtään ja lämpöakku toimii hienosti...... Nyt täytyy koputtaa puuta

                                Mullahan on muuten vielä konehuoneen puolellakin toi kiertopumppu, eli niitä on kaksi.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎