Eilettäin käytin pumppua irti. Oli kolmijalka kiilautunu siiven ja spiderin väliin eikä pyöriny. Jokunen vuosi sitten oli kolmion muotonen muovinpala.
10min homma ku irrottaa pumpun va ärsyttää nestetten kansa läärääminen
12v ja vaikea mitata kun vaatii kuormaa taakse et yleensäkää tulee virtaa
Ok.
Kokeilin ens alkuun jollain 8 voltilla ja äänen perusteella pumppu pyöri. Nostin sitten n. 12v ja enää ei pitkään pyöriny ja en saanu sitä enää pyörimään.
Tilasin eilen ebaystä käytetyn, pitää kokeilla toimiiko pumppu ja valkata paremmalle näyttävät venttiilit/kumit käyttöön.
Mikäs on kun pumppu pyörii vaikka ei virrat edes päällä?
Vanha pumppu oli pimeenä ja kokeilin purkuosaa autossa töpselin päähän niin pyörii vaan koko ajan, virrat päällä ja ilman.:think
Mikäs on kun pumppu pyörii vaikka ei virrat edes päällä?
Vanha pumppu oli pimeenä ja kokeilin purkuosaa autossa töpselin päähän niin pyörii vaan koko ajan, virrat päällä ja ilman.:think
Ilmastoinnin paneelissa vikkaa vikkaa. Sieltä ohjaus tulee.
Kysynpä tässä ketjussa, vaikken tiedä liittykö aihe kiertovesipumppuun, webastoon vai mihin.
Noin puoli minuuttia - minuutti auton käynnistämisen jälkeen kuskin puolelta läheltä rintapeltiä kuuluu joidenkin sekuntien ajan jurnuttava urina, sellainen aika matala mutta ihan selvä ääni. Onko ehdotuksia äänen aiheuttajasta?
Autossa on alkuperäinen lisälämmitin (Standheizung, 536). Se lähtee ymmärtääkseni käyntiin normaalisti, ainakin napsutuksesta ja puhinasta päättelen niin. Kabiiniinkin lykkää lämmintä. Moottori lämpenee mielestäni hieman aiempaa hitaammin.
Jos kiertovesipumpun tai lisälämmittimen toimnnassa on jotain pielessä, millaisilla ohjelmilla / koodinluvulla viat saa selville?
Mikä tuon kiertovesipumpun merkitys oikein on? Vesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa ja eikö polttoainekäyttöisessä lisälämmittimessä ole oma pumppunsa, joka kierrättää nestettä myös?
Niin, ja auto on 530da -02. Webastoon liittyen vielä sen verran, että sen vesipumppu on vaihdettu uuteen alkuperäiseen Thermotop Z/C-pumppuun syksyllä -13, eli noin 70 tkm sitten.
Jatkoin asian selvittelyä ja ääni tulee mielestäni Webastosta. Laitoin Webaston tulille suoraan paneelista ja kun moottori ei ollut rouskuttamassa siinä vieressä, ääni paikantui aika selkeästi kuskin puolen pyöränaukon taakse.
Voisiko järjestelmässä olla vain ilmaa ja ääni aiheuta siitä? Jos auton etupäätä saisi reippaammin ylös ja laittaisi Webaston käyntiin, ilmautuisiko se siten vai onko samalla oltava lämmöt täysillä ja kone käynnissä? En ole tuohon koskaan jäähdytysnesteitä itse vaihtanut, eikä huollon jälkeen ole tarvinut koskaan nestettä lisätä.
Vaihdoin kiertovesi pumppuun uudet hiilet ja alkoi toimiin taasen. Liittimessä vain jotain vikaa kun ei saa kosketusta koko aika.. Aika työläs oli hiilen vaihto kun moottorin päästä en alkanut hakkaan mangneettia irto olisi voinut hajota. Mutta säästi siinä 500€. Hiilet eivät makseneet kuin 2€. Tosin niitäkin piti viilata että sopivat paikoilleen..
Vaihdoin kiertovesi pumppuun uudet hiilet ja alkoi toimiin taasen. Liittimessä vain jotain vikaa kun ei saa kosketusta koko aika.. Aika työläs oli hiilen vaihto kun moottorin päästä en alkanut hakkaan mangneettia irto olisi voinut hajota. Mutta säästi siinä 500€. Hiilet eivät makseneet kuin 2€. Tosin niitäkin piti viilata että sopivat paikoilleen..
No ei suinkaan uusi pumppu maksa 500€.
Tai no en tiiä mitä suomessa maksaa, mutta mitä ite kattelin joku viikko sitten hintoja niin uuden OEM 64118374994 ois alle 300€ saanu ja postit alta kympin.
Edit. Bemariosilla n 380€, ei paha ollenkaan kun miettii että suomihinta.
Hyvä että hiilien vaihdolla tuli kondikseen, ite en jaksanu värkätä ja otin käytetyn. Voisi joskus vaihdella hiilet tuohon vanhaan, niin ois sitten varapumppu. :think
Kl varaosissa maksaa 490€ uusi. Ja se tulee koko mötikkä mangneetti venttiilien kera. Moottoria ei saa erikseen. Näin sanoivat kl varaosissa. En ole muualta kyllä kysynytkään hintoja.
Comment