Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JML
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 112
    • Jämsä

    #16
    Eli nyt on autoa tutkittu vähän lisää. Öljyä tuli noin 16 litraa ja välijäähdyttimestä vielä litra päälle. Metallinpaloja ei löytynyt, joten laitoin uudet öljyt koneeseen ja käyntiin. Lähti kyllä käymään, mutta tärisytti aika lailla. Ei tainnut käydä ihan joka sylinterillä. Muuten moottorin ääni oli normaali, eli ei kuulunut kilinöitä tms. Voikohan se pelkkä rikkinäinen pumppu aiheuttaa epätasaista käyntiä? Saattaa kyllä olla, että suutin tai joku venttiili on ottanut vähän osumaa... Ku vaan tietäs, että mikä on seuraava siirto. Ehkä pumppu vaihtoon ja kansi auki?

    Comment

    • Henkka90
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 450
      • Tornio

      #17
      Originally posted by JML View Post
      Eli nyt on autoa tutkittu vähän lisää. Öljyä tuli noin 16 litraa ja välijäähdyttimestä vielä litra päälle. Metallinpaloja ei löytynyt, joten laitoin uudet öljyt koneeseen ja käyntiin. Lähti kyllä käymään, mutta tärisytti aika lailla. Ei tainnut käydä ihan joka sylinterillä. Muuten moottorin ääni oli normaali, eli ei kuulunut kilinöitä tms. Voikohan se pelkkä rikkinäinen pumppu aiheuttaa epätasaista käyntiä? Saattaa kyllä olla, että suutin tai joku venttiili on ottanut vähän osumaa... Ku vaan tietäs, että mikä on seuraava siirto. Ehkä pumppu vaihtoon ja kansi auki?

      mittaa piruillessa puristukset, jossei ole jo mitattu..jos puristukset joissain sylintereissä alhaiset->kansi irti.
      e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #18
        Tarkista ensin diagnostiikalla suuttimien korjausarvot. Jos jonkun/joidenkin suuttimen korjausarvo on reilusti plussalla (>+5), puristukset mittaukseen. Mikäli korjausarvot kaikilla suuttimilla toleransseissa, niin tuskin on puristuksissa ongelmaa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Henkka90
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 450
          • Tornio

          #19
          Originally posted by Clavurion View Post
          Tarkista ensin diagnostiikalla suuttimien korjausarvot. Jos jonkun/joidenkin suuttimen korjausarvo on reilusti plussalla (>+5), puristukset mittaukseen. Mikäli korjausarvot kaikilla suuttimilla toleransseissa, niin tuskin on puristuksissa ongelmaa.

          enpä ajatellukkaan tuota mutta juuri näin..
          e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

          Comment

          • JML
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 112
            • Jämsä

            #20
            Kiitos vinkistä! Oisko kellään tässä Jämsän ympäristössä diagnostikkaavälineitä, joilla pääsis livedataan käsiksi? Pääsis mittaamaan nuo suuttimien korjausarvot. Autolla ei voi luonnollisestikaan ajaa, joten pitäisi tulla tutkimaan paikan päälle. Auto on kaverin pajalla Kuorevedellä, Jämsän ja Mäntän rajamaastossa.

            Tammer Diesel lupas pumpun vaihdon 1150 euroon. Ei vaan viiti viedä ennen kuin tietää, että sillä pelkästään selviäis.

            Comment

            • JML
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 112
              • Jämsä

              #21
              Noniin, vaihdoin autoon kolariautosta peräisin olevan korkeapainepumpun, jonka oletettiin olevan kunnossa. Auto lähti käymään ja kävi samalla lailla vajailla sylintereillä kuin vanhalla vuotavalla pumpullakin. No, ajattelin, että auto piuhaan ja tutkiaan, josko jokin suutin olisi hajalla. Kun moottorin sammutti, ei se enää käynnistynytkään uudestaan. Polttoainepumput vain käy ja polttoaine kiertää suoraan paluulinjaa tankkiin niin ettäputket suhisee ja pulputus kuuluu. Kysymys kuuluukin, että mistä järjestelmä voi vuotaa läpi? Onko jokin suutin niin hajalla, että ohivuoto on tuota luokkaa vai voiko tuo kolariauton pumppu vuotaa jotenkin läpi? Onko ideoita, että miten kannattaa lähteä tutkimaan? Aikamoinen sattuma kyllä, jos tuo kolariautonkin pummpu laukesi heti ekalla käytöllä...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #22
                Tarkistitko, että korkeapainepumpun perässä olevan painesäätimen o-renkaat on ehjät? Jos siirtopaine on matala, voi kokeeksi puristaa linttaan paluulinjan, joka lähtee heti suodattimen jälkeen T-haaralla (paineregulaattori/kuristin välissä). Ne suuttimien ohivuodot on helppo mitata, kun laittaa suuttimien päälle ohivuotolinjoihin letkut ja keräyskupit tai pelkästään jäykät putket (paluulinja puristetaan linttaan, että pumpuilta tuleva paluu ei virtaa irrotetuista suuttimien paluulinjoista), joista pinnan nousun näkee siirtopaineilla ja sitten startatessa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • JML
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2009
                  • 112
                  • Jämsä

                  #23
                  Sitä kp-pumpun painesäädintä ei tullut katsottua. Voikohan sen tiivisteiden vuotaminen aiheuttaa läpivuotoa? Sehän on kyllä helppo tarkastaa ja vaihtaakin ne tiivisteet, joten pitää huomenna tutkia asiaa. Kävi kyllä eilen sama painesäädin mielessä, mutta en osannut yhdistää tuohon läpivuotoon. Minkäslaiset o-renkaat siellä on? Vois käydä varuille ostamassa.

                  Sitten voiskin hyökätä seuraavaksi ohivuotojen kimppuun... Kiitos avusta jälleen!

                  Comment

                  • jsr85
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 1375
                    • Oulainen

                    #24
                    Originally posted by JML View Post
                    Sitä kp-pumpun painesäädintä ei tullut katsottua. Voikohan sen tiivisteiden vuotaminen aiheuttaa läpivuotoa?
                    Joo, railpaine ei nouse tarvittavalle tasolle.
                    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                    Comment

                    • JML
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 112
                      • Jämsä

                      #25
                      Taas on tutkittu ja hutkittu. Painesäätimen katsoin ja ainakin o-renkaat näyttivät ehjiltä. Ihmetyttää vaan, kun polttoainetta kiertää kp-pumpun läpi takaisin paluulinjaan, että pulputus käy. Suuttimien ohivuotolinjan otin irti ja sieltä ei suuttimilta päin tullut pisaraakaan. Toisesta suunnasta kyllä puski polttoainetta tulemaan, kun kuristuspihtejä löysäs. Alkaa vähän tuntumaan, että tuo haalimani kolariauton pumppu on myös rikki.

                      Piuhan päässäkin käytettiin tänää autoa: esipaine oli noin 4 bar eli ok, mutta rail-painetta oli vaan jotain 60-70 bar startatessa ja siksi auto ei käynnisty.

                      Selvis sekin, että miksi vanha pumppu vuosi jakopäähä. Oli ne kolme torxia, jotka pitää sitä jakopään puolta läjässä niin löysällä, että sormin pyöri. Pumpun sisällä on siihen suuntaan sekä o-rengas että tasotiiviste ja ilmeisesti o-rengas oli väsähtänyt eikä tasotiivisteelle ollut puristavaa voimaa kun pultit olivat löystyneet.

                      Nyt onkin taas pulmana, että miten remppaa jatkaa. Kait se kunnostettu pumppu pitää hankkia ja lopettaa noiden käytettyjen raatojen kanssa pelaaminen. Mietityttää vaan, että mikä venttiili se estää sen pumpun läpi paluuvirtauksen kun ei se kunnossa olevassa autossa kuitenkaan virtaa.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #26
                        Eihän PA-putkissa näy kuitenkaan ilmakuplia?

                        Noissa pumpuissa on kuulemani mukaan myös joku sisäinen paineregulaattori, joita diesel-huolloissa pystytään vaihtamaan.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • JML
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 112
                          • Jämsä

                          #27
                          Ei näy kuplia. Ajattelin vielä aikani kuluksi kiristellä sen vanhan pumpun pultit, testata sen tiiveyden sillä esipaineella ja seurata sammuuko esipainepuolen pumput alle minuutissa. Jos ei vuoda jakopään puolelle ja ei suhise/pulputa tankkiin samaan malliin kun toi "uusi" pumppu, niin laitan kiinni ja koitan käyntiin. Sitten jos lähtee käymään, niin piuha kiinni ja lukemaan livedataa.

                          Pumpun vaihto onnistuu jo hyvinkin nopeasti kun on tuota treeniä alla ja työvälineet kunnossa. Helvetin hieno harrastus tää BMW-diesel rumba. Ainut vaan, että toinen auto on ihan välttämätön... Tietysti, rahamies ois vienyt auton korjaamolle ja sanonut, että korjatkaa, rahaa on!

                          Comment

                          • Aslakki
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 359
                            • Kuusamo

                            #28
                            Originally posted by JML View Post
                            Taas on tutkittu ja hutkittu. Painesäätimen katsoin ja ainakin o-renkaat näyttivät ehjiltä. Ihmetyttää vaan, kun polttoainetta kiertää kp-pumpun läpi takaisin paluulinjaan, että pulputus käy. Suuttimien ohivuotolinjan otin irti ja sieltä ei suuttimilta päin tullut pisaraakaan. Toisesta suunnasta kyllä puski polttoainetta tulemaan, kun kuristuspihtejä löysäs. Alkaa vähän tuntumaan, että tuo haalimani kolariauton pumppu on myös rikki.

                            Piuhan päässäkin käytettiin tänää autoa: esipaine oli noin 4 bar eli ok, mutta rail-painetta oli vaan jotain 60-70 bar startatessa ja siksi auto ei käynnisty.

                            Selvis sekin, että miksi vanha pumppu vuosi jakopäähä. Oli ne kolme torxia, jotka pitää sitä jakopään puolta läjässä niin löysällä, että sormin pyöri. Pumpun sisällä on siihen suuntaan sekä o-rengas että tasotiiviste ja ilmeisesti o-rengas oli väsähtänyt eikä tasotiivisteelle ollut puristavaa voimaa kun pultit olivat löystyneet.

                            Nyt onkin taas pulmana, että miten remppaa jatkaa. Kait se kunnostettu pumppu pitää hankkia ja lopettaa noiden käytettyjen raatojen kanssa pelaaminen. Mietityttää vaan, että mikä venttiili se estää sen pumpun läpi paluuvirtauksen kun ei se kunnossa olevassa autossa kuitenkaan virtaa.
                            Mielenkiintoinen keskustelu ja osanottoni tapauksen johdosta... Lähden tästä torxien kireyttä tarkistelemaan :think
                            E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                            Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                            Comment

                            • JML
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 112
                              • Jämsä

                              #29
                              Kiristelin vanhan kp-pumpun pultit ja tein painetestin. Ei vuotanut enää. Laitoin paikalle ja laakista käyntiin. Edelleen käy yks muki vajaana. Maanantaina piuhaan ja aletaan katsomaan suuttimia. Jospa korjausarvot kertoo jotain...

                              Comment

                              • JML
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 112
                                • Jämsä

                                #30
                                Katsottiin korjausarvoja suuttimille. No kaikki huiteli jossain +/- 6-8 hujakoilla, eli reippaasti ulkona sallitulta alueelta. Joko kaikki suuttimet on paskana tai jokaisen sylinterin puristukset on tiessään? Ihme kyllä, auto kävi, mutta tyhjäkäynnillä ravisti ja kun laittoi vähän jenkaa (>1300 rpm) alkoi käynti tasoittua ja 2500 rpm kohdalla kävi ihan normaalisti. Mitenköhän tuon rail-paineen pitäisi nousta? Entä miten korjausarvojen käy kierroksia nostettaessa? Rail-paine oli tyhjäkäynnillä jotain 370 bar ja 2500 rpm jotain 570 bar. Korjausarvot meni nollaan. Pitää tutkia tarkemmin, kunhan kaveri lähettää ottamamme printscreenit.

                                Korkeapainepumppu piti kyllä outoa ääntä auton käydessä ja sammuksissa polttoainetta kiersi koko ajan tankkiin takas läpi pumpun. Vikakoodeja ei tullut mitään, kun autoa käytettiin.

                                Mitähän tässä seuraavaksi tekis? Kansi irti?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎