Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomppa1986
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 9
    • Turku

    E39 Ilmastointi

    Haku ei toimi niin pakko kysellä. Huomasin nyt tällä viikolla että ilmastointi puskee tuulilasille kokoajan todella lämmintä ilmaa oli ilmastointiin asetettu mitkä asteet tahansa. Onko se ihan normaalia vai pitääkö ruveta jostain etsimään rikkoutunutta alapaine letkua?
    BMW 518dA touring -17
  • Uffa
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 126
    • Replot

    #2
    Jatketaas tässä topicissa. Eli onko yhtään normaalia että
    ilmastointi lykkäsi paineet ankaralla suhinalla ja savulla ulos kun käynnistin auton parkkipaikalla. Aikansa se suhisi niin ristuksesti kunnes meni tyhjäksi.

    Jos ominaisuutta on olemassa, niin mikä siellä on pettänyt jne. Haisee kalliilta.... Pakosarjan puoleta se suhina kuului.
    Vikakoodinlukua Vaasassa

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Ei tuo tietenkään normaalia ole... Kompuran päällä on ylipaineventtiili, aineet saattoi tulla siitä pihalle. Tai sitten joku letku tai lauhduttimen kenno petti. Varsinaista syytä on vaikea arvioida.

      Auto pitäisi viedä johonkin asiantuntijaliikkeeseen, useimmat merkkihuollot tai rengasliikkeet eivät sitten ole sellaisia...
      E39 528iA

      Comment

      • Uffa
        Bimmer Rookie
        • May 2011
        • 126
        • Replot

        #4
        Olisiko mennyt tiivisteet 5 ja 7 ? Ainakin voisi kokeilla vaihtaa nuo ekana.


        Tuolta suunnalta se suhisi. JA oli hieman puhdaskin toisesta liitoskohdasta, eli ne kaksi mustaa laippaa jotka 6-kulmaruuvilla kiinni. Siellä nuo tiivisteet ilmeisesti.
        Vikakoodinlukua Vaasassa

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Uffa View Post
          Olisiko mennyt tiivisteet 5 ja 7 ? Ainakin voisi kokeilla vaihtaa nuo ekana.


          Tuolta suunnalta se suhisi. JA oli hieman puhdaskin toisesta liitoskohdasta, eli ne kaksi mustaa laippaa jotka 6-kulmaruuvilla kiinni. Siellä nuo tiivisteet ilmeisesti.
          Se ylipaineventtiili on myös tuolla suunnalla. Ekana kannattaisi viedä tuo vuototestattavaksi typellä.
          E39 528iA

          Comment

          • Uffa
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 126
            • Replot

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Se ylipaineventtiili on myös tuolla suunnalla. Ekana kannattaisi viedä tuo vuototestattavaksi typellä.
            Joo kävin jo aamulla käyttöautolla...se on aika rikkaille...
            Vikakoodinlukua Vaasassa

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Uffa View Post
              Joo kävin jo aamulla käyttöautolla...se on aika rikkaille...
              Ei kai typpitesti maksa kuin muutaman kympin?
              E39 528iA

              Comment

              • Uffa
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 126
                • Replot

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Ei kai typpitesti maksa kuin muutaman kympin?

                Tjaa-a, en tiedä jykylästä. Täällä Vaasassa ainakin rahastetaan jos auto otetaan halliin. Yleinen huoltoasemapuheenaihe.
                Vikakoodinlukua Vaasassa

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Oletko kysynyt esim. Vaasan Jäähdytinkeskukselta?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Uffa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 126
                    • Replot

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Oletko kysynyt esim. Vaasan Jäähdytinkeskukselta?
                    Olin sinne mneossa ekaksi mutta oli muuttanut Kivihaasta.

                    Voiko joku muu paikka kerätä painetta kuin ilmastointi ja purkautua tuolla edellä kuvaillulla tavalla? Jäin ihmettelemään kun tarkastelin pumpun putkien tiiveyttä, ne ainakin olivat kunnossa sillä paineet sieltä sai silmille. Molemmista putkista.
                    Vikakoodinlukua Vaasassa

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Etsi öljyisiä kohtia ilmastointiputkista ja liitoksista koska sieltä tulee kompuraöljyt kylmäaineen mukana jos vuotaa. Tuleeko sieltä ilmastoinnista nyt sitten kylmää vai eikö? En huomanut että olist sanonut.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Uffa View Post
                        Voiko joku muu paikka kerätä painetta kuin ilmastointi ja purkautua tuolla edellä kuvaillulla tavalla? Jäin ihmettelemään kun tarkastelin pumpun putkien tiiveyttä, ne ainakin olivat kunnossa sillä paineet sieltä sai silmille. Molemmista putkista.
                        Ei ilmastoinnin vianhakua ihan noin kannattaisi tehdä, korjauslasku vaan kasvaa... Systeemi ei mene täysin tyhjäksi jos ylipaineventtiili laukeaa.

                        Koska ilmastointi on viimeksi täytetty? Toimiiko sähköinen puhallin? Mikä on auton malli ja vuosimalli? On toki mahdollista, että jos auto oli kuumassa auringonpaisteessa, systeemi täynnä tai hiukan ylitäytetty, puhallin rikki ja paineanturi ei toimi kunnolla (ei ehtinyt katkaista kompuran toimintaa), niin ylipaineet tuli ulos tuon takia.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Uffa
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 126
                          • Replot

                          #13
                          EN kokeillut enää koko ilmastointia sillä olimme sen verran kaukana kotoa ettei millään tavalla viitsinyt riskeerata. Ja tosi kauan se silloin itseään tyhjäsi, 15-20 sekuntia varmaankin.

                          Kompurasta ei varmasti osaa sanoa sillä kotosalla kokeilin hetken ja se sitten nosti moottorin kierrokset 1500 kunnes kytkin ilmastoinnin pois. Eli tuon verran olen kokeillut eikä silloin mainittavasti kylmää enää puhaltanut.

                          Ilmastoinnin huolloista ei ole itsellä tietoa, auto ollut vuoden minulla. Sähköisellä puhaltimella tarkoittanet sitä syylarin edessä olevaa ja sen pitäisi toimia.

                          Otin kompuran remmin pois nyt väliaikaisesti.

                          Auto siis 98 520i.
                          Vikakoodinlukua Vaasassa

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7060
                            • Turenki

                            #14
                            Topicin aiheeseen liittyen:


                            Huomasin tuossa, että omassani ei lähde flekti pyörimään ilmastointia käytettäessä. Flekti yrittää pyörähdellä silloin tällöin hieman kun ilmastointi on päällä, mutta ei lähde kuitenkaan pyörimään. Itse flekti kuitenkin pyörii sitten, kun esim. rata ajon jälkeen parkkeeraa auton ja moottori on erittäin kuuma, se jää pyörimään auton sammutettua.

                            Mistä etsiä vikaa ? Hieman vituttaa, kun ei lähde puhaltamaan kunnolla viileää, ennenkuin saa sen yli 30-40kmh vauhtia..
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Topicin aiheeseen liittyen:


                              Huomasin tuossa, että omassani ei lähde flekti pyörimään ilmastointia käytettäessä. Flekti yrittää pyörähdellä silloin tällöin hieman kun ilmastointi on päällä, mutta ei lähde kuitenkaan pyörimään. Itse flekti kuitenkin pyörii sitten, kun esim. rata ajon jälkeen parkkeeraa auton ja moottori on erittäin kuuma, se jää pyörimään auton sammutettua.

                              Mistä etsiä vikaa ? Hieman vituttaa, kun ei lähde puhaltamaan kunnolla viileää, ennenkuin saa sen yli 30-40kmh vauhtia..
                              Ei sen kuulukkaan pyöriä kokoajan näissä uudemmissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎