memebuy23buy

E39 Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Uudemmissa DME (moottorinohjausboksi) ohjaa tuuletinta. Eli sille menee tieto jäähdytysnesteen lämpötilasta ja ilmastoinnin paineesta ja se sitten valitsee noiden perusteella sopivat kierrokset puhaltimelle. Ohjaus on PWM-signaali joten testaaminen on hiukan vaikeaa muuten kuin Inpalla yms. Tietty kannattaa katsoa puhaltimen liitin ja mitata tuleeko sinne +12V, maa ja tuo PWM. PWM:kin yleensä näyttää yleismittarilla kuitenkin jotain, jos sinne vaan tulee ohjaussignaali.

    Sitten on vielä nuo tietyn aikajakson sekasikiöt joissa on PWM-ohjaus mutta silti vastusboksi, ettei vaan 530D olisi sellainen? Tätä asiaa on kyllä täällä pohdittu, search auttaa(?)
    Juu joku loota siinä tuulitunnelin oikeassa laidassa on, liekkö liittyy siihen flektiin. Pitää kävästä tallissa seurailemassa piuhoja josko menisivät moottorille.

    Mutta onko rehellinen uudempi malli siis semmonen että siinä moottorin yhteydessä on jokin äly mitä ohjataan PWM-singnaalilla?
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by TsKo View Post
      Mutta onko rehellinen uudempi malli siis semmonen että siinä moottorin yhteydessä on jokin äly mitä ohjataan PWM-singnaalilla?
      Kyllä, puhaltimen sisällä on tehonsäädin jota tuo PWM säätää.
      E39 528iA

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2016
        • Kangasala

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Sitten on vielä nuo tietyn aikajakson sekasikiöt joissa on PWM-ohjaus mutta silti vastusboksi, ettei vaan 530D olisi sellainen?
        OT: Kummalta tuntuisi, mutta ehkä näin on. Selkeää näyttöä asiasta minulla on vain noista dieseleistä, joissa kolmesta tuo viritys on löytynyt. Niin, no bensamalleista en aio kokemuksia hankkiakaan toistaiseksi . Tuohon omaan myytiin BMW:ltä runkonumeron perusteella PWM -ohjattu flekti, vaikka eihän se käy ilman säveltämistä
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • tonez
          Newbiemmer
          • Feb 2008
          • 12
          • Alavus

          #34
          Auttakaas nyt asiasta tietävät. Kyseessä E39 525d -01 ja ilmastoinnin kanssa ongelmia.

          Eli jossain vuoto. Täytettiin viime kesänä, kone ei ilmoittanut vuodosta. Ilmastointi lakkasi alle kuukaudessa pelaamasta. Nyt vein samaan paikkaan auton ja kone totesi että AC järjestelmässä vuoto. Ajettiin typpipullosta? painetta, pieni vuoto jossain koska paine laski hiljalleen. Väriaineet laitettu ja UVvalolla ei löytynyt selvää vuotoa mistään. Kenno näytti silmämääräisesti ehjältä. Elektroonisella mittarilla haistoi kuskin ja apparin puolelta jalkatiloistakonetilaanpäin jotain!

          Eli kysymys kuuluu. Onko jtn heikkojapaikkoja/tyyppivikoja näissä? Voisko olla mahdollista että jotku putket on saanut siipeensä kun moottori on päässyt heilumaan rikkinäisten tukikumien takia, ne on vaihdettu tänä kesänä ja olivat kahdessa osassa molemmat eli kone päässyt heilumaan aikalailla.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #35
            Originally posted by tonez View Post
            Auttakaas nyt asiasta tietävät. Kyseessä E39 525d -01 ja ilmastoinnin kanssa ongelmia.

            Eli jossain vuoto. Täytettiin viime kesänä, kone ei ilmoittanut vuodosta. Ilmastointi lakkasi alle kuukaudessa pelaamasta. Nyt vein samaan paikkaan auton ja kone totesi että AC järjestelmässä vuoto. Ajettiin typpipullosta? painetta, pieni vuoto jossain koska paine laski hiljalleen. Väriaineet laitettu ja UVvalolla ei löytynyt selvää vuotoa mistään. Kenno näytti silmämääräisesti ehjältä. Elektroonisella mittarilla haistoi kuskin ja apparin puolelta jalkatiloistakonetilaanpäin jotain!

            Eli kysymys kuuluu. Onko jtn heikkojapaikkoja/tyyppivikoja näissä? Voisko olla mahdollista että jotku putket on saanut siipeensä kun moottori on päässyt heilumaan rikkinäisten tukikumien takia, ne on vaihdettu tänä kesänä ja olivat kahdessa osassa molemmat eli kone päässyt heilumaan aikalailla.
            Kuvittelisin että ensimmäinen paikka josta lauduttimen kenno puhkeaa on flektin keskiön takaa. Sinne kun kertyy moskaa joka ei pääse pois, ja ajan kanssa syövyttää kennoon reiän.
            Last edited by Havis; 30-11-2021, 18:43.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Uffa
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 126
              • Replot

              #36
              Hain uudet vastukset elektroniikkakeskuksesta, 16€ yht.
              Saatanan ahdas paikka kyllä näprätä ne paikalleen, varsinkin kun ovat eri kokoisia kuin alkuperäiset. No nyt kuitenkin flekti pyörii heti kun ilmastoinnin laittaa päälle
              Vikakoodinlukua Vaasassa

              Comment

              • Oxygen
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 103
                • Pori

                #37
                Kuuluuko moottorin kierrosten nousta kun laittaa ilmastoinnin päälle? Jos nousee kuinka paljon kuuluu nousta? itellä ei ainakaaan nouse tyhjäkäynnistä kuin n. 50-100 kierrosta (vajaa 800 kierrosta vaikka ilmastointi päällä)

                Comment

                • Uffa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 126
                  • Replot

                  #38
                  Originally posted by Oxygen View Post
                  Kuuluuko moottorin kierrosten nousta kun laittaa ilmastoinnin päälle? Jos nousee kuinka paljon kuuluu nousta? itellä ei ainakaaan nouse tyhjäkäynnistä kuin n. 50-100 kierrosta (vajaa 800 kierrosta vaikka ilmastointi päällä)
                  Mulla oli ilmastointi tyhjänä kaikesta kylmäaineesta, jolloin kierrokset jäi aika korkeelle huitelemaan jos kokeili laittaa ilmastointia päälle. Nyt kun uudet aineet ja rasvat, tyhjäkäynti saattaa hieman nousta, aika samat kuin sinulla. Kuullostaisi normaalilta.
                  Vikakoodinlukua Vaasassa

                  Comment

                  • Fjord
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 31
                    • Rauma

                    #39
                    Miksi kojelaudan ilmasuuttimista tulee kylmää tukka putkella, vaikka puhaltimen laittaisi pienelle? Toinen kumma juttu on , että takatilan keskikonsolin suuttimista saattaa tulla kuumaa ilmaa, vaikka autossa ei olisikaan kylmä. Ovatko nämä vikoja vai ominaisuuksia? Yleisesti ottaen BMW:n ilmastointi on hankala säätää miellyttäväksi, jos vertaan vaikka V70 Volvoon. Varsinkin tuo järjetön puhallus on häiritsevä. Sitä saa jonkin verran hillittyä ohjaamalla virtausta jalkoihin.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Fjord View Post
                      Miksi kojelaudan ilmasuuttimista tulee kylmää tukka putkella, vaikka puhaltimen laittaisi pienelle? Toinen kumma juttu on , että takatilan keskikonsolin suuttimista saattaa tulla kuumaa ilmaa, vaikka autossa ei olisikaan kylmä. Ovatko nämä vikoja vai ominaisuuksia? Yleisesti ottaen BMW:n ilmastointi on hankala säätää miellyttäväksi, jos vertaan vaikka V70 Volvoon. Varsinkin tuo järjetön puhallus on häiritsevä. Sitä saa jonkin verran hillittyä ohjaamalla virtausta jalkoihin.
                      Missä asennossa keskisuuttimien lämpösäätö on? Siis se rulla. Sehän ohittaa paneelin lämpötilan säädön ja mahdollistaa paljon kylmemmän ilman syötön kojelaudan suuttimiin. Onhan venttiileissä sulkuläpät joilla niiden tehoa voi alentaa. Vai tarkoitatko tuulilasin ilmasuuttimia?

                      Eikö puhaltimen säätö sitten toimi vai mitä tarkoitat? Kyllähän sillä puhalluksen voimakkuuden pitää säätyä, jos ei säädy, niin silloin on "siilissä" vikaa. Mutta lämpötilaahan ei säädetä puhaltimella.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Pmak
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 178
                        • Lahti

                        #41
                        Lainataas vähän.

                        Eli e39 automaatti-ilmastoinnilla joka toimii hyvin.

                        Oikeastaan liiankin hyvin. Puskee aivan mielettömän kylmää. Esim. jos säädöt 22astetta ja keskiräppäna sinisellä niin alkaa palella. Pitää nostaa lämpötila jonnekkin 23-24astetta tai sitten kääntää räppänän säädin punaiselle jotta tarkenee. Muuten lämpö pysyy tasaisena, ei seilaa jne.. Muistaakseni viimekesänä ei ollut vastaavaa "ongelmaa"

                        Viimeksi huollettu sitten joskus, eli ei tietoa. Jos sillä mitään merkitystä.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #42
                          Originally posted by Havis View Post
                          Kuvittelisin että ensimmäinen paikka josta lauduttimen kenno puhkeaa on flektin keskiön takaa. Sinne kun kertyy moskaa joka ei pääse pois, ja ajan kanssa syövyttää kennoon reiän.
                          Miten tuo ropelli paketti lähtee irti?

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Miten tuo ropelli paketti lähtee irti?
                            Puskuri ensin irti ja sitten muutama pultti.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #44
                              Originally posted by Pmak View Post
                              Lainataas vähän.

                              Eli e39 automaatti-ilmastoinnilla joka toimii hyvin.

                              Oikeastaan liiankin hyvin. Puskee aivan mielettömän kylmää. Esim. jos säädöt 22astetta ja keskiräppäna sinisellä niin alkaa palella. Pitää nostaa lämpötila jonnekkin 23-24astetta tai sitten kääntää räppänän säädin punaiselle jotta tarkenee. Muuten lämpö pysyy tasaisena, ei seilaa jne.. Muistaakseni viimekesänä ei ollut vastaavaa "ongelmaa"

                              Viimeksi huollettu sitten joskus, eli ei tietoa. Jos sillä mitään merkitystä.
                              Rulla sinisellä sieltä tulee niin kylmää kuin suinkin. Kompura ei sammu vaikka haluttu kylmyys on saavutettu. Lämmön säätö tapahtuu avaamalla vesiventtiilejä ja työntämällä kuumaa sekaan. Jos rulla sinisellä ei ilma lämpene.

                              Comment

                              • Pmak
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 178
                                • Lahti

                                #45
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Rulla sinisellä sieltä tulee niin kylmää kuin suinkin. Kompura ei sammu vaikka haluttu kylmyys on saavutettu. Lämmön säätö tapahtuu avaamalla vesiventtiilejä ja työntämällä kuumaa sekaan. Jos rulla sinisellä ei ilma lämpene.

                                Eli siis lämmöt vaikka 22asteeseen, sitten sillä rullalla haetaan oikeaa "hienosäätöä"? Mites puhallus nopeus, kun tapaan pitää sitä melkopienenä?

                                Tuntuu jotenkon hölmöltä, ettei saa !automaatti!ilmastointia toimimaan hyvin Ehkä se tästä..

                                Comment

                                Working...
                                X