Originally posted by Bmw Master
View Post
E39 Ilmastointi
Collapse
X
-
Testaa Inpalla puhaltimen eri nopeudet ("portaaton" säätö, taisi olla moottorinohjauksen alla) ja katso IHKA:n kohdasta mitä ilmastoinnin paineanturi näyttää. Muistaakseni 1,8V alkoi puhallin heräilemään/heilahtelemaan ja 2.0V pyörii jo kunnolla. 2.0V on n. 13 bar (ainakin minulla). Viimeksi kun katselin oli n. 20C ulkolämpötila ja paineet 14 barin kohdalla (2.1V) ja puhallin pyöri.Originally posted by Peltsii View PostMistä etsiä vikaa ? Hieman vituttaa, kun ei lähde puhaltamaan kunnolla viileää, ennenkuin saa sen yli 30-40kmh vauhtia..
Comment
-
Ööö, jatketaas.
Eli tuon ilmastoinnin flektinhän pitäisi olla(?) mallia "portaaton" nopeudeltaan?
Kun sigun autossa tuntuu se flekti toimivan vähän niinkuin "on/off" meiningillä, ja mölinä keulilla on sen mukainen. Vaikka ulkona olisi vain ~+20 lämmintä?
Jotain vikaa, vaiko ihan normi toimintaa? :think
Ilmastointihuolto tehty ja se syylärin juuressa oleva lämpötila-anturi vaihdettu, ei mitään vaikutusta.
Comment
-
Minulla ilmastointi toimi ennen näin: puhallin lähti 10-12barin kohdalla käyntiin, ilmastoinnin paineet jatkoi nousuaan 16-18 bariin ja puhallin pyöri jonkin aikaa kovaa, sitten paineet laski alle 10 bariin ja puhallin pysähtyi. Hetken kuluttua sama tapahtumaketju toistui.Originally posted by mailman View PostEli tuon ilmastoinnin flektinhän pitäisi olla(?) mallia "portaaton" nopeudeltaan?
Kun sigun autossa tuntuu se flekti toimivan vähän niinkuin "on/off" meiningillä, ja mölinä keulilla on sen mukainen. Vaikka ulkona olisi vain ~+20 lämmintä?
Nyt kun vaihdoin uuden kompuran, niin tuo paineiden vaihtelu väheni, paineet näytti olevan aika kiinteästi 14 bar ja puhallin pyörii jonkin verran. Matalapuoli säätyy 2 barin paikkeille.
Nuo molemmat siis 20-22C lämpötiloissa.
Mitä tuo sitten tarkoittaa, kumpi noista on normaali toiminta? Pitäisi olla uusi E39 vertailua varten..
Comment
-
Mjoo, pitänee INPAlla joku päivä jaksaa ihmetellä et mimmosia arvoja sieltä tulee. Kun ei ny raaskis ihan syyttä uutta flektiäkään ostaa
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTestaa Inpalla puhaltimen eri nopeudet ("portaaton" säätö, taisi olla moottorinohjauksen alla) ja katso IHKA:n kohdasta mitä ilmastoinnin paineanturi näyttää. Muistaakseni 1,8V alkoi puhallin heräilemään/heilahtelemaan ja 2.0V pyörii jo kunnolla. 2.0V on n. 13 bar (ainakin minulla). Viimeksi kun katselin oli n. 20C ulkolämpötila ja paineet 14 barin kohdalla (2.1V) ja puhallin pyöri.:thinkOriginally posted by Uffa View PostOmaan ongelmaan liittyen, mitä tietoja saan tuolta irti INPAlla?
Vai mitäkö meinasit?
Comment
-
Kävin koenponnistuttamassa järjestelmän. Ei pitäisi vuotoja olla. Ei täytetty kuitenkaan.
Pystyykös tuon puhaltimen toiminnan jotenkin toteamaan ilman INPAn käyttöä vaikka ei ole kylmäaineita? Entä paineanturin?
Ilmeisesti tyhjällä järjestelmällä ilmastoinnin ollessa päällä moottorin kierrokset ovat 1400 paikkeilla?Last edited by Uffa; 28-06-2012, 13:41.Vikakoodinlukua Vaasassa
Comment
-
-
Originally posted by Uffa View PostMissä ihmeessä on nuo sulakeet 75 ja 76, jossain hanskalokeron perällä/takana? Jos kuva jossain niin auttaisi kummasti.
Comment
-
Noniin. Sulakkeetkin löytyi kun leikki käärmemiestä. Ehjiä olivat. Seuraavaksi testasin tuleeko flektille jännite, tulihan se. Sitten kokeilin toimiiko moottori, ilmeisesti hitain nopeus ei toimi, oliko se musta johto.
Sitten mittailin vastusarvot, ne olivat melkolailla pielessä. Eli vastusten ostoon seuraavaksi. Saako noita vastuksia ihan elektroniikkaputiikista vai onko pakko ottaa bemun omat?Last edited by Uffa; 02-07-2012, 21:15.Vikakoodinlukua Vaasassa
Comment
-
Juu ja samaa vikaa täälläkin, Inpalla ei lähde myöskään pyörimään ja tarttis alkaa tutkimaan että mikä olis rikki. Onko näissä uudemmissa kenties joku nopeudensäädinpalikka vai miten toi nopeuden säätely pelaa?? Vanhempiin vastuspeleihin on kyllä testiohjeita mutta onko kenelläkään hajua näistä uudemmista missä ei vastuksia ole?Originally posted by Peltsii View PostNomuttakun se ei pyöri siis ollenkaan. Tarkoitin tuolla yrittää pyöriä sitä, että se heilahtelee se flekti, mutta ei lähde kuitenkaan pyörimään.e70 X5 40d -11
ex e39 530D touring -00
ex e39 TDSa touring -99
Comment
-
Uudemmissa DME (moottorinohjausboksi) ohjaa tuuletinta. Eli sille menee tieto jäähdytysnesteen lämpötilasta ja ilmastoinnin paineesta ja se sitten valitsee noiden perusteella sopivat kierrokset puhaltimelle. Ohjaus on PWM-signaali joten testaaminen on hiukan vaikeaa muuten kuin Inpalla yms. Tietty kannattaa katsoa puhaltimen liitin ja mitata tuleeko sinne +12V, maa ja tuo PWM. PWM:kin yleensä näyttää yleismittarilla kuitenkin jotain, jos sinne vaan tulee ohjaussignaali.Originally posted by TsKo View PostJuu ja samaa vikaa täälläkin, Inpalla ei lähde myöskään pyörimään ja tarttis alkaa tutkimaan että mikä olis rikki. Onko näissä uudemmissa kenties joku nopeudensäädinpalikka vai miten toi nopeuden säätely pelaa?? Vanhempiin vastuspeleihin on kyllä testiohjeita mutta onko kenelläkään hajua näistä uudemmista missä ei vastuksia ole?
Sitten on vielä nuo tietyn aikajakson sekasikiöt joissa on PWM-ohjaus mutta silti vastusboksi, ettei vaan 530D olisi sellainen? Tätä asiaa on kyllä täällä pohdittu, search auttaa(?)
Comment
Comment