Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7060
    • Turenki

    #16
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei sen kuulukkaan pyöriä kokoajan näissä uudemmissa.
    Nomuttakun se ei pyöri siis ollenkaan. Tarkoitin tuolla yrittää pyöriä sitä, että se heilahtelee se flekti, mutta ei lähde kuitenkaan pyörimään.
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Peltsii View Post
      Mistä etsiä vikaa ? Hieman vituttaa, kun ei lähde puhaltamaan kunnolla viileää, ennenkuin saa sen yli 30-40kmh vauhtia..
      Testaa Inpalla puhaltimen eri nopeudet ("portaaton" säätö, taisi olla moottorinohjauksen alla) ja katso IHKA:n kohdasta mitä ilmastoinnin paineanturi näyttää. Muistaakseni 1,8V alkoi puhallin heräilemään/heilahtelemaan ja 2.0V pyörii jo kunnolla. 2.0V on n. 13 bar (ainakin minulla). Viimeksi kun katselin oli n. 20C ulkolämpötila ja paineet 14 barin kohdalla (2.1V) ja puhallin pyöri.
      E39 528iA

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #18
        Ööö, jatketaas.

        Eli tuon ilmastoinnin flektinhän pitäisi olla(?) mallia "portaaton" nopeudeltaan?
        Kun sigun autossa tuntuu se flekti toimivan vähän niinkuin "on/off" meiningillä, ja mölinä keulilla on sen mukainen. Vaikka ulkona olisi vain ~+20 lämmintä?

        Jotain vikaa, vaiko ihan normi toimintaa? :think

        Ilmastointihuolto tehty ja se syylärin juuressa oleva lämpötila-anturi vaihdettu, ei mitään vaikutusta.
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by mailman View Post
          Eli tuon ilmastoinnin flektinhän pitäisi olla(?) mallia "portaaton" nopeudeltaan?
          Kun sigun autossa tuntuu se flekti toimivan vähän niinkuin "on/off" meiningillä, ja mölinä keulilla on sen mukainen. Vaikka ulkona olisi vain ~+20 lämmintä?
          Minulla ilmastointi toimi ennen näin: puhallin lähti 10-12barin kohdalla käyntiin, ilmastoinnin paineet jatkoi nousuaan 16-18 bariin ja puhallin pyöri jonkin aikaa kovaa, sitten paineet laski alle 10 bariin ja puhallin pysähtyi. Hetken kuluttua sama tapahtumaketju toistui.

          Nyt kun vaihdoin uuden kompuran, niin tuo paineiden vaihtelu väheni, paineet näytti olevan aika kiinteästi 14 bar ja puhallin pyörii jonkin verran. Matalapuoli säätyy 2 barin paikkeille.

          Nuo molemmat siis 20-22C lämpötiloissa.

          Mitä tuo sitten tarkoittaa, kumpi noista on normaali toiminta? Pitäisi olla uusi E39 vertailua varten..
          E39 528iA

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #20
            Mjoo, pitänee INPAlla joku päivä jaksaa ihmetellä et mimmosia arvoja sieltä tulee. Kun ei ny raaskis ihan syyttä uutta flektiäkään ostaa
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Uffa
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 126
              • Replot

              #21
              Originally posted by mailman View Post
              Mjoo, pitänee INPAlla joku päivä jaksaa ihmetellä et mimmosia arvoja sieltä tulee. Kun ei ny raaskis ihan syyttä uutta flektiäkään ostaa

              Omaan ongelmaan liittyen, mitä tietoja saan tuolta irti INPAlla?
              Vikakoodinlukua Vaasassa

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Testaa Inpalla puhaltimen eri nopeudet ("portaaton" säätö, taisi olla moottorinohjauksen alla) ja katso IHKA:n kohdasta mitä ilmastoinnin paineanturi näyttää. Muistaakseni 1,8V alkoi puhallin heräilemään/heilahtelemaan ja 2.0V pyörii jo kunnolla. 2.0V on n. 13 bar (ainakin minulla). Viimeksi kun katselin oli n. 20C ulkolämpötila ja paineet 14 barin kohdalla (2.1V) ja puhallin pyöri.
                Originally posted by Uffa View Post
                Omaan ongelmaan liittyen, mitä tietoja saan tuolta irti INPAlla?
                :think

                Vai mitäkö meinasit?
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • Uffa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 126
                  • Replot

                  #23
                  Originally posted by mailman View Post
                  :think

                  Vai mitäkö meinasit?
                  Eli nuo näkee. Lukutaito kunniaan. Pitääpä kokeilla.
                  Vikakoodinlukua Vaasassa

                  Comment

                  • Uffa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 126
                    • Replot

                    #24
                    Kävin koenponnistuttamassa järjestelmän. Ei pitäisi vuotoja olla. Ei täytetty kuitenkaan.

                    Pystyykös tuon puhaltimen toiminnan jotenkin toteamaan ilman INPAn käyttöä vaikka ei ole kylmäaineita? Entä paineanturin?

                    Ilmeisesti tyhjällä järjestelmällä ilmastoinnin ollessa päällä moottorin kierrokset ovat 1400 paikkeilla?
                    Last edited by Uffa; 28-06-2012, 12:41.
                    Vikakoodinlukua Vaasassa

                    Comment

                    • Uffa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 126
                      • Replot

                      #25
                      Missä ihmeessä on nuo sulakeet 75 ja 76, jossain hanskalokeron perällä/takana? Jos kuva jossain niin auttaisi kummasti.
                      Vikakoodinlukua Vaasassa

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by Uffa View Post
                        Missä ihmeessä on nuo sulakeet 75 ja 76, jossain hanskalokeron perällä/takana? Jos kuva jossain niin auttaisi kummasti.
                        Google?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Uffa View Post
                          Missä ihmeessä on nuo sulakeet 75 ja 76, jossain hanskalokeron perällä/takana? Jos kuva jossain niin auttaisi kummasti.

                          E39 528iA

                          Comment

                          • Uffa
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 126
                            • Replot

                            #28
                            Noniin. Sulakkeetkin löytyi kun leikki käärmemiestä. Ehjiä olivat. Seuraavaksi testasin tuleeko flektille jännite, tulihan se. Sitten kokeilin toimiiko moottori, ilmeisesti hitain nopeus ei toimi, oliko se musta johto.
                            Sitten mittailin vastusarvot, ne olivat melkolailla pielessä. Eli vastusten ostoon seuraavaksi. Saako noita vastuksia ihan elektroniikkaputiikista vai onko pakko ottaa bemun omat?
                            Last edited by Uffa; 02-07-2012, 20:15.
                            Vikakoodinlukua Vaasassa

                            Comment

                            • TsKo
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 127
                              • Loppi

                              #29
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Nomuttakun se ei pyöri siis ollenkaan. Tarkoitin tuolla yrittää pyöriä sitä, että se heilahtelee se flekti, mutta ei lähde kuitenkaan pyörimään.
                              Juu ja samaa vikaa täälläkin, Inpalla ei lähde myöskään pyörimään ja tarttis alkaa tutkimaan että mikä olis rikki. Onko näissä uudemmissa kenties joku nopeudensäädinpalikka vai miten toi nopeuden säätely pelaa?? Vanhempiin vastuspeleihin on kyllä testiohjeita mutta onko kenelläkään hajua näistä uudemmista missä ei vastuksia ole?
                              e70 X5 40d -11
                              ex e39 530D touring -00
                              ex e39 TDSa touring -99

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by TsKo View Post
                                Juu ja samaa vikaa täälläkin, Inpalla ei lähde myöskään pyörimään ja tarttis alkaa tutkimaan että mikä olis rikki. Onko näissä uudemmissa kenties joku nopeudensäädinpalikka vai miten toi nopeuden säätely pelaa?? Vanhempiin vastuspeleihin on kyllä testiohjeita mutta onko kenelläkään hajua näistä uudemmista missä ei vastuksia ole?
                                Uudemmissa DME (moottorinohjausboksi) ohjaa tuuletinta. Eli sille menee tieto jäähdytysnesteen lämpötilasta ja ilmastoinnin paineesta ja se sitten valitsee noiden perusteella sopivat kierrokset puhaltimelle. Ohjaus on PWM-signaali joten testaaminen on hiukan vaikeaa muuten kuin Inpalla yms. Tietty kannattaa katsoa puhaltimen liitin ja mitata tuleeko sinne +12V, maa ja tuo PWM. PWM:kin yleensä näyttää yleismittarilla kuitenkin jotain, jos sinne vaan tulee ohjaussignaali.

                                Sitten on vielä nuo tietyn aikajakson sekasikiöt joissa on PWM-ohjaus mutta silti vastusboksi, ettei vaan 530D olisi sellainen? Tätä asiaa on kyllä täällä pohdittu, search auttaa(?)
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎