Tästä on täällä vaikka kuinka paljon keskustelua, mutta kaiken uhallakin pistän oman vikakuvaukseni tänne kun en halua vaihtaa kaikkea turhan takia. Olen lukenut varmaan kaikki ketjut läpi ja näemmä lista potentiaalisista kolinan lähteistä on pitkä ja kallis. Potilas on 523i vm. 1999 ajettu noin 180tkm (varma).
Eli "kovaa" ajettaessa auto tuntuu toimivan kaikin puolin hyvin, kulkee suoraan ja ohjautuu tarkasti, ei täristä jarruttaessa tai mitenkään puolla, suurempien kuoppien tai heittojen kuten hidastetöyssyjen yli ajaminen ei aiheuta kerrassaan mitään ylimääräisiä ääniä. Jousitus niiaa reilusti heitoissa, mutta mitään ei kuulu sisälle.
Mutta ajettaessa hitaasti ns. parkkipaikkanopeutta erityisesti näiden jäätyneiden röpelöiden nimismiehenkiharoiden yli saa aikaiseksi edestä, ehkä vasemmalta, kuuluvan kolinan. Vaikea sitä ääntä on kuvailla sanallisesti, se ei kuulosta kovin voimakkaalle ja jää täydellisesti radion peittoon, mutta tietenkin harjaantunut korva sen kuulee, ja ymmärrätte varmaan miten se häiritsee.
"Kolinaa" voisi kuvailla resonanssi pärinäksi tai helinäksi. Kun nimismiehenkiharan yli ajaa vauhdilla, niin mitään ei tapahdu, mutta ryömintänopeudella löytyy se resonanssitaajuus ja sellainen kumea helinä kantautuu keulilta. Aivan kuin jokin iso painava kappale olisi irti ja pääsisi heiluman auton runkoa vasten. Se ei kuitenkaan kuulosta terävältä tai voimakkaan metalliselta paukkeelta. Ääni ei kuulu ulos asti, vaan ainoastaan auton sisälle.
Sellainen tuntuma jäi, että jarrutettaessa kolinaa ei kuulu (ainakaan yhtä voimakkaasti). Tämä on tietenkin hieman vaikea testata, kun vauhti on niin hidas että auto pysähtyy kevyelläkin jarruttamisella nopeasti.
Olen nostanut auton ylös useamman kerran ja yrittänyt paikallistaa välyksiä, mutta en ole löytänyt. Sen mitä käsivoimin olen ravistellut tukivarsia ja rengasta, niin mitään löysää ei tunnu missään. Iskarin yläpää on kiinni ja kiristetty. Moottoritilassa ei mikään tunnu löysältä.
Tuo havainto, että jarruttaminen poistaisi kolinan viittaisi että vika voi olla jarruissa, jarrutehostimessa?, pyöränlaakereissa tai tietenkin pyöräntuennassa, joka jarrutettaessa tiukentuu pituussuunnassa auton hidastaessa vauhtia (eli reaktiotangot?).
Jarrut juuri herkistin joka nurkkaan ja hyviltä vaikuttaa. Ainoa joka vähän arveluttaa on pieni väljä raidetangossa. Nostin keulan ylös niin rengasta heilutellessa tuntui aivan pieni välys raidetangon suuntaisessa liikkeessä. Mitään en kuitenkaan tuntenut raidetangon uloimmissa pallonivelissä enkä sisemmissä kumin alta tunnusteltaessa. Voiko väljä olla raidetangossa itsessään? Rattia käännettäessä ei tunnu mitään välystä, vaan renkaat kääntyvät pienimmästäkin liikkeestä.
Eli "kovaa" ajettaessa auto tuntuu toimivan kaikin puolin hyvin, kulkee suoraan ja ohjautuu tarkasti, ei täristä jarruttaessa tai mitenkään puolla, suurempien kuoppien tai heittojen kuten hidastetöyssyjen yli ajaminen ei aiheuta kerrassaan mitään ylimääräisiä ääniä. Jousitus niiaa reilusti heitoissa, mutta mitään ei kuulu sisälle.

Mutta ajettaessa hitaasti ns. parkkipaikkanopeutta erityisesti näiden jäätyneiden röpelöiden nimismiehenkiharoiden yli saa aikaiseksi edestä, ehkä vasemmalta, kuuluvan kolinan. Vaikea sitä ääntä on kuvailla sanallisesti, se ei kuulosta kovin voimakkaalle ja jää täydellisesti radion peittoon, mutta tietenkin harjaantunut korva sen kuulee, ja ymmärrätte varmaan miten se häiritsee.
"Kolinaa" voisi kuvailla resonanssi pärinäksi tai helinäksi. Kun nimismiehenkiharan yli ajaa vauhdilla, niin mitään ei tapahdu, mutta ryömintänopeudella löytyy se resonanssitaajuus ja sellainen kumea helinä kantautuu keulilta. Aivan kuin jokin iso painava kappale olisi irti ja pääsisi heiluman auton runkoa vasten. Se ei kuitenkaan kuulosta terävältä tai voimakkaan metalliselta paukkeelta. Ääni ei kuulu ulos asti, vaan ainoastaan auton sisälle.
Sellainen tuntuma jäi, että jarrutettaessa kolinaa ei kuulu (ainakaan yhtä voimakkaasti). Tämä on tietenkin hieman vaikea testata, kun vauhti on niin hidas että auto pysähtyy kevyelläkin jarruttamisella nopeasti.
Olen nostanut auton ylös useamman kerran ja yrittänyt paikallistaa välyksiä, mutta en ole löytänyt. Sen mitä käsivoimin olen ravistellut tukivarsia ja rengasta, niin mitään löysää ei tunnu missään. Iskarin yläpää on kiinni ja kiristetty. Moottoritilassa ei mikään tunnu löysältä.
Tuo havainto, että jarruttaminen poistaisi kolinan viittaisi että vika voi olla jarruissa, jarrutehostimessa?, pyöränlaakereissa tai tietenkin pyöräntuennassa, joka jarrutettaessa tiukentuu pituussuunnassa auton hidastaessa vauhtia (eli reaktiotangot?).
Jarrut juuri herkistin joka nurkkaan ja hyviltä vaikuttaa. Ainoa joka vähän arveluttaa on pieni väljä raidetangossa. Nostin keulan ylös niin rengasta heilutellessa tuntui aivan pieni välys raidetangon suuntaisessa liikkeessä. Mitään en kuitenkaan tuntenut raidetangon uloimmissa pallonivelissä enkä sisemmissä kumin alta tunnusteltaessa. Voiko väljä olla raidetangossa itsessään? Rattia käännettäessä ei tunnu mitään välystä, vaan renkaat kääntyvät pienimmästäkin liikkeestä.
Comment